Gå til innhold

Nabon'n min trenger råd


Gjest Kermit

Anbefalte innlegg

Ok, folkens. Er det noen som har noen gode råd til nabo'n min? Den ene katten deres(ho katt på rundt ett år) har begynt å gjøre fra seg inne om natta. På dagtid går ho ut uten noe problem, men om natta har stua begynt å fungere som dass. Katten har tilgang på kasse som hun deler med en annen, mindre katt(mulig det er der problemet ligger), men går ikke på den.

De har prøvd diverse kjerringråd som appelsin/sitronskall osv, men det gjør bare at katten finner seg et annet sted å gjøre fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har det vært noen endringer i livet til katten? Vår begynte slik når sønnen vår reiste seg opp og begynte å gå, dvs ikke var på ett sted lenger.

Vi kjøpte feeliway (eller noe i den duren) på apoteket og siden har det blitt mye bedre. Skjer fremdeles en gang i blant når det er noe skummelt (for katten) som skjer. men nå er det til å leve med.

tingeling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det har vært noen endringer i det siste, men katten er vel generelt rimelig nervøs, både pga at den har flyttet langt(hittekatt som ble forlatt) og at de har en særdeles aktiv unge som gjerne bruker dyrene som filledukker straks mora snur ryggen til.

Jeg skal foreslå de Feliway greiene for henne. Men vet du om det er giftig for mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er noe den plutselig har begynt med kan det skyldes brå forandringer. Isåfall vil det skli over av seg selv, og man bør forsøke å begrense hvor den kan tisse, så den ikke legger seg til en vane. Ett problem er at hvis en katt har tisset ett sted en gang, vil den gjerne fortsette med det. Derfor må man fjerne alt den har tisset på, og vaske det grundig. Tisser den på gulv/vegger må dette vasker med klor, for å fjerne all lukt. Ikke bruk salmiakk, da det kan få katten til å tisse mere, for å markere over.

Plutselig tissing inne kan også bety at katten er syk. Katter begynner ofte å gjøre fra seg på rare steder, for å signalisere til eierene at noe er galt. Dette er vanligvis en urinveisinfeksjon, som er lett å kurere, så hun bør ta en tur til dyrlegen for å sjekke om det kan være det.

Problemet kan også være det å dele kasse, dersom katten er underdanig den andre. Da er det bare å kjøpe en kasse til, og la dem ha hver sin. For å etablere dette bør hun dele kattene om natta, la den katten som skal bruke kassa være alene med "sin" kasse noen netter, så ikke den andre katten kupper denne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tokidoki

Hører eieren katten hvis den vil ut i løpet av natta? Hvis katta står og roper og ingen hører den, så går det før eller siden utover inventaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra at katten gjør fra seg inne og ikke utendørs. Det er ikke særlig trivelig med katter som driter ned nabolaget.

Et alternativ kan være å plukke opp ekskrementene som andre dyreeiere må gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bra at katten gjør fra seg inne og ikke utendørs. Det er ikke særlig trivelig med katter som driter ned nabolaget.

Et alternativ kan være å plukke opp ekskrementene som andre dyreeiere må gjøre.

Ja, jeg syns jo jeg ser katteeierne følge etter katten for grave opp den dritten katten nettopp gravde ned. :ler:

Til trådstarter: Det kan være veldig vanskelig å få en katt som først har begynt å gjøre fra seg i huset renslig. Jeg ville vurdert avlivning hvis det var min katt, nettopp fordi denne adferden ofte signaliserer at noe er galt med dyrets psyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra at katten gjør fra seg inne og ikke utendørs. Det er ikke særlig trivelig med katter som driter ned nabolaget.

Et alternativ kan være å plukke opp ekskrementene som andre dyreeiere må gjøre.

Enig. Katter er noe svineri som det skulle vært skuddpremie på.

Kvitt deg med kreket. Du har jo ei til, og det burde være evig nok med mindre du har ambisjoner om å ende opp som gammel dame med en million katter som spiser deg fordi ingen registrerer at du er død før det har gått to måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører eieren katten hvis den vil ut i løpet av natta? Hvis katta står og roper og ingen hører den, så går det før eller siden utover inventaret.

Hva har det med saken å gjøre? Katten driter inne og ferdig med det. Få den ut av huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til trådstarter: Det kan være veldig vanskelig å få en katt som først har begynt å gjøre fra seg i huset renslig. Jeg ville vurdert avlivning hvis det var min katt, nettopp fordi denne adferden ofte signaliserer at noe er galt med dyrets psyke.

Ja det har jeg også tenkt i mitt stille sinn, men det er ikke min avgjørelse å ta.

Katten går ut som normalt på dagtid, så det spørs om det er som Tokidoki sier at katten står og roper og skal ut om natta uten at noen hører den slik at det før eller siden går galt.

Dersom de skaffer noen form for ly, så greier katten seg sikkert godt ute om natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen kan prøve en rekke ting:

1. Ta katten med til veterinær, og sjekk at den ikke er syk. Er den syk, kan den begynne å gjøre fra seg inne.

2. Installer en kattedo til. Noen katter vil ikke gjøre fra seg på samme sted som andre katter.

3. Isoler katten fra barna en periode. Personlig synes jeg det er helt uholdbart at barn behandler dyr slik. Har ikke foreldrene kontroll over ungene, må de være i forskjellige rom. Det er kattens hjem også, og ingen i familien, selv ikke katter, skal behøve å bli angrepet hele tiden. Det er ikke rart hvis katten blir nervøs av dette, særlig hvis den har blitt behandlet dårlig tidligere.

4. Feliway kan også prøves.

Og til alle dere som snakker om avliving - jeg blir helt oppgitt. Det går da an å prøve å løse problemet først. Dyr er et større ansvar enn som så, jeg synes man plikter å prøve å hjelpe dem, ikke avlive dem med en gang man støter på problemer. Makan! :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting: Er katten kastrert? Det kan hende at det kan lønne seg å kastrere henne om ikke hun er det. Det fører gjerne til at de roer seg på flere måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting: Er katten kastrert? Det kan hende at det kan lønne seg å kastrere henne om ikke hun er det. Det fører gjerne til at de roer seg på flere måter.

Det vet jeg ikke, men jeg skal spørre.

Ellers takk for gode råd.

Endret av vimse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og til alle dere som snakker om avliving - jeg blir helt oppgitt. Det går da an å prøve å løse problemet først. Dyr er et større ansvar enn som så, jeg synes man plikter å prøve å hjelpe dem, ikke avlive dem med en gang man støter på problemer. Makan!  :frustrert:

Så må du bare bli oppgitt!

Jeg tar ansvar for mine dyr, men det innebærer også at jeg avliver hvis situasjonen er slik at det er best. Om en katt har så store problemer at den skiter huset ned så tror jeg ofte avliving er den beste løsningen.

Du må gjerne mene noe annet, men jeg syns faktisk det er ansvarsløst å holde liv i dyrene for enhver pris. Er det ikke merkelig hvor forskjellige vi mennesker er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til alle dere som snakker om avliving - jeg blir helt oppgitt. Det går da an å prøve å løse problemet først. Dyr er et større ansvar enn som så, jeg synes man plikter å prøve å hjelpe dem, ikke avlive dem med en gang man støter på problemer. Makan!  :frustrert:

Jeg er helt enig. Man bør ihvertfall prøve å finne ut hva som er problemet før man avliver katten. Det kan hende katten er syk, eller at man rett og slett trenger en kasse til. Det er helt enkle ting å sjekke og noe man bør gjøre når man først har gått til det skrittet å skaffe seg dyr. Avlivning er ikke noe man bør vurdere før man har giddet å sjekke andre muligheter!

Kermit, du kan be naboen prøve å bytte fôr. Billig dagligvarefôr kan gi diaré etc og da greier nok ikke katten å holde seg til den kommer ut så lenge den ikke vil dele kasse med den andre katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så må du bare bli oppgitt!

Jeg tar ansvar for mine dyr, men det innebærer også at jeg avliver hvis situasjonen er slik at det er best. Om en katt har så store problemer at den skiter huset ned så tror jeg ofte avliving er den beste løsningen.

Du må gjerne mene noe annet, men jeg syns faktisk det er ansvarsløst å holde liv i dyrene for enhver pris. Er det ikke merkelig hvor forskjellige vi mennesker er?

Nå har jeg en sterk følelse at du tillegger meg litt for mye her. Jeg mener ikke at man skal holde dyr i live for enhver pris.

Selvsagt, er det best for katten å få slippe, så er avliving det beste alternativet. Men dersom en ekstra kattedo kan løse problemet, skjønner jeg ikke at folk roper opp om avliving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det har vært noen endringer i det siste, men katten er vel generelt rimelig nervøs, både pga at den har flyttet langt(hittekatt som ble forlatt) og at de har en særdeles aktiv unge som gjerne bruker dyrene som filledukker straks mora snur ryggen til.

Jeg skal foreslå de Feliway greiene for henne. Men vet du om det er giftig for mennesker?

Det var det jeg har uthevet som gjorde at jeg foreslo avlivning. Ellers er jeg selvfølgelig enig i at alt skal være prøvd før man avliver.

Jeg hadde en nervøs katt som begynte å gå på do inne, den var eneste katt og den satte seg gjerne ned rett ved siden av helt ren kasse. Jeg prøvde å omplassere den til søsteren min som den kjente godt, men da problemet vedvarte valgte vi å avlive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...