Gå til innhold

Pengegave i bryllup


Smørblomsten

Anbefalte innlegg

Nå har jeg faktisk hørt om folk som klarer å få middagen til rundt 300-400 pr pers så sååå usannsynlig er det ikke. (Men man får vel en pekepinn utfra hvor middagen holdes vil jeg tro.)

Men jeg må si jeg syns det er rart at alle syns de må følge denne regelen når de skal være gjester - men ingen forventer at gjestene følger den i dems bryllup?! Hvor er logikken der?

Endret av *Emma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi gavene er ikke viktigst for oss, vi forventer ingenting. Men generelt sett synes det er smålig å komme med en gave til 300kr som middagsgjest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gifter meg som student og vet hva dårlig råd er...

Nå skal vi ha koldtbord så vår kuvertprisen er ikke over 300 tror jeg.

Jeg har bedt mange av mine venner, noen til kaffe og noen til middag, om de da kjem med en liten gave på 300,- forstår jeg det veldig! Selv skal jeg i komf 2 helger nå, koster meg og mannen 1200,- per gang bare i reise og gave, så opphold. Så er ikke rart vist folk ikke har evne til å betale mye i bryllup.

Mens Tanter og onkler regner jeg med (ikke forvente) jeg 1000,- ++. Men det er for i komf gir de det og da er de ikke altid med i selskapet ei gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener ikke å kverrulere eller være veldig vanskelig, men jeg skjønner ikke hvordan man i en å samme setning kan si at gaver betyr ikke noe også at det er småling m en gave til 300kr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg må si jeg syns det er rart at alle syns de må følge denne regelen når de skal være gjester

Det føler ikke jeg. For jeg synes som sagt "regelen" er helt teit. Jeg ser bla ann hva det koster å komme meg til bryllupet. En gang brukte vi 5000 på å dra til utlandet, det ble ikke veldig dyr gave da akkurat, tror den kosta 400 og var fra to personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten så lurer jeg på hva man får for 300kr. En kaffekopp?

Vi hadde ting på ønskelisten vår helt nede i 50 kr, nettopp for å gi alle et valg mht økonomi. I mange serviser finnes det "smågjenstander" man kan kjøpe, diverse kjøkkenutstyr mm.

For øvrig ville jeg vært fornøyd med å få en kaffekopp i det serviset vi ønsket oss.

Endret av Donpedro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde vært fornøyd med å få en kaffekopp, men jeg hadde følt meg temmelig dum om det var jeg selv som kjøpte bare en kaffekopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært fornøyd med å få en kaffekopp, men jeg hadde følt meg temmelig dum om det var jeg selv som kjøpte bare en kaffekopp.

Så kunne du kjøpt noe annet enn en kaffekopp da.

De fleste brudepar som har litt respekt for gjestene setter opp lister med prisklasse ned i 50-100 klassen.. Dette fikk vi beskjed av glassmagasinet om at vi burde også. Pga folk som ikke er bed ønsker kunne i noe også, gamle venniner kollegaer osv. Og de gir ikke så mye.

Vi har også liste på expert, og der kan du få bra ting for 300,- eks som skotørker, smootiemaskin osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg heller det er bedre å gå sammen med noen å kjøpe noe litt større. Synes ikke det er vits å kjøpe masse dilldall brudeparet ikke trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det føler ikke jeg. For jeg synes som sagt "regelen" er helt teit. Jeg ser bla ann hva det koster å komme meg til bryllupet. En gang brukte vi 5000 på å dra til utlandet, det ble ikke veldig dyr gave da akkurat, tror den kosta 400 og var fra to personer.

He he nå delte du jo opp setningen min. Jeg sa jeg syns det var rart at alle syns de måtte følge regelen når de var gjest - men ikke når de selv var brudepar. Hvis du ikke er av dem som "liker regelen" er du ikke en av dem jeg nevnte :)

Endret av *Emma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi gavene er ikke viktigst for oss, vi forventer ingenting. Men generelt sett synes det er smålig å komme med en gave til 300kr som middagsgjest.

Men.... hvis det er smålig med en gave til 300,- så forventer du vel noe av gavene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg heller det er bedre å gå sammen med noen å kjøpe noe litt større. Synes ikke det er vits å kjøpe masse dilldall brudeparet ikke trenger.

Mange som ikke har noen å gå sammen med.

Blir det for mye dill dall så får du bytte det heller.

Jeg syns det er søt når naboen eller mammas tante kommer med en liten ting.

syns det betyr mye, mer enn folk som føler de må handle for å ikke virke smålige av seg som du mente det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da synes jeg heller det er bedre å gå sammen med noen å kjøpe noe litt større. Synes ikke det er vits å kjøpe masse dilldall brudeparet ikke trenger.

Jeg støtter dette. Vi har utrolig mye dilldall allerede, så hvis det er mulig ser jeg heller at folk går sammen om noe litt større. Det betyr ikke at vi bare ønsker oss kjmepedyre gaver, vi har mange ting som koster rundt 400 kr. Skjønner godt at det er mer enn kanskje noen kan gi, men da setter jeg pris på at de prøver å spleise med noen.

Vurderer å si at de som ikke finner noe på ønskelisten heller kan gi penger til en god sak e.l. Tror det kommer bedre med der enn å få telysholder nr 50 som er litt søt akkurat der og da, men som ikke passer inn med andre ting vi har og som det rett og slett ikke er plass til noe sted. Men det er kanskje frekt å be om penger til en god sak fremfor smånips...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forventer ikke noe av MINE gaver, nei.

Vet jeg kverulere litt, men jeg skjønner fortsatt ikke hvordan hvordan dette henger sammen. Det er ikke smålig om man får en gave til 300.- ,men bare om man gir? Men noen må jo være giver, hvis ikke blir det vanskelig, en gave pleier ikke å dukke opp fra løse lufta. Så i bunn og grunn blir kanskje en gave på 300,- til bryllup smålig uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da synes jeg heller det er bedre å gå sammen med noen å kjøpe noe litt større. Synes ikke det er vits å kjøpe masse dilldall brudeparet ikke trenger.

Hvis det står på ønskeliste, så antar jeg at de trenger det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vår ønskeliste har vi skrevet opp ønsker fra 50,- og oppover. Ønsker oss mest av det som er "billig" så slipper vi være redde for det når vi skal bruke det (er småbarnsfamilie) :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bada

Det er greit nok at det koster å holde bryllup, men det er faktisk slik at det er helt opp til brudeparet hvor mye det skal koste. Man kan lage et kjempehyggelig bryllup til 100 kr. pr. kuvert hvis man har det utendørs eller hjemme, og man kan lage et bryllup til flere hundre tusen hvor mat og drikke kommer på 2.000 kr. pr. kuvert. Det er derfor urimelig å forvente at gjester skal gi gave etter hvor høy kuvertprisen er - det er ikke de som har bestemt at det skal være dyr mat og vin i bryllupet!

Og som det har vært nevnt her koster det ofte mye å dra i bryllup. Noen har f.eks. utgifter til reise, overnatting, nye klær, frisør, fritak fra jobb, osv. Jeg synes det er direkte frekt å forvente gaver i 1.500-kronersklassen, i hvertfall om man ikke er veldig nære venner eller nær familie.

Endret av bada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit nok at det koster å holde bryllup, men det er faktisk slik at det er helt opp til brudeparet hvor mye det skal koste. Man kan lage et kjempehyggelig bryllup til 100 kr. pr. kuvert hvis man har det utendørs eller hjemme, og man kan lage et bryllup til flere hundre tusen hvor mat og drikke kommer på 2.000 kr. pr. kuvert. Det er derfor urimelig å forvente at gjester skal gi gave etter hvor høy kuvertprisen er - det er ikke de som har bestemt at det skal være dyr mat og vin i bryllupet!

Og som det har vært nevnt her koster det ofte mye å dra i bryllup. Noen har f.eks. utgifter  til reise, overnatting, nye klær, frisør, fritak fra jobb, osv. Jeg synes det er direkte frekt å forvente gaver i 1.500-kronersklassen, i hvertfall om man ikke er veldig nære venner eller nær familie.

Men nå var ikke spørsmålet hav vi forventer å få selv men hva vi ville gitt i gave selv!

Jeg bryr meg overhode ikke om hva vi får i gaver,vi gifter oss selvfølgelig av helt andre grunner :)

Vi har tydeligvis forskjellig syn på dette, og det er vel helt greit :) (Sikter ikke bare til deg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...