Gå til innhold

Ammeslutt 1 mnd gammel baby


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Først: alle dere dømmendemødre med fasiten på hvordan man er en god mor, dere trenger ikke fortelle meg hvor dårlig mor jeg er..

Jenta mi er 1 mnd og jeg ammer henne pluss at hun får flaske 1-2 ganger om dagen, dette startet vi med fordi hun er hjemme med pappaen de dagene jeg må på obligatorisk oppmøte på studier. Siden hun har kolikk avlaster pappaen ofte meg på kvelden/natta og hun tar flaske helt fint.

Nå har jeg fått brystbetenelse og det er utrolig smertefullt, lurer derfor på om jeg skal slutte å amme nå. Spm mitt er, har noen her erfaring med å slutte å amme et så lite barn? Hvordan gikk det? Angrer du?

Har slitt mye siden hun kom pga Kolikken og det at hun henger i puppen på meg hele dagen :-/ Vet også det at barn får alle de antistoffene de skal fra mor første uken med amming så er ikke bekymret for helsen hennes.

Anonymous poster hash: 8a2a9...b5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det siste der skjønte jeg ikke. Tror du har misforstått. De er beskyttet så lenge du ammer. Ikke "for alltid" etter en ukes amming. Det er derfor det anbefales å amme gjennom barnehagestart

Anonymous poster hash: 98c67...efe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Først: alle dere dømmendemødre med fasiten på hvordan man er en god mor, dere trenger ikke fortelle meg hvor dårlig mor jeg er..

Jenta mi er 1 mnd og jeg ammer henne pluss at hun får flaske 1-2 ganger om dagen, dette startet vi med fordi hun er hjemme med pappaen de dagene jeg må på obligatorisk oppmøte på studier. Siden hun har kolikk avlaster pappaen ofte meg på kvelden/natta og hun tar flaske helt fint.

Nå har jeg fått brystbetenelse og det er utrolig smertefullt, lurer derfor på om jeg skal slutte å amme nå. Spm mitt er, har noen her erfaring med å slutte å amme et så lite barn? Hvordan gikk det? Angrer du?

Har slitt mye siden hun kom pga Kolikken og det at hun henger i puppen på meg hele dagen :-/ Vet også det at barn får alle de antistoffene de skal fra mor første uken med amming så er ikke bekymret for helsen hennes .Anonymous poster hash: 8a2a9...b5e

Bare en kommentar til det siste du skriver der, for det stemmer nemlig ikke. Barnet får antistoffer fra moren hele tiden mens det ammes. Det vil si at dersom barnet eksponeres for et virus som mor allerede har hatt, og dermed har antistoffer mot (for eksempel vannkopper, forkjølelsesvirus mor allerede har hatt, influensavirus mor allerede har hatt osv), vil sykdommen ikke bryte ut hos barnet fordi det får antistoffer gjennom morsmelken. Når barnet ikke lenger ammes tilføres jo ikke antistoffer, og dersom barnet da blir smittet av for eksempel vannkoppvirus, vil sykdommen selvsagt bryte ut. Det er jo ikke sånn at antistoffene lagres i barnets kropp til eventuelt fremtidig bruk, de er kun til hjelp dersom de tilføres på det tidspunktet barnet faktisk blir smittet av noe.

Så ja, du har gjort så barnet ditt unngikk sykdommer den første levemåneden. Men slutter du å amme nå, slutter også tilførselen av antistoffer (og de barnet allerede har fått er altså til null hjelp for eventuell fremtidig smitte).

Anonymous poster hash: 43655...880

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, greit nok. Men jeg vet om mange som ammer og barna har vært mye syke, så det der er nok veldig forskjellig fra barn til barn. Den informasjon om at amming er viktigst første uken har jeg fått fra legen min så velger å stole på han. Kjenner flere "flaskebarn" som aldri har vært syke også.. Flere land hvor amming ikke er like vanlig, som Frankrike, og de klarer seg fint de barna også... Er et ammehysteri i Norge, og det er det flere leger og helsesøstre som mener ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva du bestemmer deg for så må du ta hånd om betennelsen.

Sjekk om det er bakterielt hos legen, og få eventuelt antibiotika fra melkeprøver dersom det er bakterielt.

I mellomtiden er det viktig å få ut betennelsen uten å overstimulere- og det gjøres ved håndmelking/amming ca annenhver time, samt et par ganger på natt(om du har tette melkeganger kan du bøye brystet oppi ei skål med varmt vann, stryk så forsiktig til du ser litt melk, og masser ut kulene).

Om du vil stoppe produksjon kan du spise peppermyntedrops og andre ting som er ugunstig for produksjon, i tillegg til å ta noe stramt over brystene.

Jeg måtte slutte, det gikk veldigfi fint for babyen- men ikke så fint for meg. Dog var det ikke helt frivillig fra min side, jeg ønsket amme.

Jeg ville tenkt på saken i noen dager om jeg var deg, og forberedt meg på at kolikken og det andre vanskelige vedvarer. Det kan og bli litt ekstra magevondt pga mme, og da anbefaler jeg å bytte merke og/eller prøve minifom(det kan du prøve nå ved amming og om babyen har masse luft i magen).

Mme krever og endel ifht sterilisering/vasking, så den tidsbruken må du ta med i betraktning.

Det er vanlig med problemer i starten både med amming og mme, og jeg tror du har godt av å tenke litt over saken før du avgjør det ene eller det andre.

Når du har gjort det tar du den avgjørelsen som gjør at hverdagen kan bli litt enklere.

Det spiller ingen rolle for babyens helse hva du velger- den får mat og nærhet uansett.

For noen er det en enorm lettelse å slutte med amming, for andre var det andre ting som gjorde barseltiden ekstra tung.

Men, jeg har som sagt god erfaring med spedbarn på mme- hadde luftvondt osv, det gikk over ved 3 mnd. Ville gjerne amme, men mme er et like bra alternativ :)

Fordeler og ulemper med begge deler.

Anonymous poster hash: aab96...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig henger hun i puppen på deg hele dagen, hun er 1 mnd gammel! Og litt pussig å gå på studier med obligatorisk oppmøte SÅ tidlig. Og støtter meg til de over når det gjelder antistoffene. Synes det er egoistisk av deg å slutte å amme nå av grunnene du nevner, men for all del - du bestemmer selv.

Anonymous poster hash: e7d4f...370

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forøvrig har mitt "mmebarn" såogsi vært totalt sykdomsfri hele første året.

Videre anbefaler jeg deg å la være å lese tråder på forum, og ta en avgjørelse du selv er tilfreds med uavhengig av overhysteriske forumsvar. De er mildt sagt unyanserte og udokumenterte.

Anonymous poster hash: aab96...7a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig henger hun i puppen på deg hele dagen, hun er 1 mnd gammel! Og litt pussig å gå på studier med obligatorisk oppmøte SÅ tidlig. Og støtter meg til de over når det gjelder antistoffene. Synes det er egoistisk av deg å slutte å amme nå av grunnene du nevner, men for all del - du bestemmer selv.

Anonymous poster hash: e7d4f...370

Omg, angrer allerede på at jeg skrev her. Burde skjønt at sånne som deg kom til å skrive ;-) Jenta mi har ikke vondt av å være noen timer alene med pappaen sin innimellom, hun viser ikke noe tegn til misnøye med det. Du reagerer på at jeg tar utdannelse så jeg kan få en ordentlig jobb og være er forbilde for barna mine, ok, deg om det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva du bestemmer deg for så må du ta hånd om betennelsen.

Sjekk om det er bakterielt hos legen, og få eventuelt antibiotika fra melkeprøver dersom det er bakterielt.

I mellomtiden er det viktig å få ut betennelsen uten å overstimulere- og det gjøres ved håndmelking/amming ca annenhver time, samt et par ganger på natt(om du har tette melkeganger kan du bøye brystet oppi ei skål med varmt vann, stryk så forsiktig til du ser litt melk, og masser ut kulene).

Om du vil stoppe produksjon kan du spise peppermyntedrops og andre ting som er ugunstig for produksjon, i tillegg til å ta noe stramt over brystene.

Jeg måtte slutte, det gikk veldigfi fint for babyen- men ikke så fint for meg. Dog var det ikke helt frivillig fra min side, jeg ønsket amme.

Jeg ville tenkt på saken i noen dager om jeg var deg, og forberedt meg på at kolikken og det andre vanskelige vedvarer. Det kan og bli litt ekstra magevondt pga mme, og da anbefaler jeg å bytte merke og/eller prøve minifom(det kan du prøve nå ved amming og om babyen har masse luft i magen).

Mme krever og endel ifht sterilisering/vasking, så den tidsbruken må du ta med i betraktning.

Det er vanlig med problemer i starten både med amming og mme, og jeg tror du har godt av å tenke litt over saken før du avgjør det ene eller det andre.

Når du har gjort det tar du den avgjørelsen som gjør at hverdagen kan bli litt enklere.

Det spiller ingen rolle for babyens helse hva du velger- den får mat og nærhet uansett.

For noen er det en enorm lettelse å slutte med amming, for andre var det andre ting som gjorde barseltiden ekstra tung.

Men, jeg har som sagt god erfaring med spedbarn på mme- hadde luftvondt osv, det gikk over ved 3 mnd. Ville gjerne amme, men mme er et like bra alternativ :)

Fordeler og ulemper med begge deler.

Anonymous poster hash: aab96...7a8

Takk for svar :-) Skal til legen i morgen! Tror nok jeg kommer til å være glad den dagen jeg har sluttet, men er et vanskelig valg å ta :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig har mitt "mmebarn" såogsi vært totalt sykdomsfri hele første året.

Videre anbefaler jeg deg å la være å lese tråder på forum, og ta en avgjørelse du selv er tilfreds med uavhengig av overhysteriske forumsvar. De er mildt sagt unyanserte og udokumenterte.

Anonymous poster hash: aab96...7a8

Takk for svar :-) Ja, du har helt rett. Skal lese litt på ammehjelpen ol, også skal jeg til lege og helsesøster i morgen så satser på at de kan hjelpe meg å ta en avgjørelse :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet i 2 mnd, fikk brystbetennelse og mistet mye melk. Delammet + mme derfor fra 2 mnd. og ved 3 mnd kun mme. Jeg trivdes ikke med amming, så det var en befrielse å slutte. Babyen nektet etterhvert å ta puppen og foretrakk flaske. Jeg ønsket å fortsette med nattamming pga det var enkelt, men mistet dessverre melken til slutt, så det gikk ikke. Nå gir jeg flakse på natta og det tar ikke mer tid enn amming ville gjort. Anger ikke et sekund på at jeg gikk over til mme, men er også veldig glad for at babyen fikk morsmelk frem til 3 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får vekk betennelsen og virkelig får dreisen på ammingen kommer du nok ikke til å angre på at du fortsatte. Baby 1 mnd med kolikk er kjempeslitsomt, men det er jo slitsomt å styre med flasker og koking hele tiden også. Når du trenger en pause kan heller far gi en flaske. Mitt første barn ble flaskebarn etter 2 uker og det var slitsomt med flaske. Nå ammer jeg og det er mye mer lettvint og koselig. Den betennelsen vil uansett gjøre vondt til du får behandling.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet i 2 mnd, fikk brystbetennelse og mistet mye melk. Delammet + mme derfor fra 2 mnd. og ved 3 mnd kun mme. Jeg trivdes ikke med amming, så det var en befrielse å slutte. Babyen nektet etterhvert å ta puppen og foretrakk flaske. Jeg ønsket å fortsette med nattamming pga det var enkelt, men mistet dessverre melken til slutt, så det gikk ikke. Nå gir jeg flakse på natta og det tar ikke mer tid enn amming ville gjort. Anger ikke et sekund på at jeg gikk over til mme, men er også veldig glad for at babyen fikk morsmelk frem til 3 mnd.

Takk for svar! Amming gjør så vondt nå at jeg trives absolutt ikke.. Vil gjerne nyte tiden med jenta mi, men ammingen har vært en utfordring fra dag 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du får vekk betennelsen og virkelig får dreisen på ammingen kommer du nok ikke til å angre på at du fortsatte. Baby 1 mnd med kolikk er kjempeslitsomt, men det er jo slitsomt å styre med flasker og koking hele tiden også. Når du trenger en pause kan heller far gi en flaske. Mitt første barn ble flaskebarn etter 2 uker og det var slitsomt med flaske. Nå ammer jeg og det er mye mer lettvint og koselig. Den betennelsen vil uansett gjøre vondt til du får behandling.

Takk for svar! Ja, er absolutt koselig å amme når det fungerer, så er et vanskelig valg å ta. Men har ikke lyst til å huske første året med jenta mi som vondt og slitsomt, men vil jo så klart det beste for henne og det er så mange meninger om hva det er. Men legen min sier at det er bedre meg en lykkelig og opplagt mor som gir flaske enn å amme og være utslitt og trist..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte dessverre slutte med ammingen etter 4 uker med min første. Det var flere grunner, men det var eneste løsningen. Jeg var ung og uerfaren og tenkte i mitt stille sinn at det var deilig å slippe ammingen, slik at jeg kunne ta meg en fest, at mannen kunne ta over matingen på natten osv.

Med nr. 2 ammet jeg i 8 mnd - GUD så deilig! Så kjekt å alltid ha med seg ferdig mat, å aldri måtte styre med flaskevask, koking av vann, varme opp - kjøle ned, være sikker på at man har nok MME i hus osv. Skjønner ikke hvorfor jeg ønsket å slutte tidlig med den første!

Men, som svar til det du lurer på, begge barna har vært like friske/syke, ingen har hatt noen problemer eller utfordringer knyttet til at de har fått/ikke har fått morsmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for svar! Ja, er absolutt koselig å amme når det fungerer, så er et vanskelig valg å ta. Men har ikke lyst til å huske første året med jenta mi som vondt og slitsomt, men vil jo så klart det beste for henne og det er så mange meninger om hva det er. Men legen min sier at det er bedre meg en lykkelig og opplagt mor som gir flaske enn å amme og være utslitt og trist..

Er det selve ammingen som sliter deg ut da? Sånn utenom akkurat nå når du har betennelse. Tiden med babyen har akkurat begynt, jeg ville ventet og sett om ting bedret seg. Hun er jo nesten nyfødt enda:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omg, angrer allerede på at jeg skrev her. Burde skjønt at sånne som deg kom til å skrive ;-) Jenta mi har ikke vondt av å være noen timer alene med pappaen sin innimellom, hun viser ikke noe tegn til misnøye med det. Du reagerer på at jeg tar utdannelse så jeg kan få en ordentlig jobb og være er forbilde for barna mine, ok, deg om det!

Hvordan får du til at jeg kritiserer at du tar utdannelse så du kan få en ordentlig jobb? Jeg reagerer på at du har valgt å gå på en aktivitet som gjør at du gjentatte ganger må være borte fra babyen din i hennes første levemåned. At du skaffer (eller helst:burde skaffet på forhånd eller i alle fall venter litt når du ikke har gjort det) deg en utdannelse som gir jobb og gjør at du kan forsørge ditt barn ser jeg som en selvfølge.

Og sånn ellers: Husk at dette er et diskusjonsforum - du må forvente å høre fra folk som sier sin mening og ikke bare stryker deg med hårene.

Anonymous poster hash: e7d4f...370

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fullammet i tre mnd og babyen var syk tre ganger. Førstemann ble nesten ikke ammet og han var ikke syk før han var ett år gammelt. Har du ikke hatt en forkjølelse eller influensa har du heller ikke antistoffer å gi til babyen. Jeg har slitt mye med amming og vet at ting er frustrerende og til å grine av noen ganger. Hadde jeg vært deg hadde jeg ammet når jeg følte for det og holdt melkeproduksjonen i gang. Og når du får hodet over vannet kan du begynne å amme mer :)

Anonymous poster hash: bfa3f...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...