Gå til innhold

Bare jeg som hater dette?


Tanuki

Anbefalte innlegg

Om du ikke kan powernappe 30 min på dagtid når baby sover, tør jeg nesten påstå at da er du ikke trøtt nok.

Anonymous poster hash: 76d3f...49f

Ikke alle babyer som sover 30 min i strekk på dagtid.

Ellers helt enig TS, slapp heldigvis unna kommentarene om amming. Eneste som faktisk la seg opp i det i hele tatt var en relativt nær venninne. Syntes det var ganske dårlig, men valgte å heve meg over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sov mens baby sover var nesten livsmottoet mitt i første permisjonen min, så skjønner ikke hva som er så fryktelig med det. Har man en baby som er våken store deler av natta og som regel måtte trilles i søvn på dagtid, så må man bare sove når baby sover de gangene det er mulig selv om det bare er 20 min nå og da. Gikk jeg to dager uten å sove på dagen så fikk jeg en intens hodepine som bare kunne kureres med søvn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke kan powernappe 30 min på dagtid når baby sover, tør jeg nesten påstå at da er du ikke trøtt nok.

Anonymous poster hash: 76d3f...49f

Eller så er man altfor trøtt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Dennec tråden her bekrefter iallefall hvor begrenset forståelseshorisont enkelte har.

Har de opplevd eller ikke opplevd noe selv er det komplett umulig at det skjer.

Selv betviler jeg spredningen av Ebola, har jo enda ikke hatt det sjøl. Ergo kan det ikke eksistere. Hilsen kort i nøtta.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som HATER når folk lirer av seg følgene:

- Sov mens baby sover!
Hallo i luken, hvor OFTE skjer det at baby, utenom natt, sover såpass lenge at jeg også kan sove? Når han endelig sover, og det skjer IKKE ofte, så er jeg som regel så sliten at jeg ikke greier å sove uansett!
- Ammer du? Du ammer vel? Får han brystmelk eller mme? Ammer du eller bruker du flaske?
OMFG! SLUTT å spørre om amming! :rasende: Sorry, jeg fikk ikke til ammingen, prøvde i flere uker, men nei, jeg er vel en dårlig mor da! Er så lei av å måtte forklare forsvare at jeg ikke fikk til ammingen!
Jadda, de fleste mener det godt, men er bare så lei av slike teite utsagn/spørsmål!
Sånn, da var den utblåsningen over. :vin:

For min del var det verste utsagnet en av mine tanter som sa at jeg måtte nyte tiden mens poden var baby. Ikke visste hun at jeg reiste hjem til mine foreldre siden jeg hadde fødselsdepresjon og trengte en liten avkobling.

Anonymous poster hash: 2b3f6...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er å legge seg opp i andres saker i det heletatt å gi et velmenende tips om å huske å sove når baby sover, framfor å prioritere husarbeid og sånt. Det er dessverre ikke alle babyer som sover mer enn 20 min av gangen, og da blir det jo vanskeligere, men når det er sagt så hjelper det for energien i det lange løp å bare lukke øynene å slappe av i disse minuttene, selv om man ikke rekker å sovne.

Selv hadde jeg baby som sov tre timer de første par månedene, og så snere var det en lur på en time og en på to timer, så jeg kunne uten problemer sove når han sov. De som kommer med disse rådene, vet neppe om man har en baby som sover godt på dagtid eller ikke, og de kommer med det rådet bare fordi at det for mange kan gjøre tilværelsen lettere. Kan ikke huske å selv ha gitt det rådet, da jeg egentlig regner med de fleste skjønner at søvn i visse perioder må prioriteres over husarbeid, men om jeg hadde kommet med et slikt velmenende råd, og evt. fått et krasst svar tilbake, så hadde ikke det vært spesielt hyggelig.

For å ta et lite eksempel; Jeg fikk ikke til å amme liggende om natten, så jeg måtte sitte og være våken under hver amming. Det var utorlig slitsomt, og gjorde at jeg fikk mindre søvn, og brukte lengre tid på å sovne igjen enn om jeg hadde kunnet amme liggende. Ble likevel ikke sur for de som rådet meg til å amme liggende. Det er jo bare et velmenende råd som er ment for å gjøre hverdagen bedre.

Min baby var kolikkbaby, så for meg var det veldig viktig å få sove litt på dagtid før skrikingen begynte på ettermiddagen.

Når det kommer til amming, så er jeg enig med deg, ts. Det er en uting å legge seg opp i det. Jeg fikk til å amme uten problemer, men jeg fikk likevel litt kommentarer på det. Først fikk jeg kommentarer fra familie, spesielt de eldre, at det var så flott at jeg ammet, at det var så mange som droppet det i disse dager. Da ble jeg egentlig litt irritert inni meg, på vegne av de som ikke får til. Men etter hvert som baby var sånn 6-7 mnd, så kunne jeg faktisk få kommentarer fra andre mødre med baby på åpen barnehage som synes det var rart at jeg ammet så mye som jeg gjorde enda. Nesten som om det skulle være noe galt i at babyen min fortsatt fikk hovednæringen sin fra morsmelk.

Så kommentarer om amming går begge veier, selv om jeg definitivt synes kommentarer på hvorfor man IKKE ammer desidert er verst.

Endret av Teriyaki
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i det med sovingen, men ikke det med ammingen. De aller, aller fleste kan få til ammingen hvis de bare er innstilt på å prøve nok. Men for mange (de fleste, vil jeg nesten påstå) krever det at man ikke gir opp selv om det er tøft i starten ("alle" blir såre osv), og at man faktisk søker kyndig hjelp tidlig (og ofte) nok for å sørge for at teknikken er rett.

Anonymous poster hash: 69651...2c4

Enig og uenig. Jeg fikk ammingen bra til og har ikke forstått meg på de som gir opp fort. Men bestevenninnen min slet mye.. Babyen hadde kolikk og reagerte på melkeprodukter, hun kuttet ut alt men det var allikevel ikke godt nok. Etter at hun begynte å gi han flaske har han blitt mye bedre og det gjør hverdagen enklere for de begge. Så jeg er enig i at amming er det beste, men ikke for en hver pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Jeg personlig skjønner meg aldri på disse utsagnene som alltid avsluttes med "gi opp for fort".

Har dere oversikt over hvor mye folk flest prøver/ikke prøver, og nøyaktig når de gav opp og hvorfor?

Jeg har nemlig ikke det, ikke har jeg sett en eneste undersøkelse på temaet heller- så jeg lurer på hvordan dere får denne informasjonen om et større flertall av barselkvinner?

Jeg får litt følelsen av at enkelte klamrer seg til sin egen fasit og ganske snevre boble av "oppskrift perfekt mor" hvor de stortrives med pisken i hånda og sin egen selvtilfredshet. Klandring er beste måte å heve seg selv på ;)

Endret av AllisHagtorn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det med sovingen, men ikke det med ammingen. De aller, aller fleste kan få til ammingen hvis de bare er innstilt på å prøve nok. Men for mange (de fleste, vil jeg nesten påstå) krever det at man ikke gir opp selv om det er tøft i starten ("alle" blir såre osv), og at man faktisk søker kyndig hjelp tidlig (og ofte) nok for å sørge for at teknikken er rett.

Anonymous poster hash: 69651...2c4

Ja du er jo eksperten! Herregud! Det er ganske mange grunner til at mange ikke får til amming, gi nå for faen ikke folk mer dårlig samvittighet! Kjenner mange folk som er oppfostret på morsmelkerstatning, og det er da folk av de og!!!

Anonymous poster hash: df6a4...016

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror greia med "Sov når babyen sover" er at det er fryktelig lett å starte med husarbeid, lesr, surfe på nettet etc. med en gang babyen sovner, og at folk ønsker seg påpeke at det ikke nødvendigvis er riktig prioritering. Er man segneferdig av søvnmangel er det dumt å ikke sove når man har sjansen, de fleste babyer sover litt mer enn ti minutter i strekk. Så jeg synes ikke rådet er dumt eller frekt i utgangspunktet.

Å kommentere amming er drøyere, synes jeg. Mange av de som ikke ammer har sine gode grunner for det, og det ligger kanskje såre følelser der også. Jeg kommenterer det aldri.

Anonymous poster hash: 45c3d...c13

Ser ikke hvorfor det å spørre om amming er drøyere. Å spørre om noe er da en nokså nøytral ting å gjøre? Da er det noe annet å skulle belære et voksent menneske om når og hvordan det burde sove. Min baby sov 20-30 minutter i løpet av fars arbeidsdag -- om jeg var heldig. Jeg benyttet tiden til å dusje og få i meg en brødskive. Om natta fikk jeg fire timer søvn jeg var heldig. Det hendte noen sa til meg 'sov mens babyen sover' -- husker det som ganske provoserende.

Anonymous poster hash: cc610...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke hvorfor det å spørre om amming er drøyere. Å spørre om noe er da en nokså nøytral ting å gjøre? Da er det noe annet å skulle belære et voksent menneske om når og hvordan det burde sove. Min baby sov 20-30 minutter i løpet av fars arbeidsdag -- om jeg var heldig. Jeg benyttet tiden til å dusje og få i meg en brødskive. Om natta fikk jeg fire timer søvn jeg var heldig. Det hendte noen sa til meg 'sov mens babyen sover' -- husker det som ganske provoserende.

Anonymous poster hash: cc610...ee2

Du mener at et velmenende råd er belærende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke hvorfor det å spørre om amming er drøyere. Å spørre om noe er da en nokså nøytral ting å gjøre?

Anonymous poster hash: cc610...ee2

Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk lurer? Har de tenkt til å mene noe om det? Enda verre er det med de som følger opp med; "har du nok melk, da?". Folk tillater seg å spørre gravide og nybakte foreldre om veldig private ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk lurer? Har de tenkt til å mene noe om det? Enda verre er det med de som følger opp med; "har du nok melk, da?". Folk tillater seg å spørre gravide og nybakte foreldre om veldig private ting.

Edit: En typisk samtale etter man har fått barn:

"Går det bra med dere?"

"Ja, går veldig fint."

"Er han/hun snill, da?"

"Jada, veldig snill" (og gremmer meg over at noen omtaler babyer som snille...)

"Å ja, sover han/hun, da?"

"Ja, sover heldigvis godt om natta. Våkner for mat." (Og så poengterer jeg hvor heldig jeg er som har en baby som sjelden er våken om natta.)

"Å ja. Får du sove, da?"

"Jada, sover når baby sover om natta."

"Å ja. Ammer du?"

"Ja."

"Å ja. Har du nok melk, da?"

"Jada."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...