Gå til innhold

orker ingenting i 1.trimester


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

er gravid i uke 8 og siden uke 5 har jeg følt meg veldig dårlig.

Hver ettermiddag fra og kveld er jeg kjempekvalm, uggen og trøtt, orker ingenting og blir sliten og andpusten bare av å gå 5-10 minutter. Har lyst til å grine hver ettermiddag fordi jeg er så kvalm. Føler meg rett og slett deprimert. Får ikke gjort noe av det jeg har planlagt

Blir veldig bekymret for resten av graviditeten, hvis det skal fortsette slik i 9 måneder får jeg jo ikke gjort noe. Er for tiden permittert men hvis jeg hadde vært i jobb hadde jo ikke det fungert...

Er det slik at det blir "bedre" etterhvert?Noen med erfaringer som vil dele?



Anonymous poster hash: 4f649...c0b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde det slik fra uke 6- uke 12. I denne perioden var det min samboer som tok seg av det meste ☺️ Trodde heller aldri det skulle bli bedre, men er nå i uke 17 og nå er jeg bare litt mer trøtt enn vanlig.

Det går nok over skal du se 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar

Synes jeg har lest at det ofte er verst i første trimester, og at noen opplever å få mer energi etterhvert

Håper veldig på dette:) Akkurat nå føler jeg meg bare helt elendig!



Anonymous poster hash: 4f649...c0b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første trimester sov jeg virkelig nesten heke tiden. En typisk dag: våknet rundt 12 (sykemeldt pga hyperemesis), gikk fra seng til sofa og ble der til rundt 16. Da måtte jeg sove igjen. Sov da gjerne til 18-19. Våken noen timer. La meg for natten 22-23.

Den der ekstreme trøttheten gav seg rundt uke 13-14, men er fremdeles mye trøttere enn normalt. Har ikke noe særlig med overskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig å bli veldig fort andpusten også?

Huff, får prøve å ta en dag av gangen, for får helt panikk av å tenke at jeg skal ha det slik i 9 måneder.



Anonymous poster hash: 4f649...c0b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vanlig å sove seg gjennom hele første trimester.



Anonymous poster hash: 82f1d...f8b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det vanlig å bli veldig fort andpusten også?

Huff, får prøve å ta en dag av gangen, for får helt panikk av å tenke at jeg skal ha det slik i 9 måneder.

Anonymous poster hash: 4f649...c0b

Ja, helt normalt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første trimester sov jeg virkelig nesten heke tiden. En typisk dag: våknet rundt 12 (sykemeldt pga hyperemesis), gikk fra seng til sofa og ble der til rundt 16. Da måtte jeg sove igjen. Sov da gjerne til 18-19. Våken noen timer. La meg for natten 22-23.

Den der ekstreme trøttheten gav seg rundt uke 13-14, men er fremdeles mye trøttere enn normalt. Har ikke noe særlig med overskudd.

Men hvordan har du fått den diagnosen hvis du sov nesten hele døgnet? Trodde man kastet opp hele dagen da?

Anonymous poster hash: 8c4c9...23e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan har du fått den diagnosen hvis du sov nesten hele døgnet? Trodde man kastet opp hele dagen da?

Anonymous poster hash: 8c4c9...23e

Man må ikke spy hele døgnet for å ha hyperemesis. Man kan også ha det om man er veldig kvalm uten å spy, men går ned i vekt.

Jeg våknet, spydde, gikk og la meg igjen. Sov kanskje 40 min før jeg kastet opp igjen. Osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det også slik fra ca uke 6. Mindre kvalm muligens, men ekstremt utslitt. Gråte på sofaen etter jobb typ utslitt. Jobber fullt, og nei, fungerte ikke i det hele tatt. Fikk en uke 100% sykemelding i uke 8, måtte få hentet meg inn igjen, og deretter 50% i ca to uker fram til juleferie. Er nå 10+0 og er mye bedre, fortsatt ganske sliten etter jobbdagene, men overlevlig. Hjelper mye med en dag i mellom for å sove ut og slappe av. Så enten er det bedre pga lenger ut i svangerskapet, eller pga sykemld, jeg vet jo ikke sikkert. Men mange merker jo bedring mor slutten av første trimester :)

Anonymous poster hash: 2b768...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vanlig å sove seg gjennom hele første trimester. Anonymous poster hash: 82f1d...f8b

Det kan jeg skrive under på, det var jobb-sofa-senga fra ca. uke 5 til uke 12 om jeg husker riktig. Det gikk over! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første trimester + noen uker var den klart verste tiden under graviditeten synes jeg. Selv de siste ukene før termin var bedre enn da jeg var konstant kvalm og utslitt. Det tok seg veldig opp etter uke 18 for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, håper det skal bedre seg, synes det er veldig krevende slik det er nå. Klarer ikke å være sosial på ettermiddagene fordi jeg er så kvalm og alt det jeg pleier å gjøre står på vent. Nå til jul har jeg ikke fått ordnet noe av det jeg skal, pleier å kose meg med pynting og gavekjøp.



Anonymous poster hash: 4f649...c0b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper det bedrer seg!

Jeg synes også starten er aller tøffest, men jeg kan ikke si at jeg har merket så mye til oppsvinget av energi som skal komme i andre trimester heller. Så for min del er det ni måneder i zombieland, og noe særlig sosial omgang eller spennende aktiviteter kan jeg bare glemme. Det har vært jobb-sofa-barna-senga her også, og bare det mest nødvendige. Men det funker, det også, selv om det er ufattelig kjedelig.

Men, veldig mange opplever jo en bedring etter uke 12 en gang. Krysser fingrene for at du er en av dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis lette svangerskap, men er trøttere på kvelden. Litt spent nå om hvordan dette svangerskapet utvikler seg. Har veldig tung jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her som dere over..Er 6+2 i dag med en kvalme som gir seg i 10-tiden for å bli erstattet av trøttheten. Jobber turnus som sykepleier, og det tar virkelig på, men av prinsipp er jeg mot sykemelding for trøtthet, så dagene blir jobb-sove-jobb-sove. Har ikke begynt på klær eller utstyr til baby heller, så stresser meg veldig opp med tanken på å være som dette resten av tiden også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Samme her som dere over..Er 6+2 i dag med en kvalme som gir seg i 10-tiden for å bli erstattet av trøttheten. Jobber turnus som sykepleier, og det tar virkelig på, men av prinsipp er jeg mot sykemelding for trøtthet, så dagene blir jobb-sove-jobb-sove. Har ikke begynt på klær eller utstyr til baby heller, så stresser meg veldig opp med tanken på å være som dette resten av tiden også..

Nei trøtthet er ingen sykemeldingsgrunn. Det jeg tenkte på var om ryggen holdt ut dette svangerskapet, gjorde ikke det sist gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det bedrer seg!

Jeg synes også starten er aller tøffest, men jeg kan ikke si at jeg har merket så mye til oppsvinget av energi som skal komme i andre trimester heller. Så for min del er det ni måneder i zombieland, og noe særlig sosial omgang eller spennende aktiviteter kan jeg bare glemme. Det har vært jobb-sofa-barna-senga her også, og bare det mest nødvendige. Men det funker, det også, selv om det er ufattelig kjedelig.

Men, veldig mange opplever jo en bedring etter uke 12 en gang. Krysser fingrene for at du er en av dem!

Uke 6-15 var jeg kvalm og trøtt. Nå er jeg bare trøtt, stort sett. 21+4 i dag.

Edit :vups, var litt kjapp. Det er slik somjjeg har skjønt det normalt å være trøtt og sliten som gravid. Det er krevende å lage et nytt menneske! Men trøst deg med at det mest sannsynlig blir bedre.. :)

Endret av Porcelain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i uke 8 til uka, hos meg startet det i uke 5. Uke 6 var helt forferdelig! :sjokkert: Jeg våkner av kvalmen tidlig på morgenen, og den holder på helt til kvelden. Jeg sliter litt med søvnen, men er helt sykt trøtt og orker INGENTING. Orker såvidt dusje :P Så det er helt normalt :) Jeg gleder meg til det roer seg litt, men det ser ikke ut til at det skjer før i uke 12-15, og uke 12 er først sent i januar. Så jeg er forberedt på å være lat i en god stund til :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...