Gå til innhold

Joggebukse lukter vondt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en joggebukse som lukter jævlig ille. Har prøvd å vaske den, men hjelper ikke noe særlig. Er det noen andre som har opplevd at joggebukser lukter ille? Kan ikke komme på noen spesiell grunn til det. Kanskje vært litt dårlig på å vaske den jevnlig.




Anonymous poster hash: 66fc5...c65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan skje med treningstøy som får "ligge å gjære" en stund etter bruk.

La ligge i lunkent vann med en klunk eddik en stund.

Vask på minst 40 grader.

Bruk gjerne vaskemiddel eller skyllemiddel med antilukt.

Sentrifuger. Gjerne en ekstra omgang.

Tørk hurtig og umiddelbart.

Kan med fordel henge i sollys.

Det er ikke sikkert du dreper lukta før den har blitt vasket noen ganger.

Aldri glem brukt treningstøy i bag. Skyll av strategiske steder i rent vann, og heng opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia,tror mange ganger det har med stoffet og fargen i tøyet, som gjør det,har, opplevd det en gang innimellom at noen plagg kan lukte surt og trenger ikke være treningstøy.Prøv litt tips over her og om ikke så har jeg måtte kaste det for orker ikke sånt ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker alt tøy med en dæsj eddik i skyllemiddelkammeret. Sleit med at enkelte klær luktet vondt før, men etter at jeg begynte med dette så lukter det ikke av noe. Jeg har sluttet helt å bruke skyllemiddel faktisk. Hvis jeg har noe som lukter skikkelig ille så tar jeg en ts bakepulver sammen med vaskepulveret og en dæsj eddik og kjører maskina. Alt lukter bedre etterpå. Storforbruk av eddik og bakepulver her og det er sjeldent det går i maten. Bruker det til vask av mye rart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker alt tøy med en dæsj eddik i skyllemiddelkammeret. Sleit med at enkelte klær luktet vondt før, men etter at jeg begynte med dette så lukter det ikke av noe. Jeg har sluttet helt å bruke skyllemiddel faktisk. Hvis jeg har noe som lukter skikkelig ille så tar jeg en ts bakepulver sammen med vaskepulveret og en dæsj eddik og kjører maskina. Alt lukter bedre etterpå. Storforbruk av eddik og bakepulver her og det er sjeldent det går i maten. Bruker det til vask av mye rart!

Natron!

De amerikanske rådene om å bruke baking-soda er greie nok. Men det må ikke oversettes direkte til bakepulver. Norsk bakepulver inneholder riktignok natron, men de amerikanske baking-soda-rådene henspeiler at en skal bruke ren natron. Just saying.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har en tråd om å fjerne røyklukt du kan se. Eller har det kommet et vaskemiddel Omo aktiv og sport som skal fjerne vondt lukt. Har ikke de beste erfaringene med dette selv men jeg brukte de på klær med røyklukt. Verdt å prøve..

Lykke til med å fjerne lukt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Natron!

De amerikanske rådene om å bruke baking-soda er greie nok. Men det må ikke oversettes direkte til bakepulver. Norsk bakepulver inneholder riktignok natron, men de amerikanske baking-soda-rådene henspeiler at en skal bruke ren natron.

Just saying.

Hvis jeg forstår deg rett virker natron mot vond lukt?

Legger man klær i vann med natron da?

Spør litt dumt jeg gor dette var nytt for meg.

Takk for svar :)

Anonymous poster hash: 7b8b2...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker alt tøy med en dæsj eddik i skyllemiddelkammeret. Sleit med at enkelte klær luktet vondt før, men etter at jeg begynte med dette så lukter det ikke av noe. Jeg har sluttet helt å bruke skyllemiddel faktisk. Hvis jeg har noe som lukter skikkelig ille så tar jeg en ts bakepulver sammen med vaskepulveret og en dæsj eddik og kjører maskina. Alt lukter bedre etterpå. Storforbruk av eddik og bakepulver her og det er sjeldent

det går i maten. Bruker det til vask av mye rart!

Da bør du og vise til alle de trådene om ødelagte vaskemaskiner pga. Eddikbruk og annet som ikke maskinenes elektronikk og andre materialer blir skadet av.

Anonymous poster hash: b6ff2...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask joggebuksen som lukter vodnt på 60 grader i et langt program og bruk Biotex pulver. Det samme kan du gjøre med sokker som lukter vondt.

Anonymous poster hash: b6ff2...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forstår deg rett virker natron mot vond lukt?

Legger man klær i vann med natron da?

Spør litt dumt jeg gor dette var nytt for meg.

Takk for svar :)

Anonymous poster hash: 7b8b2...b37

Har kun hørt at en bruker natron som luktfjerner i pulverform. For eksempel i strømper og sko. Rådene jeg har hørt der det er flytende luktfjerning, går kun ut på eddik eller yukkapalmesaft.

Er en redd for vaskemaskinen, kan en legge klærne i ei balje/bøtte med eddikvann, og så la dem drypptørke. En bør uansett kjøre et kort kaldt program eller skylleprogram umiddelbart etter at en har brukt eddik i vaskemaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natron!

De amerikanske rådene om å bruke baking-soda er greie nok. Men det må ikke oversettes direkte til bakepulver. Norsk bakepulver inneholder riktignok natron, men de amerikanske baking-soda-rådene henspeiler at en skal bruke ren natron. Just saying.

Jeg har lest norske vasketips som jeg har fått bakepulver fra. Aldri lest amerikanske og bakepulver har fungert helt utmerket her :)

Da bør du og vise til alle de trådene om ødelagte vaskemaskiner pga. Eddikbruk og annet som ikke maskinenes elektronikk og andre materialer blir skadet av.

Anonymous poster hash: b6ff2...399

Har aldri sett de trådene dessverre, men link gjerne de til meg :) Jeg har brukt dette i flere år nå og ingen problemer med maskinen min. Jeg har også hørt med noen jeg kjenner som driver elektrobutikk og går på kurs fra de store leverandørene av blant annet vaskemaskiner ofte og de har aldri sagt at dette skader maskinen på noe som helst vis. Jeg har også mindre slitasje på klær og sånt etter at jeg byttet skyllemiddel med eddik og aldri klær som lukter vondt lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest norske vasketips som jeg har fått bakepulver fra. Aldri lest amerikanske og bakepulver har fungert helt utmerket her :)

De norske kjerringrådene og vasketipsene er ofte opprinnelig bare direkte oversatt fra engelsk. At bakepulver virker, er da ikke så rart, ettersom hovedbestanddelen i bakepulver er natron. Derfor fungerer også de fleste av kjerringrådene med bakepulver. Ja, har selv brukt det. Forskjellen er at i tillegg til natron, inneholder bakepulver også andre stoffer som sikkert er utmerket i bakst, men som kanskje ikke er optimal til andre bruksområder.

Endret av Kamikatze
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...