Gå til innhold

Han og hun blir HEN


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Sukkerbit

Det er så mange ganger jeg har skrevet "han/hun" o.l, fordi jeg ikke har visst hva jeg skulle skrive. Her inne skriver enormt mange h*n. Mye bedre da å skrive hen. Jeg skal absolutt ta i bruk dette ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer nok ikke til å bruke det noe særlig i muntlig språk, men det kommer til å hjelpe meg når jeg skriver oppgaver og rapporter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er patetisk. Man er enten eller :)

Anonymous poster hash: b97d1...a81

Kan ikke fatte og begripe hvorfor du mener det er patetisk. Det kan brukes når man ikke vet eller vil si kjønnet på personen man snakker om, på samme måte som flere bruker 'h*n' her på KG.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mange har hen-pronomen, og det er nyttig når en enten ikke kan eller vil bruke han-/hun-pronomen.



Anonymous poster hash: 1984f...fef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja såklart, det eneste som skiller kjønna fra hverandre er oppdragelse , miljø og stereotyper.

Ellers er begge kjønn klin like om vi ser bortifra de fysiske forskjellene.

Om en gutt blir oppdratt som ei jente så ja, da blir han ei jente. Og omvendt.

På høy tid at kjønnsdiskriminerende betegnelser som "mann" og "kvinne" blir byttet ut med en betegnelse som dekker begge kjønn. Det vil isåfall være en stor seier for likestillingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Et totalt unødvendig ord.

Ikke hvis man skriver akademiske tekster.

Anonymous poster hash: 07293...772

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sukkerbit

Ja såklart, det eneste som skiller kjønna fra hverandre er oppdragelse , miljø og stereotyper.

Ellers er begge kjønn klin like om vi ser bortifra de fysiske forskjellene.

Om en gutt blir oppdratt som ei jente så ja, da blir han ei jente. Og omvendt.

På høy tid at kjønnsdiskriminerende betegnelser som "mann" og "kvinne" blir byttet ut med en betegnelse som dekker begge kjønn. Det vil isåfall være en stor seier for likestillingen

Hvis du tenker så det knaker vil jeg nok tro du finner ut at det kanskje ikke har så mye med det du skriver å gjøre.

Har du aldri skrevet en tekst der du ikke har visst hva kjønnet var og har dermed skrevet h*n eller han/hun? Du er vel i grunn høyere utdannet, så vil tro du har vært borti dette problemet.

Endret av Sukkerbit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja såklart, det eneste som skiller kjønna fra hverandre er oppdragelse , miljø og stereotyper.

Ellers er begge kjønn klin like om vi ser bortifra de fysiske forskjellene.

Om en gutt blir oppdratt som ei jente så ja, da blir han ei jente. Og omvendt.

På høy tid at kjønnsdiskriminerende betegnelser som "mann" og "kvinne" blir byttet ut med en betegnelse som dekker begge kjønn. Det vil isåfall være en stor seier for likestillingen

Det er ikke snakk om å kvitte seg med 'mann' og 'kvinne'. For eksempel i stillingsutlysninger kan man si: "Vi ønsker at hen vi ansetter er sånn og sånn" i stedet for "Vi ønsker at den mannen eller kvinnen vi søker er sånn og sånn". Plassbesparende rett og slett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Jeg synes det er unødvendig å ha et kjønnsegregerende språk. Et kjønnsnøytralt samfunn burde ha et kjønnsnøytralt språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Herlig til oppgaveskriving, fagtekster og eventuelt formelle tekster der det enten skal anonymiseres hvem man skriver om eller der det ikke vites om det er en han eller en hun. Herrefred så deilig å slippe å skrive "han eller hun" tusen ganger i en tekst, det går raskere å skrive og teksten flyter lettere dersom man kan skrive "hen".



Anonymous poster hash: 7eaea...ca5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker så det knaker vil jeg nok tro du finner ut at det kanskje ikke har så mye med det du skriver å gjøre.

Har du aldri skrevet en tekst der du ikke har visst hva kjønnet var og har dermed skrevet h*n eller han/hun? Du er vel i grunn høyere utdannet, så vil tro du har vært borti dette problemet.

Innlegget mitt var 100% ironisk. Det er store forskjeller blant kjønn som ikke har noe med miljø og oppvekst å gjøre - Harald Eia hadde en fin dokumentar som het "Hjernevask" som tar opp temaet her - for det er faktisk engang slik at det finnes kjønnsforskere i Norge som mener menn og kvinner er klin like om vi ser bortifra det ytre.

Endret av Tekola
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

et bakvendt ord som gjør det motsatte av hva språk skal. når vi først er i gang med å fordumme verden,kan vi ikke slutte å dele inn kattedyr løve og tiger også? nei, det der er ikke en elg, det er en firebeint.

Anonymous poster hash: 4d2c9...c1d

Dette er en av de mest håpløse analogier jeg har vært borti. Når det gjelder dyr, har vi jo allerede de kjønnsnøytrale pronomenene "den" og "det".

Jeg trodde man forlengst hadde skrinlagt forsøket på å innføre "hen" som pronomen på norsk. Jeg må innrømme at jeg har litt vanskelig for å svelge ordet, men samtidig ser jeg hvilke fordeler det vll kunne gi i en del sammenhenger. I likhet med andre her tror jeg at ordet fortrinnsvis ville blitt brukt skriftlig. Jeg kan vanskelig tenke meg at det vil bli vanlig i talespråket med det første.

Innlegget mitt var 100% ironisk. Det er store forskjeller blant kjønn som ikke har noe med miljø og oppvekst å gjøre - Harald Eia hadde en fin dokumentar som het "Hjernevask" som tar opp temaet her - for det er faktisk engang slik at det finnes kjønnsforskere i Norge som mener menn og kvinner er klin like om vi ser bortifra det ytre.

Jeg er temmelig sikker på at Sukkerbit skjønte ironien. Den var ikke så veldig subtil.

Endret av Tekola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innlegget mitt var 100% ironisk. Det er store forskjeller blant kjønn som ikke har noe med miljø og oppvekst å gjøre - Harald Eia hadde en fin dokumentar som het "Hjernevask" som tar opp temaet her - for det er faktisk engang slik at det finnes kjønnsforskere i Norge som mener menn og kvinner er klin like om vi ser bortifra det ytre.

Amen!

Anonymous poster hash: ffd12...3a0

Endret av Tekola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerbit

Dette er en av de mest håpløse analogier jeg har vært borti. Når det gjelder dyr, har vi jo allerede de kjønnsnøytrale pronomenene "den" og "det".

Jeg trodde man forlengst hadde skrinlagt forsøket på å innføre "hen" som pronomen på norsk. Jeg må innrømme at jeg har litt vanskelig for å svelge ordet, men samtidig ser jeg hvilke fordeler det vll kunne gi i en del sammenhenger. I likhet med andre her tror jeg at ordet fortrinnsvis ville blitt brukt skriftlig. Jeg kan vanskelig tenke meg at det vil bli vanlig i talespråket med det første.

Jeg er temmelig sikker på at Sukkerbit skjønte ironien. Den var ikke så veldig subtil.

Ja, jeg skjønte ironien :fnise:

Innlegget mitt var 100% ironisk. Det er store forskjeller blant kjønn som ikke har noe med miljø og oppvekst å gjøre - Harald Eia hadde en fin dokumentar som het "Hjernevask" som tar opp temaet her - for det er faktisk engang slik at det finnes kjønnsforskere i Norge som mener menn og kvinner er klin like om vi ser bortifra det ytre.

Hvis du prøver å tenke så det knaker igjen så forstår du helt sikkert at det ikke var ironien som var problemet med innlegget ditt. Dette med "hen" har ingenting med kjønnsforskjeller å gjøre. Det har med at det er mye enklere å skrive "kanskje du burde tenke på at hen ikke ønsker dette?" i stedet for å skrive "kanskje du burde tenke på at han/hun (eller h*n) ikke ønsker dette?".

Du er som jeg har påpekt høyere utdannet, så du har nok vært borti dette problemet du også. Det passer seg ikke å skrive h*n for eksempel og da må man omformulere hele setningen noen ganger.

Men du overdriver jo så enormt at det nesten er komisk. Dette har null niks med kjønn å gjøre. Det har med å gjøre det enklere å skrive når man ikke henvender seg til ett spesielt kjønn, der kjønn er irrelevant eller der man ikke vet hvilket kjønn det er snakk om.

Endret av Sukkerbit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Bare om transseksuelle kanskje.. kommer an på hva de selv foretrekker

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, jeg skjønte ironien :fnise:

Hvis du prøver å tenke så det knaker igjen så forstår du helt sikkert at det ikke var ironien som var problemet med innlegget ditt. Dette med "hen" har ingenting med kjønnsforskjeller å gjøre. Det har med at det er mye enklere å skrive "kanskje du burde tenke på at hen ikke ønsker dette?" i stedet for å skrive "kanskje du burde tenke på at han/hun (eller h*n) ikke ønsker dette?".

Du er som jeg har påpekt høyere utdannet, så du har nok vært borti dette problemet du også. Det passer seg ikke å skrive h*n for eksempel og da må man omformulere hele setningen noen ganger.

Men du overdriver jo så enormt at det nesten er komisk. Dette har null niks med kjønn å gjøre. Det har med å gjøre det enklere å skrive når man ikke henvender seg til ett spesielt kjønn, der kjønn er irrelevant eller der man ikke vet hvilket kjønn det er snakk om.

Jeg er også høyere utdannet og har aldri opplevd problemer rundt han/hun...og jeg har skrevet maaaange oppgaver både på universitet og høyskolenivå.

Anonymous poster hash: ffd12...3a0

Endret av Tekola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Er det ikke litt tankevekkende at vi kan skrive kjønnsnøytralt om barn: "Jeg har prøvd flere metoder for å lære barnet forskjellen på natt og dag. Dessverre har det fortsatt problemer med å sovne."

Det eneste "hen" vil gjøre er å gi et tilsvarende pronomen som "det" eller "den" til setninger der vi må bruke flere eller lange ord når vi omtaler personer. "Sjåføren krasjet etter en vil ferd og det ble senere klart at vedkommende (hen) hadde drukket". Jeg må si at "hen" er da mye bedre for setningen her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å fortsette å bruke han/hun istedenfor hen. Jeg vil ikke at leseren skal tro jeg snakker om en transe. Jeg kommer heller ikke til å bruke hen om en person bare fordi vedkommende ønsker å være et annet kjønn. Det blir like dumt som å ha et tredje kjønn i passet, det er forskjell på fakta og følelser.



Anonymous poster hash: c93af...783
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen sier til meg at de ønsker jeg skal bruke det så er det helt greit for meg. Men ellers er det ikke så viktig for meg.

Anonymous poster hash: c77e1...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...