Gå til innhold

Nabokatten plager katten min!


Gjest Lizzi

Anbefalte innlegg

Jeg trodde virkelig ikke at dyr kunne være SÅ råttne og utspekulerte mot hverandre.

Det er bare de to kattene her som vi bor. Vår som er ett år og naboens som er minst 10 år. Begge er hunner, men nabokatten er en stor katt, vår er liten.

Det kom tidlig fram at nabokatten ikke likte vår. Hun freste og jagde den når hun kom for nær eller på hennes område.

Men nå! Nå kan hun ligge på lur utenfor huset vårt og hoppe på vår pus når hun kommer ut!! Og det skjer i minst halvparten av gangene vår katt skal ut. Men jeg sier skal ut...... Hun tør jo nesten ikke gå ut lengre! Kan være inne i dager i strekk. Og når hun først går ut smyger hun seg rundt for å sjekke at ikke hun andre er der.

Katta vår har seriøst fått problemer av dette. Hun tørr ikke gå ut og hun er blitt mye mer nervøs.

Er det noen som har gode råd å komme med så blir jeg veldig takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Silmarill
Jeg trodde virkelig ikke at dyr kunne være SÅ råttne og utspekulerte mot hverandre.

Det er bare de to kattene her som vi bor. Vår som er ett år og naboens som er minst 10 år. Begge er hunner, men nabokatten er en stor katt, vår er liten.

Det kom tidlig fram at nabokatten ikke likte vår. Hun freste og jagde den når hun kom for nær eller på hennes område.

Men nå! Nå kan hun ligge på lur utenfor huset vårt og hoppe på vår pus når hun kommer ut!! Og det skjer i minst halvparten av gangene vår katt skal ut. Men jeg sier skal ut...... Hun tør jo nesten ikke gå ut lengre! Kan være inne i dager i strekk. Og når hun først går ut smyger hun seg rundt for å sjekke at ikke hun andre er der.

Katta vår har seriøst fått problemer av dette. Hun tørr ikke gå ut og hun er blitt mye mer nervøs.

Er det noen som har gode råd å komme med så blir jeg veldig takknemlig.

For det første er dette normalt!

Nabokatten har hatt dette teritoriumet i ca. 10 år og den reagerer ved å vise seg på den måten når katten din er på dens område!

Helt normalt!

Trist for pusen din nå i begynnelsen, men nabokatten skjønner etterhvert at dette er din katts område og lar den regjere!

Katten din er enda ung, men ikke glem å lukke den ut selv om den ikke vil!

Den må markere område for at nabokatten skal få respekt!

Katter vokser seg store ganske fort, og vil nok etterhvert forså at område rundt ditt hus er dens, og den vil jage og bli tøffere etterhvert som den blir eldre!

Ting tar tid - men dette går seg til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver under på innlegget over. Selv når det er en voksen katt som kommer som nykommer kan det ta flere måneder før den har markert seg nok til at de andre holder seg unna. Og katten din er jo ikke voksen enda, så hun sliter nok med å få posisjonert seg i nabolaget. Vet ikke hvor lenge dette har pågått, men det vil nok bedre seg innen katten din fyller to år, siden hun da regnes som voksen.

Det er selvsagt kjipt at det er sånn, men det er ikke så mye du kan få gjort med det. Eneste er om du skaffer en katt til, helst stor og voksen, som er litt tøffere enn din, men går godt overens med den. Da vil den andre katten holde den fremmede unna, slik at den lille katten din får litt pusterom. Og det at de evt er to vil også være med å gi den lille katten litt mere guts det også.

Det kan forøvrig også hjelpe dersom du backer katten din. Følg den ut, og dersom du ser den fremmede katten prøv å jag den vekk, men stopp med en gang du kommer til slutten av eiendommen din. (Katters revir følger ofte menneskeskapte grenser som veier og hager.) Da vil den fremmede katten forstå at den møter motstand, og din egen katt vil føle at den har noen på sin side, og bli tøffere.

Endret av Eir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har noe av det samme her. Jeg har en sterilisert hunnkatt som blir ti neste sommer, og husverten fikk en hunnkatt (som nå også er sterilisert). Hans hunnkatt nærmer seg vel to år snart. Fra den var kattunge har min katt vært oppi og fektet og jaget. Når husvertens pus var bitteliten, så ble den bare redd og løp bort. Men nå som den har blitt voksen selv, så sier den mer fra og vi har noen "diskusjoner" her rett som det er. Men de har også delvis klart å akseptere hverandre uten å krangle. (Begynner nesten å lure på om det har utviklet seg til en hobby... ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Guided

Min katt og nabokatten er nesten jevngamle, nabokatten er vel 2 mnd. eldre enn min. Og til å begynne med gikk nabokatten til angrep hver gang min katt var ute, hun kom luskende etter og kastet seg over min pusejente. Dette var før jeg slapp henne ut alene så jeg var alltid i nærheten. Min katt er veldig sosial av seg og hun var fast bestemt på at hun skulle bli venner med nabokatten, så hun gikk bare på uansett hvor mange ganger hun ble angrepet.

Dette varte til nå i høst (jeg fikk katten i april) og min katt har vært alene ute siden i august, og plutselig så jeg to katter som byttet på å løpe etter hverandre og det var jammen nabokatten og min katt. Strategien til min katt viste seg å slå til, hun hadde bestemt seg for å bli godtatt enten nabokatten ville eller ikke. :ler:

Nå er det nabokatten som trekker seg unna min katt, men de kan godt sitte på hver sin grein og være i nærheten av hverandre uten noen form for catfight. Så de har fått en form for vennskap, og jagingen de bedriver nå er kun lek.

Jeg har fått en veldig sosial katt som gjerne vil bli kjent med alle dyr i nabolaget, og hun har blitt venner med naboens hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Hadde det samme problemet da jeg flyttet med siste pusen jeg hadde til et nytt sted. Det var en svart hunnkatt som tydeligvis eide dette stedet - og det gikk så langt at pusen min, som var renslig til potespissene, faktisk tisset inne på gulvet en gang fordi hun ikke turte å gå ut. (hun fikk do inne etter det)

Men en gang samboeren min møtte den svarte katten ute, tok han pusen vår på armen og løp etter den svarte katten. :legrine: Og etter det var problemet løst. Og ja - det er helt sant, jeg hadde ikke trudd det ville funke. Bare sås synd jeg ikke var hjemme og fikk se det. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde det samme problemet da jeg flyttet med siste  pusen jeg hadde til et nytt sted. Det var en svart hunnkatt som tydeligvis eide dette stedet - og det gikk så langt at pusen min, som var renslig til potespissene, faktisk tisset inne på gulvet en gang fordi hun ikke turte å gå ut. (hun fikk do inne etter det)

Men en gang samboeren min møtte den svarte katten ute, tok han pusen vår på armen og løp etter den svarte katten.  :legrine:  Og etter det var problemet løst. Og ja - det er helt sant, jeg hadde ikke trudd det ville funke. Bare sås synd jeg ikke var hjemme og fikk se det.  :ler:

Det der skal jeg prøve :ler:

Tusen takk til alle dere som har svart. Det gjorde godt å høre at det er normalt og at det kanskje blir bedre etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er helt normalt og nabokatten følger bare sine instinkter, en ukjent på hennes territorium, det må forsvares !

Nye katter som beveger seg inn på andres territorie må ofte gå en hard skole før de blir godtatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har gode råd å komme med så blir jeg veldig takknemlig.

Her må du trå til. Jeg er den store beskytter av min katt. Da vi flyttet hit for 2 år siden var det stadig andre store beis her og prøvde seg. Da tok jeg sprayflasken fatt og gikk ut sammen med katten min. Vi mobbet dem ut av hagen vår. Jeg blir sikkert oppfattet som en teit og rar nabo, men nå går katta vår i fred. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du trå til. Jeg er den store beskytter av min katt. Da vi flyttet hit for 2 år siden var det stadig andre store beis her og prøvde seg. Da tok jeg sprayflasken fatt og gikk ut sammen med katten min. Vi mobbet dem ut av hagen vår. Jeg blir sikkert oppfattet som en teit og rar nabo, men nå går katta vår i fred.  ;)

:ler:

Jeg måtte også gjøre dette når katten min var liten. Han var både sosial og dumsnill, og tenkte vel kanskje at all oppmerksomhet var god oppmerksomhet, dummingen :ler:

Jeg måtte noen runder i hagen med imsdal-flaska. Og det hjalp. Og etterhvert når han ble voksen, så markerte han endelig sitt eget territorium.

Jeg var litt paranoid for at naboene skulle se meg og tro jeg var en dyremishandler. Det var ikke bare katten som var ny i nabolaget ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...