Gå til innhold

Sier 'helgete' i stedet for helvete


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En jeg kjenner, som er kristen, sier dette mye.

Har dere hørt noe lignende? Er det ikke utrolig teit? Jeg må nesten le når han sier det. HELGETE ALTSÅ!!

Anonymous poster hash: 3935f...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LilleTusenfryd

Hehe, helgete var ny!

Men det er sykt mye rart folk sier i stedet for akkurat banneordet..

En kamerat meg sier FISKEN! i stedet for FITTE!

Vet også om mange som sier fyfarao, i stedet for fyfaen. Det synes jeg forøvrig er sykt irriterende, akkurat den fyfarao.

Noen sier Helgeroa! i stedet for Helvete!

Mange varianter av det der...

Endret av LilleTusenfryd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hofmann

Ja, Gud er visst veldig pertentlig sånn sett, og Han skjønner heller ikke hva det er som egentlig menes når noen sier ting som "helgete" og "fy farao". Gud er nemlig ikke bare sykelig opptatt av detaljer, men Han er også litt treig. Lunefull fyr også, for Han sender deg rett til "Helgete" dersom Han ikke er fornøyd med deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilleTusenfryd

Ja, Gud er visst veldig pertentlig sånn sett, og Han skjønner heller ikke hva det er som egentlig menes når noen sier ting som "helgete" og "fy farao". Gud er nemlig ikke bare sykelig opptatt av detaljer, men Han er også litt treig. Lunefull fyr også, for Han sender deg rett til "Helgete" dersom Han ikke er fornøyd med deg.

Haha, dro på smilebåndet av den der :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hofmann

Haha, dro på smilebåndet av den der :fnise:

Apropos det, så er Gud også en ordentlig spøkeful. Derfor har han kalt "Helgete" for nettopp "Helgete", sånn at hver gang du tenker: "Å nei. Havner jeg i "Helgete" nå?", så er Gud der med en gang og bare "Psyche! Nå havner du i Helvete" (Gud har lov til å si det selv).

Men fra spøk til alvor; Jeg regner med at denne frykten for bannskap blant enkelte kristne, har en del å gjøre med at en "ikke skal misbruke Herrens navn". Dette har alltid slått meg som en eneste stor mistolkning av det prinsippet. Jeg tenker det er mer logisk at dette med å "misbruke Guds navn" har å gjøre med det å gi seg ut for å tale i Guds navn, misbruke Guds navn for å skape blest rundt en eller annen agenda. Som f.eks. da George Bush hele tiden snakket om hvordan "Gud var på deres side" under Irak-krigen. Da tenkte jeg at han "misbrukte Guds navn", og at det er det den regelen er til for. Ikke for folk som sier "Herre Gud" og "fy faen" og sånne ting. Det tror jeg Gud (om Han finnes) gir en lang faen i.

Endret av middels
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LilleTusenfryd

Men fra spøk til alvor; Jeg regner med at denne frykten for bannskap blant enkelte kristne, har en del å gjøre med at en "ikke skal misbruke Herrens navn".

Tror du har rett i dette her. Men så er det vel noen som også er redde for at man "kaller på djevelen" ved å si fyfaen, helvete m.m.?

Derfor skal man liksom ikke si ting som herregud osv fordi da misbruker man guds navn - og så skal man atpåtil ikke rope på djevelen? Har jeg alltid trodd da - selvom jeg ikke har noe grunnlag for hvorfor jeg tror det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, dro på smilebåndet av den der :fnise:

Jeg og :)

Anonymous poster hash: c4595...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor midt i bibelbelte og her leser folk prikk prikk prikk om det leses høyt og det er banneord til stedet.

Ellers så er banning en del av språket vårt, enten vi vil eller ei. Det finnes vel også banning i alle språk.

Herlig London sier folk her når de er riktig gale.



Anonymous poster hash: c4595...f0c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilleTusenfryd

Bor midt i bibelbelte og her leser folk prikk prikk prikk om det leses høyt og det er banneord til stedet.

Ellers så er banning en del av språket vårt, enten vi vil eller ei. Det finnes vel også banning i alle språk.

Herlig London sier folk her når de er riktig gale.

Anonymous poster hash: c4595...f0c

Den har jeg også hørt i bibelbeltet.

Her jeg bor i Rogaland sier jo ALLE grævlig, istedet for jævlig.... :fnise:

Selv vet jeg opphavet til dette ordet, som jo var grevelig (som i greve) og ikke jævlig - men det vet ingen av de "innfødte" jeg har snakket med som bruker dette ordet i annenhver setning og bare unngår å si jævlig.

Endret av LilleTusenfryd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg også hørt i bibelbeltet.

Her jeg bor i Rogaland sier jo ALLE grævlig, istedet for jævlig.... :fnise:

Selv vet jeg opphavet til dette ordet, som jo var grevelig (som i greve) og ikke jævlig - men det vet ingen av de "innfødte" jeg har snakket med som bruker dette ordet i annenhver setning og bare unngår å si jævlig.

Jeg er i nabofylket sørover :). Grevelig har jeg ofte hørt når du nevner det. Synd at mannen sover, han er konge til å huske slike uttrykk!

Anonymous poster hash: c4595...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilleTusenfryd

Så overrasker det med også at Milde Moses og Herre Jemini oppleves å være "okej" å bruke i de kretser der faenihælvete er uhørt. I min logiske tanke tenker jeg at Herre Gud og Milde Moses må være likestilt. Og i Bibelen tenker jo folk stygt om djevelen og, så å si "Fyfaen" - det er jo bare å disse djevelen, og det gjør de jo læll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så overrasker det med også at Milde Moses og Herre Jemini oppleves å være "okej" å bruke i de kretser der faenihælvete er uhørt. I min logiske tanke tenker jeg at Herre Gud og Milde Moses må være likestilt. Og i Bibelen tenker jo folk stygt om djevelen og, så å si "Fyfaen" - det er jo bare å disse djevelen, og det gjør de jo læll.

Kanskje de tenker at de finner ikke Gud ut av :fnise: , de lurer han simpelthen. Herre Jemini er flittig brukt her nede i stedet for herregud, og det sjarmerende forsøket på å lure Gud med Herlig London. Så har vi det saftige uttrykket annen i ellevte, eller faen i helvete som jeg ville ha sagt.

Her er flere: http://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/2006/Spraaknytt_1_2006/Religioes_banning/

Anonymous poster hash: c4595...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...