Gå til innhold

Starter på ungdomsskolen, vet ikke hvilket språk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Velg spansk, så kan du et språk som gjør det mulig for deg å kommunisere med mennesker som snakker spansk, fransk, italiensk og portugisisk, altså store deler av verden. Å lære seg enda et germansk språk, når du allerede har et som morsmål, er litt bortkastet. Riktignok kan tysk være nyttig i arbeidslivet, dersom du har tenkt å jobbe innen handel og finans, men det er uansett ikke så veldig lenge til kinesisk tar over den posisjonen.



Anonymous poster hash: f84b7...2ba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok fransk da vi ikke hadde valget om spansk. Jeg tror hvis jeg skulle velge i dag, så ville jeg valgt spansk. :) Jeg har ikke har mye brukt for fransk i etter tid. For min del hadde jeg en helt forferdelig fransklærer på ungdomsskolen noe som gjorde at vi slet med overgangen til vgs. :(

Anonymous poster hash: 64b7f...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg spansk, så kan du et språk som gjør det mulig for deg å kommunisere med mennesker som snakker spansk, fransk, italiensk og portugisisk, altså store deler av verden. Å lære seg enda et germansk språk, når du allerede har et som morsmål, er litt bortkastet. Riktignok kan tysk være nyttig i arbeidslivet, dersom du har tenkt å jobbe innen handel og finans, men det er uansett ikke så veldig lenge til kinesisk tar over den posisjonen.

Anonymous poster hash: f84b7...2ba

De færreste får noen som helst bruk for tredjespråket de velger. Det handler mer om hva som er greiest å komme seg gjennom. De som er så opptatt av sånt at de kan komme til å bruke det aktivt senere ville neppe spurt om hvilket språk som er lurest å ta på Kg.

Anonymous poster hash: 94390...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva du vil gjøre med det i etterkant, om du vil reise mye i verden vil nok spansk eller fransk være best. De fleste steder man reiser hvor de prater tysk vil mange forstå eller prate engelsk også, men det er et det ikke alltid tilfelle i f.eks. Sør- og Mellom-Amerika (+ noen i USA).

Om jeg skulle lært meg et nytt språk ville det vært spansk, men jeg kan litt tysk og litt fransk, men alt for lite til å kunne snakke noe særlig, men jeg forstår det meste som sies på tysk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spansk ville jeg valgt, snakkes i omtrent hele latinamerika og spania.

Fransk er ok,de snakker jo det i veldig mange land(som 2.språk som regel)

Tysk er næringslivsrettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spansk ville jeg valgt, snakkes i omtrent hele latinamerika og spania.

Ehh. Vi bor i Norge. Hvem bryr seg om hvilket språk de snakker i latin-Amerika?

Anonymous poster hash: 94390...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okai, da beklager jeg for å anbefale spansk da.......... Skjønner jo at noen synes det er vanskelig og andre synes det er lett. Men JEG synes ikke det er så vanskelig å lære. og jeg synes spansk er gøy, derfor kan jeg anbefale det. Selv om jeg ikke har hatt de andre språkene. Men beklager så mye for at jeg sa det...

Denne "unnskyld at jeg er til"-holdningen din må du kutte ut! Du anbefalte spansk, det er din rett, og selv om jeg var uenig må du stå opp for det du sier, ikke "legg deg flat" bare fordi noen er uenig!

Anonymous poster hash: 94390...94b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tysk i mange år på ungdomsskolen og videregående. Flyttet til Spania, bodde der i 4 år og lærte meg spansk tilnærmet flytende. Kom hjem fikk jobb som Spansk-norsk tolk. Er ikke i tvil om at spansk er mer nyttig å kunne enn tysk. Med spansken kan man lett forstå litt italiensk og portugisisk også.



Anonymous poster hash: 67a2a...f0e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne "unnskyld at jeg er til"-holdningen din må du kutte ut! Du anbefalte spansk, det er din rett, og selv om jeg var uenig må du stå opp for det du sier, ikke "legg deg flat" bare fordi noen er uenig!

Anonymous poster hash: 94390...94b

Haha, jeg gidder ikke diskutere noe så dumt. Derfor jeg hadde den holdningen. Jeg har ingen problemer med at du kanskje ikke mener at spansk er det beste språket. Alle kan ikke mene det samme så klart. Noen synes matte er kjempe enkelt og et logisk fag. Mens andre skjønner ikke bæret! Men jeg synes spansk er et fint språk. Hvorfor kan ikke jeg få anbefale det da?

Endret av Taklampe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne "unnskyld at jeg er til"-holdningen din må du kutte ut! Du anbefalte spansk, det er din rett, og selv om jeg var uenig må du stå opp for det du sier, ikke "legg deg flat" bare fordi noen er uenig!

Anonymous poster hash: 94390...94b

Måten du svarer på er utrolig frekk!

Jeg anbefaler spansk da glosene er relativt enkle å lære (mye likt på engelsk som på spansk), men tysk fordi det kan være mer ettertraktet i jobb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spansk, men har aldri hatt brukt for det i ettertid. Har derimot flere ganger skulle ønske jeg snakket tysk! Tror det er veldig individuelt hva man får brukt for, så du bør nok velge ut i fra hva du har lyst å lære :)



Anonymous poster hash: d95f5...db6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne "unnskyld at jeg er til"-holdningen din må du kutte ut! Du anbefalte spansk, det er din rett, og selv om jeg var uenig må du stå opp for det du sier, ikke "legg deg flat" bare fordi noen er uenig!

Anonymous poster hash: 94390...94b

Det er lov å være uenig ja! Men dette her er ikke å være uenig, men bare frekk og teit:

"Hva slags argument er nå dette? Dette blir litt som 'jeg anbefaler min lege/tannlege', selv om vedkommende vet lite om hvor flink han/hun er i forhold til andre. "

Anonymous poster hash: 94390...94b

Anonymous poster hash: 6b9ab...509

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke av språkene kan dine foreldre hjelpe deg med? Velg det. Jeg syntes selv faktisk tysk var morsomt.



Anonymous poster hash: 8b856...88d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg valgte tysk på videregående, mest fordi det var noe jeg måtte og ville ta det "letteste" språket. For all del, tysk er ikke enkelt, men det er det språket med lettest uttale. Grammatikken er nok verst etter hva jeg har forstått, men ingen språk er vel enkle å lære seg uansett..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tysk i mange år på ungdomsskolen og videregående. Flyttet til Spania, bodde der i 4 år og lærte meg spansk tilnærmet flytende. Kom hjem fikk jobb som Spansk-norsk tolk. Er ikke i tvil om at spansk er mer nyttig å kunne enn tysk. Med spansken kan man lett forstå litt italiensk og portugisisk også.

Anonymous poster hash: 67a2a...f0e

Ja, om man jobber som spansk-norsk tolk tror jeg også at spansk er mer nyttig å kunne enn tysk..

Anonymous poster hash: 94390...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg gidder ikke diskutere noe så dumt. Derfor jeg hadde den holdningen. Jeg har ingen problemer med at du kanskje ikke mener at spansk er det beste språket. Alle kan ikke mene det samme så klart. Noen synes matte er kjempe enkelt og et logisk fag. Mens andre skjønner ikke bæret! Men jeg synes spansk er et fint språk. Hvorfor kan ikke jeg få anbefale det da?

Det er jo nettopp det jeg sier! Du kan få anbefale det! Jeg argumenterte mot, men du har full rett til å stå på ditt standpunkt, i stedet for å beklage det du skrev. Don't be a pushover!

Anonymous poster hash: 94390...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Måten du svarer på er utrolig frekk!

Jeg anbefaler spansk da glosene er relativt enkle å lære (mye likt på engelsk som på spansk), men tysk fordi det kan være mer ettertraktet i jobb

Glosene i spansk er da ikke lettere enn glosene i tysk, som minner mye både om norsk og engelsk.

Anonymous poster hash: 94390...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å være uenig ja! Men dette her er ikke å være uenig, men bare frekk og teit:

"Hva slags argument er nå dette? Dette blir litt som 'jeg anbefaler min lege/tannlege', selv om vedkommende vet lite om hvor flink han/hun er i forhold til andre. "

Anonymous poster hash: 94390...94b

Anonymous poster hash: 6b9ab...509

Ja, og om man syntes mitt argument var dårlig, så er det enda en bedre grunn til å ikke beklage. Jeg ville hatt mye mer respekt for en som gikk hardt ut mot mitt utsagn enn en som så raskt "gav seg".

Anonymous poster hash: 94390...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke av språkene kan dine foreldre hjelpe deg med? Velg det. Jeg syntes selv faktisk tysk var morsomt.

Anonymous poster hash: 8b856...88d

Foreldrene..? Jeg har aldri fått hjelp av mine foreldre til lekser noen gang i hvert fall. Ikke en gang på barneskolen. Jeg klarte meg selv (slenger inn litt snikskryt), og det gjør sikkert Ts også.

Anonymous poster hash: 94390...94b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens, kutt dette med næringslivet og ditt for en datt. Sannsynligheten for at Ts ender opp som spansk tolk eller whatever er forsvinnende liten.

Det hele er enkelt. Hva er greiest å komme seg gjennom? Det er tysk.

Anonymous poster hash: 94390...94b

Jeg valgte spansk. Synes faktisk det er lettere å lære enn tysk. Spansk har faktisk mye til felles med norsk og mange ord som ligner. F.eks ingeniero (ingeniør), escuela (skole), escribir (skrive), madre (mor), padre (far).

Det jeg syntes var vanskelig i begynnelsen var dette med at det ikke finnes intetkjønn. Nå synes jeg det vanskelige er å huske hvordan jeg skal snakke i fremtid og fortid (det er 3 forskjellige måter å skrive fortid på som jeg har lært til nå ihvertfall, og husker ikke hvordan jeg bøyer et verb f.eks i preterito indefinido, så jeg pleier å måtte sjekke det på internett)

Jeg synes spansk er veldig kjekt å lære seg.

Anonymous poster hash: a4418...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...