Gå til innhold

Når er barnet for stort til å ammes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ammet til gutten var 13 mnd. Da ville han ikke ha lengre på kvelden, og da syns jeg det ble litt styrete å vekke han før jeg dro på jobb for at han skulle ha pupp.

De skal jo ikke ha kumelk før de er ett år, så hvis du ammer til hun er tilvendt kumelk, så slipper du å gi henne mme i en mnd eller to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ammet førstemann til han var 22 mnd. Da ble jeg gravid igjen og han mistet (heldigvis) interessen. Det er fint å kunne amme ved barnehagestart og det er jo helsegevinst for dere begge om du ammer lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet eldstemann til han var 17 måneder, da ville han ikke ha mer. Jeg hadde begynt å tenke på å avvenne ham fordi jeg var gravid på nytt, men hadde ikke kommet lenger enn å tenke på det før han sluttet selv.

På slutten ammet jeg bare på ettermiddagen, etter barnehage. Så lenge dere trives med ammingen begge to ser jeg ingen grunn til å slutte? Jeg fikk forøvrig nok av kommentarer fra da min var rundt 1 år på at jeg fortsatt ammet, ikke fra mannen, men fra andre familiemedlemmer. Jeg forstår ikke hvorfor noen er så opptatt av andres amming..

Jeg har ikke noe imot å fortsette en stund til.

Det er for øvrig ikke bare mannen som har kommentert, som du sier er det mange som blander seg inn.

Min mor: "åh, du ammer enda ja? Hadde jeg aldri brukt tid på når ungen er stor nok til å spise så mye annet!"

Min bror: "Tid skal du slutte da? Først når hun begynner på skolen? Hehe!"

Svigerinnen: "Jeg syns du vanskeliggjør ting. Når du insisterer på å fortsette ammingen så lenge er det jo umulig å invitere dere uten barnet".

Jeg vet ikke hvorfor det er noe folk tror de har rett til å kommentere...

For min manns del tror jeg det kan være en følelse av utilstrekkelighet. Når hun styrer på natta kan hun holde det gående i evigheter hvis han står opp når hun våkner, mens hvis jeg bare ammer henne litt så sovner hun igjen på få minutter.

Han er jo hjemme i pappaperm nå, og gleder seg veldig over å skulle ha det fulle ansvaret - hele døgnet - men så er det "bare mamma som gjelder" om natta pga ammingen.

TS

Anonymous poster hash: fa69c...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuttepi

Drit i kommentarene. Du ammer så lenge du synes det er naturlig. Du virker ikke som en av ekstremistene som ammer til ungen er sju... Amming er da virkelig ikke noe andre har noe med, og mannen din har da ikke noe mindre ansvar selv om du ammer når du kommer hjem fra jobb.

Jeg sluttet da ungen var 15 mnd. Da hadde jeg vært lei ei stund, og ventet egentlig bare på at ungen også skulle bli lei. Det skjedde ikke, og jeg valgte å reise bort ei helg. Da jeg kom tilbake lot jeg være å tilby, og det gikk helt fint. Jeg fikk ingen kommentarer på det, men så ammet jeg kun om morgenen de siste månedene, så ingen visste det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jente er 14 mnd og jeg ammer fortsatt. Riktignok ikke så mye lenger. Kun før legging og innimellom på natta. Synes det er en hyggelig og nær stund før hun skal sove, og tror nok jeg kommer til å fortsette en stund til hvis hun fortsatt er interessert. Planen er å slutte når hun er 18 mnd, for da skal jeg reise bort i 3 dager.

Frem til den tid er jeg forberedt på mange kommentarer. Har fått de en stund allerede. Jeg synes det er ganske irriterende at så mange mener de har rett til å mene noe om det, men det påvirker ikke når vi avvikler.

Synes at du skal gjøre det som føles rett for deg og baby. Snakk med mannen din og forklar han litt mer rundt dette med amming. Selv om hun spiser mye annet, så er det jo andre fordeler for henne ved å få mm. Hvis mannen vet om disse grunnene så blir det kanskje enklere for han å forstå. Be han lese litt på nettsiden til ammehjelpen.

Endret av Semydfe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe imot å fortsette en stund til.

Det er for øvrig ikke bare mannen som har kommentert, som du sier er det mange som blander seg inn.

Min mor: "åh, du ammer enda ja? Hadde jeg aldri brukt tid på når ungen er stor nok til å spise så mye annet!"

Min bror: "Tid skal du slutte da? Først når hun begynner på skolen? Hehe!"

Svigerinnen: "Jeg syns du vanskeliggjør ting. Når du insisterer på å fortsette ammingen så lenge er det jo umulig å invitere dere uten barnet".

Jeg vet ikke hvorfor det er noe folk tror de har rett til å kommentere...

For min manns del tror jeg det kan være en følelse av utilstrekkelighet. Når hun styrer på natta kan hun holde det gående i evigheter hvis han står opp når hun våkner, mens hvis jeg bare ammer henne litt så sovner hun igjen på få minutter.

Han er jo hjemme i pappaperm nå, og gleder seg veldig over å skulle ha det fulle ansvaret - hele døgnet - men så er det "bare mamma som gjelder" om natta pga ammingen.

TSAnonymous poster hash: fa69c...608

Disse som kommer med kommentarer, slet de med å amme selv?

Jeg fikk bare masse fine kommentarer på at jeg ammet til han var 13 mnd, "så flott, så heldig" osv. Eneste som noengang kommenterte det negativt (og det til gangs...) var svigermor. Hun kom med kommentarer som "skjønner ikke at du gidder dette, han er alt for stor til å henge i puppen, er ikke mer næring i melka di, så gi han mme" osv. Men hun fikk aldri til å amme, så jeg tror kanskje det grunner derfra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disse som kommer med kommentarer, slet de med å amme selv?

Jeg fikk bare masse fine kommentarer på at jeg ammet til han var 13 mnd, "så flott, så heldig" osv. Eneste som noengang kommenterte det negativt (og det til gangs...) var svigermor. Hun kom med kommentarer som "skjønner ikke at du gidder dette, han er alt for stor til å henge i puppen, er ikke mer næring i melka di, så gi han mme" osv. Men hun fikk aldri til å amme, så jeg tror kanskje det grunner derfra...

Min mor fikk aldri til ammingen.

Svigerinnen er imidlertid "poster girl" for amming. Det at hun ammet sin egen datter er til og med med i den informasjonsfilmen om amming (av Gro Nylander). Så jeg skjønner ikke hvorfor hun kommenterer i grunnen.

Jeg skal vise mannen det som står på ammehjelpen sine sider, og prøve å få ham med på "mitt parti" :-)

TS

Anonymous poster hash: fa69c...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og bare fått gode kommentarer på at jeg ammet, både av folk som ikke fikk det til selv og av de som klarte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, dette er en sak mellom deg og barnet, ingen andre. Spesielt ikke perifer familie og venner. 11 måneder, da er barnet fortsatt en baby, og det er særdeles snodig at andre mener det kan legge seg opp i det. Jeg synes du godt kan sette dem (høflig) på plass ved å si at ammingen er ditt valg, og at du ikke har tenkt å diskutere det med dem. Mannen kan du være litt mindre høflig med om nødvendig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsmelk er veldig gunstig for barnet ditt. Nattamming er bra for utviklingen av hjernen.



Anonymous poster hash: 4dcfe...826
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 mnd, er jo bare en liten baby. Er bare sunt å amme! Jeg ammet i 19 mnd, da ville han slutte selv, ellers hadde jeg gjerne ammet lengre. Jeg tenker at et barn er for stort til å amme etter det fyller 4? Selv hadde jeg ikke ammet mer enn 2 år tror jeg.



Anonymous poster hash: 55db9...f0b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg var en rar ting av mannen din å si. Er han sjalu? :klo: Har aldri hørt om noen som synes en baby er for stor til å ammes mens den er...ja...baby.

:fnise: Tenkte det samme

Det er vel han som har noen rare tanker om han synes en 11 måneder gammel baby er for stor.

Jeg ble ammet til jeg var 1,5.

Har ikke noen fasit på når det er for lenge, men man merker det når man ser det...satt på en flyplass forleden der barnet spaserte bort og ba om pupp og det var tja..ukomfortabelt.

Anonymous poster hash: 32e62...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet vårt er 11 mnd nå også og jeg ser på ammeslutt om en måned (pga jobb) med litt glede og litt tristhet. Jeg kunne gjerne ha tenkt å amme litt lengre så lenge barnet ville og jeg hadde melk. Men men. Når er de for gamle? Når du eller barnet ikke vil? Jeg tenker opp til 2 år er ihvertfall ikke for lenge.

Anonymous poster hash: 7d4f4...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker å prøve å amme frem til hun er bikka et år, så ser vi heller hva det blir det til etter det. Marianne Aulie ammer fortsatt sin 3-åring, det syns jeg blir litt sært, men heldigvis er det lov til å mene hva man vil. Kanskje mange andre som syns det er helt naturlig og det får de bare mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller når de er store nok til å gå bort og dra opp gensern til mor og ta for seg. Da er det waay overdo å slutte.

Det gjorde min da hun var 11 mnd, var det på tide å slutte da..? Jeg synes det får være opp til vær enkelt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror mye av "problemet" ligger i at det er lettere å se andres barn som større enn de er. Jeg syns i hvertfall det var veldig rart. Jeg var skeptisk til amming, spesielt å amme "lenge" (som for meg før jeg fikk barn var over 6 mnd) - altså, aldri brydd meg om andre, men trodde for egen del at det ikke var noe jeg ville gjøre. Men når min jente var blitt 5-6 mnd så var hun fortsatt bare en liten baby (spesielt i behov), selv om hun for andre hadde blitt sååå stor. Og å tenke at min ettåring var så stor at hun ikke kunne ammes virket bare rart for meg. Joda, hun kunne både gå og be om pupp selv, men det betydde ikke at hun ikke hadde behov for ammingen for alt den gir - også utover næring.



Anonymous poster hash: 96b39...081
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde min da hun var 11 mnd, var det på tide å slutte da..? Jeg synes det får være opp til vær enkelt.

Ja egentlig for da blir mora et serveringsfat ungen bare tar for seg av. Forstår ikke mødre som vil miste kroppen slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Ja egentlig for da blir mora et serveringsfat ungen bare tar for seg av. Forstår ikke mødre som vil miste kroppen slik.

Miste kroppen? Hva mener du egentlig med det?

Det er bare gunstig for barnet å die til de er rundt året. Så lenge både mor og barn vil, ser jeg ikke problemet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...