Gå til innhold

Slutte å amme 4,5 mnd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kjenner at jeg trenger noen innspill her. Jeg vurderer nemlig veldig sterkt å gi opp ammingen... Men jeg er så usikker, og livredd for å angre!

Saken er den at jeg har alt for lite melk. Hun blir aldri fornøyd selv om hun får tømme begge brystene, og blir skikkelig irritert når hun ikke får ut mer. Ender alltid med at hun må få flaske med mme til slutt. Hun er også veldig utålmodig ved brystet, slipper, strekker seg, hyler, ja det er egentlig bare et styr. Kosen og nærheten er borte for lenge siden, og nå har jeg rett og slett begynt å grue meg til å amme.

Det verste er at det rett og slett kjennes ut som tørramming. Føler ikke at det kommer noe som helst, og det gjør vondt. Det har absolutt ikke vært sånn hele tiden!

Så nå har jeg kommet dit at jeg faktisk vurderer å gi opp hele greia. Hun tar flaske veldig godt, blir roligere og er fornøyd. Det er så mye bedre å ha en fornøyd baby i hus, synes jeg!

Problemet er at jeg er livredd for hva andre rundt meg kommer til å si. Har jo sett tråder her tidligere om de som vurderer å slutte, og de får jo så ørene flagrer. Hører også at det er de som sier at man ikke har for lite melk, at det ikke er mulig. Tull, jeg har prøvd alt som er å prøve, men får bare ikke opp produksjonen...

Vi har forøvrig begynt å introdusere grøt, men det går veldig sakte..

Hvilke tanker har dere kloke kgere om dette? :bond:



Anonymous poster hash: a5835...413
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg kjenner at jeg trenger noen innspill her. Jeg vurderer nemlig veldig sterkt å gi opp ammingen... Men jeg er så usikker, og livredd for å angre!

Saken er den at jeg har alt for lite melk. Hun blir aldri fornøyd selv om hun får tømme begge brystene, og blir skikkelig irritert når hun ikke får ut mer. Ender alltid med at hun må få flaske med mme til slutt. Hun er også veldig utålmodig ved brystet, slipper, strekker seg, hyler, ja det er egentlig bare et styr. Kosen og nærheten er borte for lenge siden, og nå har jeg rett og slett begynt å grue meg til å amme.

Det verste er at det rett og slett kjennes ut som tørramming. Føler ikke at det kommer noe som helst, og det gjør vondt. Det har absolutt ikke vært sånn hele tiden!

Så nå har jeg kommet dit at jeg faktisk vurderer å gi opp hele greia. Hun tar flaske veldig godt, blir roligere og er fornøyd. Det er så mye bedre å ha en fornøyd baby i hus, synes jeg!

Problemet er at jeg er livredd for hva andre rundt meg kommer til å si. Har jo sett tråder her tidligere om de som vurderer å slutte, og de får jo så ørene flagrer. Hører også at det er de som sier at man ikke har for lite melk, at det ikke er mulig. Tull, jeg har prøvd alt som er å prøve, men får bare ikke opp produksjonen...

Vi har forøvrig begynt å introdusere grøt, men det går veldig sakte..

Hvilke tanker har dere kloke kgere om dette? :bond:

Anonymous poster hash: a5835...413

Jeg synes du skal stole på deg selv og dine egne valg.Dette er strengt tatt noe som andre ikke har noe med å gjøre, så gi blaffen i disse som kritiserer og gir andre så ørene flagrer. Det er du som vet hva som er best for deg og ditt barn :)

Anonymous poster hash: 4b32b...16b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal stole på deg selv og dine egne valg.Dette er strengt tatt noe som andre ikke har noe med å gjøre, så gi blaffen i disse som kritiserer og gir andre så ørene flagrer. Det er du som vet hva som er best for deg og ditt barn :)

Anonymous poster hash: 4b32b...16b

Enig! Gjør det som føles best for dere :)

Anonymous poster hash: 1d05b...c88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du må gjøre det du føler er best! Mme er et godt alternativ til mm. I tillegg virker det som du har prøvd, og når det da ikke har fungert så syns jeg det er helt greit og slutte. Når det ikke er kos lenger og stress for mor og barn ser jeg ikke poenget med og tvinge det gjennom. Vær glad for at du har ammet så lenge som du har heller. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det som deg og gikk mer og mer over til mme.. Gav pupp morgen og kveld rundt 4,5 mnd.. Så kun kveld..

Rundt 5 mnd var puppen uaktuell og babyen var mett og fornøyd.

Introduserte også grøt rundt da, så søvn og alt ble så mye bedre.

Jeg vil råde deg til å følge din egen selvfølelse. Det viktigste er jo at babyen er mett og fornøyd!

Selv følte jeg meg litt misslykket og lei meg i starten når det plutselig ikke var flere ammestunder. Men så lenge babyen har det godt og ikke har vist noe tegn til annet, så har jeg over tid slått meg til ro med at vi tok riktig valg om å gi mme i utgangspunktet..

Tømte alltid begge bryst og amma konstant frem til 4 mnd. Så fikk h*n flaske to ganger i døgnet..frem til 5 mnd hvor pupp ikke var mer.

Man får jo gradvis mindre melk da, så det går naturlig sin gang.

Hadde aldri mye melk i utgangspunktet, selv om jeg prøve diverse kjerringråd. Melkespreng fikk jeg omtrent aldri. Selv om jeg pumpa, fikk knappe 50ml på hver pupp..

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 1c9b9...37f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å få opp produksjon ved å pumpe ut ofte ?

Anonymous poster hash: 0483a...5ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo evt. delamme litt så lenge hun ønsker det og det er melk i puppen. Hvis du har prøvd de ulike rådene for å øke produksjonen uten hell, og det hele bare er et styr, så synes jeg ikke du trenger å ha dårlig samvittighet for å slutte. Du har nå holdt på i 4,5 mnd, og det er absolutt noe. :) Det er ikke alle som har nok til at de kan fullamme til seks mnd. Sånn er det bare.

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt; jeg har prøvd alt mulig, inkludert pumping. Masse pumping!

Jeg har bestemt meg for at vi i hovedsak gir mme fremover, men ammer et par ganger om dagen for å se om det fungerer som kos. Nå var hun god og mett og koste seg veldig ved brystet etterpå og sovnet! :)

Eneste er at jeg gruer meg skikkelig til svigermor og hennes mor får vite det. Vi skal jo feire jul der, så vanskelig å holde det skjult. De kommer til å kommentere som bare søren, som de alltid gjør når det er noe de ikke liker. Null filter! Jeg fikk virkelig høre det når vi begynte å gi mme en gang om dagen, det var nemlig ikke bra! De kan være skikkelig frekke også, og redd for at dette kan ødelegge julestemningen fullstendig... :(

Ts

Anonymous poster hash: a5835...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt; jeg har prøvd alt mulig, inkludert pumping. Masse pumping!

Jeg har bestemt meg for at vi i hovedsak gir mme fremover, men ammer et par ganger om dagen for å se om det fungerer som kos. Nå var hun god og mett og koste seg veldig ved brystet etterpå og sovnet! :)

Eneste er at jeg gruer meg skikkelig til svigermor og hennes mor får vite det. Vi skal jo feire jul der, så vanskelig å holde det skjult. De kommer til å kommentere som bare søren, som de alltid gjør når det er noe de ikke liker. Null filter! Jeg fikk virkelig høre det når vi begynte å gi mme en gang om dagen, det var nemlig ikke bra! De kan være skikkelig frekke også, og redd for at dette kan ødelegge julestemningen fullstendig... :(

Ts

Anonymous poster hash: a5835...413

De kan jo bare mislike så mye de vil.De har faktisk ikke noe med det å gjøre,så det må du bare heve deg over.

Hvis det blir for ille hadde jeg sagt rett ut at jeg har prøvd flere alternativer,kommet frem til at dette er best.Og hvis de plages så mye over dette at hele julestemingen skal settes på spill,ja så kan du heller feire jul et annet sted - uten dem.

Anonymous poster hash: 4b32b...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring ammehjelpen om du vil ha hjelp. Jeg måte gi opp ammingen med min første, men går bra denne gangen. Orker du ikke mer så går du over på mme, ikke noe galt med det! Jeg anget lenge på at jeg ga opp, men gutten min ville bare flaske til slutt, og det ble såååå mye enklere etterpå. Babyen var fornøyd, jeg hadde det mye enklere... Var bare det som var den beste løsningen.



Anonymous poster hash: 78943...236
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4,5 mnd med morsmelk er supert! Her ble det dessverre kun 2,5 uker. Babyen fikk ikke ut noen dråper og jeg pumpet til jeg sleit meg ut så jeg ble deprimert (sov 1-2 timer i døgnet) og klarte ikke å knytte et bånd til babyen, mistet lysten til å holde babyen og sånt, følte at han var bare slitsom siden han hatet å bli forsøkt ammet, og jeg måtte jo forsøke til jeg nærmet daua sa de på barel. Var vel ikke langt unna heller med tanke på depresjonen min. Fikk bare dråper ut ved pumping og det var så slitsomt å pumpe i en time hver tredje time for kun noen dråper og så gi mest mme. I tillegg var det vondt å pumpe og jeg hadde blødende sår på brystvortene hele tiden. Kom blod i melka. Var noe herk å pumpe. Hadde jeg flommet over av melk hadde det blitt noe annet, om jeg kunne fylt en flaske på 5 min som min venninne. Om du har lite melk så ikke ta bryet med å pumpe, det er forferdelig slitsomt og må gjøres regelmessig (hver tredje time) om man skal opprettholde produksjonen. Verre enn å slite med bare amming, syns jeg iallefall.

Barnet ditt vil få et flott liv uansett om du fortsetter å slite med ammingen eller gir kun mme og fast føde fremover. Og det er faktisk viktig at mammaen skal ha det bra og, siden du gruer seg til hver amming så hadde jeg sluttet. Og dårlig samvittighet skal du ikke ha, du er nok ei super mor uansett :)

Og drit i hva andre mener, jeg fikk kun negative kommentarer av personalet på barsel. Folk rundt meg (til og med svigermor som elsker å dømme folk) brydde seg ikke om at vi ga mme. Håper du ikke får noen negative kommentarer fordi det fortjener du overhodet ikke :kose:

Anonymous poster hash: 7504c...29c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså vi var ikke på barsel i 2,5 uker men i en uke. Og at jeg nevnte til noen pleiere at det var slitsomt å pumpe og få ut så lite var jo grusomt sagt, at jeg sa til en pleier at jeg ville slutte å pumpe om jeg ikke fikk økt produksjonen veldig var jo og grusomt sagt av meg. Så ut som at de hadde barnevernet i tankene og helst ville rive babyen fra meg. Og kjefta gjorde de, "klart" man skal pumpe hver tredje time for noen blodige dråper melk i 1-2 år.

Anonymous poster hash: 7504c...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var akkurat det samme her. H*n var ikke fornøyd med pupp først og flaske etterpå og jeg ville heller at babyen min skal ha det bra og være fornøyd enn at h*n absolutt må få morsmelk. Idag er hun 7mnd og en kjempefornøyd unge!

Gjør det du føler er rett, så ordner alt seg til slutt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for gode ord, dere. Kjenner at valget blir litt lettere. Jeg tror jeg tar det litt som det kommer fremover, og ammer et par ganger i døgnet til det evt stopper opp! Jeg slet jo VELDIG med ammingen i begynnelsen også, så jeg er egentlig veldig fornøyd med at jeg har fått til å amme så lenge :)

Igjen, tusen takk!

Ts

Anonymous poster hash: a5835...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet etter 6-7 uker, og gav fullstendig blaffen i hva andre måtte mene om det. Det funket ikke for meg, og etter jeg begynte med flaske ble alt så mye bedre. Fikk blant annet høre at jeg var feig og lat, og det er jo trist at folk dømmer slik uten å egentlig vite hvorfor jeg måtte slutte. Det er jo helt opp til deg selv :-)

En mett baby er en fornøyd baby, og da har også mor det også bra. Det er jo det viktigste, er det ikke?

Å amme barnet eller ikke, er ikke det som definerer deg som en god mor, og barnet får uansett kjærlighet og nærhet uten å måtte ligge inntil en pupp. Du har tross alt AMMET i 4,5 måneder, og det er BRA! Følg magefølelsen din og DRIT i alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal være fornøyd over din egen innsats jeg. Her ble det bare morsmelk i 5 uker med førstemann. Jeg fikk heller aldri opp produksjonen og 5 uker etter fødsel forsvant den, først i en pupp også den andre. Gi svigermor enkelt og greit beskjed om at du har gjort det du kan, har ikke nok melk selv og ønsker et barn som er mett og ikke konstant småsulten. Såpass bør hun skjønne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi hadde det sånn her også. Tror det er vanlig med en økeperiode rundt 4,5. Vi ga mme etter amming og begynte med mat og sluttet med mme etterhvert. Ser at du har bestemt deg men vil bare si at det er kjempepraktisk å amme videre. Det er mulig å delamme en periode og se hvordan det går. Men ikke hør på andre når de kommenterer negativt at du gir mme. 4,5 måneder er kjempebra og hvis du vil fortsette er kun opp til deg.

Anonymous poster hash: 31a73...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...