Gå til innhold

Jeg er ateist, men tviler nå som vi har fått barn...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

... Som når vi kjører forbi en kirke og et av barna spør "mamma hvem bor der?"

... Som når et av barna spør: "mamma hva skjer når man dør?"

Jeg ønsker jo å formidle håp... Jeg har aldri mistet noen nærme meg, har aldri opplevd en gjennomgående eller altomfattende krise... Hva hvis jeg dør? Mannen min? Eller, om det ultimate mareritt oppstår, et av barna mine?

Mannen min er ateist og ønsker ikke å diskutere dette med meg. Han mener kristendom er tull og det har jeg også ment hele mitt liv, har aldri trodd på Gud, Jesus osv. Det er så mye grusomheter i verden at jeg blir helt fortvilet av og til, da kan det jo ikke finnes noen Gud?

Men senest i kveld når jeg leste for sønnen min, så besøkte noen i barneboka kirkegården for å hilse på pappaen som da lå under jorden. Og sønnen min lurte på om det var skummelt der. Jeg sa at nei det er det ikke gutten min, for når man begraves så får man alltid ligge sammen med familien sin. For det stemmer jo, og han var veldig fornøyd med det svaret heldigvis. Og han spør meg om når noen dør, er de borte da? Og så svarer jeg at så lenge vi tenker på dem og har dem inni hodet og hjertet vårt så blir de aldri borte...

Ja dette var mange tanker og ord, fra en mor som sliter litt med å velge hva hun skal mene.. Og hva hun skal lære barna sine... Noen med tanker eller erfaringer? Hadde satt stor pris på det da jeg ikke føler at jeg har none å snakke med om dette.



Anonymous poster hash: 45e39...498
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest chisandra

Viktig og vanskelig, men du tar ungenes spørsmål på alvor, og det er knallbra. Gode svar gir du også! :)

Kanskje du egentlig er agnostiker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du svarte fint. Lær barna om forskjellige religioner og livssyn, og snakk om at mange liker å tenke positvt om døden. Men at alle må selv gjøre seg opp en egen mening.

Anonymous poster hash: 238f9...697

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bli kristen fordi barn stiller spørsmål om Kristendom?? Det var en merkelig grunn. Enten tror du eller så tror du ikke.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man virkelig tenker over det er den vitenskapelige forklaringen mye vakrere enn den religiøse.

hva skjer når man dør? alle partiklene som har vært deg spres over hele universet og kan bli en del av billioner av andre ting - man forsvinner ikke, man blir bare til stjernestøv som lever evig i alle ting som noensinne kommer til å eksistere. "du" lever for evig uansett hva slags religion du har, eller om du har gjort noen feil. uten religion kan du gi barna dine en "sense of wonder" og verdsettelse for livet og hva det innebærer som aldri kan erstattes med religiøs tankegang som er full av frykt og trussler.

Mye bedre enn religionens himmel og helvette spør du meg.

Det meste i naturen blir så ufattelig mye vakrere om man forstår hvor komplekst og merkelig det er fremfor - "gud laget det"...

det syns hvertfall jeg

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns svarene dine er fine, selv om jeg er kristen :) Jeg mistet moren min når jeg var 5 år og fikk høre att hun var i himmelen. Det var en stor trøst for meg å tenke på att jeg skulle få treffe henne igjen.

Som kristen håper jeg selvfølgelig att du og familien din begynner å tro, men viss jeg skulle gitt deg ett råd i forhold til hva du skal si til sønnen din så kan du jo si att du ikke vet hva som skjer når noen dør. Att noen tror sånn og sånn og att du tenker....

Jeg er langt i fra noen ekspert på barneoppdragelse, men tenker att det å være ærlig og åpen med barna sine er en god løsning. Så lenge man ordlegger seg på en enkel måte. Sikkert lettere sagt enn gjort men :)



Anonymous poster hash: 88811...3d3
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så mye grusomheter i verden at jeg blir helt fortvilet av og til, da kan det jo ikke finnes noen Gud?

Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vevila

Jeg ville bare svart at ingen faktisk vet med sikkerhet hva som skjer etter døden, og så fortelle litt om ulike teorier folk har. Så kan du jo spørre ham hva han tror og lede det tilbake til ham. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har fått spørsmål fra barn om døden har jeg pleid å forklare at man når man har levd et langt liv blir man sliten og trøtt og til slutt sovner man for alltid. Og at det er trist for de som blir igjen, men at den som er død synes det var godt å endelig få legge seg og få fred og ro. Jeg synes i hvert fall det er bedre med en nøktern, ateistisk forklaring fremfor å skremme barn med himmel og helvete.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må formidle det du mener er riktig, og det du tror er riktig. Det du føler er best for barnet å tro - slik alle vi foreldre gjør. Selv er jeg kristen og svarer deretter, men man kan ikke gjøre annet enn det man mener er riktig for sin familie og sitt barn.

Så ta det på magefølelsen, og kom bare med beroligende ord :)

Anonymous poster hash: 78946...4e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har fått spørsmål fra barn om døden har jeg pleid å forklare at man når man har levd et langt liv blir man sliten og trøtt og til slutt sovner man for alltid. Og at det er trist for de som blir igjen, men at den som er død synes det var godt å endelig få legge seg og få fred og ro. Jeg synes i hvert fall det er bedre med en nøktern, ateistisk forklaring fremfor å skremme barn med himmel og helvete.

Jeg tror neppe å sove for alltid er betryggende ;) Men foreldre sier jo det de mener er best, og det viktigste er å si det man mener er det rette.

Anonymous poster hash: 78946...4e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jean Valjean

Det er så mye grusomheter i verden at jeg blir helt fortvilet av og til, da kan det jo ikke finnes noen Gud?

Anonymous poster hash: 45e39...498

At det skjer grusomheter i verden beviser at mennesker er i stand til uffatelig ondskap. Det beviser ingenting når det kommer til Gud.

personlig tror jeg ikke på Gud. Men jeg må si at de dårligste argumenter jeg hører om at Gud ikke eksisterer er. " Det skjer grussome ting så hvordan kan Gud finnes. Det argumentet er like dårlig som når troende sier. " Solnedgangen er så nydelig det beviser Guds eksistens"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det skjer grusomheter i verden beviser at mennesker er i stand til uffatelig ondskap. Det beviser ingenting når det kommer til Gud.

personlig tror jeg ikke på Gud. Men jeg må si at de dårligste argumenter jeg hører om at Gud ikke eksisterer er. " Det skjer grussome ting så hvordan kan Gud finnes. Det argumentet er like dårlig som når troende sier. " Solnedgangen er så nydelig det beviser Guds eksistens"

Hvorfor beviser det ingenting? Kristendommen sier at Gud er allmektig og god og at han har skapt menneskene. Hvorfor har han da skapt dem slik at de er onde mot hverandre?

Anonymous poster hash: 1633d...9fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror neppe å sove for alltid er betryggende ;) Men foreldre sier jo det de mener er best, og det viktigste er å si det man mener er det rette.

Anonymous poster hash: 78946...4e4

Min erfaring er at det i hvert fall er noe barn kan forstå og at det på den måten er betryggende. Man skulle kanskje trodd at barn ble redde for å sove av den forklaringen, men det har ikke skjedd. Selv om halvparten av Norges befolkning er ateister blir vi nok automatisk litt mer konservative når vi snakker med barn og tenker at alt annet enn den gammeldagse "farmor sitter i en sky og ser ned på deg" er skummelt og forvirrende. Men det trenger det altså ikke å være.

Nå har jeg ikke egne barn, men har fått ofte fått spørsmål i jobben som barnehagetante og da har jeg jo uansett ikke lov til å komme med personlige meninger. Sånn sett er det interessant å se hva foreldre tenker om det her. Man blir jo litt satt ut av sånne spørsmål og det er greit å ha tenkt gjennom hva man skal svare.

Endret av sukkerspinnn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jean Valjean

Hvorfor beviser det ingenting? Kristendommen sier at Gud er allmektig og god og at han har skapt menneskene. Hvorfor har han da skapt dem slik at de er onde mot hverandre?

Anonymous poster hash: 1633d...9fe

Vel for å gi et svar på det spm må jeg late som Gud finnes.

Vist Gud ga mennesket fri vilje og noen mennesker vel la oss være ærlige mange mennesker bruker den frie viljen Gud ga oss til å gjøre ondskapsfulle handlinger så kan vi ikke gi Gud skylden. For vist det er slik at vi skal gi Gud skylden for onde handlinger mennesker gjør. Så må vi også gi Gud æren når mennesket gjør gode handlinger.

Det blir liksom litt som når folk takker Gud når det går bra. Men gir ikke Gud skylden når det går galt

enten er Gud ansvarlig for både det onde som skjer og det gode som skjer. Eller så er mennesket ansvarlig for det gode og onde som skjer.

Slik jeg ser det så blir det feil å si når det skjer grussome ting er det Guds feil. Når det skjer gode ting er det mennesket. Det blir like feil å si at når det skjer onde ting er det mennesket og når det skjer gode ting er det Gud.

Det er slik jeg ser på det. Så kan folk si seg så uenige de bare vil.

Men som sagt jeg er ikke en troende person.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor beviser det ingenting? Kristendommen sier at Gud er allmektig og god og at han har skapt menneskene. Hvorfor har han da skapt dem slik at de er onde mot hverandre?

Gud har ikke skapt menneskene slik at de er onde mot hverandre. Tvert imot. Ondskapen kommer fra Satan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel for å gi et svar på det spm må jeg late som Gud finnes.

Vist Gud ga mennesket fri vilje og noen mennesker vel la oss være ærlige mange mennesker bruker den frie viljen Gud ga oss til å gjøre ondskapsfulle handlinger så kan vi ikke gi Gud skylden. For vist det er slik at vi skal gi Gud skylden for onde handlinger mennesker gjør. Så må vi også gi Gud æren når mennesket gjør gode handlinger.

Det blir liksom litt som når folk takker Gud når det går bra. Men gir ikke Gud skylden når det går galt

enten er Gud ansvarlig for både det onde som skjer og det gode som skjer. Eller så er mennesket ansvarlig for det gode og onde som skjer.

Slik jeg ser det så blir det feil å si når det skjer grussome ting er det Guds feil. Når det skjer gode ting er det mennesket. Det blir like feil å si at når det skjer onde ting er det mennesket og når det skjer gode ting er det Gud.

Det er slik jeg ser på det. Så kan folk si seg så uenige de bare vil.

Men som sagt jeg er ikke en troende person.

Dette er noe av det dummeste jeg har lest.

Anonymous poster hash: 875ec...878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe av det dummeste jeg har lest.

Anonymous poster hash: 875ec...878

Hvorfor det?

Anonymous poster hash: 43fbf...e42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe av det dummeste jeg har lest.

Det er det slettes ikke. Det er tvert imot logisk. Hvis du er uenig, så får du forklare hva som er galt med resonnementet - ikke bare slenge ut en lettvint karakteristikk uten noen begrunnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du svarte veldig fint på spørsmålene. Men du kan jo også fortelle om Gud hvis han lurer? Ikke som at det er ren fakta, men at det er en mulighet for at noe sånt eksisterer. Jeg synes i hvert fall det var stas å tenke på det da jeg var liten. Og dette med himmelen og at det alltid var noen som passet på meg gjorde meg mer rolig.

Og jeg som er katolikk misliker å sammenligne dette, men hva sier dere om julenissen? Blir ikke det litt sammme sak for dere?

Når det kommer til alt det onde som skjer i verden, synes jeg det er logisk at man velger det livet man har (tror på reinkarnasjon). Kort fortalt tror jeg at hvis man trenger å lære noe spesielt eller trenger et utfordrende liv, så velger man det selv. Alt vi gjør og opplever velger vi å oppleve for å vokse.

Endret av Cashbah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...