Gå til innhold

Kan velferdsstaten overleve så mye lengre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oljeprisen synker, man leter etter nye energikilder, stadig flere blir psykisk syke og lever på trygd, innvandrere tar sin del av kaka, vil Norge bli mer som USA hvor skillet mellom rik og fattig er mye større? Der folk med utdannelse belønnes høyere enn i dag?



Anonymous poster hash: 4ed40...616
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Overleve og overleve. Den blir nok skalet ned på sikt. Jeg tror dommedagsprofetiene, om at vi må gå fra en av verdens største og mest omfattende velferdsstater til null og niks fra staten og total sosialdarwinisme en dag, er noe overdrevet. Men det er klart man til slutt blir nødt til å gjøre noe og at det kan bli en ubehagelig overgangsperiode.



Anonymous poster hash: 48cdd...cf4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljeprisen synker, man leter etter nye energikilder, stadig flere blir psykisk syke og lever på trygd, innvandrere tar sin del av kaka, vil Norge bli mer som USA hvor skillet mellom rik og fattig er mye større? Der folk med utdannelse belønnes høyere enn i dag?

Anonymous poster hash: 4ed40...616

Oljeprisene synker, og det har visse negative effekter, men på den samme tiden synker verdien av krona. Det gjør igjen at nordmenns arbeidsinnsats øker i verdi og styrker vår eksportmuligheter.

Av alle problemene du nevner vi har, som faktisk krever større fokus, er det veksten av psykisk syke og uføre som er problematisk.

Resten har vi relativt god kontroll på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velferdstaten krever tilitt og samarbeid. I et mer og mer delt samfunn er det dessverre en mangel .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Nei, velferdsstaten vil ikke voerleve. for mye innvandrung, for mye penger. Begge deler har ført til klasseskille. Med klaseskille vinner egoistene og taperne blir stpående igjen uten noe. To til tre generasjoner senere får vi gateslag og opptøyer. Takk skal du faen meg ha Jens!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velferdstaten krever tilitt og samarbeid. I et mer og mer delt samfunn er det dessverre en mangel .

Hvorfor bidrar du til å dele samfunnet da?, vil du ha større forskjeller?

Anonymous poster hash: 6b365...0a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marsvinet

Med stor kulturell splittelse innad i befolkningen, vil det i hvertfall bli svært problematisk å overkomme nedgangstider som samfunn og velferdsstat. Vi går nok mot en mer kapitalistisk smeltedigel, som USA. Dette vil store deler av befolkningen tape på på lang sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, velferdsstaten vil ikke voerleve. for mye innvandrung, for mye penger. Begge deler har ført til klasseskille. Med klaseskille vinner egoistene og taperne blir stpående igjen uten noe. To til tre generasjoner senere får vi gateslag og opptøyer. Takk skal du faen meg ha Jens!

Ja, alt er Jens` feil. Før han kom til makten var Norge blendahvitt og det fantes absolutt null innvandringsrelatert kriminalitet. Ahh, jeg kan fremdeles huske hvor fint det var å rusle nedover akerselva på 90-tallet, og hvor farlig det er å gjøre det samme i dag. Eller vent, hvordan var nå dette igjen?

Anonymous poster hash: a1e03...d8f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bidrar du til å dele samfunnet da?, vil du ha større forskjeller? Anonymous poster hash: 6b365...0a7

Nei, jeg ønsker ikke større forskjeller . Jeg er veldig glad i den norske velferdsmodellen. Men jeg ser at den krever at alle som kan bidrar. På den måten kan de som ikke evner å bidra få hjelp. Men med et delt samfunn skapes det mer friksjon mellom grupper. Som igjen kan føre til ganske stor misnøye hos dem som føler de bidrar mest. Da kan man miste skattevilje som er kritisk for velferdstaten . Det norske skattesystemet er og bygget på tilitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det Norge eksporterer bortsett fra olje og fisk? Det ser ikke lyst ut.

http://e24.no/makro-og-politikk/norges-100-stoerste-eksportbedrifter/20067926

Anonymous poster hash: a04eb...9a1

Oljeservice/leverandørindustrien eksporterer teknologi og tjenester for over 200 milliarder i året internasjonalt. Dette er en veldig stor industri. Selvfølgelig blir denne lammet av lav oljepris, men folk vil trenge denne teknologien så forsvinne vil den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellige beregninger viser at velferdsstaten slik den er i dag går tom for penger innen 2050. Da snakker vi om at Norge ikke har mer å gå på. Bunnen er nådd.

Regjeringen har forsøkt å stille krav til de som krever mest, men alle har vel sett hva det førte til. Vi kan ikke stille krav til de som har størst sugerør inn i statskassen må vite.

Spørsmålet blir da: hvilket parti er villig til å ofre seg med politisk selvmord for å redde velferdsstaten? Det kommer nemlig til å gjøre vondt.



Anonymous poster hash: 798ca...dd0
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i den norske velferdsmodellen. Men jeg ser at den krever at alle som kan bidrar. På den måten kan de som ikke evner å bidra få hjelp.

Problemene oppstår når det masseimporteres folk som skal ha og ikke folk som gir. Da går regningen i minus ganske fort. Med dagens liberal innvandringspolitikk hvor det overhodet ikke tenkes økonomi er velferdsstaten dødsdømt innen et par tiår.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge som Norge er FNs transittplass for hele verdens befolkning.

Se på Svergie, høyt antall politiske flyktninger, og en av fire unge svensker er arbeidsløs.

Hjelp heller folk der de er. Da får man hjulpet flere for pengene. Og de slipper å forlate et land der de kan språket, de kulturelle og sosiale kodene, familie og venner.

Endret av Ferie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverige har klart å bli et rikt land uten olje. De har industri, og f.eks. Ikea går veldig bra.

Norge trenger ny industri, og entreprenører med gode ideer. Ikke nødvendigvis utdannelse, nei, men folk som tør å satse på nye ideer på egne bein.



Anonymous poster hash: 16a07...4ff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ironisk at frepperne på dette forumet er sååååå bekymret for velferdsstaten samtidig som de sier at de er motstandere mot den, fordi de mener det er verre at folk betaler skatt enn at det er mennesker i dette landet som sulter.



Anonymous poster hash: eb99a...a0d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det er ironisk at frepperne på dette forumet er sååååå bekymret for velferdsstaten samtidig som de sier at de er motstandere mot den, fordi de mener det er verre at folk betaler skatt enn at det er mennesker i dette landet som sulter.

Anonymous poster hash: eb99a...a0d

Hvis du ikke forstår frp, så er du ikke særlig smart.

Anonymous poster hash: cd31a...4a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ironisk at frepperne på dette forumet er sååååå bekymret for velferdsstaten samtidig som de sier at de er motstandere mot den, fordi de mener det er verre at folk betaler skatt enn at det er mennesker i dette landet som sulter.

Anonymous poster hash: eb99a...a0d

Jeg synes du er ganske lite opplyst og burde lese (og tenke) litt mer før du uttaler deg.

Anonymous poster hash: f29ca...e27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ironisk at frepperne på dette forumet er sååååå bekymret for velferdsstaten samtidig som de sier at de er motstandere mot den, fordi de mener det er verre at folk betaler skatt enn at det er mennesker i dette landet som sulter.

Anonymous poster hash: eb99a...a0d

Det der er jo bare din egen underlige tolkning....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og godt er det. Når dritten kollapser slipper kansje folk å bli frastjålet 70-80% av lønna for å fø på en middelmådig skole, et helsevesen som dreper tuenvis av mennesker hvert år pga. tabber og trygdeinnvandrere fra Europa og den tredje verden som sosialistene har importert som stemmekveg.



Anonymous poster hash: 7774d...d16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...