Gå til innhold

Når er barnet for stort til å ammes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når ungen veit hvor puppen er og klarer å dra den frem på egenhånd, da er det på tide å stoppe tilgangen på pupp! Som sagt over her, så lenge du og din unge føler det er ok å amme/die, så ser ikke jeg noen grunn til å høre på alle andre. Kan jo være at typen din er misunnelig og vil smake?

Nesten så jeg fikk lyst på brystmelk jo :P

Og hva er forskjellen på å amme og å die? Ville tro at en baby dier, mens mor da ammer? Eller motsatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest RompeRusk

Når ungen veit hvor puppen er og klarer å dra den frem på egenhånd, da er det på tide å stoppe tilgangen på pupp! Som sagt over her, så lenge du og din unge føler det er ok å amme/die, så ser ikke jeg noen grunn til å høre på alle andre. Kan jo være at typen din er misunnelig og vil smake?

Nesten så jeg fikk lyst på brystmelk jo :P

Og hva er forskjellen på å amme og å die? Ville tro at en baby dier, mens mor da ammer? Eller motsatt?

Mor ammer babyen, mens babyen dier ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen er for stor til å ammes når mor føler at den er det. Min personlige grense gikk ved to år. Ammingen ble gjensidig avsluttet da hun var 16 eller 18 mnd, husker ikke nøyaktig. Jeg ville aldri lagt meg oppi hvor lenge andre ammer, men én ting er sikkert: når babyen er elleve måneder gammel, er den ikke for stor. Det er helt vanlig å amme til godt over et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miste kroppen? Hva mener du egentlig med det?

Det er bare gunstig for barnet å die til de er rundt året. Så lenge både mor og barn vil, ser jeg ikke problemet

Jeg mener man ikke eier sin egen kropp. Man lærer ungen at han bare kan gå og forsyne seg og dra opp genseren når han vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Jeg mener man ikke eier sin egen kropp. Man lærer ungen at han bare kan gå og forsyne seg og dra opp genseren når han vil.

Øhm..ok. Deg om det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm..ok. Deg om det.

Det blir annerledes når de må ha det. Hadde ikke vært kult for meg å vært på besøk hos noen om ungen min bare kom løpende og dro fram puppen min

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Snuttepi

Ja men herlighet da, man har da vel litt vilje i verden?? Man lar ikke ungen dra i klærne når man er på besøk?! Min har da aldri dratt i klærne mine, uansett hva han har vært ute etter. Jeg har lært ham å bruke ord i stedet for å dra i meg, og å oppføre seg pent på besøk. Han spurte forsåvidt aldri etter pupp heller, det er slettes ikke alle unger som gjør det, selv om de kan snakke litt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må le litt av dette. Så i det øyeblikket barnet er i stand til å kommunisere med ord og bevegelser at det vil ha pupp - da må man slutte med pupp? Tenk om man skulle praktisert samme metode på andre ting barna lærer med alderen. I stand til å be om trøst? Slutt å trøste! I stand til å kle på seg selv? Slutt med klær!

For øvrig enig med hun over, man trenger ikke å la ungen forsyne seg selv. :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk ikke mye mer enn en uke før jeg skjønte på bevegelse når mitt barn ville ha pupp :P nå har jeg en 15mnder gammel jente som sier pupp høyt og tydelig. Hun kler dog ikke av meg og drar ut noen ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir annerledes når de må ha det. Hadde ikke vært kult for meg å vært på besøk hos noen om ungen min bare kom løpende og dro fram puppen min

Langt fra at en unge kan si fra at den vil ha pupp til at den går og forsyner seg selv hvor som helst uten at mor gjør noe med det da.

Anonymous poster hash: 96b39...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammet til han var 1,5 år. Mange som reagerer på det og synes det er drøyt. Virker som veldig mange bare ammer i 3-6 mnd. Forståelig hvis man ikke har melk lenger, men mange sier at de syntes det var så mye styr å amme. Akkurat som det ikke er styr med flaskekoking og varming av melk døgnet rundt.



Anonymous poster hash: a2c7b...6b3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Det blir annerledes når de må ha det. Hadde ikke vært kult for meg å vært på besøk hos noen om ungen min bare kom løpende og dro fram puppen min

Og når går grensen for man MÅ ha det da, mener du?

Du mistet et vesentlig poeng: nemlig at SÅ LENGE MOR OG BARN Ønsker det. Ønsker du ikke amme til barnet kan lete seg frem selv, så ok. Men du trenger ikke sette standarden til andre av den grunn.

Moren min ammet til broren min kunne lete frem selv. Da var han ca 2 år. En ettåring er langt ifra på samme stadiet

Endret av RompeRusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når går grensen for man MÅ ha det da, mener du?

Du mistet et vesentlig poeng: nemlig at SÅ LENGE MOR OG BARN Ønsker det. Ønsker du ikke amme til barnet kan lete seg frem selv, så ok. Men du trenger ikke sette standarden til andre av den grunn.

Moren min ammet til broren min kunne lete frem selv. Da var han ca 2 år. En ettåring er langt ifra på samme stadiet

For meg så går grensen når barnet får i seg det det trenger ved vanlig kost. Før det må det jo bare lece på morsmelk. Når barnet er stort nok til å leve av vanlig mat er det for gammelt mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest RompeRusk

For meg så går grensen når barnet får i seg det det trenger ved vanlig kost. Før det må det jo bare lece på morsmelk. Når barnet er stort nok til å leve av vanlig mat er det for gammelt mener jeg.

Ok. Det finnes flere av grunner for å amme lenger, og det er jo anbefalt å amme minst 12 mnd av en grunn.

Men for all del, kan ikke miste kroppen ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det finnes flere av grunner for å amme lenger, og det er jo anbefalt å amme minst 12 mnd av en grunn.

Men for all del, kan ikke miste kroppen ;)

Jeg kommer til å amme til 6 mnd og så trappe ned. Ja jeg vil ha min kropp tilbake når ungen ikke fysisk trenger det mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Jeg kommer til å amme til 6 mnd og så trappe ned. Ja jeg vil ha min kropp tilbake når ungen ikke fysisk trenger det mer.

Kanskje du bør vente med barn til du ikke er avhengig å bli "fri" igjen fortest mulig..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje du bør vente med barn til du ikke er avhengig å bli "fri" igjen fortest mulig..

Nei det syns jeg ikke. Man er ikke barnemishandler bare fordi man ikke ammer i 12 mnd. Er mange barn som ikke blir ammet så lenge og de har det helt fint. Selv om WHO eller hva de heter truer med at ungen blir dum som et brød dersom man ikke ammer de til de er 2 år gamle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Nei det syns jeg ikke. Man er ikke barnemishandler bare fordi man ikke ammer i 12 mnd. Er mange barn som ikke blir ammet så lenge og de har det helt fint. Selv om WHO eller hva de heter truer med at ungen blir dum som et brød dersom man ikke ammer de til de er 2 år gamle

#getyourfactsstraight

1. Ingen har nevnt barnemishandling

2. Det går fint med flaskebarn, men man har mye bedre forutsetninger ved mm

2. Ingen truer noen med at ungen blir dum ved flaske/ikke ammes til de er 2 år

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#getyourfactsstraight

1. Ingen har nevnt barnemishandling

2. Det går fint med flaskebarn, men man har mye bedre forutsetninger ved mm

2. Ingen truer noen med at ungen blir dum ved flaske/ikke ammes til de er 2 år

Jo det er ett av argumentene at det påvirker intelligensen til barnet.. og jeg har faktisk tenkt å amme men jeg har tenkt å gi meg når barnet er stort nok. Ser ikke problemet. Andre kan amme sine unger så lenge det passer dem.. skjønner ikke hvorfor folk skal legge seg borti hva andre velger å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Jo det er ett av argumentene at det påvirker intelligensen til barnet.. og jeg har faktisk tenkt å amme men jeg har tenkt å gi meg når barnet er stort nok. Ser ikke problemet. Andre kan amme sine unger så lenge det passer dem.. skjønner ikke hvorfor folk skal legge seg borti hva andre velger å gjøre.

Og hvor kommer barnemishandlingen inn?

Det er da du som sier at det er "WAY OVERDO" å amme når barnet selv kan gå bort til moren. Legger ikke du deg borti hvor lenge andre ønsker å amme da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...