Gå til innhold

Ble du lagt inn pga høyt blodtrykk/sv.sk.forgiftning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er 37 fullgåtte

Igår hadde jeg 160/100 og +2 proteiner så jeg ble lagt inn på sykehus med beskjed om at jeg skal settes igang.

Fordi mitt trykk ligger rundt 140/80 140/90 siden jeg kom for 2 dager siden og protein er nede på +1, skjer det jo ingenting. For jeg er ikke syk nok lenger.

Jeg føler meg elendig. Det blir det ikke tatt hensyn til.

Ble du innlagt? Ble du igangsatt? Er livredd for å måtte ligge her uvel og jævlig i nesten 3 uker til fordi symptomene holder seg i sjakk når jeg holder senga.

Anonymous poster hash: a2e16...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble lagt inn med 160/100og 3+ på protein. 33 fullgåtte uker. Barnet ble tatt med KS etter to dager pga alvorlig sv.f. Fikk beskjed om at 2+ var automatisk innleggelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble lagt inn med BT på 140/110 og 2 eller 3+ på proteiner i uke 33. BT varierte fra 130/90 til 150/110 de tre ukene jeg var innlagt.

Jeg skulle egentlig bli satt i gang når jeg passerte uke 37, men jeg ble dårligere et par dager før med oppkast, lyssky og sterk hodepine så da ble det KS.



Anonymous poster hash: 6d57f...f9a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Keikolina

Ble lagt inn 3 ganger, ble ikke satt igang før uke 39. Det værst er at man jo ikke føler seg dårlig i det hele tatt. Er skummelt.

Hadde også svangerskapsdiabetes.

Endret av Keikolina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for erfaringer.

Har følelsen av at keg ikke blir satt igang så lenge trykket holder seg 145/90. Og hittil gjør det det når jeg ligger rolig. Men har ikke lyst på 3 uker som dette. Blir vel full av blodpropp pga inaktivitet.

Får bare beskjed om at "vi må se imorgen". :(

Anonymous poster hash: a2e16...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for erfaringer.

Har følelsen av at keg ikke blir satt igang så lenge trykket holder seg 145/90. Og hittil gjør det det når jeg ligger rolig. Men har ikke lyst på 3 uker som dette. Blir vel full av blodpropp pga inaktivitet.

Får bare beskjed om at "vi må se imorgen". :(

Anonymous poster hash: a2e16...3af

De kommer ikke til å sette deg i gang med det blodtrykket så lenge det ikke er noe annet som er galt. Det at blodtrykket ditt har gått ned og proteinene dine har minket når du er innlagt, er tegn på at kroppen din responderer på den tvungne hvilen og dermed så kommer de neppe til å gjøre noe før de må.

Selv om du er innenfor termin i uke 37, så har fortsatt barnet det best i magen en stund til så lenge alt annet er bra. Begynner det å vise tegn på mistrivsel eller du blir dårligere, så er jo saken annerledes, men alt i alt så er det beste for barnet å få være i magen en stund til.

Jeg har hatt svangerskapsforgiftning to ganger. Første gangen utviklet jeg HELLP i 35+6, ble akutt dårlig og endte på intensiven etter noen timer på føden og et hastesnitt. Andre gangen gikk jeg med svangerskapsforgiftning i litt over 2 uker hvor jeg var inne på sykehuset hver andre-tredje dag for CTG, blodtrykk, blodprøver og urinprøve. Da var blodtrykket mitt på 145/90 og +1 til 2 på proteiner, men så lenge blodprøvene var fine, blodtrykket ikke gikk over 145/90, formen min var god og CTG ikke viste noen avvik, så var det ikke aktuelt å gjøre noe før de eventuelt måtte, enda jeg var en av de som overlegen mente at de skulle ha veldig lav terskel for å ta KS på før fastsatt dato pga måten ting utviklet seg på første gangen. Jeg ville altså ikke bli lagt inn for observasjon dersom svangerskapsforgiftningen skulle forverre seg, men bli lagt rett inn for keisersnitt så raskt som mulig samme dag pga hvor hyppig det utviklet seg sist når jeg først ble dårlig. Men, blodtrykket mitt holdt seg i sjakk og jeg endte opp med å gå frem til fastsatt dato ved å gjøre minst mulig og å hvile mest mulig.

Ja, det er kjipt å være lagt inn på sykehus og å ikke vite hva som skjer, men du får uansett ikke gjort noe med det. Det beste du kan gjøre er å slappe av som best du kan slik at blodtrykket holder seg der det er nå. En igangsatt fødsel i uke 37 er ikke noe å trakte etter hvis det kan unngås, hverken for deg eller barnet.

Og, ta det med ro... Du blir proppet full med Fragmin før det blir fare for blodpropp dersom du må være helt sengeliggende. :P

Endret av SmallTalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer litt på dette med svangerskapsforgiftning. Jeg er 11 uker idag, og har i utgangspunktet høyt blodtrykk som ble medisinert før graviditeten. Jeg måtte slutte på disse pillene når jeg ble gravid.

Har vært på jevnlige kontroller siden jeg sluttet, og blodtrykket har liggi på 150-160 over 92-98. Høyt med andre ord. Begynte på trandate igår, så blir det kontroll igjen rett over nyttår. Har kronisk hodepine i pannebrasken. Begynte utpå dagen før, nå kommer den på morran og er konstant. Ellers er formen fin.

Har jeg en større sjanse for å utvikle svangerskapsforgiftning utover i månedene som kommer enn de med vanlig blodtrykk? ( ikke meningen å kuppe tråden, men har noen av dere hatt høyt blodtrykk fra før?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble innlagt med blodtrykk 180/140 , proteiner 3+. Var i 30. Svangerskapsuke. Barnet ble tatt med hastekeisersnitt etter 1,5 døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trykket ditt er jo ikke høyt i det hele tatt, det er faktisk hva trykket mitt har vært nesten hele svangerskapet.

Om det blir mye stilleligging får du sprøytet inn medisin for å unngå blodpropp.

Du føler deg dårlig ja, men barnet har det best i magen. Det er ikke snakk om mye lenger.

Har selv et barn født i uke 37+0 og jeg hadde ønsket, for barnets skyld, at det hadde blitt født senere.

Kan være mye ekstra selv om man er innenefor "grensa" 37 uker, men research viser at hjernen utvikles mye etter uke 37 også :)



Anonymous poster hash: 8236a...ced
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på dette med svangerskapsforgiftning. Jeg er 11 uker idag, og har i utgangspunktet høyt blodtrykk som ble medisinert før graviditeten. Jeg måtte slutte på disse pillene når jeg ble gravid.

Har vært på jevnlige kontroller siden jeg sluttet, og blodtrykket har liggi på 150-160 over 92-98. Høyt med andre ord. Begynte på trandate igår, så blir det kontroll igjen rett over nyttår. Har kronisk hodepine i pannebrasken. Begynte utpå dagen før, nå kommer den på morran og er konstant. Ellers er formen fin.

Har jeg en større sjanse for å utvikle svangerskapsforgiftning utover i månedene som kommer enn de med vanlig blodtrykk? ( ikke meningen å kuppe tråden, men har noen av dere hatt høyt blodtrykk fra før?)

Ja, hypertensjon er en disponerende faktor for svangerskapsforgiftning. Forstår godt du har vondt i hodet med det blodtrykket, håper det bedrer seg nå!

Anonymous poster hash: 9b751...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hypertensjon er en disponerende faktor for svangerskapsforgiftning. Forstår godt du har vondt i hodet med det blodtrykket, håper det bedrer seg nå!

Anonymous poster hash: 9b751...527

Takk for det. Har igrunn hatt generellt høyt blodtrykk i mange år, og på mine "vanlige medisiner" utenom graviditeten ligger det på 115/85. Men aldri vært plaget med hodepine. Håper det er litt hormonellt betinget. Min svigerinne fikk svangerskapsforgiftning, og vi holdt på å miste henne. Vi mistet faktisk barnet ( men det var av trisomi 13, og ikke forgiftningen). Høyt blodtrykk er familiært så det holder, men jeg håper trening vil holde det i sjakk også- er lite keen på "gå sakte aksjon" og sofasliting det siste trimesteret eller noe sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Har igrunn hatt generellt høyt blodtrykk i mange år, og på mine "vanlige medisiner" utenom graviditeten ligger det på 115/85. Men aldri vært plaget med hodepine. Håper det er litt hormonellt betinget. Min svigerinne fikk svangerskapsforgiftning, og vi holdt på å miste henne. Vi mistet faktisk barnet ( men det var av trisomi 13, og ikke forgiftningen). Høyt blodtrykk er familiært så det holder, men jeg håper trening vil holde det i sjakk også- er lite keen på "gå sakte aksjon" og sofasliting det siste trimesteret eller noe sånt...

Jeg har hatt samme blodtrykk som deg i graviditeten. I begge svangerskap har det gått ned i 2.trimester, og så litt høyere igjen i 3 trimester. Gynekolog sa det er vanlig at blodtrykket er høyere i 1 og 3e trimester, og synker litt i 2.trimester.

Ikke ta sorgene på forskudd :)

Anonymous poster hash: 8236a...ced

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen satt i gang selv kort tid etter jeg postet dette innlegget, så nå sitter jeg her med en liten en på snart en uke :)

Anonymous poster hash: a2e16...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra! Og gratulerer :) Jeg gikk med litt forhøyet blodtrykk mot slutten av svangerskapet og proteiner på 2+ i tillegg til hevelser. Men blodtrykket var på det høyeste på 140/90. Ble likevel lagt inn og satt igang 5 dager før termin. Så tror det er veldig forskjellig fra lege til lege og hvor lenge det er til termin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også følelsen av at det kommer veldig an på legen. Håpet fælt på at legen som la meg inn skulle komme på visitt. Men det rakk vi ikke før baby tok saken i egne hender. Flink unge.

Så nå er mor frisk og nyter barseltiden!

Anonymous poster hash: a2e16...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har også følelsen av at det kommer veldig an på legen. Håpet fælt på at legen som la meg inn skulle komme på visitt. Men det rakk vi ikke før baby tok saken i egne hender. Flink unge.

Så nå er mor frisk og nyter barseltiden!

Anonymous poster hash: a2e16...3af

Det er ikke bare legen det kommer an på. Det er også hvor langt man har kommet i svangerskapet. Det er f.eks en grunn til at man ikke tar planlagte snitt før uke 39 nå, og det er en grunn til at legene er restriktive med å sette i gang en fødsel dersom det ikke er strengt nødvendig. Og det er ikke strengt nødvendig dersom mor kun har lett forhøyet blodtrykk, litt proteiner og synes det er kjipt å holde sengen. Forskning har vist at det skjer en hel masse i hjernen til barnet i perioden 37-39 uker, og at det dermed er fordelaktig for barnet å bli i livmoren så lenge som mulig så lenge begge parter har det sånn noenlunde bra. Ja, det er noe dritt å være innlagt på sykehus uten å få lov å gjøre annet enn å gå på do, men noen ganger så er det bare sånn livet er.

Gratulerer med barnet, og flott at fødselen startet av seg selv. :)

Jeg synes bare at du ikke har så stor grunn til å klage når det helt tydelig hjalp at du holdt sengen. Hadde du vært dårlig så hadde de ikke sett det an - det er ihvertfall min erfaring etter å ha hatt svangerskapsforgiftning to ganger, i to forskjellige varianter, på to forskjellige stadier i svangerskapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...