Gå til innhold

Noen som har studert rett etter fødsel og far har vært hjemme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her som har gitt all permisjonen til far og studert videre etter fødsel? Vurderer denne løsningen for å bli ferdig med studoet snart. Har allerede fått to barn i studietiden som jeg har hatt 1 års permisjon med. Viss far er hjemme med den nyfødte kan jeg ta resten av studiet. Ikke mye obligatorisk, så blir at far tar mye ansvar mens jeg leser, og også kan hjelpe mer til med de andre barna siden han går hjemme. Noen med erfaringer? Føler meg litt fæl som ikke føler jeg må ha hele spedbarnsperdioden selv, men etter å ha hatt fødselsdepresjon to ganger og kun lengtet meg tilbake til hverdagslivet i begge permisjonene, kunne kanskje dette være en løsning.. Da er det jeg som får være ute å "lufte meg", men samtidig går masse babytid på kveldene.

Noen som har gjort dette og har erfaringer med det?

Anonymous poster hash: a6389...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Snuttepi

Jeg har ikke gjort det selv, men har flere venninner som har valgt den løsningen med stort hell. Hvis pappaen vil ha all permisjon, hvorfor ikke? Det blir jo ingen problemer med amming heller, hvis du ikke er på obligatorisk undervisning hele dagen. Med din bakgrunnshistorie i tillegg synes jeg det høres veldig lurt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuttepi

Forresten, venninnene mine hadde enten med mannen og ungen på universitetet de dagene de hadde undervisning i ammetida, eller mannen kom med barnet slik at de fikk ammet. Det var da ungene var veldig små. Den ene nektet flaske, så det gjorde ting litt mer komplisert, men med fleksibilitet hos studiested og pappaen gikk det fint likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her så planlegger jeg og kjæresten å gjøre det sånn. Jeg er på starten av et 4 års studie, og jeg har 2 barn fra før. Så vi vil jo ikke vente i 5 år med å få barn. Jeg vil heller ikke utsette studie. Men her har jeg flere praksisperioder. Så vi må planlegge litt bra, sånn så ikke slutten av svangerskapet, eller starten av permisjonen blir i praksisperioden. Nå vet jeg at jeg ikke kan amme, så det problemet slipper vi jo. Så bare håper jeg at jeg ikke må i praksis den første tiden av babyens liv. Men ellers har jeg ganske lite undervisning.



Anonymous poster hash: 1fa77...0de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har gitt all permisjonen til far og studert videre etter fødsel? Vurderer denne løsningen for å bli ferdig med studoet snart. Har allerede fått to barn i studietiden som jeg har hatt 1 års permisjon med. Viss far er hjemme med den nyfødte kan jeg ta resten av studiet. Ikke mye obligatorisk, så blir at far tar mye ansvar mens jeg leser, og også kan hjelpe mer til med de andre barna siden han går hjemme. Noen med erfaringer? Føler meg litt fæl som ikke føler jeg må ha hele spedbarnsperdioden selv, men etter å ha hatt fødselsdepresjon to ganger og kun lengtet meg tilbake til hverdagslivet i begge permisjonene, kunne kanskje dette være en løsning.. Da er det jeg som får være ute å "lufte meg", men samtidig går masse babytid på kveldene.

Noen som har gjort dette og har erfaringer med det?

Anonymous poster hash: a6389...95c

Jeg skjønner at en kan være uheldig og bli gravid under studier en gang, men 3?!

Anonymous poster hash: 50b10...ea5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at en kan være uheldig og bli gravid under studier en gang, men 3?!

Anonymous poster hash: 50b10...ea5

Hvem sa uheldig?

Anonymous poster hash: 80b05...dc1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at en kan være uheldig og bli gravid under studier en gang, men 3?!

Anonymous poster hash: 50b10...ea5

Hvorfor er det alltid en eller annen som MÅ komme i tråder å skrive dritt til TS, og da spesielt i tråder om barn/graviditet???! Herregud hva feiler folk, går faktisk helt fint å la være.

Har jeg ikke noe positivt eller nyttig å komme med, så lar jeg være å skrive. Hva er så vanskelig med det??

Anonymous poster hash: 43656...e90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her! Så absolutt ikke uheldig! Verdens heldigste synes jeg selv, og svært ønsket. Etter flere år med prøving på nr 1, kom nr 2 som den beste overraskelsen i verden for å ha det klart :-)

Føler meg uendelig heldig som får bli mamma til så mange barn, når vi i utgangspunktet sleit med å få barn i det hele tatt! Er bare redd jeg kanskje tar meg vann over hodet, og overvurderer meg selv. Derfor er jeg interessert i tilbakemeldinger fra de som faktisk har erfaringer med det å fortsette studiet rett etter fødsel og ikke ha ett års permisjon. Det fungerte strålende, for det har jeg allerede erfaring med. Men nå er suget etter å bli ferdig veldig stort, samtidig som jeg ikke har trives noe særlig med å gå hjemme i spedbarnsperioden. Når barnet begynner å bli 8-9 mnd gammelt er det som trykket letter og jeg har klart å nyyyte slik alle oppfordrer en til å gjøre hele babytiden. Det er først da jeg har klart å kjenne de gode følelsene og den store gleden.

Anonymous poster hash: a6389...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at en kan være uheldig og bli gravid under studier en gang, men 3?! Anonymous poster hash: 50b10...ea5

uheldig?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

En venninne av meg hadde eksamen én uke etter fødsel. Hun er noe av det tøffeste jeg vet om. Så var det et par ukers juleferie før hun var tilbake i studier. Det funket veldig fint for dem, og verken mor, far eller barn bærer preg av det i dag et par år etterpå.

Du har gjort deg noen erfaringer med å gå hjemme - det funker ikke for deg. Da synes jeg du skal følge magefølelsen og fortsette med studier :-) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville forsøkt å få en måned eller to etter fødsel reservert til å være hjemme om mulig. Du vet jo aldri hvilken form du vil være i etter fødsel heller. Utover det synes jeg ikke det er noe i veien for en slik løsning om dere er enige om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem sa uheldig?

Anonymous poster hash: 80b05...dc1

Jammen du vet. I følge KG-moralpolitiet, så er det uansvarlig å få barn med mindre begge hra fast jobb, man eier hus på minimum 150 kvm, har en halv mill på bok, eier en labrador og har bil. Og begge må ha lappen. Ja, også må man være mellom 23 og 29 år, vært sammen i minst 5 og gift i minst 2 (men helst ikke så mye mer heller, for da gifta man seg jo alt for fort og det lover ikke bra), og man må trene 3 ganger i uka og aldri spise noe usunt.

Du skjønner vel du og at alle som får barn uten slike omstendigheter bare er uheldige?!

:ironi:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var tilbake på skolebenken 4 dager etter fødsel, og det funket veldig fint! Her er begge studenter, så vi var begge hjemme/studerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her! Bra sagt Pingting😄 i vårt tilfelle så dekker vi de fleste kriterier der, utenom at jeg har ikke fast jobb faktisk! Ikke at det er avgjørende i vårt valg her men. Ser flere har studert videre etter fødsel her, men har dere hatt barn fra før også, eller var dette deres første? Vi kommer jo til å ha de to andre barna også vi skal ta oss av, og eldste får jo kanskje fler, i hvertfall andre behov som vi ikke har erfaring med enda. Greia er at der vi bor når jeg studerer er såpass langt unna "hjemme", så har ikke mye mulighet å få hjelp av besteforeldre, tanter, onkler osv. Vi må klare oss selv disse 10 mnd. Og blir det for tøft må vi flytte "hjem" igjen og dette får Igken konsekvenser for barna med tanke på bytte av bhg osv. For ikke å snakke om hvor slitsomt det er bare å flytte i seg selv 😄 Kjenner meg litt usikker på valget enda, men jeg er kjent for å være en person som bare trør på og liker å prøve meg på nye utfordringer. Jeg er også utrolig sta, og det er skjeldent jeg gir opp noe jeg først har startet. Så med disse egenskapene i bakhånd kan det jo være gjennomførbart.

Jeg tenker litt at med de ti første når pappaen har gått på jobb, så har han jo fungert 100% på jobb selv om vi har hatt spedbarnstid hjemme. Så hvorfor skal ikke jeg klare 100% studie ved siden dersom han er hjemme. Tenker litt høyt med meg selv her!😄

Anonymous poster hash: a6389...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts. Ser det gikk litt fort på mobiltastaturet. Ti er selvsagt to* 😂

Anonymous poster hash: a6389...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kommer til å gå bra jeg ts :)

Jeg fikk barn nr 3 i juni, og holder nå på med et masterstudie. Jeg valgte å fortsette som fulltidsstudent i permisjonen, og det har gått veldig bra. Fått levert hjemmeeksamen nå i desember og skal ha en eksamen til i januar før masteren skal inn til våren. Mannen har tatt ut feriedager når jeg har vært på skole (8 dager i høst) og en uke når jeg hadde hjemmeeksamen. I sommer tok han ut 5 uker pappaperm (jeg hadde ferie da) så hadde mye ferie til gode i høst :)

Til våren skal han ha 9 uker pappaperm mens jeg tar 9 uker ulønnet perm fra jobb for å gjøre ferdig masteroppgaven. Så langt har det gått veldig bra, det er utrolig hva man får til bare man er sta nok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg blir imponert av dere som får til å studere i permisjonstiden, altså! Jeg syntes det var noe herk å ta mastergraden min uten barn, nå som jeg er i permisjon er det en akademisk bragd å klare å skrive handleliste, synes jeg :ler:

Endret av Pingting
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir imponert av dere som får til å studere i permisjonstiden, altså! Jeg syntes det var noe herk å ta mastergraden min uten barn, nå som jeg er i permisjon er det en akademisk bragd å klare å skrive handleliste, synes jeg :ler:

For min del stod valget mellom

A) gjøre ferdig studiene i permisjonstiden

B) ha permisjon, og så gå tilbake til 100% jobb, 100% student for å skrive ferdig masteren samtidig som å håndtere en ettåring som starter i bhg og to skolebarn...

Sånn sett var studier i permisjonen det roligste valget ;) nå har alle mine babyer vært rolige, minien er 6 mnd og sover 2,5 time på formiddagen og en times tid på ettermiddagen så får gjort mye da :) men kjenner vi har lite tid til babysang, svømming og alle andre aktiviteter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk samlingsbasert studie, og far hadde perm i eksamenstid og samlingsuker fra tulla var 2 måneder gammel. Det fungerte veldig greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...