Gå til innhold

Bør vi slutte å svøpe nå? Aaaargh...


*bakepulver*

Anbefalte innlegg

Vi har ei lita ei på 3,5 mnd. Hun har masse refleksbevegelser i søvne, og fra hun var rundt 1 mnd har vi svøpt henne på natta. I stedet for tepper har vi brukt ulike svøpedrakter (som Ergobaby swaddler, Woombie og Swaddle Up). Det har i grunnen fungert helt supert frem til nå.
Hun sover godt og lenge i svøpet, men har aldri likt det noe særlig når vi tar det på. Som regel har hun reagert med å bli irritert og å hyle og skrike litt, men har roet seg relativt raskt med litt byssing. Så har vi lagt henne i halvvåken tilstand, og hun har klart å finne søvnen selv. Innimellom har hun og vært blid og pludret litt, så vi har ikke hatt inntrykk av at det har vært ukomfortabelt ut over de første protestene (som gjerne kommer i litt mer moderat versjon når hun skal få på seg klær og. Eller lue. Eller...ja, det meste. :fnise: )
Men: litt gradvis over tid nå og nesten hver kveld de siste par ukene så er det virkelig hyl og spetakkel uten like når vi tar på svøpet. Hun vræler, roer seg i armene våre, men begynner på igjen så fort vi legger henne ned. Det virker som om det er svøpet hun blir irritert på, hun vrikker seg rundt og prøver å få armene opp til ansiktet. Samtidig så roer hun seg om vi legger henne på stellematta (hvor hun nesten alltid er rolig og blid) - og kan begynne å pludre og le. Men plukker vi henne opp igjen, så er det på'n igjen med skriking. Forstå det den som kan... Kan det være hele leggesituasjonen som plager henne? Jeg er så rolig jeg overhode klarer, er blid, beveger meg rolig, synger og sånt. Tror ikke jeg fremstår som stressa.
Vi har prøvd å bruke Swaddle Up som lar henne ha hendene nær ansiktet sånn at hun kan sutte på dem (noe hun gjør mye på dagtid), men det ble de samme protestene før hun sovnet, og hun var veldig urolig på natta og våknet mye tidligere den morgenen. Prøvde bare en natt da, mulig hun må venne seg litt mer til den? (har brukt den innimellom på morgenen også, hun sover gjerne en time til etter første mating. Da har hun aldri protestert så voldsomt - men hun er generelt litt mer "medgjørlig" da).
Jeg er faktisk litt usikker på hva som er lurt å gjøre nå. På en side så virker det veldig logisk å slutte å svøpe. Hun blir dritsur av det, og jeg har ikke akkurat interesse av å plage henne mer enn jeg må, det er jo fælt å høre på at hun gråter sånn! Jeg vil heller ikke at hun skal få dårlige assosiasjoner til leggetid og senga si. På den andre siden så sover hun fortsatt MYE dårligere uten svøpet, og veldig godt med - når hun først sovner. Uten er det gjerne 2-3, max 4 timer med veldig urolig søvn. I svøpet sover hun 7-8. Hun virker også mye mer uthvilt og blidere når hun har sovet ordentlig (og det gjelder jo oss også - men det er jo selvfølgelig ikke våre behov som skal komme først).
Det finnes vel neppe noe "magisk triks" for å få henne til å godta dette, men kanskje det er noe jeg ikke har tenkt på? Ser på noen utenlandske forum at enkelte ammer litt etter at svøpet er på for å roe ned ungen. Noen som har prøvd det (høres utrolig klønete ut!?)? Eller, eh, andre innspill til en litt forvirra førstegangsmor?
Endret av *bakepulver*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det ser fryktelig ut å ligge i en sånn pose. Kan du ikke heller legge et teppe tett inntil henne? Synes heller ikke det høres så bra ut å måtte ligge i samme stilling i 7-8 timer uten å kunne bevege seg. Det kan man jo få trykksår av.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Ikke for å virke utakknemlig her, men ærlig talt så er jeg ikke så interessert i en diskusjon om svøping generelt. Når det gjøres riktig er det hverken ubehagelig for babyen eller helseskadelig. Det gjøres på mange barselavdelinger, har vært praktisert i en masse kulturer etc etc etc. Tro meg, jeg har lest meg grundig opp på det og følger alle de anbefalinger som bør følges. Helsesøster har også gitt tommelen opp.

Hadde det vært ubehagelig over tid, så er jeg veldig sikker på at babyen ville sagt fra. Hun er flink til det :P I woombien og Upen har hun jo også noe bevegelsesfrihet både for armer og særlig beina. Stort sett våkner hun med et smil,så jeg er ikke veldig bekymra. Selv om det selvfølgelig er sånt det er lurt å reflektere over :) Strengt tatt har jo også babyene ligget sånn i flere mnd før de ble født, det er en grunn til at det roer dem ned.

Når det er sagt, så det selvfølgelig en grense for hvor lenge det gjør det, og jeg lurer på om vi er ved den nå. Selv om det virker litt tidlig ut fra det som er vanlig, men det er jo ikke nødvendigvis sånt som følger skjema. Så er det noen som faktisk *har* brukt svøping på sine små som har erfaringer som ligner?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å svøpe henne lettere i et helt vanlig helsepledd eller noe? Der hun kan ha armene mer løst?



Anonymous poster hash: 78e33...fd8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentet om at svøping er vanlig på barselavdelinger, blir vel lite gyldig når datteren din er 3,5 måned gammel. Du sier at om du slutter å svøpe nå, så er det tidlig ut i fra det som er "vanlig". Er det virkelig vanlig å svøpe til barna er over 3,5 måned gamle?

Mitt inntrykk er at svøping slett ikke er så vanlig, i hvert fall ikke når babyen har blitt så stor og har blitt vant til å kunne bevege på seg. Det begynner å bli lenge siden babyen lå trangt i magen, nå er den vant til å utforske kroppens motorikk. Når du spør om råd til noe som jeg slett ikke ser på som "vanlig", må du forvente at folk svarer ærlig på hva de mener er barns beste.

Selv om babyen din sover bedre om natten når hun er svøpt, kan det umulig være verdt det hvis hun har det så fælt inntil hun sovner. Stakkar liten. Min mening er at du burde slutte umiddelbart, samme hvor lite interessert du er i å høre min mening. Du får henvende deg til dette miljøet ditt hvor svøpingen er så himla normal om du ikke liker tilbakemeldingene her.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest RompeRusk

Nå har jeg ikke så mye kunnskap om svøping, men må faktisk si meg enig med resten her. Når hun har blitt såpass gammel som 3.5 mnd, er det faktisk på tide å begynne og tenke på å venne henne til vanlig Innsovning. Hvor lenge har dere tenkt å svøpe henne? Til hun er et halvt år? 1-2 år?

Til lengre dere venter, jo lengre tid tar det å venne henne av med det. Selvfølgelig sover hun best med det-det er jo det hun er vant med!

For å dra paralleller: min er snart 1 år og får fortsatt 1 flaske melk på nattestid. Nå har helsesøster sagt at det er på tide å venne henne av med det, for til tidligere hun lærer seg gode søvnvaner, jo lettere er det for både meg og henne. Og ja, det kommer til å bli vanskelig å venne henne av med det, og hun kommer til å bli rasende sint når hun ikke lenger får flaske på natten - men hun TRENGER det ikke lenger, siden hun begynner å bli såpass stor.

Jeg er sikker på at du bare vil det beste for datteren din, men enkelte ganger må man faktisk ta valg som er upopulære for barnet, for at det skal lønne seg i lengden :)

Endret av RompeRusk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her syns jeg det var mange merkelige svar. Babyen er jo bare 3,5 mnd, hun får neppe søvnvansker for alltid selv om man ikke "setter standaren" allerede nå.

Jeg syns det er viktigst å gjøre det som fungerer for at både baby og foreldre får sove godt. Absolutt et dilemma når hun sover godt av å ha på svøpet, men blir sint når det skal på. Men - babyer blir jo ofte sinte for mye rart. De kan bli rasende av å legges i vogna, for så og sovne og sove godt. Er det da "stakkars liten som har det så fælt før hun sovner, slutt med den trillinga asap"? :roll:

Jenta mi hadde også enorme reflekser i søvne, og det var umulig å legge henne ned uten at armene spratt ut. Pleide å pakke henne i et pledd for å dempe det, og det hjalp absolutt!

Har ikke noen konkrete råd når det gjelder videre svøping eller ikke, men jeg selv hadde nok prøvd en stund til. Går det ikke an å amme etter at det er tatt på?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke litt mer behagelig å svøpes i et teppe? Mine barn har fått sove med noe som har omsluttet dem, men ikke hindret bevegelse. De har virkelig aldri som spedbarn protestert slik som TS beskriver, på å bli lagt ned. De har heller aldri sovet åtte timer i strekk, men det ser jeg på som helt unaturlig for et spedbarn som er avhengig av hyppige måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse refleksene er i hovedsak i starten, og ikke når så gammelt som barnet til ts. Ofte er det jo da at man som forelder er redd for å miste den gode søvnen siden man endrer på en rutine der barnet har sover godt av før, men jeg hadde sluttet å svøpe og sett hvordan det går uten. Hvem vet, kanskje sover hun like bra uten :)

Anonymous poster hash: 94375...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuledyne? Det har hjulpet på de barna jeg har jobbet med som ikke fikk sove uten og våknet med det samme de sovnet.

Anonymous poster hash: f5d51...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 2000 år siden svøpte de et barn og la det i krybben.

Anonymous poster hash: af00a...60e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gidder ikke å lese så lange innlegg...

Sluttet å svøpe ved 5 mnd, gikk over til sovepose til baby. Ved 1 år (eller noen mnd fr) gikk vi over til dyne.

Anonymous poster hash: 61597...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta deg nær av de som kritiserer svøping uten å ha satt seg inn i hvorfor noen babyer virkelig trenger det. Svøping var avgjørende de første månedene for at hun i det hele tatt sov 2 timer sammenhengende på natten. Vår var veldig tidlig i utviklingen, så vi måtte slutte med svøpingen ved 2,5 mnd pga motorikken. Gikk over til babysovepose fra IKEA. Du vet jo litt om vårt søvnmareritt med opptil 19 oppvåkninger hver natt i flere måneder, men både svøpingen og soveposen hjalp mye på kavingen, som var med på å vekke henne enda mer enn nødvendig. Ammet også mens hun lå i svøpet og soveposen. Ved 6-7 måneders alder så begynte hun å turne mye i sengen, sette seg opp og dra seg opp i stående, og da var også soveposen til god hjelp for å roe henne ned. Prøv å bytte til sovepose er mitt tips, det virker som behovet til datteren deres er litt endret nå.

Masse lykke til :klem:

Endret av Siyha
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å svøpe henne lettere i et helt vanlig helsepledd eller noe? Der hun kan ha armene mer løst?

Anonymous poster hash: 78e33...fd8

Slett ikke en dum tanke - men hun veiver såpass med armene at hun kommer seg veldig fort løs av sånt. Og gjerne klarer å kave teppet opp sånn at det dekker ansiktet hennes, og det er jo ikke så bra. Men takk for tipset. :)

Argumentet om at svøping er vanlig på barselavdelinger, blir vel lite gyldig når datteren din er 3,5 måned gammel. Du sier at om du slutter å svøpe nå, så er det tidlig ut i fra det som er "vanlig". Er det virkelig vanlig å svøpe til barna er over 3,5 måned gamle?

Mitt inntrykk er at svøping slett ikke er så vanlig, i hvert fall ikke når babyen har blitt så stor og har blitt vant til å kunne bevege på seg. Det begynner å bli lenge siden babyen lå trangt i magen, nå er den vant til å utforske kroppens motorikk. Når du spør om råd til noe som jeg slett ikke ser på som "vanlig", må du forvente at folk svarer ærlig på hva de mener er barns beste.

Selv om babyen din sover bedre om natten når hun er svøpt, kan det umulig være verdt det hvis hun har det så fælt inntil hun sovner. Stakkar liten. Min mening er at du burde slutte umiddelbart, samme hvor lite interessert du er i å høre min mening. Du får henvende deg til dette miljøet ditt hvor svøpingen er så himla normal om du ikke liker tilbakemeldingene her.

Det var ikke ment som et argument for å fortsette med det i all evighet altså, og ikke som et argument for om det er bra nå eller ikke - kun som et svar på at det generelt så ubehagelig ut. Min erfaring er at diskusjoner av svøping fort blir preget av mye synsing fra dem som ikke kan noe om det, og det kan veldig fort føre til at det sporer avgårde i gal retning. Det blir litt poengløst. Jeg vil veldig gjerne ha innspill, også fra de som ikke er enige. Men det er fint om de er basert på kunnskap/erfaringer.

Reglene på når man MÅ slutte å svøpe er at det er når refleksbevegelsene forsvinner, eller når babyen lærer å rulle. Innen den tid må man bare se det an. Hvordan situasjonen er i Norge er jeg veldig usikker på fordi det skrives så lite om det, men bl.a. i USA er det vanlig å slutte å svøpe når babyen er en 5-6 mnd. Den forskningen som er gjort på området har ikke funnet noe som helst av negative innvirkninger på motorikk og annen utvikling så lenge det gjøres riktig det her. Helsesøster her mente og at det er helt uproblematisk å holde på en stund til, så lenge babyen trives. (som jo er grunnen til at jeg vurderer å kutte ut nå)

Jeg har da forresten aldri skrevet at det er så fryktelig vanlig noe sted? Det har vel uansett lite med saken å gjøre.

Hvor fælt hun har det er jo også noe med å vurdere ulike onder opp mot hverandre. Babyer misliker ting. Min gjør ihvertfall det. Og da er det en voksenjobb å vurdere om det er viktig nok til at det er verdt litt styr og ståk fra den lille. Hun synes også det er fælt å få på lue, ha på beltet i bilstolen, ta på strømpebukse, ta vaksiner, bade, og en masse andre ting. Noen av disse er det selvfølgelig helt uaktuelt å kutte ut, andre kan vurderes. Hun sover roligere i svøpet, klorer seg opp mindre, og får litt lindring for magevondten hun fortsatt sliter en del med sent på kvelden og natta. Inntil nå har det helt klart veid opp for at hun blir grinete med en gang hun får det på seg.

Til nå, nå er jeg usikker. Ergo tråden. Hun har det jo ikke kronisk fælt fra svøpet kommer på til hun sovner, som sagt så roer hun seg i armene våre. Og kan plutselig være superblid og glad. Men det er jo er forverring fra hvordan det har vært, og jeg vet liksom ikke helt om det skyldes svøpet eller om det er noe JEG gjør. Hm.

Uansett, takk for saklig innlegg frem til de siste to setningene.

Nå har jeg ikke så mye kunnskap om svøping, men må faktisk si meg enig med resten her. Når hun har blitt såpass gammel som 3.5 mnd, er det faktisk på tide å begynne og tenke på å venne henne til vanlig Innsovning. Hvor lenge har dere tenkt å svøpe henne? Til hun er et halvt år? 1-2 år?

Til lengre dere venter, jo lengre tid tar det å venne henne av med det. Selvfølgelig sover hun best med det-det er jo det hun er vant med!

For å dra paralleller: min er snart 1 år og får fortsatt 1 flaske melk på nattestid. Nå har helsesøster sagt at det er på tide å venne henne av med det, for til tidligere hun lærer seg gode søvnvaner, jo lettere er det for både meg og henne. Og ja, det kommer til å bli vanskelig å venne henne av med det, og hun kommer til å bli rasende sint når hun ikke lenger får flaske på natten - men hun TRENGER det ikke lenger, siden hun begynner å bli såpass stor.

Jeg er sikker på at du bare vil det beste for datteren din, men enkelte ganger må man faktisk ta valg som er upopulære for barnet, for at det skal lønne seg i lengden :)

Det siste du skriver er jeg helt enig i. Og det er jo derfor jeg sitter her og prøver å sanke erfaringer. :)

Planen har hele tiden vært å avvenne med svøpet så fort refleksbevegelsene ble svakere. Og det har de ikke blitt enda. Sånn sett har det vært en grei øvelse, for vi har jo kunnet legge henne i våken tilstand og latt henne finne søvnen selv. Mulig vi må lage en ny plan nå da, og det er i tilfelle helt greit. Lønner seg ikke å ha for besemte planer når det gjelder disse små lærer jeg stadig :fnise:

Takk for innspill!

Her syns jeg det var mange merkelige svar. Babyen er jo bare 3,5 mnd, hun får neppe søvnvansker for alltid selv om man ikke "setter standaren" allerede nå.

Jeg syns det er viktigst å gjøre det som fungerer for at både baby og foreldre får sove godt. Absolutt et dilemma når hun sover godt av å ha på svøpet, men blir sint når det skal på. Men - babyer blir jo ofte sinte for mye rart. De kan bli rasende av å legges i vogna, for så og sovne og sove godt. Er det da "stakkars liten som har det så fælt før hun sovner, slutt med den trillinga asap"? :roll:

Jenta mi hadde også enorme reflekser i søvne, og det var umulig å legge henne ned uten at armene spratt ut. Pleide å pakke henne i et pledd for å dempe det, og det hjalp absolutt!

Har ikke noen konkrete råd når det gjelder videre svøping eller ikke, men jeg selv hadde nok prøvd en stund til. Går det ikke an å amme etter at det er tatt på?

Takk for svar!

Men hvordan pakket dere da? Min vrikker seg så vannvittig rundt, så de gangene vi har hatt noe sånt får hun det nesten alltid i fjeset. Det liker jeg ikke :-/

Amming med svøpet på har jeg ikke prøvd. Kan jo være verdt et forsøk.

Disse refleksene er i hovedsak i starten, og ikke når så gammelt som barnet til ts. Ofte er det jo da at man som forelder er redd for å miste den gode søvnen siden man endrer på en rutine der barnet har sover godt av før, men jeg hadde sluttet å svøpe og sett hvordan det går uten. Hvem vet, kanskje sover hun like bra uten :)

Anonymous poster hash: 94375...b28

Joda, masse reflekser her fortsatt, selv om det har blitt bittelitt bedre. Vi svøper jo ikke på dagtid, og da våkner hun som regel av at hun klasker seg selv i panna eller veiver noe voldsomt. Det er liksom det som er den store motivasjonen her, pluss at magevondten hennes blir bedre. Ikke lett, ikke lett. Takk for innspill, er definitivt verdt å tenke over!

For 2000 år siden svøpte de et barn og la det i krybben.

Anonymous poster hash: af00a...60e

Jo, men han gikk det jo ikke så bra med til slutt heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kuledyne? Det har hjulpet på de barna jeg har jobbet med som ikke fikk sove uten og våknet med det samme de sovnet.

Anonymous poster hash: f5d51...780

Oi, hva er det? har jeg ikke hørt om. *trasker over til google*

Hva med å gå over til babysovepose i stedet? :)

Har dessverre ingen råd å komme med angående svøping.

Vi har et par, så har vurdert det :)

Jeg gidder ikke å lese så lange innlegg...

Sluttet å svøpe ved 5 mnd, gikk over til sovepose til baby. Ved 1 år (eller noen mnd fr) gikk vi over til dyne.

Anonymous poster hash: 61597...859

Takk for innspill! Hvordan synes du overgangen var.

Ikke ta deg nær av de som kritiserer svøping uten å ha satt seg inn i hvorfor noen babyer virkelig trenger det. Svøping var avgjørende de første månedene for at hun i det hele tatt sov 2 timer sammenhengende på natten. Vår var veldig tidlig i utviklingen, så vi måtte slutte med svøpingen ved 2,5 mnd pga motorikken. Gikk over til babysovepose fra IKEA. Du vet jo litt om vårt søvnmareritt med opptil 19 oppvåkninger hver natt i flere måneder, men både svøpingen og soveposen hjalp mye på kavingen, som var med på å vekke henne enda mer enn nødvendig. Ammet også mens hun lå i svøpet og soveposen. Ved 6-7 måneders alder så begynte hun å turne mye i sengen, sette seg opp og dra seg opp i stående, og da var også soveposen til god hjelp for å roe henne ned. Prøv å bytte til sovepose er mitt tips, det virker som behovet til datteren deres er litt endret nå.

Masse lykke til :klem:

Nei, det er noe med disse babyene som ikke er helt A4, og de som likevel skal mene så mye om dem... Det treffer et sårt punkt faktisk, det har hele tiden vært gjort for hennes del, ikke vår... -men sånn er det, stiller man spørsmål må man tåle å få svar.

Deres lille er nok noen hakk mer ekstrem enn vår, men de er nok litt like ja. Hvordan var overgangen til pose? Vår er midt i en fase med motoriske endringer nå, så det er jo logisk at det kommer noen protester nå. Mulig det bare er like greit å bytte først som sist. Hmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes overgangen var fantastisk. Ved 5 mnd var babyen ferdig med svøp selv, og jeg merket at hun ble irritert av svøpingen, så hun sov bedre i nattpose (må sies at hun ikke sov hele natta det første året..)

Anonymous poster hash: 61597...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er noe med disse babyene som ikke er helt A4, og de som likevel skal mene så mye om dem... Det treffer et sårt punkt faktisk, det har hele tiden vært gjort for hennes del, ikke vår... -men sånn er det, stiller man spørsmål må man tåle å få svar.

Deres lille er nok noen hakk mer ekstrem enn vår, men de er nok litt like ja. Hvordan var overgangen til pose? Vår er midt i en fase med motoriske endringer nå, så det er jo logisk at det kommer noen protester nå. Mulig det bare er like greit å bytte først som sist. Hmmm...

Ja, klart det treffer et sårt punkt, men dere kjenner deres baby best og vet hva hun har behov for. Og som nå, når du er litt rådvill, så spør du om tips fra andre som har vært i samme situasjon. Ingenting er vel bedre enn det :)

Overgangen ble slik at vi måtte ligge over henne på en måte mens hun lå i soveposen, så hun ikke fikk muligheten til å slå seg i ansiktet. Altså, ikke ligge hardt over henne, men sånn løst og ledig som nybakte foreldre som aldri har gjort annet gjør vet du :ler: Når hun hadde sovnet inn så erstattet vi oss selv med en koseklut som hun da holdt i. Hun våknet ofte i den uken vi byttet, men så sov hun bedre og lengre og "skvatt" ikke til så mye som før. Hadde jo andre utfordringer med sovingen fortsatt, men det ble gradvis bedre. Tok ikke mange ukene før hun la seg sidelengs og på magen, og det er hennes favorittstilling den dag i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:sjokkert: :sjokkert: :sjokkert: :sjokkert: :sjokkert: :sjokkert: BABYTVANGSTRØYE!!!!!



Anonymous poster hash: ee914...534
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...