Gå til innhold

HJELP! Jeg vil ha hund eller katt


Elle_liten

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at det finnes "allergivennlige" hunder, f.eks. puddel. Noen som har erfaringer? Vil gjerne ha en som er mellomstor. Har sååå lyst på! :tristbla: Ønsker meg en turvenn...

Jeg har ikke hørt at det finnes katter som er "bedre" enn andre når det gjelder allergi. Noen som har? Måtte gi fra meg katten, når vi ble samboere og savner den veeeldig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det med dyr og allergi er veldig vanskelig. Jeg har noen venner som driver med katteoppdrett, den ene er allergisk, men velger å holde det i sjakk med medisin. Alle er jo ikke så heldige at det er nok.

Jeg har lest at hunder som ikke røyter kan være mer allergivennlige enn andre. Dette stemmer ikke alltid, for de fleste reagerer på flass i dyrets pels mer enn på pelsen.

En venn av meg reagerer veldig på hunden min selv om det er en røytefri rase.

Når det gjelder katt så har jeg lest om sibirkatten. Den skal visstnok være mer allergivennlig enn andre, og en flott katt er det jo.

Videre har jeg lest om et stoff som skal fjerne allergenen fra dyrets pels. Jeg googlet og fant Petal Cleanse her. Dette har jeg ikke prøvd, så jeg kan selvfølgelig ikke gå god for at det virker.

Lykke til, da. Det ER koselig med dyr i huset. (Sitter her og skriver mens hundedyret ligger i sofaen og snorker så det durer.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man sammen med en allergiker, har man tatt noen valg... Og husk at når den ene parten er allergisk er også sannsynligheten for at evt. barn også blir allergiske større.

Hund er bedre enn katt. Hva med å ha utehund a la sibirhuskey, evt hundegård som hunden er i det meste av døgnet? Ellers kan man jo ta forholdsregler som allergivennlige flater i huset uten tepper på gulvet og slkt, vaske og støvsuge ofte, og å la hunden ha begrenset bevegelsesfrihet i huset (aldri på soverom, aldri i sofa, aldri på badet, seng på kjøkkenet eller i gangen).

Men det du må være klar over er at din samboer må være innstilt på dette 100%, da han helt sikkert må bruke større mengder medisiner enn tidligere, og kommer til å bli mer syk i typiske "syke-perioder", som influensaperioden. Evt. pollenallergi vil også forsterkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ha utehund a la sibirhuskey, evt hundegård som hunden er i det meste av døgnet? Ellers kan man jo ta forholdsregler som allergivennlige flater i huset uten tepper på gulvet og slkt, vaske og støvsuge ofte, og å la hunden ha begrenset bevegelsesfrihet i huset (aldri på soverom, aldri i sofa, aldri på badet, seng på kjøkkenet eller i gangen).

Jeg syntes ikke dette hørtes ut som et bra hundehold - for hundens skyld. Jeg forstår godt TS' ønske om å ha hund, men hvis man må ha hund på de premissene som er nevnt ovenfor så synes jeg ikke man skal skaffe seg en. Hunder er flokkdyr og bør få være med flokken sin så mye som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes ikke dette hørtes ut som et bra hundehold - for hundens skyld. Jeg forstår godt TS' ønske om å ha hund, men hvis man må ha hund på de premissene som er nevnt ovenfor så synes jeg ikke man skal skaffe seg en. Hunder er flokkdyr og bør få være med flokken sin så mye som mulig.

Greit nok. Men raser ala Malamuten trives jo ganske enkelt ikke innendørs. Og kan man tilby en slik hund det den ellers trenger (stor hundegård, lange turer og stimulering osv.) ser jeg i grunnen ikke noe problem. Men bor man feks. i leilighet/ blokk og må ha en evt. hund eller katt veldig mye inne blir det uansett et problem for en allergiker.

Jeg ville nok ventet på vaksinen som kommer på markedet om 2-4 år. Da kan du velge hund på "riktige premisser".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min hund er såkalt allergivennlig... Det er en Wheatenterrier og det er en mellomstor rase. Den røyter ikke, men det følger endel pelsstell med rasen. Masse kos og mye hund. Kan selvsagt ikke garantere noe som helst for allergi er jo så forskjellig fra person til person. Du må gjerne ta kontakt med meg hvis dere bor i nærheten, så kan dere møte Inka og se hvordan sambo reagerer på jenta mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergivennlig hund. Glem det.

Men det finnes løsninger, han kan gå til homeopat, spise hvitløk daglig, 1500mg c-vitaminer, solhatt og ellers spise sunt og unngå sukker i størst mulig grad.

Glem katt, det er det verste man reagerer på og det er ikke noe botemidde dessverre.

Jeg vet ikke hvordan dere bor, men det er en fordel med en liten hund i en stor bolig. Han må kanskje vaske hendene etter nærkontakt med bikkja, men det er et lite problem.

Du må børste hunden, ellers kan han bli verre. Men jeg synes ikke man skal skaffe hund før man har prøvd å være i nærkontakt med noen av dem, f.eks. ved å være fôrvert for f.eks. FOD.

Det igjen sier jo ingenting, for man reagerer forskjellig fra hund til hund.

Det beste dere kan våge å gjøre er å kjøpe en liten hund, og gi den (I tillegg til tørrmat) mest mulig vegetabilsk mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergivennlig hund. Glem det.

Veit ikke om jeg er heeeelt enig der. Vet om en familie hvor en i familien var allergisk. De var så heldig å få låne en Wheaten over en helg og endte med å kjøpe en fordi de faktisk tålte rasen. Har også en nabo som kan komme til meg, men ikke tåler hunder. Hadde også en kollega som sa til min hund at hun ikke kunne kose med henne, men neste gang hun var sammen med henne så koste hun som bare det. Nå sier jeg ikke allergifri(!), men tror absolutt at enkelte raser kan gå bra selv for folk med allergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Agbre, jeg er enig. Men jeg synes ikke at man skal spise allergipiller og ta silikonsprøyter pga. allergi. Da er det bedre uten hund.

Men nyere forskning har vist (har ingen link) at om du gir hunden mere grønnsaker enn kun rent kjøtt, og lar den bli en slags vegetarianer, så sies det at hunden er blitt, med et trylleslag, allergivennlig...

Har ikke noen link, men jeg passer ofte en bikkje som elsker frukt og grønnsaker. Jeg reagerer ikke på han, men jeg kan reagere på f.eks. en polarhund som alltid sover ute og som slikker meg på hånda fordi han er glad.

Vanskelig, men ikke umulig. Skygg unna katter. det viser seg at "støv" fra katter kan oppholde seg i et hus i 28 år, selv om man pusser opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være skummelt å skaffe seg et dyr når man er allergisk.

Du risikerer at samboeren din blir enda mer allergisk, noe som enten fører til at dere må kvitte dere med dyret eller samboeren din må gå på medisiner (om disse virker tilstrekkelig, da)

Jeg anbefaler ikke å kjøpe en hund før dere har testet ut en eventuell rase samboeren din tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner du event. en rase som sambo kanskje kan tåle, så prøv å få komme hjem til noen som har valpekull. Jeg har hørt at man ofte er mer allergisk for valper enn voksne. Noen som har erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Agbre, jeg er enig. Men jeg synes ikke at man skal spise allergipiller og ta silikonsprøyter pga. allergi.

:hoppe: Kan jeg på store pupper og bli kvitt allergien i en og samme operasjon, er det det du mener? :ler:

Måtte bare, rekner med det skulle stå kortison...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:hoppe: Kan jeg på store pupper og bli kvitt allergien i en og samme operasjon, er det det du mener? :ler:

Måtte bare, rekner med det skulle stå kortison...

:ler::ler::ler::ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner et par som fikk låne en såkalt allergivennlig katt av en oppdretter i to uker for å se hvordan det gikk. Begge er allergiske. Men de reagerte ikke på den, og kjøpte dermed to stykker av denne rasen.. Finnes sikkert andre oppdrettere som forstår problemet og kan låne ut et dyr til dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gå til innkjøp av et nytt dyr før dere er sikre på at ham ikke reagerer, det er utrolig trist med folk som kvitter seg med dyr pga allergi. Og en hund lever lenge, hva viss dere får barn?

Petal Cleanse har funket bra i forhold til allergikere og mine katter, men det må gjøres hver uke og blir dyrt i lengden.

Tervueren, belgisk fårehund, er såkalt allergivennlig hund, og vi hadde en slik før og det var ingen som reagerte på den. Men det er dumt å ta sjanser uten å ha prøvd. Besøk venner med dyr, lån en hund noen uker etc.

Ellers går det an å få påvist hvilke allergier han har. En jeg kjenner til trodde han var allergisk mot katt og hund, men det viste seg å være pollenallergi. Kattene og hundene hadde pollen i pelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke gå til innkjøp av et nytt dyr før dere er sikre på at ham ikke reagerer, det er utrolig trist med folk som kvitter seg med dyr pga allergi. Og en hund lever lenge, hva viss dere får barn?

Til LilleMy: Jeg har ikke tenkt å flytte et dyr inn i huset før jeg vet om det kommer til å gå bra. Katten jeg hadde før fikk jeg før jeg møtte min nåværende samboer. (Ikke alt man kan forutse...) Jeg tror også at sjansen for at vi er allergiske mot barn er forsvinnende liten. Det har gått bra å ha tantebarna på besøk.... ;)

Tanken bak spørsmålet var å få høre noen erfaringer rundt allergi og hund/katt. Takk for fine svar! Ser ut som om jeg må utsette elsklingen for noen tester. Jeg får utstyre meg med kleenex.

Kom gjerne med flere tanker rundt temaet!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg igjen!

Jeg ble så inspirert av denne tråden at jeg har satt meg litt inn i rasen Sibirkatt. Har sendt mail til "Sibirkattens Venner" og venter på å bli kontaktet av et "testhjem" i nærheten av her hvor jeg bor. Det jeg har lest om denne katten er at de mangler et protein som vi allergikere reagerer på, og at veldig mange kan ha dem uten problemer. Jippi!

Blir spennende å undersøke nærmere. Du må gjerne sende meg en pm, så sender jeg deg mailadressen til "testhjemansvarlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lyst på hund og/eller katt, men har allergiske barn så da blir ikke det aktuelt. Men sånn er det bare. Har to kaniner i hagen, det er kjekt det og. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...