Gå til innhold

Stammer- hva kan jeg bli?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må snart ta et valg, en eller annen studieretning! Aner virkelig ikke hva jeg skal bli, jeg stammer og kan ihvertfall ikke jobbe med kundebehandling! Mamma er av typen " du kan bli hva du vil" og evner ikle forstå at ingen vil sikkert ansatte meg etter endt utdanning! Selv er hun advokat og har stått på barrieren for de med talevansker- stevnet skolen engang gjorde hun også fordi jeg vippet i karakter mellom 4 og 5 og fikk 4 fordi jeg ikke er så aktiv i timene nettopp fordi jeg stammer! Skal jeg snakke i forsamlinger bruker jeg veldig lang tid på å forme ordene i hodet mitt før de kommer ut av munnen. Jeg kan sikkert bli hva jeg vil men ingen vil vel ansette meg etterpå? Jeg er redd folk skal bli sinte på meg i arbeidslivet fordi jeg svarer så seint og i tillegg stammer!

Anonymous poster hash: 65a47...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må snart ta et valg, en eller annen studieretning! Aner virkelig ikke hva jeg skal bli, jeg stammer og kan ihvertfall ikke jobbe med kundebehandling! Mamma er av typen " du kan bli hva du vil" og evner ikle forstå at ingen vil sikkert ansatte meg etter endt utdanning! Selv er hun advokat og har stått på barrieren for de med talevansker- stevnet skolen engang gjorde hun også fordi jeg vippet i karakter mellom 4 og 5 og fikk 4 fordi jeg ikke er så aktiv i timene nettopp fordi jeg stammer! Skal jeg snakke i forsamlinger bruker jeg veldig lang tid på å forme ordene i hodet mitt før de kommer ut av munnen. Jeg kan sikkert bli hva jeg vil men ingen vil vel ansette meg etterpå? Jeg er redd folk skal bli sinte på meg i arbeidslivet fordi jeg svarer så seint og i tillegg stammer!

Anonymous poster hash: 65a47...0fb

Jeg har en veninne som er sykepleier og hun stammer.

Anonymous poster hash: 959cd...7f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en masse jobber der man ikke trenger å prate så mye, eksempelvis spesialiststillinger som analytikere, controllere og utviklere. Alle disse eksemplene finner man i mange ulike bransjer.

Hvis jeg var deg ville jeg valgt meg ut en bransje som du har interesse for, eksempelvis IT-bransjen, og så satset på å bli faglig veldig god. Da vil kunnskapene dine veie opp for det som talevanskene dine eventuelt kan skape av "negativitet".

En ting som kan være viktig å huske på er at selv om man ikke har talevansker er det veldig mange som feks ikke liker å prate i forsamlinger osv, så du kommer nødvendigvis ikke til å skille deg veldig ut.

Kjør på! Jeg har trua på deg! :jepp:



Anonymous poster hash: 257bf...877
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en masse jobber der man ikke trenger å prate så mye, eksempelvis spesialiststillinger som analytikere, controllere og utviklere. Alle disse eksemplene finner man i mange ulike bransjer.

Hvis jeg var deg ville jeg valgt meg ut en bransje som du har interesse for, eksempelvis IT-bransjen, og så satset på å bli faglig veldig god. Da vil kunnskapene dine veie opp for det som talevanskene dine eventuelt kan skape av "negativitet".

En ting som kan være viktig å huske på er at selv om man ikke har talevansker er det veldig mange som feks ikke liker å prate i forsamlinger osv, så du kommer nødvendigvis ikke til å skille deg veldig ut.

Kjør på! Jeg har trua på deg! :jepp:

Anonymous poster hash: 257bf...877

Tusen takk!😊

Anonymous poster hash: 65a47...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!

Anonymous poster hash: 65a47...0fb

Bare hyggelig! :)

Jeg har forøvrig en kollega som har talevansker som allikevel har gjort en imponerende karriere i å holde foredrag osv.

Han bryr seg tydeligvis ikke noe om at han stammer, og da bryr ingen andre seg om det heller.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 257bf...877

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig med din mor, du kan bli hva som helst (kanskje bortsett fra telefonselger, men det er det jo ingen som ønsker å utdanne seg til allikevel, det er en jobb man har mens man studerer/venter på en annen jobb). Så det er igrunn bare dine egne tanker som setter begrensningene. Finn ett område du interesserer deg for, og bli så god du bare kan. Om du ikke lager noe issue ut av stammingen gjør ingen andre det heller :) Og jeg vet om flere som har fått meget god hjelp til å stamme mindre, så det er også absolutt mulig :) Lykke til!



Anonymous poster hash: 5bc96...4cc
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er du interessert i da? Hva er du flink til? :) Du kan da være en utmerket fagperson selv om du stammer!

Du har sikkert mye bedre oversikt over dette enn meg, men det finnes vel kurs og hjelp for folk son stammer, slik at man kan lære seg taleteknikker. En på mitt stusie stammet masse og var sjenert før han begynte, men er nå ingeniør og veldig sosial. Man hører bare at han stammer innimellom fordi at han trekker pusten på en spesiell måte (teknikk for å komme videre i setningen). Man må ikke nødvendigvis bli slik som ham, men poenget mitt er at du velger noe utifra dine styrker og interesser, og tar det derfra.

Ikke ta sorgene på forskudd og bruk de hjelpemidler som finnes, så skal du nok se at du får deg en jobb du trives i! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig med din mor, du kan bli hva som helst (kanskje bortsett fra telefonselger, men det er det jo ingen som ønsker å utdanne seg til allikevel, det er en jobb man har mens man studerer/venter på en annen jobb). Så det er igrunn bare dine egne tanker som setter begrensningene. Finn ett område du interesserer deg for, og bli så god du bare kan. Om du ikke lager noe issue ut av stammingen gjør ingen andre det heller :) Og jeg vet om flere som har fått meget god hjelp til å stamme mindre, så det er også absolutt mulig :) Lykke til!

Anonymous poster hash: 5bc96...4cc

Man utdanner seg ikke til å bli telefonselger. Telefonselger kan alle bli.

Anonymous poster hash: a302a...e4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sykepleiekollega som stammer (kanskje det er venninnen til ab nr 2?), ingen problem i det hele tatt. Bare husk at du på høyere utdanning ikke kan bruke stammingen som unnskyldning for å slippe unna fremlegg og muntlig eksamen, det er bare å gi blaffen i talevanskene og la det ta den tiden det tar for å si det du vil. Studer noe du interesserer deg for, og ta det videre derfra.



Anonymous poster hash: d1dc7...53c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig med moren din. Gå for det du ønsker mest, ikke la stammingen hindre deg!

Endret av Zereta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sosionom og jobber med mennesker. Blant mine kolleger de siste årene har jeg hatt flere som stammer. Ei er sykepleier, ei er sosionom og ei er lærer. De er alle svært dyktige i jobben sin og det har aldri vært noe problem for dem å utføre jobben de har med stammingen. Flere av de har vært dyktige foredrasholdere også!

Du KAN bli hva du vil!!
Klem og lykke til!



Anonymous poster hash: 68137...067
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar! Jeg har lyst til å bli sosionom og har loddet stemningen til applaus fra mamma😊pappa ble seriøst litt snurt, han har sett for seg at jeg skal ta over veterinærpraksisen hans! Jeg tror jammen jeg har landet! Da er det bare å finne ut hvor jeg vil bo da😊TS

Anonymous poster hash: 65a47...0fb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må snart ta et valg, en eller annen studieretning! Aner virkelig ikke hva jeg skal bli, jeg stammer og kan ihvertfall ikke jobbe med kundebehandling! Mamma er av typen " du kan bli hva du vil" og evner ikle forstå at ingen vil sikkert ansatte meg etter endt utdanning! Selv er hun advokat og har stått på barrieren for de med talevansker- stevnet skolen engang gjorde hun også fordi jeg vippet i karakter mellom 4 og 5 og fikk 4 fordi jeg ikke er så aktiv i timene nettopp fordi jeg stammer! Skal jeg snakke i forsamlinger bruker jeg veldig lang tid på å forme ordene i hodet mitt før de kommer ut av munnen. Jeg kan sikkert bli hva jeg vil men ingen vil vel ansette meg etterpå? Jeg er redd folk skal bli sinte på meg i arbeidslivet fordi jeg svarer så seint og i tillegg stammer!

Anonymous poster hash: 65a47...0fb

Stevner skolen for karakter (ser for meg at den ikke er avsluttende engang), men uansett; Hva?! Hvem gjør sånt?!

For ikke å snakke om hvor ødeleggende det er i skjul for sønnen - psykisk, ift

skolen osv

Anonymous poster hash: 7fd66...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...