Gå til innhold

Ateisters forhold til skaperen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er mitt spørsmål, du som ateist: hater du kristendommen og Gud? Eller tror du bare ikke på det? Det virker nemlig som om veldig mange ateister hater kristendommen og alt ved det, det er ikke bare det at de ikke tror, men de hater. Stemmer det? I ditt tilfelle? Vær ærlig, selvom ærlighet strengt tatt ikke burde finnes hos ateister ;)

Anonymous poster hash: bf210...9f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ateister hater ikke gud. Hvordan kan man hate noe man ikke tror eksisterer?

"Hat kristendommen, elsk den kristne" er vel et kjent ordtak (sånn omtrent ;) )

Jeg er ateist. Jeg hater ingen. Jeg misliker derimot religioner sterkt. Jeg er sterkt imot misjonering, men jeg hater ikke misjonærene. Jeg hater handlingene de gjør, ikke menneskene som utfører dem. De tror de gjør noe godt, men jeg er sterkt uenig i det.



Anonymous poster hash: c1cad...fad
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ateister tror jo ikke, så de trenger vel ikke ha noe forhold til skaperen!!! Rart spørsmål...

Og hva har ærlighet med ateister å gjøre? Snakk om å være nedlatende!

(hilsen en som IKKE er ateist, men respekterer at noen er det!)



Anonymous poster hash: 7175e...fe9
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ateister hater ikke gud. Hvordan kan man hate noe man ikke tror eksisterer? "Hat kristendommen, elsk den kristne" er vel et kjent ordtak (sånn omtrent ;) ) Jeg er ateist. Jeg hater ingen. Jeg misliker derimot religioner sterkt. Jeg er sterkt imot misjonering, men jeg hater ikke misjonærene. Jeg hater handlingene de gjør, ikke menneskene som utfører dem. De tror de gjør noe godt, men jeg er sterkt uenig i det. Anonymous poster hash: c1cad...fad

Noen ateister hater tanken på det, og jeg tror at noen egentlig tror på skaperen, men velger feil side. Og velger å hate.

Hvorfor hater du at noen misjonerer? Hvorfor skal du bry deg om det; for deg er det jo ingen mening med livet uansett..

Anonymous poster hash: bf210...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ateister tror jo ikke, så de trenger vel ikke ha noe forhold til skaperen!!! Rart spørsmål... Og hva har ærlighet med ateister å gjøre? Snakk om å være nedlatende! (hilsen en som IKKE er ateist, men respekterer at noen er det!) Anonymous poster hash: 7175e...fe9

Slapp av, jeg ønsker ikke å være nedlatende eller få noen til å føle seg såret. Jeg følger bare ateismens egne regler; ingenting eksisterer. De tror ikke på noe, de tror på evolusjon, som ifølge dem er en tilfeldig tilfeldighet som tilfeldigvis oppstod, som tilfeldigvis kanskje ikke eksisterer.

Anonymous poster hash: bf210...9f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av, jeg ønsker ikke å være nedlatende eller få noen til å føle seg såret. Jeg følger bare ateismens egne regler; ingenting eksisterer. De tror ikke på noe, de tror på evolusjon, som ifølge dem er en tilfeldig tilfeldighet som tilfeldigvis oppstod, som tilfeldigvis kanskje ikke eksisterer.

Anonymous poster hash: bf210...9f1

Lær deg hva ateisme er før du prøver å diskutere det med noen. Dette er bare pinlig.

Anonymous poster hash: c1cad...fad

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen ateister hater tanken på det, og jeg tror at noen egentlig tror på skaperen, men velger feil side. Og velger å hate.

Hvorfor hater du at noen misjonerer? Hvorfor skal du bry deg om det; for deg er det jo ingen mening med livet uansett..

Anonymous poster hash: bf210...9f1

Hvis du tror på skaperen, jeg antar du henviser til kristendommen, hvorfor tror du ikke på andre guder også? Hva er galt med dem liksom, hater du Allah og Buddah og Shiva? Er du ikke egentlig ateist når det kommer til dem?

Og religion er ikke den eneste meningen med livet, det hørtes jo bare kjempetrist ut.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mitt spørsmål, du som ateist: hater du kristendommen og Gud? Eller tror du bare ikke på det? Det virker nemlig som om veldig mange ateister hater kristendommen og alt ved det, det er ikke bare det at de ikke tror, men de hater. Stemmer det? I ditt tilfelle? Vær ærlig, selvom ærlighet strengt tatt ikke burde finnes hos ateister ;)

Anonymous poster hash: bf210...9f1

Vel, du klarte veldig effektivt å plukke fram hvorfor mange ateister misliker kristne, eller andre religiøse:

For hvorfor skulle ærlighet ikke finnes hos ateister?

Gud er din usynlig venn. Denne finnes ikke, så det er umulig å hate eller mislike en slik idee.

Kristendommen (som Islam eller Jødedommen eller whatever) er en Dogma, altså ett felles tros- og begrepsapparat og det eneste jeg misliker med disse, er når det setter rammer og begrensninger for mitt liv som ureligiøs.

Men Kristne som tror deres religion er noe spesielt universelt som angår noe annet enn fanatasilivet deres, og som derfor sprer fordommer om andre mennesker , kan jeg lett mislike.

Men jeg tror ikke jeg egentlig hater noen.

Endret av Druid
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg hva ateisme er før du prøver å diskutere det med noen. Dette er bare pinlig. Anonymous poster hash: c1cad...fad

Du vet nok ikke hva ateisme er. Men jeg vet at det finnes endel, som deg, som kanskje kaller seg ateist, men som ikke helt har satt seg inn i hva det vil si å være en ekte ateist. Man kan ikke få i både pose og sekk, ta ateismen for det den er. Når den er analysert, er det jeg nevnte det du sitter igjen med.

Anonymous poster hash: bf210...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tror på skaperen, jeg antar du henviser til kristendommen, hvorfor tror du ikke på andre guder også? Hva er galt med dem liksom, hater du Allah og Buddah og Shiva? Er du ikke egentlig ateist når det kommer til dem?

Og religion er ikke den eneste meningen med livet, det hørtes jo bare kjempetrist ut.

Du er virkelig på villspor, både i tankene, men også når det kommer til å være saklig og holde seg til emnet i en tråd. Jeg skjønner at det er mye frustrasjon og andre vonde følelser som forstyrrer sinnet, men hvis du puster rolig og klarer å roe ned kroppen, er det lettere for deg å skrive noe ordentlig.

Anonymous poster hash: bf210...9f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klo: Jeg har naturligvis ingen sterke følelser for noe som ikke eksisterer. Jeg hater hverken gud, Tor med hammeren, Ganesha, Zevs, julenissen eller nøkken. Jeg stiller meg undrende til de som velger å tro på eventyr som om de var ekte, men så lenge de ikke plager andre med det får de bare holde på.

I den grad ærlighet prioriteres, så er det noe som har utviklet seg i takt med samfunnet, fordi mennesket aldri ville kunnet leve sammen i flokk og større grupper uten en viss grad av ærlighet. På samme måte har løgn en viktig funksjon, det hadde fort blitt krig om man alltid var ærlig om hvor stygg man synes naboen er og hvor usjarmerende man synes kollegaens barn er...

Anonymous poster hash: 65fb6...e76

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet nok ikke hva ateisme er. Men jeg vet at det finnes endel, som deg, som kanskje kaller seg ateist, men som ikke helt har satt seg inn i hva det vil si å være en ekte ateist. Man kan ikke få i både pose og sekk, ta ateismen for det den er. Når den er analysert, er det jeg nevnte det du sitter igjen med.

Anonymous poster hash: bf210...9f1

Jeg blir flau... på "religiøses" vegne... Du høres jo veldig nedlatende og forhåndsdømmende ut!! Hvorfor skal ikke ateister ha rett til å ikke tro, men alikevel ha akkurat samme rett til å ha mening med livet, ærlighet og lignende? Respekt bør gå begge veier! Forlanger du respekt for din religion, respekter at andre tror annerledes og at noen ikke tror!!

Anonymous poster hash: 7175e...fe9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, TS. Jeg har ikke noe forhold til det du kaller "skaperen", men vanligvis har jeg et helt greit forhold til troende mennesker. Unntaket er slike som deg siden jeg i størst mulig grad ønsker å unngå folk som er kunnskapsløse og fordomsfulle. Aller verst blir det når de i tillegg er misjonerende og skal "forklare" meg hvor umulig min overbevisning er.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, du klarte veldig effektivt å plukke fram hvorfor mange ateister misliker kristne, eller andre religiøse:

For hvorfor skulle ærlighet ikke finnes hos ateister?

Gud er din usynlig venn. Denne finnes ikke, så det er umulig å hate eller mislike en slik idee.

Kristendommen (som Islam eller Jødedommen eller whatever) er en Dogma, altså ett felles tros- og begrepsapparat og det eneste jeg misliker med disse, er når det setter rammer og begrensninger for mitt liv som ureligiøs.

Men Kristne som tror deres religion er noe spesielt universelt som angår noe annet enn fanatasilivet deres, og som derfor sprer fordommer om andre mennesker , kan jeg lett mislike.

Men jeg tror ikke jeg egentlig hater noen.

Du tror ikke at du hater noen? Nei, du er jo ateist så du tror ikke noenting, he he :)

Enkelt forklart, så bygger ateismen på sex (å føre genene videre) og tilfeldig evolusjon skapt av tilfeldigheter. Det er ren ateisme. Mange lager sin egen form for ateisme, men det blir da mer et eget livssyn.

Men du, som ikketroende ateist, hvorfor skal du føle deg bundet av andre religioner? Du er jo ikke en del av religionen; du tror ikke. Du følger ikke de reglende som de som tilhører religionen skal følge.

Kan du da ikke bare la være og tenke på dem, tenke at "ok, de tror, men det gjør ikke jeg"? Så kan alle styre med sitt. Mange ateister klager over at kristne forkynner Guds ord og misjonerer. Men dere gjør jo nøyaktig det samme ;)

Anonymous poster hash: bf210...9f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater ingen.

Det jeg gjør er at jeg misliker dem som dømmer andre, og forsvarer det med sin personlige tro og en gammel bok skrevet av halvfulle (det kan fint hende) menn.



Anonymous poster hash: 9ec0c...21b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir flau... på "religiøses" vegne... Du høres jo veldig nedlatende og forhåndsdømmende ut!! Hvorfor skal ikke ateister ha rett til å ikke tro, men alikevel ha akkurat samme rett til å ha mening med livet, ærlighet og lignende? Respekt bør gå begge veier! Forlanger du respekt for din religion, respekter at andre tror annerledes og at noen ikke tror!! Anonymous poster hash: 7175e...fe9

Du misforstår, alle har rett til fri vilje :) de har en rett til å tro, eller ikke å tro. Det er deres eget valg, og jeg lar ateister velge det de selv ønsker. Dere er fri! Ingen holder en stram hånd over dere, det eneste jeg spør om er hvorfor mange ateister hater kristendommen. Hvorfor ikke bare la dem være i fred? De skader ikke dere. De har tatt sitt valg, akkurat som ateister tar sitt valg. Det er en personlig sak.

Det eneste jeg sier, er at i ateismens rene form burde ærlighet være nedprioritert. Man kommer lenger sexmessig og pengemessig med løgner, enn med ærlighet.

Anonymous poster hash: bf210...9f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hater ingen. Det jeg gjør er at jeg misliker dem som dømmer andre, og forsvarer det med sin personlige tro og en gammel bok skrevet av halvfulle (det kan fint hende) menn. Anonymous poster hash: 9ec0c...21b

det er flott at du ikke hater noen! Det gjør meg glad :) men å mislike, er ikke bedre enn å hate, så det er noe du kan jobbe med.

Husk a det er forskjell på å være uenig og mislike.

Anonymous poster hash: bf210...9f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, TS. Jeg har ikke noe forhold til det du kaller "skaperen", men vanligvis har jeg et helt greit forhold til troende mennesker. Unntaket er slike som deg siden jeg i størst mulig grad ønsker å unngå folk som er kunnskapsløse og fordomsfulle. Aller verst blir det når de i tillegg er misjonerende og skal "forklare" meg hvor umulig min overbevisning er.

Jeg brukte det kun som et eksempel, men det er tydeligvis mange følelser i sving hos deg. Beklager hvis du føler deg såret eller lei deg! Jeg mener ikke å såre noen, bare å føre en diskusjon og få svar på enkelte spørsmål.

Anonymous poster hash: bf210...9f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klo: Jeg har naturligvis ingen sterke følelser for noe som ikke eksisterer. Jeg hater hverken gud, Tor med hammeren, Ganesha, Zevs, julenissen eller nøkken. Jeg stiller meg undrende til de som velger å tro på eventyr som om de var ekte, men så lenge de ikke plager andre med det får de bare holde på.

I den grad ærlighet prioriteres, så er det noe som har utviklet seg i takt med samfunnet, fordi mennesket aldri ville kunnet leve sammen i flokk og større grupper uten en viss grad av ærlighet. På samme måte har løgn en viktig funksjon, det hadde fort blitt krig om man alltid var ærlig om hvor stygg man synes naboen er og hvor usjarmerende man synes kollegaens barn er... Anonymous poster hash: 65fb6...e76

Det er krig, når vi er inne på temaet. Det er mange eksempler på kriger. Jeg skjønner at du tror på det du skriver, men du kan ikke overbevise meg. "Vinnerne", i enkeltes øyne, var vinnere på grunn av løgner og ondskap. Se bare på alle diktatorene vi har hatt, eller rike selskaper som lurer og svindler :)

Anonymous poster hash: bf210...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du misforstår, alle har rett til fri vilje :) de har en rett til å tro, eller ikke å tro. Det er deres eget valg, og jeg lar ateister velge det de selv ønsker. Dere er fri! Ingen holder en stram hånd over dere, det eneste jeg spør om er hvorfor mange ateister hater kristendommen. Hvorfor ikke bare la dem være i fred? De skader ikke dere. De har tatt sitt valg, akkurat som ateister tar sitt valg. Det er en personlig sak.

Det eneste jeg sier, er at i ateismens rene form burde ærlighet være nedprioritert. Man kommer lenger sexmessig og pengemessig med løgner, enn med ærlighet.

Anonymous poster hash: bf210...9f1

Du misforstår meg Jeg er troende, men mener du har en nedlatende holdnning tl de som ikke tror i dette innlegget ditt. Du bidrar ihvertfall ikke til respekt mellom troende og ikke troende.

Anonymous poster hash: 7175e...fe9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...