Gå til innhold

Planlegger reise til Italia, men HVOR skal turen gå?


ara

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier; jeg planlegger tur til Italia sammen med min kjære.. Ingen av oss har vært der før og aner derfor ikke hvor vi vil...

Er ikke ute etter bade- og strandliv, men heller kultur og bygninger/gater og den slags...

Noen kjente Italia-elskere her som kan gi oss noen tips?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville reist til Venezia - romantisk!

Roma - masse å se!

Milano - shopping!

Piza - pizza? :fnise:

Bologna - det eldste universitetet i verden?

Firenze - fin gammel by.

Toscana - vingårder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje lenken nedenfor kan gi litt inspirasjon?

http://wikitravel.org/en/Italy

Takk for lenke :)

Ville reist til Venezia - romantisk!

Roma - masse å se!

Milano - shopping!

Piza - pizza? :fnise:

Bologna - det eldste universitetet i verden?

Firenze - fin gammel by.

Toscana - vingårder!

OOOh, er jo så mye fristende. Vingårder, gammel by og romantikk er jo mest interessant :) Takk for en kort "innføring" i noen av stedene!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig!

Så har du jo strandferie også , da. Fins en strandby sør for Roma. Den heter Baia Domizia, og der kan man bo billig i litt luksus, enten i bungalov, hytte eller leilighet. Er som en liten landsby som har alt fra supermarked, frukt og grønsakshandler, klesbutikker.

Selv var jeg der i 1 uke, før vi dro noen dager til Roma, før vi dro hjem.

Jeg vet om noen som kombinerte Venezia med en strandferie. De bodde på et strandhotell i nærheten av Venezia, så de kunne dra til Venezia på relativ kort tid.

Endret av Bølle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest17

Har reist mye rundtom i Italia, kjempeflott land! Hvor lenge er det dere har planer om å være på farten? Vil anbefale dere å ikke gape over for mye på en ferietur, men heller ta å velge ut de byene/distriktene som frister mest og jobb dere utifra det.

Milano er shoppingbyen nummer en i Italia, her finner du alt av italiensk design, men det koster... Utelivet er også bra. Torino er også flott. Cinque Terre er verdt å få med seg.

Toscana kan helt klart anbefales. Firenze er nydelig dog noe overfylt med turister på sommerstid, dette kombinert med smale gater gjør det hele noe klaustrofobisk. Mye flotte bygg, Ponte Vecchio og museer i verdensklasse. Siena og Lucca er også flotte byer verdt å få med seg. Pisa hadde jeg ikke tatt å brukt tid på, første nedturen jeg har hatt i Italia så lang. Ekstremt turistifisert, innkastere på resturantene og souvenirselgere overalt.

Bologna er også en fin by, masse studenter, koselig uteliv og god mat.

Anbefaler boka "Veien til Toscana" av Trond Berg Eriksen om dere er litt kunstinteressert. Mye interessant lesing :-)

Bare spør om det er noe du lurer på, dette ble litt generell info, men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere i år var jeg i Cinque Terra. Anbefales for kjærestepar. Kan blant annet gå kjærestestien ;) Kan komme dit med tog. Ingen biler i gatene. Båt er det kjappeste måten å komme seg til alle stedene, for toget stopper kun på noen utvalgte plasser..

Cinque Terra ligger ikke så langt unna Pisa og Firenze. Eller Toscana!!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuuusen takk for veldig givende svar!!

Er blitt en smule klokere nå, men jammen er det vanskelig å velge!! Må nok reise flere ganger :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiste til Italia med ei venninne i fjor vår, vi fløy til Venezia, tok buss til Ljubljana (Slovenia), overnatta, dro tilbake til Venezia neste dag, og tok tog videre til Rimini og deretter buss til San Marino. Bodde på gårdshotell på landsbygda midt mellom riksgrensa til San Marino og San Leo i noen dager, og det var paradis på jord! Kortreist mat (var ikke mange metrene fra fjøset til kjøkkenet) og egen vingård. Rakk litt sightseeing i San Marino også før vi dro tilbake til Venezia og tilbragte de siste dagene der.

Den ferien kommer høyt på min toppliste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Italia er bare fantastisk, så tenk på hva dere liker og bestem etter det. Jeg elsker Bologna, Roma, alle de mindre byene i Emilia-Romagna, Puglia... Firenze synes jeg er slitsomt og fullt av amerikanere. Venezia er helt fantastisk, men om sommeren er det veldig mange turister der, det er bedre på et annet tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal til Italia senere i år, og satser på Verona og Gardasjøen. Tar fly til Verona, leier bil der. Har booket oss inn på en vingård et par dager, og skal være resten av tiden i en av småbyene rundt Gardasjøen. Så skal vi kjøre rundt i distriktet, ta båten over til andre småbyer, og bare kose oss!

Rundt Verona er det også kjente vindistrikt, og mange store og små vingårder å besøke. Toscana er jo veldig kjent for god mat og vin, men det er ikke langt til f.eks Gardasjøen derfra. Det er vakkert ved Gardasjøen, mange slott og borger langs sjøen, og mange små og vakre byer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firenze! Fantastisk by. Neste gang jeg skal nedover skal jeg leie bil å kjøre rundt i toscanaområdet. Men Firenze må du få med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...