Gå til innhold

Vi må aldri glemme Auschwitz!


Granny

Anbefalte innlegg

Gjest Horatio Hornblower

Når jeg gikk på mellomtrinnet, eller var det barnetrinnet (usikker) så leste læreren vår Anne Franks dagbok for oss i norsk timene. Tror det var det. Gikk på en liten skole med få elever. Jeg husker boka, og den gjorde et utrolig sterkt inntrykk på meg. Det som stod der er rett og slett ubeskrivelig vondt, ondskap satt i system er en underdrivelse. En slik hendelse, en slik ondskap kan overhode ikke sammenlignes med vanlig krigføring. Målet for nazistene var å utslette jødene. Ta en tid å tenk gjennom dette, å utslette en gruppe. Tror folk virkelig det er målet på de konfliktene/krigene som blir nevnt her i forumet? Anne Franks dagbok er en bok man kanskje bør vurdere å få inn som pensum på skolen grunnet jødehatet som har kommet tilbake.

Det som er trist er at man hører flere historier fra lærere om holocaust har blitt et kontroversielt tema, spesielt på flerkulturelle skoler. Hva skjer? Det forteller meg at det virkelig er noen skumle holdninger som holder på å komme tilbake i Europa.

En interessant artikkel fra Ingvar Ambjørnsen om dette:

http://nyemeninger.no/alle_meninger/cat1002/subcat1019/thread308697/#post_308697

Bare for å nevne det Anne Frank døde i Bergen-Belsen ikke Auschwitz

Men det jeg reagerer litt på når det er snakk om konsentrasjonsleierer. Er det at man bare snakker om Auschwitz og totalt vel kanskje ikke totalt men mer eller mindre ignorerer de andre konsentrasjonsleierer som var spredd rundt i Nazi-Tyskland og andre land som var okkupert av Nazi-Tyskland.

Endret av Corto Maltese
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare for å nevne det Anne Frank døde i Bergen-Belsen ikke Auschwitz

Men det jeg reagerer litt på når det er snakk om konsentrasjonsleierer. Er det at man bare snakker om Auschwitz og totalt vel kanskje ikke totalt men mer eller mindre ignorerer de andre konsentrasjonsleierer som var spredd rundt i Nazi-Tyskland og andre land som var okkupert av Nazi-Tyskland.

Enig. Emnet burde vel egentlig vært "Vi må aldri glemme holocaust". Det var det jeg tenkte når jeg skrev.

Endret av Snof
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...