Gå til innhold

Bør vi slutte å svøpe nå? Aaaargh...


*bakepulver*

Anbefalte innlegg

For 2000 år siden svøpte de et barn og la det i krybben.

Anonymous poster hash: af00a...60e

:fnise::skratte:

Anonymous poster hash: ee914...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pakket henne i pledd ca sånn som de gjorde på barselavdelingen, men løsnet det litt da (hvis) hun var lagt sovende ned i senga. Men etter en periode fungerte ingen av triksene i boka, og hun har enda ikke lært å sovne av seg selv. Det er forskjell på barn, og i perioder funker en ting, vips så finner de på noe nytt og så står man der og klør seg i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barn enda, men jeg har planer om å svøpe/reive babyen når den kommer. Det er veldig trygt og godt for babyen å få ligge tett sammenpakket i en sånn svøp, og de som påstår noe annet kan ikke ha satt seg inn i det. Selvfølgelig ville det vært ubehagelig for et voksent menneske å ligge sånn, men det hadde jo også vært ganske ubehagelig for et voksent menneske å leve på morsmelk i seks måneder. Man kan ikke sammenligne på den måten.

Om man skal snakke om noe som er unaturlig og :sjokkert::sjokkert::sjokkert::sjokkert: så er det å legge babyen til å sove utendørs i allslags vær. Men det godtar jo alle nordmenn, fordi det er så sunt og fantastisk. Et hvilket som helst annet sted i verden ville de ment at man er riv ruskende gal om man legger babyen til å sove utendørs i regn, sludd og vind. ;)

Ville ikke gitt opp svøpingen enda, men prøv med et pledd. Mot midten av filmen her viser hun hvordan hun svøper med et teppe, og den måten der ser ut som om babyen ikke vil få teppet opp i ansiktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal snakke om noe som er unaturlig og :sjokkert::sjokkert::sjokkert::sjokkert: så er det å legge babyen til å sove utendørs i allslags vær. Men det godtar jo alle nordmenn, fordi det er så sunt og fantastisk. Et hvilket som helst annet sted i verden ville de ment at man er riv ruskende gal om man legger babyen til å sove utendørs i regn, sludd og vind. ;)

Ja, det er jo fryktelig med frisk luft. Duhar hørt at barna ligger i en vindtett/vanntett vogn, i le og i dunpose eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo fryktelig med frisk luft. Duhar hørt at barna ligger i en vindtett/vanntett vogn, i le og i dunpose eller?

Jada, jeg har jobbet mange år på småbarnsavdeling og lagt små barn utallige ganger, pakket inn i ullkær fra topp til tå, i voksipose, på lammeskinn, med regntrekk og hele pakka. Men det er ikke til å komme fra at det faktisk er ansett som helt sprøtt i de aller fleste deler av verden.

Reiving/svøping derimot har vært gjort i omtrent alle verdenshjørner, til alle tider. Og det er fordi det er veldig trygt og beroligende for babyen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo fryktelig med frisk luft. Duhar hørt at barna ligger i en vindtett/vanntett vogn, i le og i dunpose eller?

Tåpelig sagt av deg. Det er jo tydelig hva hun mener da, å pakke inn babyen som er vandt til å ligge sammenklemt i en livmor er mer natulig for babyen enn å ligge ute.. Det er jo ikke sagt at hun tror man bare legger en naken baby på trappesatsen eller at friskluft er usunt... tenke litt vettu :klaske:

Anonymous poster hash: ee914...534

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi brukte ergobaby swaddler frem til jeg merket han ble litt mer irritert enn rolig, og da ble det nattpose istedet.

Overgangen var ikke helt enkel, men gikk tilslutt ;)

Anonymous poster hash: e5f56...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine barn har vært avhengige av å ha noe tett rundt seg når de har skullet sove, og måten vi løste dette på var at vi brettet vogndyna på midten, slik at den ble 65x40 cm, la babyen oppå dyna og surret et teppe rundt barnet og dyna. Da ble det passe tett, men de kunne selv bevege armer og bein som det selv passet dem.

Jeg tror at babyen din begynner å bli flinkere motorisk og ikke lenger foretrekker å ligge helt innsurret, slik som den gjør i de draktene du har. Jeg ville heller prøvd å svøpe sånn delvis vha et teppe eller liknende, slik at barnet har større mulighet til å styre armer og bein selv. Dessuten så ville jeg kanskje ha innført en koseklut/kosebamse. Mine har ihvertfall likt å ha en slik en inntil kinnet når de har skullet sove fra rundt 3 mnd alder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttige svar!

Nå har hun sovnet for natta, i kveld var det mer spetakkel enn noen sinne. Jeg kom på at vi har en Woombie-svøpedrakt som er alt for stor (feilkjøp), og tenkte at kanskje det var en idé å teste. Hun fikk masse plass til å bevege både armer og bein i den, men det hjalp visst ikke. Begynte ikke å hyle umiddelbart, men ble liggende å kave litt og ble mer og mer oppjaga før hun begynte å vræle. Og etter det var i grunnen alt feil. Bysset på henne. Vræl. Tok henne ut av svøpet. Vræl. La henne på stellematta (hvor hun stortrives). Roet seg litt. Så vræl. Bar på henne. Vræl. Roet seg litt. Hun sovnet jo til slutt, da hadde jeg tatt på svøpet igjen og stod i desperasjon og dyppet smokken i morsmelk fordi det var eneste måten å få henne til å ta den på.

Gah. Sånn her kan det IKKE fortsette. I kveld var hun nok overtrøtt også fordi hun ikke sov så mye på kvelden som hun pleier. Også sovner hun gjerne mens hun får nattapupp, men blir lys våken etter raping og når vi går inn på soverommet. Hver kveld! Skal ligge og sprelle og veive med armene, er nok mye derfor hun blir så sur av svøpet også. Har prøvd å vente på at hun skal roe seg, men da ender det som regel med at hun blir overtrøtt og enda verre... :roll:

Jeg lurer nok på om jeg skal prøve sovepose i morgen. Er bare så livredd for at hun skal bli irritert på det og. Og da vet jeg ikke helt hva jeg skal ta meg til, annet enn å teppebombe KG med nye spørsmål :fnise: Når hun fortsetter å være sinna etter at jeg har tatt henne ut av svøpet blir jeg bekymra for at det egentlig er noe annet som er feil, men det er vel kanskje bare at hun var trøtt pluss hadde skrudd seg opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lite annet å komme med annet enn at mine i perioder har kjeftet seg i søvn. Ingenting annet galt enn at de tydeligvis har følt for å protestere verbalt på at de kjenner de blir trøtte. Også normalt, i følge helsesøster. Sånn, så du ikke legger list ved "Sukker lykkelig og sovner". Men det var kanskje ikke så behjelpelig? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lite annet å komme med annet enn at mine i perioder har kjeftet seg i søvn. Ingenting annet galt enn at de tydeligvis har følt for å protestere verbalt på at de kjenner de blir trøtte. Også normalt, i følge helsesøster. Sånn, så du ikke legger list ved "Sukker lykkelig og sovner". Men det var kanskje ikke så behjelpelig? :fnise:

Vel...Nei, det hjalp ikke. :ler: Men det er realitetene da. Og det vet jeg jo, jeg bare liker så innmari godt hvordan det har fungert frem til nå! (sin fortsatt er milelangt unna "Sukker lykkelig og sovner" :P)

Hvordan har dere takla den kjeftinga da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for tiden i rommet og har evt hånda ned i vugga for å trøste litt, eller så løper jeg etter storesøster og så blir det plutselig stille fra vugga allikevel. Men med storesøster på samme periode så trøstet jeg med minst mulig stimuli, fordi jeg så at det funket for henne. Hun kunne fort våkne mer om jeg plukket henne opp, og da gikk hun fra kjefting/sutring til eitrende forbanna. Men sovepose har vært beroligende her store deler av veien, uten at jeg kan sammenligne helt, siden vi ikke har svøpt.

Igjen, mindre hjelpsom enn jeg håpet. Unnskyld :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lite annet å komme med annet enn at mine i perioder har kjeftet seg i søvn. Ingenting annet galt enn at de tydeligvis har følt for å protestere verbalt på at de kjenner de blir trøtte. Også normalt, i følge helsesøster. Sånn, så du ikke legger list ved "Sukker lykkelig og sovner". Men det var kanskje ikke så behjelpelig? :fnise:

Jeg skulle akkurat til å skrive dette. Min skriker nesten alltid litt før han sovner, og har vært sånn nesten hele tida. Vi har hengevugge da, så vi gynger til han blir rolig eller eventuelt til han sovner (hvis det trengs). Den vugga er verdt sin vekt i gull!

Ellers kan du jo prøve å amme i søvn i dobbelsenga hvis hun kan ligge der? Så slipper du å flytte henne. Eventuelt vente med å flytte henne til hun sover tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi samsover og nå sovner han ikke av pupp lengre. Mye fekting med armer og bein, kjefter og syter. Men jeg legger med inntil han med øynene igjen, lyset er av. Han må rett og slett roe seg selv, hjelper ikke uansett hva jeg gjør. Sovner på alt fra 5-50 min, kommer ann på hvor trøtt han er.

Anonymous poster hash: 8ac64...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle akkurat til å skrive dette. Min skriker nesten alltid litt før han sovner, og har vært sånn nesten hele tida. Vi har hengevugge da, så vi gynger til han blir rolig eller eventuelt til han sovner (hvis det trengs). Den vugga er verdt sin vekt i gull!

Ellers kan du jo prøve å amme i søvn i dobbelsenga hvis hun kan ligge der? Så slipper du å flytte henne. Eventuelt vente med å flytte henne til hun sover tungt.

Takk for innspill! :) Ja, jeg endte jo opp med å amme i søvn flere ganger i natt. Da våknet hun klokka 2, 6 og 8 før hun sov til 10. Som jo er helt overkommelig, men litt tøft å gå rett fra å våkne kl 9 til dette :P Uansett: jeg har litt lyst til å ikke amme i søvn oftere enn jeg "må". For det første må hun helst rapes etter amming, men da våkner hun jo til. Gjør jeg det ikke, så blir det ofte magevondt og hyling noen timer senere. Og for det andre så er det jo greit å øve på å sovne selv nå, tenker jeg. Men heh, vi får se hvor lenge det holder ;) Hun sover i en bedside crib inntil vår seng, men er ikke noe problem å ha henne i vår seng heller, jeg gjør det av og til :)

Vugge har vi ikke, men vi skal til mamma i jula og låne min gamle. Kanskje vi ender opp med å låne den? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi samsover og nå sovner han ikke av pupp lengre. Mye fekting med armer og bein, kjefter og syter. Men jeg legger med inntil han med øynene igjen, lyset er av. Han må rett og slett roe seg selv, hjelper ikke uansett hva jeg gjør. Sovner på alt fra 5-50 min, kommer ann på hvor trøtt han er.

Anonymous poster hash: 8ac64...bed

Hørtes slitsomt ut, men sånn er det vel bare ja. Det går sikkert lettere for dere etterhvert og :) Når du sier "kjefter", hvor ille er det da? Vår har liksom kuttet ut nyansene og går rett fra stille (men urolig) til fullt hyl.Og ramadrama. Sutring finnes visst ikke på repertoaret lenger :ler:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hørtes slitsomt ut, men sånn er det vel bare ja. Det går sikkert lettere for dere etterhvert og :) Når du sier "kjefter", hvor ille er det da? Vår har liksom kuttet ut nyansene og går rett fra stille (men urolig) til fullt hyl.Og ramadrama. Sutring finnes visst ikke på repertoaret lenger :ler:

Bare litt høylytt klaging :P begynner han å gråte tar jeg han i armene noen min og legge han ned igjen, pleier og være nok. Men nattesøvnen har bedret seg mye fra han var 4 mnd til nå 5 mnd. For en mnd siden var han våken ca hver time hele natten og ammet. Nå sover han ca 3 timer i strekk :)

Så det hjelper og tenke at det er en bare en periode, det blir bedre selv om det er slitsomt når det står på!

Nå er han våken mellom 5 og 6 hver morning, håper han sover litt lengre snart, men det spørs vel :P

Anonymous poster hash: 8ac64...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver time!? :sjokkert:

Ok, nå følte jeg meg teit for å klage over situasjonen her. :fnise:

Håper sovingen deres fortsetter å bli bedre! Som du sier: det er jo som regel bare en periode. Og en kort, kort del av livet. Heldigvis. :P

Endret av *bakepulver*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det en fordel å fatte seg i korthet. Å lese så lange innhold medfører det samme som å skrive langt om noe som kan gjøres kort, man mister det vesentlige....

Anonymous poster hash: e77a5...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått over til nattpose, dersom dere finner en i liten nok størrelse, og evt brukt et helseteppe til å brette tett rundt henne slik at hun sovner. Ellers vil det jo være en del kaving og skriking uansett når de er så små. Ikke særlig vanlig at de sover natten igjennom.



Anonymous poster hash: 4d2cf...278
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...