Gå til innhold

Ateisters forhold til skaperen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slutt å vær så frekk da, selv om det er vanskelig for deg. Ateister i seg selv pleier ikke å gå rundt å juge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du tror på skaperen, jeg antar du henviser til kristendommen, hvorfor tror du ikke på andre guder også? Hva er galt med dem liksom, hater du Allah og Buddah og Shiva? Er du ikke egentlig ateist når det kommer til dem?

Og religion er ikke den eneste meningen med livet, det hørtes jo bare kjempetrist ut.

Buddha (Siddharta Gautama) regnes for å ha vært en faktisk historisk person og blir ikke betraktet som en gud.

Endret av XuL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mitt spørsmål, du som ateist: hater du kristendommen og Gud? Eller tror du bare ikke på det? Det virker nemlig som om veldig mange ateister hater kristendommen og alt ved det, det er ikke bare det at de ikke tror, men de hater. Stemmer det? I ditt tilfelle? Vær ærlig, selvom ærlighet strengt tatt ikke burde finnes hos ateister ;)Anonymous poster hash: bf210...9f1

"Ærlighet burde strengt tatt ikke finnes hos ateister"

Jaha, hvorfor ikke? Er religiøse kun ærlige, hjelpsomme og snille fordi de vil unngå å havne i helvete? Med andre ord falske og grådige, som vil sikre seg en plass i himmelen? Sær tankegang...

Holder de religionen privat, så bryr jeg meg ikke. Det er når de lar det gå ut over andre mennesker at det blir et problem.

Jeg hater ikke kristendommen, eller noen andre religioner. Jeg viser respekt, selv om jeg privat synes mange av dem er irrasjonelle gærninger. Det er det samme for meg om en person er kristen eller tilber enhjørninger. Det blir det samme, bortsett fra at det første er sosialt akseptert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mitt spørsmål, du som ateist: hater du kristendommen og Gud? Eller tror du bare ikke på det? Det virker nemlig som om veldig mange ateister hater kristendommen og alt ved det, det er ikke bare det at de ikke tror, men de hater. Stemmer det? I ditt tilfelle? Vær ærlig, selvom ærlighet strengt tatt ikke burde finnes hos ateister ;)

Anonymous poster hash: bf210...9f1

Hater verken kristendommen eller deres gud.

Men jeg opplever ikke at kristendommen har en viktigere, riktigere og mer altovervinnelig gud enn de andre store religionene. Jeg synes ikke at kristendommens har en større betydning eller påvirkning i mitt liv, enn hva Allah, Buddha, Brahma, Vishnu, Shviva, Kali, Devi og Krishna har.

Derimot har jeg opplevd langt mer forkynning, fordommer, maktmisbruk, ogsåvidere i "Jesu' navn" enn fra de andre religionene. De kristne kan f.eks bruke de samme argumentene for hvorfor de ikke tror på noen andre guder, som jeg bruker om deres gud (og andre guder).

Jeg har opplevd at barn har fått forbud mot å leke med meg, lærere har fortalt at jeg vil komme til helvete, jeg ble ekskludert fra div. aktiviteter for barn, osv. av kristne.

Jeg opplever å ikke bli respektert for å være ateist.

Jeg tror ikke at min opplevelse er verken særlig unik, eller typisk for kristendommen.

Jeg klandrer ikke hele kristendommen for måten de kristne jeg har møtt har praktisert deres religion.

Hadde jeg bodd i et annet land, med en annen statsreligion enn kristendommen, eller med flere minoriteter, så hadde jeg sikkert opplevd det samme der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær ærlig, selvom ærlighet strengt tatt ikke burde finnes hos ateister ;)

Sier en som tilber en gud som sa til Abraham at han skulle drepe/ofre sin sønn Isak, men da han var i ferd med å ta livet av guttungen sa " LOL. Nei. Bare kødda. Hehe "

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mitt spørsmål, du som ateist: hater du kristendommen og Gud? Eller tror du bare ikke på det? Det virker nemlig som om veldig mange ateister hater kristendommen og alt ved det, det er ikke bare det at de ikke tror, men de hater. Stemmer det? I ditt tilfelle? Vær ærlig, selvom ærlighet strengt tatt ikke burde finnes hos ateister ;)

Anonymous poster hash: bf210...9f1

Kristendommen og "Gud" er historie, samt teori/evolusjonsteori, og historien rundt, og hele forståelsen til hvorfor vi har hatt slike vrangforestillinger er interessant. Så nei, jeg hater ikke religion og/eller Gud. Jeg syns dog det er morsomt at folk klarer å tru på noe slikt i en tid hvor kunnskap er rett foran nesene på oss.

Respekten for et menneske faller et par hakk når jeg hører at de er troende i den formen at de følger noen av de religiøse skriftene. Ingen av dem er troverdige, og man må ta noe bokstavelig og filtrere bort andre ting fra de hellige bøkene for å kunne være der, og rettferdiggjøre troen sin. Da blir det rett og slett for useriøst.

Har man en personlig tru, så er det helt greit. At det er "noe mer" er et bedre utgangspunkt enn at guden fløy opp til himmelen på en flygende hest, eller at han dro til jorden for å drepe seg selv for å gjøre et teit poeng.

Endret av Timza
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kristendommen er ingen konspirasjon. Men du tar utgangspunkt i at religion er menneskeskapt, men hva er grunnlaget du har for det, annet enn din.. Ikketro? Hvordan skal du kunne bevise at du har rett? Dine medateister kan jo ikke bare tro på deg, de må ha beviser :)

Jeg må si meg enig og uenig; jeg er imot halal og kosher, samt omskjæring av barn. Sterkt uenig. Og jeg mener at når noe (om det er en overbevisning eller en lov) går så hardt utover mennesker og dyr, er det feil. Men jeg er kristen, ikke jøde eller muslim. Jeg kan respektere at de TROR noe annet enn meg, men som mange andre kan man ikke stå på sidelinjen og se mennesker og dyr bli torturert.

Derfor er jeg (nå sporer jeg av, beklager..) også imot bla.a Prior kyllingindustri, som stiller på lik linje med f,eks halal

Anonymous poster hash: bf210...9f1

Da forstår du også hvorfor endel ateister går inn i debatten mot ødeleggende religion.

Min bestemor var sterkt religiøs, og når tiden var kommet der hun skjønte at hun ville dø iløpet av kort tid, så tok hjernen hennes over og hun var redd for demoner og helvete. Hadde hun levd et godt nok liv? Ville Gud ta hun imot? Hvorfor hadde hun levd et helt liv uten at Guden hennes åpenbarte seg for henne? Hun hørte stemmer, og antok at det var djevelen. Hjernen hennes hjalp hun altså med å dø kjappere, da hun ikke sov i ukesvis pga troen sin og redselen/paranoia den skapte. Hun ringte flere ganger i uken til familien sin fordi hun var redd djevelen var i naborommet og var der for å hente henne. Årsaken var jo kreft som hadde spredd seg til hjernen hennes, men det var altså ikke det rasjonelle som gikk inn slik at hun fikk en god siste halvt år her på jorda. Det var redselen over hva som var etter døden, og da særlig hva hun lærte som barn rundt kristendommen og vreden til Gud om hun ikke fulgte hans ord.

Indoktrinering av små barn til å bli kristne/religiøse er tortur.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buddha (Siddharta Gautama) regnes for å ha vært en faktisk historisk person og blir ikke betraktet som en gud.

Vel, han blir i hvertfall tilbedt som en gud i de lfeste retninger av buddhismen og spørsmålet går vel kanske på om man tror på de overnaturlige tingene knyttet til hans person, både før og etter hans død.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mitt spørsmål, du som ateist: hater du kristendommen og Gud? Eller tror du bare ikke på det? Det virker nemlig som om veldig mange ateister hater kristendommen og alt ved det, det er ikke bare det at de ikke tror, men de hater. Stemmer det? I ditt tilfelle? Vær ærlig, selvom ærlighet strengt tatt ikke burde finnes hos ateister ;)

Anonymous poster hash: bf210...9f1

Det mest oppsiktsvekkende ved innlegget ditt (selv om du helgarderer med en ;) ), er at du tror folk ikke kan være ærlige mennsker, uten en trussel om himmelsk straff. Det er en ufattelig trist tankegang.

Anonymous poster hash: 52b30...189

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mitt spørsmål, du som ateist: hater du kristendommen og Gud? Eller tror du bare ikke på det? Det virker nemlig som om veldig mange ateister hater kristendommen og alt ved det, det er ikke bare det at de ikke tror, men de hater. Stemmer det? I ditt tilfelle? Vær ærlig, selvom ærlighet strengt tatt ikke burde finnes hos ateister ;)

Anonymous poster hash: bf210...9f1

Det du beskriver er en antiteist.

Jeg er ateist som er et svar på en teist sin påstand og gud/skaperens eksistens.

Anonymous poster hash: 29bb6...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ateister hater ikke gud. Hvordan kan man hate noe man ikke tror eksisterer? "Hat kristendommen, elsk den kristne" er vel et kjent ordtak (sånn omtrent ;) ) Jeg er ateist. Jeg hater ingen. Jeg misliker derimot religioner sterkt. Jeg er sterkt imot misjonering, men jeg hater ikke misjonærene. Jeg hater handlingene de gjør, ikke menneskene som utfører dem. De tror de gjør noe godt, men jeg er sterkt uenig i det. Anonymous poster hash: c1cad...fad

Det är samma här.

Jag tror inte det finns någon Gud, jag tror inte på Jesus eller några evangelier. Det är var jag menar är att vara ateist. Att inte tro på någon Gud, att inte tillhöra eller identifiera mig med någon religion.

Det jag missliker/ogillar är när mina val inte respekteras, när mitt val att inte döpa barnen för jag inte tror på det avfärdas som "en fin tradition" eller att vigsel i kyrkan är ett måste. Lokalen är ju så traditionsfylld... Men att jag inte tror på orden eller tron är en bagatell då vår nordiska kultur ju är kristen.

Jag respekterar de som tror och skulle aldrig baktala eller ifrågasätta deras tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...