Gå til innhold

Du kan miste 3 av 4 lønnskroner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vent litt - du har bachelor i økonomi? Aha. Så selvopptatt som du virker, er det ikke rart verdensøkonomien går til helvete for tiden...

Stipend er for studenter som ikke har penger, og som fokuserer helt og fullt på studiene. Stipendet skal gå til kostnader i forbindelse med studiet (bøker) og til livsopphold. Alternativet hadde vært at disse pengene var bare lån.

Noen studier er så krevende at de ikke lar seg kombinere med jobb. De fleste gjør også lurt i å bruke arbeidskapasiteten sin på å gjøre det best mulig på studiene fremfor å gjennomføre studiet med gjennomsnittlige karakterer. Det er heller ikke bare å "ta" seg en jobb hvis man har tid - deltidsjobber for studenter vokser ikke på trær, og alle har ikke like lett for å få jobb.

At noen går et så lett studie at de kan jobbe masse ved siden av, eller har en så godt betalt jobb at de lett kommer over inntektsgrensen, er en annen sak. De ender totalt opp med mer penger å rutte med enn de som får stipend, så jeg ser ikke at dette er noe å klage over.

Dette blir like dumt som å klage over at naboen får dagpenger, mens man selv ikke får dagpenger mens man jobber.

Staten er ingen utømmelig pengesekk som alle skal få av. Penger skal gis til de som trenger det. Du som har bra jobb ved siden av studiene trenger det åpenbart ikke.

Anonym poster: 93881ad93838154d6c50060748ad187b

Jeg vil ha meg frabedt å bli kalt for selvopptatt kun basert mine meninger i denne tråden. Du vet ingenting om meg, og kjenner meg ikke. Hersketeknikkene dine kan du ta et annet sted!

Det er du som er gjerrig her. Du får lån og stipend + penger fra jobb, fordi du har vært heldig å få jobb, og du har tid!

Jeg orker ikke sitte her og høre på studenter med ørten tusen utbetalt i året som klager på at dem mister en prosentdel av stipendet sitt når jeg ikke får meg noe jobb engang og må snu hver krone. Mens dere sitter der med biff hver lørdag, nye klær og drar på reiser til utlandet hver påske og KLAGER!

Hør på dere selv!

Selvfølgelig skulle jeg gjerne ønsket å ha mere penger! Jeg har venner som jobber mye og de kaster rundt seg med penger. Det er litt kjipt til tider, fordi det er urettferdig nok som det er. Om dere skal få mer penger så sitter vel noen studenter med 300 000 utbetalt i året, mens de som meg sitter og gomler nudler med samma stipendet.

Jeg er gjerrig? Vennligst forklar. Jeg klager forsåvidt ikke, da jeg har ikke fått redusert stipendet mitt, men jeg synes det er teit at grensa ikke er høyere. Det jeg synes er verst, og stikk i strid med alt annet, er at kapitalinntekter skal inkluderes fra og med skoleåret 2012/2013. Jeg har snart full BSU, og det "straffer" seg i form av at jeg må jobbe mindre fordi jeg får en del i renteinntekter. BSU-kontoen er jo låst til boligformål, og jeg kan ikke bare ta ut pengene for å "slippe" å få renteinntekter.

Synd at du ikke får jobb, men hva mener du vi som har jobb skal gjøre? Slutte i sympati med deg? :filer:

hehe. Tenk på gutten med styrtrike foreldre, som har fått egen leilighet og har en formue på bok. Skal han få stipend også?

Nei, gi stipendet til de som trenger det. De som har valgt å jobbe så de tjener over 100k i året har valgt det selv, og de klarer seg helt fint økonomisk. Jeg blir så flau, for jeg vet hvordan det er å måtte passe på omtrent hver eneste krone man bruker, også kommer noen som klarer seg helt fint økonomisk og klager fordi jeg får penger JEG trenger. Og som disse menneskene aldri hadde trengt.

Du kan tydeligvis ikke så veldig mye om Lånekassens regler. Om man har for høy formue avkortes også stipendet. Problemer er jo at "høy" formue ikke alltid er penger på bok, men det er en helt annen diskusjon.

Hvem er det som klager på at du får pengene (stipendet antar jeg du snakker om) du trenger? Dessuten er det du som klager noe vanvittig her. Greit nok at du ikke har tid til jobb i hverdagen, og ikke får jobb, men i feriene må du vel greie å få deg en jobb? Så evneveik er du vel ikke.

edit: la til litt

Endret av Lista
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lista: Nei, sommerjobb har jeg heller ikke fått meg. Og man er absolutt ikke evneveik om man ikke klarer å få seg jobb en sommer. Nå får du virkelig skjerpe deg. Arbeidsmarkedet er hardt, også når det gjelder jobb på fornøyelsesparker og hoteller om sommeren.

Jepp jeg er fullt klar over at man ikke får stipend om man har formue, men dere mener jo at de som har mye penger skal få mer. Skal bare de som jobber få stipend?

Gjerrig, nja. Jeg tror nok du gjerne kunne tenkt deg å jobbe mer og få de pengene selv, pluss stipendet.

Men det er som noen andre sa, skal vi sitte her og bruke statens penger på de som ikke trenger det? Hva med at det stipendet de som jobber ikke får, går til sykehus, veier, skoler og gir unge mennesker en mulighet til å utdanne seg? Er ikke det bedre? Dere tenker bare på dere selv her jo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som klager på at du får pengene (stipendet antar jeg du snakker om) du trenger? Dessuten er det du som klager noe vanvittig her. Greit nok at du ikke har tid til jobb i hverdagen, og ikke får jobb, men i feriene må du vel greie å få deg en jobb? Så evneveik er du vel ikke.

Dette har jeg lært om deg:

1. Du tjener så mye at du akkurat når grensen som Lånekassen har satt.

2. Du jobber for å slippe å leve på fattigdomsgrensa, og å ha råd til litt luksus i hverdagen.

3. Du har full BSU.

4. Du burde kunne økonomi (mtp utdannelsen din).

5. Du synes det er urettferdig at ikke inntektsgrensen er høyere, sånn at du også kan få mer penger gratis fra staten.

Det høres ut som du kan klare deg fint helt uten studielån! Bravo, det er godt jobbet av deg, men kom ikke her og krev gavepakke fra staten som er forbeholdt studentene i en helt annen situasjon! Attpåtil kaller du andre evneveike som ikke får til det samme som deg.

Du fremstår som en trangsynt, utakknemlig, bortskjemt, selvsentrert og usedvanlig lite sympatisk person. Andre trenger stipendet - det gjør ikke du, men du vil helst ha enda mer. Det er ikke det minste synd på deg. Vær heller takknemlig for at du har mulighet til å tjene så mye, og for at du ikke er student i et land uten Lånekassen.

Anonym poster: 93881ad93838154d6c50060748ad187b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lista: Nei, sommerjobb har jeg heller ikke fått meg. Og man er absolutt ikke evneveik om man ikke klarer å få seg jobb en sommer. Nå får du virkelig skjerpe deg. Arbeidsmarkedet er hardt, også når det gjelder jobb på fornøyelsesparker og hoteller om sommeren.

Jepp jeg er fullt klar over at man ikke får stipend om man har formue, men dere mener jo at de som har mye penger skal få mer. Skal bare de som jobber få stipend?

Gjerrig, nja. Jeg tror nok du gjerne kunne tenkt deg å jobbe mer og få de pengene selv, pluss stipendet.

Men det er som noen andre sa, skal vi sitte her og bruke statens penger på de som ikke trenger det? Hva med at det stipendet de som jobber ikke får, går til sykehus, veier, skoler og gir unge mennesker en mulighet til å utdanne seg? Er ikke det bedre? Dere tenker bare på dere selv her jo.

Jeg dro den litt langt der, men jeg må si jeg synes det høres veldig spesielt ut å ikke få en eneste sommerjobb. Er du kravstor på type jobb, eller begynner du å søke altfor sent?

Det er ingen som har sagt at bare de som jobber skal få stipend. Hva i huleste er det du snakker om?

Du vet tydeligvis ikke hva gjerrig betyr. Jeg er ikke gjerrig.

Dette har jeg lært om deg:

1. Du tjener så mye at du akkurat når grensen som Lånekassen har satt.

2. Du jobber for å slippe å leve på fattigdomsgrensa, og å ha råd til litt luksus i hverdagen.

3. Du har full BSU.

4. Du burde kunne økonomi (mtp utdannelsen din).

5. Du synes det er urettferdig at ikke inntektsgrensen er høyere, sånn at du også kan få mer penger gratis fra staten.

Det høres ut som du kan klare deg fint helt uten studielån! Bravo, det er godt jobbet av deg, men kom ikke her og krev gavepakke fra staten som er forbeholdt studentene i en helt annen situasjon! Attpåtil kaller du andre evneveike som ikke får til det samme som deg.

Du fremstår som en trangsynt, utakknemlig, bortskjemt, selvsentrert og usedvanlig lite sympatisk person. Andre trenger stipendet - det gjør ikke du, men du vil helst ha enda mer. Det er ikke det minste synd på deg. Vær heller takknemlig for at du har mulighet til å tjene så mye, og for at du ikke er student i et land uten Lånekassen.

Anonym poster: 93881ad93838154d6c50060748ad187b

1. Feil. Jeg når den akkurat ikke, nettopp for å slippe avkortet stipend

2. Ja, det er vel derfor de fleste jobber? For å ha penger til alle (nødvendige!) utgiftene man har. Det Lånekassa betaler ut hver måned rekker ikke.

3. Feil. Den er ikke full enda. Uansett, hva har det med saken å gjøre?

4. Man er ikke verdensmester etter en bachelor, men en god forståelse har jeg.

5. Ja, jeg synes den burde vært litt høyere. Men først og fremst vil jeg at de skal utelukke kapitalinntekter i inntekt, som tidligere nevnt. Du ser ut til å "glemme" det. Jeg har ikke sagt at jeg vil ha mer penger gratis fra staten.

Vennligst ikke "legg ord i min munn". Jeg har aldri sagt jeg vil ha mer. Det jeg (og mange andre) vil ha er muligheten til å tjene litt mer, og det er i såfall penger jeg jobber for, ærlig og redelig. Jeg er virkelig ikke trangsynt, bortskjemt, utakknemlig, usympatisk og selvsentrert. Jeg har aldri sagt det er synd på meg heller. Jeg har det veldig godt, jeg, så klager ikke på det.

Uansett, jeg tror det er ganske utbredt at man ønsker høyere inntektsgrense, men tydeligvis ikke på KG.. Ser ut til at det er mange her ikke jobber ved siden av studiene ihvertfall.

Endret av Lista
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lista: Det virker som om du ikke helt forstår at andre mennesker kan ha det helt annerledes enn deg. Det er helt vanlig at noen ikke får seg sommerjobb. Og det går helt fint an å leve på kun studielånet+stipend hele skoleåret. Du tror tydeligvis ikke at det går an, og at man må ha ekstra penger. Selvfølgelig, det er slitsomt å ikke ha så mye ekstra penger, en 1000-lapp bare i mnd hadde gjort seg. Men man lider ingen nød.

Du har muligheten til å tjene litt mer. Hva med å bare ta opp lån, og ikke noe stipend? Så slipper du å "miste" de pengene, og du kan jobbe så mye du vil. Og de pengene som staten får til overs kan gå til mennesker som trenger pengene mer enn deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lista: Det virker som om du ikke helt forstår at andre mennesker kan ha det helt annerledes enn deg. Det er helt vanlig at noen ikke får seg sommerjobb. Og det går helt fint an å leve på kun studielånet+stipend hele skoleåret. Du tror tydeligvis ikke at det går an, og at man må ha ekstra penger. Selvfølgelig, det er slitsomt å ikke ha så mye ekstra penger, en 1000-lapp bare i mnd hadde gjort seg. Men man lider ingen nød.

Du har muligheten til å tjene litt mer. Hva med å bare ta opp lån, og ikke noe stipend? Så slipper du å "miste" de pengene, og du kan jobbe så mye du vil. Og de pengene som staten får til overs kan gå til mennesker som trenger pengene mer enn deg.

Joda, jeg forstår det, men jeg må få synes det er rart at man aldri greier å få seg en eller annen jobb. Det er vel nesten "alltid" behov i helsesektoren for eksempel. Men om man har noen form for fysisk plage ol. så stiller jo saken seg annerledes.

Om man studerer og bor i Oslo (som jeg gjorde) er det svært vanskelig, om ikke umulig, å klare seg på det Lånekassa utbetaler hver måned. Er man heldig og bor billig går det sikkert akkurat, men hva gjør man da i juni og juli?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon

Joda, jeg forstår det, men jeg må få synes det er rart at man aldri greier å få seg en eller annen jobb. Det er vel nesten "alltid" behov i helsesektoren for eksempel. Men om man har noen form for fysisk plage ol. så stiller jo saken seg annerledes.

Om man studerer og bor i Oslo (som jeg gjorde) er det svært vanskelig, om ikke umulig, å klare seg på det Lånekassa utbetaler hver måned. Er man heldig og bor billig går det sikkert akkurat, men hva gjør man da i juni og juli?

De fleste jeg kjente dro fra Oslo til hjemstedet for å ta sommerjobb på en deltidsjobb de hadde hatt på videregående.

Jeg studerte i Oslo, og hadde såvidt klart meg på lånekassen, men det innebærer selvfølgelig at man må få studenthybel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg kjente dro fra Oslo til hjemstedet for å ta sommerjobb på en deltidsjobb de hadde hatt på videregående.

Jeg studerte i Oslo, og hadde såvidt klart meg på lånekassen, men det innebærer selvfølgelig at man må få studenthybel.

Ja, det er veldig vanlig å dra hjem og jobbe der.

Som jeg skrev ovenfor kan man sikkert få det til gå rundt på kun stipend/lån, men i Oslo er det veldig vanskelig å få studentbolig, og da har man ikke sjans til å klare seg på 90800 i året, rett og slett.

Endret av Lista
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg forstår det, men jeg må få synes det er rart at man aldri greier å få seg en eller annen jobb. Det er vel nesten "alltid" behov i helsesektoren for eksempel. Men om man har noen form for fysisk plage ol. så stiller jo saken seg annerledes.

Om man studerer og bor i Oslo (som jeg gjorde) er det svært vanskelig, om ikke umulig, å klare seg på det Lånekassa utbetaler hver måned. Er man heldig og bor billig går det sikkert akkurat, men hva gjør man da i juni og juli?

Du syntes det ja, men til informasjon, og det er fakta, så nå vet du, at det er helt vanlig. Tro det eller ei...

Tror nok Oslo-studentene klarer seg fint med studielånet og å tjene penger på jobb til rett under grensa uansett ;)

Men så vet jeg om en god del studenter i storbyene som fint kunne tatt samme studiet på billigere plasser. Men det er jo en annen diskusjon.

Det blir bare urettferdig når de som akuratt klarer seg skal få like mye som de som nærmest hadde klart seg uten lån. Da gir man jo penger til alle som vil ha, uavhengig av hvordan de har det økonomisk. Om staten skal drive å kaste rundt penger til alle så vet jeg ikke hvor dette landet ender...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du syntes det ja, men til informasjon, og det er fakta, så nå vet du, at det er helt vanlig. Tro det eller ei...

Tror nok Oslo-studentene klarer seg fint med studielånet og å tjene penger på jobb til rett under grensa uansett ;)

Men så vet jeg om en god del studenter i storbyene som fint kunne tatt samme studiet på billigere plasser. Men det er jo en annen diskusjon.

Det blir bare urettferdig når de som akuratt klarer seg skal få like mye som de som nærmest hadde klart seg uten lån. Da gir man jo penger til alle som vil ha, uavhengig av hvordan de har det økonomisk. Om staten skal drive å kaste rundt penger til alle så vet jeg ikke hvor dette landet ender...

Så vanlig tror jeg ikke det er. Jeg tror jeg aldri har vært borti noen som ikke greier å få seg jobb, og jeg har et stort nettverk. Men nå skal jeg la den diskusjonen ligge død..

Nå var det snakk om å bare klare seg på studielånet, som du eller noe andre skisserte før i tråden. Om man jobber ved siden av klarer man seg selvfølgelig helt greit. At man kan studere på billigere steder er totalt irrelevant. Selvfølgelig velger man den beste utdanningsinstitusjonen, hvis man har valget.

Det er jo du som er kravstor her. Det virker som du mener at DU burde må mer stipend bare fordi du ikke har jobb. Stipend er en av velferdsgodene vi har her i Norge og alle som oppfyller visse krav har rett på dette, enten du vil eller ikke. Det er ikke en urettferdig ordning, som det later til at du synes. Man har det uansett ikke fett om man tjener 150 000 i året (tenk på de som er foreldre til flere barn og er studenter), og det er bare rett og rimelig at man får beholde hele stipendet. Lånekassa "gir ikke penger til alle som vil ha". Lånekassa belønner studenter som fullfører så og så mange studiepoeng med gratis penger.

Endret av Lista
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GirlDreamer

Jeg skjønner ærlig talt ikke hva folk klager på jeg. Jeg levde helt fint med kun stipend og lån, ingen jobb på siden bortsett fra i sommerferien. Og ikke kom her å klag på at husleia er så dyr i storbyer. Jeg fikk plass i bofelleskap i Oslo til 3000 i mnd når jeg søkte i August. Det er også mulig å ta de fleste studier på mindre steder som nevnt tidligere (på mitt studiested er de billigste studenthyblene under 2000 i mnd, inkludert strøm og internett). Desverre er det en skikkelig festkultur blant studenter, så mesteparten av stipend og studielån går jo med til å finansiere dette.

Når man er student så skal man faktisk fokusere på studiene, ikke på hvor mye penger man kan tjene. Og stipendet er der for å støtte de som ikke har så god råd og som ikke har mulighet til å jobbe så mye ved siden av studiene. Har man kapasitet til å jobbe så mye, så trenger man da virkelig ikke stipend. Hvert enkelt individ må derfor avgjøre om det er viktigst å få den utdanningen man vil ha eller å spare penger til andre ting. Man kan ikke få i pose og sekk.

Ærlig talt så virker det som mange av de unge i dag er bortskjemte med at de skal kunne ha all verdens teknologi og reise over alt. Men for mange er realiteten at det ikke er mulig. Faktisk så er jeg kjempeglad for å ha vokst opp i et hjem med kun en mor som var uføretrygdet, for det har lært meg verdien av penger og at man ikke trenger all verdens luksus i hverdagen. Penger gjør en ikke lykkelig, det er menneskene i livet ditt som bidrar til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vanlig tror jeg ikke det er. Jeg tror jeg aldri har vært borti noen som ikke greier å få seg jobb, og jeg har et stort nettverk. Men nå skal jeg la den diskusjonen ligge død..

Nå var det snakk om å bare klare seg på studielånet, som du eller noe andre skisserte før i tråden. Om man jobber ved siden av klarer man seg selvfølgelig helt greit. At man kan studere på billigere steder er totalt irrelevant. Selvfølgelig velger man den beste utdanningsinstitusjonen, hvis man har valget.

Det er jo du som er kravstor her. Det virker som du mener at DU burde må mer stipend bare fordi du ikke har jobb. Stipend er en av velferdsgodene vi har her i Norge og alle som oppfyller visse krav har rett på dette, enten du vil eller ikke. Det er ikke en urettferdig ordning, som det later til at du synes. Man har det uansett ikke fett om man tjener 150 000 i året (tenk på de som er foreldre til flere barn og er studenter), og det er bare rett og rimelig at man får beholde hele stipendet. Lånekassa "gir ikke penger til alle som vil ha". Lånekassa belønner studenter som fullfører så og så mange studiepoeng med gratis penger.

Nå misforstår du. Du mener at grensa skal heves, så dere kan tjene mer og i tillegg få stipend. Jeg mener at dette er en dårlig ide, fordi det da blir mer urettferdig ovenfor de som ikke jobber. Det ER ikke sånn idag, det vet jeg.

Jepp, jeg skulle gjerne hatt mer penger.Men jeg klarer meg helt fint. Men hvis det er sånn at de studentene som tjener langt over grensa i tillegg skal få stipend, så burde jommen meg de andre studentene få mer penger og. Ellers gir de jo penger til folk som ikke trenger det. Og de studentene som ikke jobber trenger alltids mer penger. Da står vi igjen med "rike" studenter som i tillegg FÅR mer penger, og "fattigere" studenter som kun får penger til å kunne klare å leve så de klarer seg.

Jeg hadde vært overlykkelig om jeg hadde tjent bare 20 000 iår fra jobb. Det hadde gjort seg så det holdt. Mens noen krever mer... Skjønner det ikke.

Og de som har barn får jo støtte spesielt for dette:)

Jeg har voksne mennesker i klassa med mann, barn og huslån, og det går rundt for de økonomisk. Det er nå forskjell på folk, men det handler om prioriteringer, og noenganger må man kanskje velge vekk "det beste" for at ting skal gå rundt i hverdagen.

Man har det uansett ikke fett nei. Men hvorfor må man ha det egentlig? Sålenge man klarer seg så er det greit. Men jeg vil gjerne ha meg frabedt at de som har en haug mer penger enn meg skal FÅ enda mer.

Og selv måtte jeg velge bort ønske-studiet pga penger, så det er ikke bare bare å ta det studiet man mener er best. Men du ser jo ikke at folk kan ha det vanskeligere enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå misforstår du. Du mener at grensa skal heves, så dere kan tjene mer og i tillegg få stipend. Jeg mener at dette er en dårlig ide, fordi det da blir mer urettferdig ovenfor de som ikke jobber. Det ER ikke sånn idag, det vet jeg.

Jepp, jeg skulle gjerne hatt mer penger.Men jeg klarer meg helt fint. Men hvis det er sånn at de studentene som tjener langt over grensa i tillegg skal få stipend, så burde jommen meg de andre studentene få mer penger og. Ellers gir de jo penger til folk som ikke trenger det. Og de studentene som ikke jobber trenger alltids mer penger. Da står vi igjen med "rike" studenter som i tillegg FÅR mer penger, og "fattigere" studenter som kun får penger til å kunne klare å leve så de klarer seg.

Jeg hadde vært overlykkelig om jeg hadde tjent bare 20 000 iår fra jobb. Det hadde gjort seg så det holdt. Mens noen krever mer... Skjønner det ikke.

Og de som har barn får jo støtte spesielt for dette:)

Jeg har voksne mennesker i klassa med mann, barn og huslån, og det går rundt for de økonomisk. Det er nå forskjell på folk, men det handler om prioriteringer, og noenganger må man kanskje velge vekk "det beste" for at ting skal gå rundt i hverdagen.

Man har det uansett ikke fett nei. Men hvorfor må man ha det egentlig? Sålenge man klarer seg så er det greit. Men jeg vil gjerne ha meg frabedt at de som har en haug mer penger enn meg skal FÅ enda mer.

Og selv måtte jeg velge bort ønske-studiet pga penger, så det er ikke bare bare å ta det studiet man mener er best. Men du ser jo ikke at folk kan ha det vanskeligere enn deg.

Jeg forstår ikke tankegangen, hvorfor skal studenter som evner å få seg en deltidsjobb bli straffet med mindre stipend? Lånekassen legger faktisk opp til at folk skal jobbe ved siden av studiene, hvis ikke hadde jo grensa vært 0 kroner. ALLE studenter skal ha samme rettigheter, og studenter som velger å jobbe i tillegg til studier skal hvertfall ikke bli straffet i form av unndratt stipend. Så lenge man avlegger studiepoeng, skal man ha mulighet til å få stipend.Velger man gå gjennom studietiden uten å jobbe ved siden, ja vel, da må man leve på det man får. Men å klage på at andre jobber og har ekstra å rutte med blir bare latterlig og du fremstår som bitter.

Anonym poster: 523c3d78397cffc6ba438aca5a25ed7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ikke tankegangen, hvorfor skal studenter som evner å få seg en deltidsjobb bli straffet med mindre stipend? Lånekassen legger faktisk opp til at folk skal jobbe ved siden av studiene, hvis ikke hadde jo grensa vært 0 kroner. ALLE studenter skal ha samme rettigheter, og studenter som velger å jobbe i tillegg til studier skal hvertfall ikke bli straffet i form av unndratt stipend. Så lenge man avlegger studiepoeng, skal man ha mulighet til å få stipend.Velger man gå gjennom studietiden uten å jobbe ved siden, ja vel, da må man leve på det man får. Men å klage på at andre jobber og har ekstra å rutte med blir bare latterlig og du fremstår som bitter.

Anonym poster: 523c3d78397cffc6ba438aca5a25ed7a

"Jeg gikk på NAV jeg, og mottok penger fordi jeg var ufør. Plutselig var jeg så heldig at noen ville ansette meg til tross for min funksjonshemning, og jeg begynte å tjene mine egne penger. Hva skjedde da, tror du? Jo, NAV sluttet å betale trygd til meg!! Jeg trodde alle med funksjonshemming hadde samme rettigheter! Er så urettferdig at jeg STRAFFES og får mindre penger av staten enn "alle andre" nå som jeg bidrar til samfunnet og betaler skatt og greier! :bond: " <-- Ser du noe galt i dette utsagnet? Hvis ja, les ditt eget innlegg en gang til.

Enten er du ute av stand til å jobbe og klare deg selv, eller så er du i stand til å jobbe. Enten er du student som jobber ved siden av, eller så er du i arbeid (i så stor grad at du forsørger deg selv allerede) og studerer ved siden av. Den ene fortjener penger fra staten, den andre klarer seg uten hjelp.

Hvis du ikke så noe galt i utsagnet i kursiv, er vi så grunnleggende uenige at jeg ikke ser noe poeng i å fortsette diskusjonen.

Anonym poster: 93881ad93838154d6c50060748ad187b

Anonym poster: 93881ad93838154d6c50060748ad187b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så lever jeg helt greit med denne grensa og jeg vil tro at Oslo Vest gutta gjør det samme. Det er nemlig ikke noe problem å få stipend for det som er litt over middelklasserik.

1. Inntekstgrensa som nå inkluderer kapitalinntekt er latterlig. Har du eget selskap bestemmer du selv hvor mye du utbetaler til deg selv. Da utbetaler du selvfølgelig akkurat nok i utbytte slik at du får fullt stipend

2. Formuegrensa: Pappa vet allerede hvordan dette fungerer og venter dermed med å overføre den sykt store formuen. Jeg har fått noen kroner og har leilighet med litt lån på => 0 likningsformue

Dermed sitter man der med fult stipend og snart styrtrik. De som blir straffet er bedriftene og de ansatte i middelklassen. De rike vet hvordan formuen skal lures unna (unoterte aksjer, eiendom og lån) og har fullt stipend :)

Merk: Det over er ikke meg, men noen jeg kjenner.

Meg selv:

Jobber deltid med flere andre studenter. Vi vil i år måtte si nei til vakter spesielt grunnet at kapitalinntekt er med i bildet. Vi har ikke pengene våre i AS (må vel få opprettet ett snart!) og arbeidsgiveren lider ved at de må ansette flere og får dårligere kompetanse. Dette er ikke noe annet enn straff for de som ønsker å jobbe. Ingen jobber for under 50kr timen i Norge uansett hvordan du snur og vender på rett eller galt, det blir produktet av denne regelen. Folk sier nei til jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koker innvendig etter å ha lest denne tråden... Jeg tar integrert masterprogram i rettsvitenskap, og jeg ligger på grensa eller litt over 145 000 brutto dette året (etter å ha regnet sånn ca hva jeg kommer til å få utbetalt de restrerende månedene i år). Ingen kan si at jeg tar en lett utdannelse (?), og jeg får gode karakterer samtidig som jeg jobber annenhver lørdag/søndag og kvelder i ukedagene når det passer meg, i tillegg til hele sommerferien og andre ferier.

De nye reglene er Norge i et nøtteskall .Dere som er for dette sier at vi som er i mot forskjellsbehandler dere, men det er jo helt omvendt - det er vi som blir forskjellsbehandlet kun fordi vi ikke legger oss ned på sofaen hjemme hver dag etter en dag på Universitetet. Det verste av alt er at kapitalinntekt skal bli regnet med, hvor er logikken i det? BSU-konto, som nevnt, er forbeholdt til finansiering av bolig og er ikke inntekter man tar ut i løpet av tiden man studerer, ergo er ikke penger man bruker før man er ferdig utdannet!

Jeg synes stipend skal være likt for alle som tar en utdannelse, enten så får alle det eller så får ingen.

Anonym poster: fac01194c06028ed1baf2d4d93da9c93

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...