Gå til innhold

Skyte en hvit pil etter noe


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi sier PIL.

Å dra frem noe fra 1500- tallet er idioti! Språket endrer seg hele tiden. Subkulturer bringer inn ord som ikke eksisterte før. Det samme med engelsk.

Pinn og pil ligner ikke på hverandre mtp ordlyd!

Anonymous poster hash: f6b60...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Eller skyte en hvit pil etter - som visstnok er "skyte en hvit pinne etter".

I følge et TV-program stammer det fra gamle dagers eiendomshandel - når handelen ble avsluttet, ga selger en håndfull jord, stein og kvist til kjøper som et symbol på overrekkelse av marken.

Når det var gjort var handelen ugjenkallelig avgjort - den hvite pinnen var overlevert, det var opp- og avgjort." http://vgd.no/samfunn/spraak/tema/1430011/tittel/ord-som-forsvinner/side/17

Anonymous poster hash: be78b...3b4

Ja, er det ikke det jeg sier?

Anonymous poster hash: 9d315...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sier PIL.

Å dra frem noe fra 1500- tallet er idioti! Språket endrer seg hele tiden. Subkulturer bringer inn ord som ikke eksisterte før. Det samme med engelsk.

Pinn og pil ligner ikke på hverandre mtp ordlyd!

Anonymous poster hash: f6b60...eaf

Dere som sier pil sier det FEIL.

Poenget er at uttrykket ikke gir noen mening i det hele tatt. Hvorfor er pilen hvit? Det er jo bare tull.

Anonymous poster hash: 9d315...6a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikkje feil i og med at dialekta mi brukar det. Me har brukt det uttrykket i 5 generasjonar. "Den avtalen kan du skyta ei kvit pil etter"

Opphavet kan vera "pinn, men språket er i endring. Oldemora mi brukte det og det er der morfaren min, mora mi og eg har fått det frå.

Det er helt sikkert folk med samme dialekt som deg som vet hva det egentlig heter, så ikke skyld på dialekten din for at du og alle i din familie sier det feil.

Anonymous poster hash: 9d315...6a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det irriterer meg sånn når folk skriver det.

Er folk virkelig så fjerne at de ikke vet at det heter 'skyte en hvit PINN' etter noe?

Hvor kommer denne pilen fra? Det er da klart at det er pinn.

Anonymous poster hash: 9d315...6a0

Her kom jeg inn og skulle rette på deg …

Hva mener du?

Anonymous poster hash: 9d315...6a0

Så utrolig beskrivende for folk som henger seg opp i sånne ting :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig beskrivende for folk som henger seg opp i sånne ting :fnise:

Det innlegget jeg svarte på kunne bety to ting.

Enten at man trodde pil var riktig, men undersøkte og fant ut at det jeg skrev faktisk var rett.

Eller at man trodde jeg laget en tråd på språkforumet og skrev en feil i tittelen (hvorfor i all verden skulle jeg gjøre det?).

Anonymous poster hash: 9d315...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det innlegget jeg svarte på kunne bety to ting.

Enten at man trodde pil var riktig, men undersøkte og fant ut at det jeg skrev faktisk var rett.

Eller at man trodde jeg laget en tråd på språkforumet og skrev en feil i tittelen (hvorfor i all verden skulle jeg gjøre det?).

Anonymous poster hash: 9d315...6a0

Nei, det var ganske åpenbart at det hun mente var at hun ville rette på overskriften din, ettersom ingen har lest innlegget i det man klikker seg inn i en tråd. Men jeg skjønner at det kan være vanskelig for enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ganske åpenbart at det hun mente var at hun ville rette på overskriften din, ettersom ingen har lest innlegget i det man klikker seg inn i en tråd. Men jeg skjønner at det kan være vanskelig for enkelte.

Det trodde jeg også. Men jeg trodde også det var åpenbart at jeg var mann. :ler:

Endret av Pawn Hearts
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trodde jeg også. Men jeg trodde også det var åpenbart at jeg var mann. :ler:

Haha! Touche. Leste bare brukernavnet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ganske åpenbart at det hun mente var at hun ville rette på overskriften din, ettersom ingen har lest innlegget i det man klikker seg inn i en tråd. Men jeg skjønner at det kan være vanskelig for enkelte.

Selvsagt var det det mest opplagte. Men når man lager en tråd er man interessert i en debatt, å få folk til å skrive i tråden, derav spørsmålet om vedkommende (som står oppført med "Mann" som kjønn, noe du tydeligvis ikke evnet å se) kunne forklare nærmere.

Men så har vi selvsagt enkelte som er så dumme at de ikke skjønner noe så opplagt.

Anonymous poster hash: 9d315...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt var det det mest opplagte. Men når man lager en tråd er man interessert i en debatt, å få folk til å skrive i tråden, derav spørsmålet om vedkommende (som står oppført med "Mann" som kjønn, noe du tydeligvis ikke evnet å se) kunne forklare nærmere.

Men så har vi selvsagt enkelte som er så dumme at de ikke skjønner noe så opplagt.

Anonymous poster hash: 9d315...6a0

Jeg skjønner at du blir indignert av at jeg poengterer det, men det er altså mitt bidrag til debatten. Folk skriver ikke nødvendigvis slike ting fordi de er "så fjerne", men fordi de ikke henger seg så mye opp i pertentlighet. Folk som har evnen til å abstrahere er som oftest mindre opptatt av å sjekke opp i om alt de sier er 100% språklig riktig, med mindre det er snakk om i en akademisk sammenheng. De er gjerne mer opptatt av helheten og det å i det hele tatt gjøre seg forstått. Mens de som henger seg opp i den type ting ofte er mennesker som sliter med å følge f.eks. et logisk resonement, så de finner det lettere å forholde seg til ting som rettskriving eller pertentlig påpekning av små faktafeil (tenk: medisinstudent).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du blir indignert av at jeg poengterer det, men det er altså mitt bidrag til debatten. Folk skriver ikke nødvendigvis slike ting fordi de er "så fjerne", men fordi de ikke henger seg så mye opp i pertentlighet. Folk som har evnen til å abstrahere er som oftest mindre opptatt av å sjekke opp i om alt de sier er 100% språklig riktig, med mindre det er snakk om i en akademisk sammenheng. De er gjerne mer opptatt av helheten og det å i det hele tatt gjøre seg forstått. Mens de som henger seg opp i den type ting ofte er mennesker som sliter med å følge f.eks. et logisk resonement, så de finner det lettere å forholde seg til ting som rettskriving eller pertentlig påpekning av små faktafeil (tenk: medisinstudent).

Det var jo interessant.

Ellers kan jeg nevne at jeg driter i om folk sier/skriver pinn eller pil, men jeg skulle bare sjekke hvor mange som faktisk visste hva det egentlig heter. Og i samme slengen opplyse de som ikke vet det. Det hender en sjelden gang at jeg ser jeg har brukt et uttrykk feil, og det er greit å få slike ting påpekt, slik at man bruker det riktig i framtiden.

Anonymous poster hash: 9d315...6a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo interessant.

Ellers kan jeg nevne at jeg driter i om folk sier/skriver pinn eller pil, men jeg skulle bare sjekke hvor mange som faktisk visste hva det egentlig heter. Og i samme slengen opplyse de som ikke vet det. Det hender en sjelden gang at jeg ser jeg har brukt et uttrykk feil, og det er greit å få slike ting påpekt, slik at man bruker det riktig i framtiden.

Anonymous poster hash: 9d315...6a0

Peace :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Peace :hug:

:) Men jeg skjønner jo godt hva du mener. Er nok av folk som observerer en skrivefeil og "later" som om de ikke skjønner hva personen egentlig mente. Eller som faktisk rett og slett ikke skjønte det, utrolig nok. Her gikk jeg litt inn i den rollen, selv om det blir litt noe litt annet.

Anonymous poster hash: 9d315...6a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Men jeg skjønner jo godt hva du mener. Er nok av folk som observerer en skrivefeil og "later" som om de ikke skjønner hva personen egentlig mente. Eller som faktisk rett og slett ikke skjønte det, utrolig nok. Her gikk jeg litt inn i den rollen, selv om det blir litt noe litt annet.

Anonymous poster hash: 9d315...6a0

Det blir noe litt annet, ja. Dette var nok ikke den rette tråden av meg å ta opp problemstillingen i. Det er bare noe som har provosert meg litt over lengre tid når det gjelder nettdebatter.

Kozeklemz :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...