Gå til innhold

Klær gjennom svangerskapet


ladyluna

Anbefalte innlegg

Jeg er 17 uker nå og har kjøpt én mammabukse. Nå har en etter en av mine vanlige bukser blitt for trange over magen, så for tiden går jeg kun i denneene mammabuksa. Jeg klarer nemlig ikke å finne noen flere klær...

Magen er fortsatt for liten til at mamma-jeansene på HM sitter godt, og tightsene de har på hm har en ubehagelig strikk øverst etter min mening. Dessuten har jeg ingen tunikaer/topper som passer seg å gå med sammen med tights. I tillegg tenker jeg litt på at mammaklær kun brukes en veldig kort tid, og at dt derfor er unødvendig å kjøpe enorme mengder. Samtidig hadde det vært fint å føle seg litt fresh, både nå når magen ennå er liten og når den blir stor ;)

Mitt spørsmål er derfor hvilke og hvor mye mammaklær kjøpte dere, og hvor har dere kjøpt disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøpte meg 3 mammabukser i første svangerskap et par på hm og en på en babyutstyrsbutikk(med mammaklæravdeling), men jeg var vel over 20 uker før de ble tatt i bruk. Brukte bukser med elastisk linning fram til det. Hsuker ikke helt når de ble tatt i bruk i andre svangerskap, sikkert fra 15 ca, men var en del større enn i første svangerskap

Av topper brukte jeg vanlige gensere, topper og tunikaer.



Anonymous poster hash: ee802...a65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i uke 18. Har hittil kjøpt meg tre mammabukser. Er jo ikke så dyrt på H&M, så da er det bare å kjøpe inn, tenker jeg. Kommer til å kjøpe flere når jeg finner noen fine. I barseltiden kommer jeg til å bruke disse buksene som kosebukser. Det gjorde jeg sist gang også.

Nå som magen min fremdeles ikke er så altfor stor, bruker jeg trange topper slik at det skal bli synlig for andre at jeg er gravid og ikke tykk ( er slank og hadde flat mage før graviditeten).

Anonymous poster hash: 0bd34...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte ingen mammaklær. Brettet bare ned glidelåsen når buksene ble for trange til å kneppes igjen. Brukte samme toppene gjennom hele svangerskapet. Føltes så bortkastet å bruke penger på det når vanlige klær funket med små justeringer

Anonymous poster hash: b68b8...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde to mammabukser fra HM, og jeg hadde igrunnen samme problem som deg. De vanlige buksene mine var litt for trange i livet og mammabuksene var i utgangspunktet alt for store over magen. Jeg løste dette ved å brette ned mammabuksene i livet slik at de kom under magen og å bruke et belte (noe jeg alltid gjør uansett) for å sørge for at de ikke skled ned. Funket veldig bra for min del. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte to bulser på Noppies denne gangen, fant ikke noe bra på hm, og har gravid t skjorter og noen vide bluser fra før.

Anonymous poster hash: ad82c...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte 2 kjoler fra motherhood.com samt 1 mammabukse og 2 topper fra HM. Buksa fra HM fikk jeg aldri noe godt forhold til. Selv på slutten skled den nedover. Toppene var veldig ok å ha. De brukte jeg også mye rett etter fødsel. Kjolene er jeg veldig fornøyd med!

Ville ikke bruke så mye penger pp veldig midlertidige klær jeg heller.

Vet forresten at det finnes et slags belte eller skjøting som kan brukes på dine ordinære bukser slik at du ikke trenger å bytte ut. Festes i knapp og knappehull. Husker ikke hva det heter, men skulle ønske jeg visste det da jeg var gravid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuttepi

Hårstrikk i knappen på buksa funket til jeg var langt over halvveis sist. Kjøpte så to mammabukser som jeg byttet på, og brukte en del tights og lange gensere/tunikaer som jeg hadde fra før. Jeg ser heller ingen vits i å bruke mye penger på klær som skal brukes kun noen måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte en hårstrikk i knapphullet som jeg snurret runt bukseknappen på buksene når de ble for stramme, men magen fortsatt ikke passet i de minste mammabuksene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to mammabukser og en mammathigts. Til buksene bruker jeg lang singlet og cardigan eller diverse gensre. Til thigtsen bruker jeg gjerne tunikaer eller lange gensre. Når jeg bare går hjemme har jeg gjerne bare en lang singlet som går over rompa og en cardigan.

Jeg synes ikke strikket på mammathigtsene fra HM er ubehagelige i det hele tatt. :) Mye bedre med slike thigtser enn å bruke en vanlig en bak fram slik jeg gjorde forrige svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver også å kjøpe så lite som mulig. Men jeg synes det er ubehagelig med noe som strammer over magen, og dette med å brette ned skjørt og bukser fungerer ikke for meg - da får jeg trykk på blæra.

Har derfor kjøpt to mammabukser fra HM som jeg begynte å bruke i uke 24. Over bruker jeg lange, trange gensere, vide skjorter med knytting under brystet (for å få litt form) eller topper med cardigan. Den eneste overdelen jeg har kjøpt er en genser med hvit skjortekrage fra mamalicious, fordi mine gamle hvite skjorter er for innsvingte i livet til å å passe.

I tillegg har jeg fire mammatights som jeg bruker som strømpebukse sammen med kjoler/skjørt og to mammastrømpebukser. Kjolene hadde jeg fra før (ullkjoler/ kjoler med knytting under brystet/ stretchkjoler), også har jeg kjøpt et mamma-ullskjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverget til mammatightsene fra hm. Så kjøpte jeg topper og gensere, og et par tightser faktisk, fra ebay! Fant mye fint og behagelig der! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Foreløpig har jeg to mammabukser fra hm samt to shortser, ellers kan jeg fortsatt bruke de vanlige toppene mine. Har et håp om at sommerkjolene skal passe noen uker til, da vi reiser på 14 dagers ferie til gran canaria om 14 dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte mye jerseykjoler, de fleste av dem ikke mammaklær, men vanlige kjoler fra ymse butikker. Hadde også to mammaskjørt, enkle basisskjørt (type svart blyantskjørt) som kunne kombineres med ymse topper. Kombinerte begge deler med strømpebukser, min erfaring er at Pierre Roberts ullstrømpebukser i stor str er myke nok i strikken til å fungere over ganske så store mager. Kunne bruke dem hele høsten og vinteren med februarbarnet mitt. (Av samme grunn synes jeg de er nokså ubrukelige uten mage, de bare sklir ned!) Jeg hadde også noen mammastrømpebukser, mener at de var fra H&M. Hadde som regel ullcardigan over, sånn etterhvert som det ble skikkelig vinter. Leggvarmere var gull når det var skikkelig kaldt.

I tillegg hadde jeg to par mammabukser av typen som går under magen - som her, på et tilfeldig google-bilde. Den ene var fra Gap (kjøpt i London), den andre faktisk fra H&M - men jeg har bare sett den typen bukse der den ene gangen. Jeg erfarte også at det var forskjell på de mammabuksene som gikk over magen - noen var stramme og funket tidlig, men ikke mot slutten (de ble for trange og klemte), andre var løsere og funket ikke tidlig, men derimot strålende mot slutten.

Lange gensere funket fint (av typen "vanlig genser", ikke mammakolleksjon), og jeg kjøpte noen enkle sorte, hvite og grå mamma-t-skjorter som kunne gå under cardigans og videre topper som ble litt snaue med mage. I det hele tatt gjelder det å ta på seg riktige briller når man er i butikker, det er mye som kan funke med mage om man bare er litt bevisst på snitt og materialer!

Nå vet jeg ikke om dette fortsatt gjelder, men tidligere har de store H&M-butikkene i Oslo hatt mye bredere utvalg av mammaklær enn nett og øvrige butikker. Snakker da først og fremst om Karl Johan og Oslo City. Ellers har ASOS en del (hadde ihvertfall tidligere), eBay kan være verdt en titt, og jeg mener jeg registrerte at Lindex har kommet med mammakolleksjon nå?

Endret av *Joyce*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vel ekstrem og hadde 12 mammabukser. Shoppet på salg i London da jeg var veldig tidlig på vei siden Topshop har en kul maternity range, og glemte helt hvor mange jeg hadde liggende fra sist graviditet så da ble det veldig mange. Hadde ellers 5 tights og noen jobbkjoler, "skinn"bukser og "skinn"skjørt, men brukte litt store topper fra vanlige klesmerker.

Hatet ting som strammet så kuttet ut vanlige bukser veldig tidlig for fikk så mye luft at var skikkelig ubehagelig etter uke 10.

Anonymous poster hash: e3ed3...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kjøpt noen mammaklær enda, og er nå i uke 33. Har brukt løse fine bukser med strikk i livet, stømpebukser med skjørt/ kjoler som jeg hadde før graviditeten. Dette passer fint enda :) men jeg har litt lang mage og ikke så mye utover liksom. Så blir spennende å se hvordan det blir de "siste" ukene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg brukte ingen mammaklær. Brettet bare ned glidelåsen når buksene ble for trange til å kneppes igjen. Brukte samme toppene gjennom hele svangerskapet. Føltes så bortkastet å bruke penger på det når vanlige klær funket med små justeringer

Anonymous poster hash: b68b8...a64

Samme her, så tok jeg strikk i knappen. Også kjøpte jeg ett sånt "belte" som så ut som nederste del på en single over magen og øverst på buksen å gikk med mine vanlige gensere.

Anonymous poster hash: 6f533...f33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye skjørt. De vanlige skjørtene som er overalt for tiden er ypperlige. God strech er det og! Kjøpte et par på Cubus, koster 99 kroner per. Har en mammabukse fra HM. Den er deilig, men litt stor i magedelen foreløpig. Jeg har heldigvis en del gensre/skjorter som det er plass i, så jeg har ikke hatt kjempeproblem der enda. En fordel med å like oversized til vanlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 3 mammabukser fra hm gjennom graviditeten, men har helt klart brukt skjørt og hverdagskjoler mest :-) har ikke kjøpt noen mammatopper, synes det er bortkastet

Anonymous poster hash: 17e6d...ce8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 mammabukser. Hittil har jeg brukt en vanlig bukse men det begynner å bli litt trangt nå. Er i uke 21. Ikke kjøpt noen mammatopper. Kun kjøpt topper/skjorter i en eller to str større enn det jeg vanlig bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...