Gå til innhold

Stoler du på ikke-religiøse?


Anbefalte innlegg

Dere som er religiøse stoler dere på ikke religiøse? Selv prøver jeg etter beste evne å være et godt menneske, behandle andre mennesker godt, ikke lyve stjele, osv, osv. Er jo både fordi det er det som er riktig, men også fordi Gud ser alt.

Ikke religiøse har jo bare andre mennesker å forholde seg til, de kan lyve og tro at de slipper unna med det.

Sier ikke at alle ikke-religiøse er umoralske, men føler fortsatt at jeg ikke kan stole på dem.

Blir litt som en inhabil dommer, han kan jo dømme riktig, men jeg hadde ikke turt å stole på han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå sier jo bibelen ganske tydelig at det ikke er din jobb å dømme, så du burde kansje roe ned.



Anonymous poster hash: e8cf9...53d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis troende er mer moralske (fordi gud ser på): hvorfor er det flere religiøse i fengsel enn ateister?



Anonymous poster hash: c0dd2...cd3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis troende er mer moralske (fordi gud ser på): hvorfor er det flere religiøse i fengsel enn ateister?

Anonymous poster hash: c0dd2...cd3

Jeg gidder sjeldent å skrive noe, men her må jeg bare.

For det første, HVOR har du dette fra? Og for det andre, dersom dette stemmer, hvordan kan du påstå at det er en sammenheng mellom religiøsitet og det å være i fengsel (mange andre forklaringsmodeller henger mer på greip) og videre, dersom du skulle påstå noe slik, hvordan kan du vite noe om årsakssammenhengen og kausalitet?

Anonymous poster hash: 53701...2c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tildels, men stoler som regel ikke på noen mennesker andre enn de jeg kjenner godt.

Anonymous poster hash: 4d575...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er religiøse stoler dere på ikke religiøse? Selv prøver jeg etter beste evne å være et godt menneske, behandle andre mennesker godt, ikke lyve stjele, osv, osv. Er jo både fordi det er det som er riktig, men også fordi Gud ser alt.

...

J59ylpr.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er bare at ateister ikke har noe grunnlag for noen holdepunkter i livet, annet enn det de dikter opp (og ironisk nok tror på) selv. Hvem har bestemt at ateister ikke skal stjele, "Norges lover"? ;)

Jeg kjenner endel ateister og humanetikere, og samtlige av dem både stjeler og lyver.

Anonymous poster hash: 4d575...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er bare at ateister ikke har noe grunnlag for noen holdepunkter i livet, annet enn det de dikter opp (og ironisk nok tror på) selv. ...

Pussig nok er det akkurat slik jeg ser på religiøse :jepp:

...

Jeg kjenner endel ateister og humanetikere, og samtlige av dem både stjeler og lyver.

Anonymous poster hash: 4d575...7ba

Anekdoter er fine dyr.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder sjeldent å skrive noe, men her må jeg bare.

For det første, HVOR har du dette fra? Og for det andre, dersom dette stemmer, hvordan kan du påstå at det er en sammenheng mellom religiøsitet og det å være i fengsel (mange andre forklaringsmodeller henger mer på greip) og videre, dersom du skulle påstå noe slik, hvordan kan du vite noe om årsakssammenhengen og kausalitet?

Anonymous poster hash: 53701...2c6

Det er basert på statistikk fra USA. Tallene er muligens annerledes for Norge, men fortsatt er det et overveiende flertall av mennesker som vil si at de tilhører et religiøst trossamfunn, enn dem som ikke gjør det. I fengsel. Egentlig i befolkningen generelt.

Det er det som er artig med statistikk. Det trenger ikke å være noe årsakssammenheng her. Men da kan det samtidig ikke være det mellom mangel på religion (kun kristendom/islam, siden polyteistiske troer er "overtro") og mangel på moral.

En kan ikke hevde at religiøse på noen som helst måte er mer moralske enn ikke-religiøse. Om man i så fall skal bruke statistikk for å bevise dette, så bevises hva jeg nevnte. Det er flere i fengsel som sier de tror på religion enn som ikke gjør det. Bruker vi da occams razor så er den enkleste forklaringen, som krever minst tilpasninger, at religon og moral ikke har noen sammenheng.

Problemet er bare at ateister ikke har noe grunnlag for noen holdepunkter i livet, annet enn det de dikter opp (og ironisk nok tror på) selv. Hvem har bestemt at ateister ikke skal stjele, "Norges lover"? ;)

Jeg kjenner endel ateister og humanetikere, og samtlige av dem både stjeler og lyver.

Anonymous poster hash: 4d575...7ba

Så kristne ville ikke gjort noe umoralsk selv om loven ikke tillot det, og Norges lover er underordnet religiøse regler? Da forklarer du ikke hvorfor det er flere kristne i fengsel enn ateister.

Hvorfor tror så mange religiøse at religion skaper moral, og ikke motsatt?

Anonymous poster hash: c0dd2...cd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, for en artig diskusjon! Jeg er humanetiker (forøvrig med et plettfritt rulleblad, både hos politiet og i min egen samvittighet), og om jeg måtte velge hvem jeg ikke ville stolt på, måtte det nok heller blitt religiøse. Dersom de gjør og sier ting "fordi gud ser på", så kan jo ikke jeg vite hvor ektefølt det er! Eller om det kun er "fordi gud ser på"... Når det er sagt, stoler jeg på mennesker jeg kjenner og som har bevist for meg at jeg kan stole på dem. Mennesker jeg ikke kjenner stoler jeg ikke på, men det har forsvinnende lite med religion å gjøre! "Idioter kommer i alle farger" sa min bestefar bestandig, og i min erfaring har han jammen rett i det!



Anonymous poster hash: 3aa50...f3f
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig nok er det akkurat slik jeg ser på religiøse :jepp:

Anekdoter er fine dyr.

Og anektodisk bevisførsel er som kjent også den desidert svakeste formen for bevisførsel.

Anonymous poster hash: 53701...2c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er bare at ateister ikke har noe grunnlag for noen holdepunkter i livet, annet enn det de dikter opp (og ironisk nok tror på) selv. Hvem har bestemt at ateister ikke skal stjele, "Norges lover"? ;)

Jeg kjenner endel ateister og humanetikere, og samtlige av dem både stjeler og lyver.

Anonymous poster hash: 4d575...7ba

De ti bud er egyptiske, ble omskrevet når kristenfolket fikk bruk for dem, opprinnelig var budene satt opp som: Jeg har ikke stjålet, jeg har ikke drept osv. altså de er en omskrevet forenkling av de omvendte selverklæringene som står i The Book of Dead.

Er så trett av at kristne stjeler jula, budene og jeg vet ikke hva fra andre. Det er stadig ikke lov til hverken å stjele eller å lyve!

Anonymous poster hash: 3c2d2...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er basert på statistikk fra USA. Tallene er muligens annerledes for Norge, men fortsatt er det et overveiende flertall av mennesker som vil si at de tilhører et religiøst trossamfunn, enn dem som ikke gjør det. I fengsel. Egentlig i befolkningen generelt.

Det er det som er artig med statistikk. Det trenger ikke å være noe årsakssammenheng her. Men da kan det samtidig ikke være det mellom mangel på religion (kun kristendom/islam, siden polyteistiske troer er "overtro") og mangel på moral.

En kan ikke hevde at religiøse på noen som helst måte er mer moralske enn ikke-religiøse. Om man i så fall skal bruke statistikk for å bevise dette, så bevises hva jeg nevnte. Det er flere i fengsel som sier de tror på religion enn som ikke gjør det. Bruker vi da occams razor så er den enkleste forklaringen, som krever minst tilpasninger, at religon og moral ikke har noen sammenheng.

Anonymous poster hash: c0dd2...cd3

Men stor sannsynlighet vil dette eksempelet ditt ikke være overførtbart til Norge. Og du misforstår hvordan du kan bruke statistikk. Når du bruker et eksempel som det du har gjort, som en forklaring, er kausalitet helt sentralt. Du vet ingenting om de som sitter i fengsel var religiøse før de endte opp der eller om de ble religiøse mens de satt i fengsel.

Anonymous poster hash: 53701...2c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men stor sannsynlighet vil dette eksempelet ditt ikke være overførtbart til Norge. Og du misforstår hvordan du kan bruke statistikk. Når du bruker et eksempel som det du har gjort, som en forklaring, er kausalitet helt sentralt. Du vet ingenting om de som sitter i fengsel var religiøse før de endte opp der eller om de ble religiøse mens de satt i fengsel.

Anonymous poster hash: 53701...2c6

Kan ikke du si det samme om ateister da? Hvorfor skal argumenter som går kristne i disfavør alltid bagatelliseres, mens det motsatte gjelder for ateister? Poenget mitt er at det ikke er en sammenheng mellom det å tro på en fantasiskapning og moral. Moral finnes på tvers av trosretninger, religion og livssyn og har oppstått uavhengig av hverandre.

Anonymous poster hash: c0dd2...cd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du lar være å lyve og stjele kun pga en gud kan se deg, så deg om det.

Jeg velger å ikke lyve og stjele fordi jeg ikke ønsker andre mennesker vondt.

Hva som er best motiv for å ikke gjøre ondskap er vel egentlig ganske krystallklart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir alltid litt oppgitt og en smule lattermild når religiøse mennesker skryter av hvor mye bedre de er enn alle andre. Historien har iallfall vist at det ikke er større grunn til å stole på dem enn på ikke-religiøse. Talløse grusomheter er blitt begått i Guds navn, så troen alene er åpenbart ikke nok til å hindre folk i å drepe, plyndre, voldta og lyve. Når troen heller ikke er nødvendig for at folk skal oppføre seg ålreit, kan jeg ikke se hvordan man kan argumentere for at religiøse mennesker er mer moralske enn oss som ikke tror.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dere som er religiøse stoler dere på ikke religiøse? Selv prøver jeg etter beste evne å være et godt menneske, behandle andre mennesker godt, ikke lyve stjele, osv, osv. Er jo både fordi det er det som er riktig, men også fordi Gud ser alt.

Ikke religiøse har jo bare andre mennesker å forholde seg til, de kan lyve og tro at de slipper unna med det.

Sier ikke at alle ikke-religiøse er umoralske, men føler fortsatt at jeg ikke kan stole på dem.

Blir litt som en inhabil dommer, han kan jo dømme riktig, men jeg hadde ikke turt å stole på han.

Dette fikk meg til å tenke på f.eks. prester som misbruker barn i menigheten. Hvordan kan de gjøre dette når de "vet" de får sin straff på den "adnre siden"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller snu spørsmålet litt; stoler du på religiøse?

De tror jo på ting som ikke kan dokumenteres, og snakker om det som om det var Sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fikk meg til å tenke på f.eks. prester som misbruker barn i menigheten. Hvordan kan de gjøre dette når de "vet" de får sin straff på den "adnre siden"?

Der er jeg faktisk usikker, men for ikke-religiøse burde vel ikke sex før ekteskapet og mellom to av samme kjønn være den verste forbrytelsen.

Endret av Summers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du si det samme om ateister da? Hvorfor skal argumenter som går kristne i disfavør alltid bagatelliseres, mens det motsatte gjelder for ateister? Poenget mitt er at det ikke er en sammenheng mellom det å tro på en fantasiskapning og moral. Moral finnes på tvers av trosretninger, religion og livssyn og har oppstått uavhengig av hverandre.

Anonymous poster hash: c0dd2...cd3

Det har INGENTING med saken å gjøre. Jeg ville få frem at bevisførselen din på mange måter var helt feil. Hadde påpekt det om det var atister eller satanister, også. Poenget MITT var altså å vise at det du sa egentlig ikke hang på greip.

Anonymous poster hash: 53701...2c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...