Gå til innhold

Når er barnet for stort til å ammes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ammer enda, babyen er 11 måneder gammel.

Jeg jobber nå, mens far er hjemme i permisjon. Jeg ammer før jeg går på jobb, når jeg kommer hjem, ei gang til på kvelden pluss 1 gang på natten hvis hun våkner (ikke alltid hun våkner, men om hun gjør det er hun vanskelig å få til å sove igjen uten amming).

Min mann mener at hun begynner å bli for stor for ammingen. Han mener at det er tullete å bruke tid på, og at siden ungen ligger perfekt på vektkurven så er ammingen helt unødvendig.

Hun spiser godt, og er veldig villig til å smake på ny mat.

Jeg kunne tenke meg å amme en stund til. Både fordi jeg tror det er bra for henne, fordi det gjør det lettere når hun våkner på natta, og fordi det virker som hun trenger den ekstra kosen nå når jeg jobber og ikke ser henne så mange timer per dag. Når jeg kommer hjem kan hun være veldig klengete, og viser tydelig at hun er glad for at jeg kommer hjem.

Hva mener dere?

Anonymous poster hash: fa69c...608

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du og baby koser seg med amming ser jeg ingen grunntil og slutte? Det er jo bra for baby med mm, og det er veldig lettvindt og greit. Forstår ikke helt hvorfor mannen mener at det er unødvendig og bruke tid på? Er jo ikke hans tid det går utover?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at jeg tror han syns det er litt rart å amme et barn som tross alt klarer å reise seg, prøver å gå, sier "mamma" og "pappa". Jeg tror ikke han ser på henne som en baby lenger, og at han derfor føler hun er for stor?

- TS

Anonymous poster hash: fa69c...608

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amming er ikke bare mat, det er kos, nærhet, trøst.

Noen ammer jo til barna er 2-3 år. Dette er det kun du- og barnet selv- som kan bestemme :)

Jeg måtte gi opp amminga da gutten min var 10 måneder, for han var ikke interessert i å ligge ved puppen lenger; vanlig mat og verden rundt var myyye mer spennende. Jeg syntes det var litt leit, for jeg ville gjerne amme til han var 1 1/2 år, jeg!

Så lenge barnet ditt er åpen for å spise vanlig mat ved siden av, synes jeg du bare skal fortsette en stund til :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet da gutten var 13 måneder. Da ammet vi uansett bare hver morgen, og jeg hadde kommet til det punktet at jeg følte det var feil, for han var blitt så stor da. :)

Hvis du selv føler det går fint å fortsette så ser jeg ingen grunn til å la være, men når det kommer til næring så har det lite betydning ettersom melken nok er ganske næringsfattig nå, så det har jo mest med kosen å gjøre da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammer enda, babyen er 11 måneder gammel.

Jeg jobber nå, mens far er hjemme i permisjon. Jeg ammer før jeg går på jobb, når jeg kommer hjem, ei gang til på kvelden pluss 1 gang på natten hvis hun våkner (ikke alltid hun våkner, men om hun gjør det er hun vanskelig å få til å sove igjen uten amming).

Min mann mener at hun begynner å bli for stor for ammingen. Han mener at det er tullete å bruke tid på, og at siden ungen ligger perfekt på vektkurven så er ammingen helt unødvendig.

Hun spiser godt, og er veldig villig til å smake på ny mat.

Jeg kunne tenke meg å amme en stund til. Både fordi jeg tror det er bra for henne, fordi det gjør det lettere når hun våkner på natta, og fordi det virker som hun trenger den ekstra kosen nå når jeg jobber og ikke ser henne så mange timer per dag. Når jeg kommer hjem kan hun være veldig klengete, og viser tydelig at hun er glad for at jeg kommer hjem.

Hva mener dere?

Anonymous poster hash: fa69c...608

Personlig mener jeg ungen er for stor når det kan be om det selv ved hjelp av ord :mamma kan jeg få pupp. Eller når de er store nok til å gå bort og dra opp gensern til mor og ta for seg. Da er det waay overdo å slutte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig mener jeg ungen er for stor når det kan be om det selv ved hjelp av ord :mamma kan jeg få pupp. Eller når de er store nok til å gå bort og dra opp gensern til mor og ta for seg. Da er det waay overdo å slutte.

Enig!

Anonymous poster hash: 8b534...290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet til lillegutt ble 3 :) De siste 1.5 årene så fikk han pupp hvis han spurte. Så det ble kanskje en gang om dagen, noe i den duren.

Finnes da ingen fasit, du ammer så lenge det er naturlig for deg og barnet ditt. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ingen tilhenger av voldsom langvarig amming, men 11 måneder er da virkelig ikke for lenge! De offisielle rådene anbefaler jo delamming til minst 1 år. Selv ammet jeg begge til 1 år og 4 måneder, ikke minst fordi jeg synes det var greit å amme litt til de var godt tilvent i barnehagen, både mht. immunforsvar og ekstra trygghet ved en ammestund på ettermiddagen etter mange nye inntrykk i barnehagen om dagen.



Anonymous poster hash: 4170d...15b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet gutten min til han var 15 mnd, da mistet han interessen. Som deg, ammet jeg lenge både fordi jeg tenkte at han hadde godt av det og fordi vi fikk bedre nattesøvn av det. Kunne godt ha ammet til han var nærmere 2 hvis sønnen min hadde villet det.

Synes ikke mannen din har noe med om du fortsetter ammingen eller ikke (og eventuelt kan du jo også bare vise til WHO's anbefalinger, som faktisk sier at man bør amme til barnet er 2 år)

Anonymous poster hash: 8f0e1...8d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 måneder er i hvert fall ikke for stort! Synes du skal amme til babyen ikke vil ha mer, ikke bare slutte fordi mannen din mener hun er for stor :) men altså, begynner man å nærme seg to-tre år, da kan det kanskje være på tide å slutte. Men de fleste babyer slutter av seg selv før det vil jeg tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig mener jeg ungen er for stor når det kan be om det selv ved hjelp av ord :mamma kan jeg få pupp. Eller når de er store nok til å gå bort og dra opp gensern til mor og ta for seg. Da er det waay overdo å slutte.

Enig. Regner med du sikter til Marianne Aulie på God kveld Norge? Det er det perfekte eksempel på at barnet er for stort for morsmelk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ammet mitt første barn til han var 17 mnd, og nr 2 til han var 2 år og ca 5 mnd. Da ammet jeg nesten sammenhengende med unntak av et par uker rett før fødsel nr 2. Nå som jeg er gravid med min tredje så antar jeg at jeg vil amme så lenge babyen vil ha, men ikke over 3 år... Med nr 2 kjente jeg det var lenge nok. Men barnet må ønske seg å være klar også, jeg hadde ikke hjertet til å tvinge med avvenningen.

Du må se an selv hva du syns når tiden er inne.



Anonymous poster hash: 3f201...04b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det synes jeg var en rar ting av mannen din å si. Er han sjalu? :klo: Har aldri hørt om noen som synes en baby er for stor til å ammes mens den er...ja...baby.

For øvrig synes jeg det bare er mor og barn som har noe med hvor lenge man ammer. Selv slutta jeg etter ca. 14 mnd sist, men ser i ettertid at jeg godt kunne fortsatt til ei stund etter barnehagestart. Slutta fordi jeg skulle reise bort ei helg.

Nå med nummer to kommer jeg til å amme så lenge vi begge trives med det. :)

Edit: Skrivefeil

Endret av Sushi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns amming får være en sak mellom mor og barn. Selv var jeg innstilt på å amme eldstemann til han var ca halvannet, men jeg sluttet da han var 13 mnd. Da hadde han ikke villet ha noe en hel uke da han var syk, og da han var frisk igjen, hadde jeg fått så lite melk at han ikke hadde tålmodighet til å vente på at melka skulle komme. Etter noen dager sluttet jeg å tilby mer, og siden var det aldri noe tema. Det var helt greit, det, men ammer yngstemann lengre om han vil det selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammet førstemann til han var 16måneder. Da gadd han ikke lenger selv... Med lillebror får vi se hvor lenge han vil! 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet eldstemann til han var 17 måneder, da ville han ikke ha mer. Jeg hadde begynt å tenke på å avvenne ham fordi jeg var gravid på nytt, men hadde ikke kommet lenger enn å tenke på det før han sluttet selv.

På slutten ammet jeg bare på ettermiddagen, etter barnehage. Så lenge dere trives med ammingen begge to ser jeg ingen grunn til å slutte? Jeg fikk forøvrig nok av kommentarer fra da min var rundt 1 år på at jeg fortsatt ammet, ikke fra mannen, men fra andre familiemedlemmer. Jeg forstår ikke hvorfor noen er så opptatt av andres amming..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...