Gå til innhold

søknad om fødselspermisjon


Gjest Gjest_sara_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_sara_*

Må skrive søknad til sjefen min om fødselspermisjon, men er helt elendig på å skrive slike ting. Hvordan skal jeg begynne?:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hæ? Du trenger ikke skrive noen søknad, du må bare gi beskjed om at du skal ha permisjon (og eventuelt be om et møte for å avtale gradert jobbing hvis du skal ha det). Du har rett på perm, sjefen har krav på info - men søknad? Høres mystisk ut. Da jeg skulle ha baby, sa jeg bare fra at "Jeg har termin dato sånn-og-sånn, jeg begynner permisjon dato sånn-og-sånn." Jeg sa også når jeg regna med å være tilbake, og det var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_sara_*
Hæ? Du trenger ikke skrive noen søknad, du må bare gi beskjed om at du skal ha permisjon (og eventuelt be om et møte for å avtale gradert jobbing hvis du skal ha det). Du har rett på perm, sjefen har krav på info - men søknad? Høres mystisk ut. Da jeg skulle ha baby, sa jeg bare fra at "Jeg har termin dato sånn-og-sånn, jeg begynner permisjon dato sånn-og-sånn." Jeg sa også når jeg regna med å være tilbake, og det var det.

jordmor sa jeg måtte gjøre det:S hum..men bare helt enkelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skriver bare en helt enkel søknad. Når du har termin, når du går ut i permisjon, hvor lang permisjon du skal ha og om den evt skal være gradert eller oppdelt eller eller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og må skrive søknad til arbeidsgiver og legge ved attest fra legen med termindato. Eneste stedet hvor jeg har skrevet ned noen termindato er på helsekortet mitt. Og vil egentlig ikke at hvem som helst skal kunne se hva som står der... Nå er i grunnen alle prøver som de skal være og ikke noe er utenom det vanlige, men føler at helsekortet mitt er en privat ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da venter du til uke 26 i svangerskapet og får en bekreftelse fra lege med termindato. Denne trenger du uansett når du skal søke NAV om foreldrepenger.

Vi har et ferdig skjema på jobb. Helt enkelt skal man fylle ut denne informasjonen:

Når jeg går ut i permisjon

hvilken dekning jeg ønsker i permisjonen (80 eller 100%)

Når jeg er tilbake fra permisjon.

Husk at det ikke holder å søke arbeidsplass om permisjon, du må også søke til nav. Dette gjelder selv om arbeidsgiver forskutterer foreldrepengene dine under permisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke meningen å pirke, men jeg synes det er viktig å være klar over at permisjon i forbindelse med fødsel ikke er noe man trenger å søke om, det er en rettighet man har. Altså søker man ikke arbeidsgiver, man opplyser om når man går ut i permisjon (det velger man helt selv, maks tolv og minimum tre uker før termin). Og man setter fram krav til Nav om foreldrepenger. Faktisk er det også sånn at om man skulle glemme å si fra, eller ikke rekker det før barnet blir født (ved prematur fødsel), påvirkes ikke rettighetene i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at dere ikke har et skjema for det? De fleste bedrifter (i alle fall med litt størrelse) har ferdige skjema for dette.

I midt skjema trenger jeg å fylle ut dekningsgrad, når jeg har termin, når permisjonen er (fra og til) og når ferie skal avvikles. De har også et felt for når fars permisjon skal avvikles, men kan ikke helt skjønne at arbeidsgiver har noe med det (men jeg har fylt det ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at dere ikke har et skjema for det? De fleste bedrifter (i alle fall med litt størrelse) har ferdige skjema for dette.

I midt skjema trenger jeg å fylle ut dekningsgrad, når jeg har termin, når permisjonen er (fra og til) og når ferie skal avvikles. De har også et felt for når fars permisjon skal avvikles, men kan ikke helt skjønne at arbeidsgiver har noe med det (men jeg har fylt det ut).

Jeg tror ikke TS mener søknadsskjema til NAV, men rett og slett en "søknad" til selve arbeidsgiver om å kunne gå ut i permisjon fordi hun venter barn..

Har jeg da forstått det riktig trenger du ikke formulere deg skriftlig, det er rett og slett bare å fortelle det slik det er :) Du har krav på permisjon!

Søknadsskjema til NAV sender du enten direkte eller via arbeidsgiver litt senere i svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke TS mener søknadsskjema til NAV, men rett og slett en "søknad" til selve arbeidsgiver om å kunne gå ut i permisjon fordi hun venter barn..

Jeg tenker heller ikke på NAV sitt skjema. Alle arbeisgivere jeg har hatt har hatt eget skjema (men de fleste i offentlig sektor da, der er man glade i skjema, men her jeg er nå i en privat bedrift har vi også et skjema. Det sikrer at lønn/personal får den informasjonen de trenger. De skal jo sende krav om refusjon til NAV).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og må skrive søknad til arbeidsgiver og legge ved attest fra legen med termindato. Eneste stedet hvor jeg har skrevet ned noen termindato er på helsekortet mitt. Og vil egentlig ikke at hvem som helst skal kunne se hva som står der... Nå er i grunnen alle prøver som de skal være og ikke noe er utenom det vanlige, men føler at helsekortet mitt er en privat ting...

Da putter du post-it lapper over helseopplysningene, slik at kun det som er relevant vises (personalia og termindato) og så putter du skjemaet i kopimaskinen. På den måten får du en kopi som viser det som er relevant for saken, men skjuler det de ikke har noe med.

Problem solved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så spør du legen om h*n kan lage en atteat for deg, som du kan hente en dag. Du ehøver jo ikke time for det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også bare sagt ifra til sjefen min om når permisjonen stareter og når jeg ca er ferdig. Og så tenkte å sende en kopi av NAV-søknaden til lønningskontoret slik at de har alle opplysninger de trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig forskjellig fra arbeidsgiver til arbeidsgiver hvordan de vil ha det. For noen holder det å få muntlig beskjed, andre arbeidsgivere vil ha en skriftlig søknad, mens andre igjen (slik som min) har et ferdig skjema som må fylles ut. Der skal man også fylle ut når far skal ha permisjon. Det er jo ikke relevant for meg, men det er en mannsdominert bedrift og skjemaet gjelder jo for dem også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...