Gå til innhold

Få baby til å sove lenger om natten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som gir tillegg på kvelden, hvordan gjør dere det og hvor mye bør man gi?

Fullammer en på 5 uker og tenker å prøve en flaske på kvelden for å få han til å sove litt lenger av gangen. Ammer dere da rett før eller etter flasken eller er det da kun flaske?

Prøvde i går og da drakk han 60ml, så ville han ha begge puppene etter flasken, men så gulpet han mye/kastet opp så ble tydeligvis for mye.

Anonymous poster hash: 4ac2a...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere som gir tillegg på kvelden, hvordan gjør dere det og hvor mye bør man gi?

Fullammer en på 5 uker og tenker å prøve en flaske på kvelden for å få han til å sove litt lenger av gangen. Ammer dere da rett før eller etter flasken eller er det da kun flaske?

Prøvde i går og da drakk han 60ml, så ville han ha begge puppene etter flasken, men så gulpet han mye/kastet opp så ble tydeligvis for mye.

Anonymous poster hash: 4ac2a...215

Hvor lenge sover han i strekk på kveld/natt da?

Det er ingen automatikk i at han kommer til å sove lenger eller bedre.

Og det vil også ganske sannsynlig påvirke melkeproduksjonen din.. Ikke at det er noe galt i å gi mme, men greit å være klar over at det ikke er en mirakelkur for soving og at produksjon kan bli påvirket slik at du på sikt ikke har nok til å fullamme og at du oftere og oftere må supplere med mme også på dagtid.

Anonymous poster hash: 20dba...72a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor lenge sover han i strekk da? Han er jo bare 5 uker og de våkner da ofte for å få mat på natten.

Anonymous poster hash: 106c4...c8a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen er 5 uker. 5!

Vår begynte å sove lenger da var rundt 10-12 uker, men da på mme. Det er ofte slik at mme-barn sover lengre sammenhengende enn ammebarn.

Anonymous poster hash: f45e2...f59

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Om du ønsker fullamme må du være klar over at produksjonen din vil senkes ved å gi mme, spesielt om natten når produksjon ofte er størst og gir fetest melk.

Jeg gav mme hele tiden, og etterhvert sov ungen gjennom natten- men like mange opplever noe annet, dette med mme og søvnlengde er delvis feiloppfatning.

Ved 5 uker sov han aldeles ikke gjennom natta, og han fikk som sagt bare mme.

Hvor hyppig våkner babyen?

Endret av AllisHagtorn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaskefordelen ved mme kan du få ved å bruke morsmelk også. Vi gjorde det, jeg pumpet og gav flaske om kvelden, ellers sovnet hun bare ved puppen og våknet like sulten etter kort tid.

Så pump istedet for å ødelegge produksjonen din.



Anonymous poster hash: f25d1...995
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han sover vanligvis 2-3 timer av gangen så sitter jeg omtrent en time og ammer/raper/skifter bæsjebleie hver gang så natten blir ganske håpløs med ett barn fra før som står opp tidlig.

Jeg er helt på randen av søvnmangel og frustrasjon over skriking hele kvelden fra 18-23/00 tiden og vurderer å droppe hele ammingen. Tenkte første skritt kunne være å prøve flaske på kvelden for jeg mener det er bedre at ungen har en mor som liker han enn at man på død og liv skal fullamme.

Anonymous poster hash: 4ac2a...215

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 timer i slengen er vel strengt tatt ikke så verst for en på fem uker? Selv om jeg skjønner godt at det er slitsomt, særlig hvis det er mye skriking på kvelden.

Men må du ta hele regla med å stå opp, amme, rape og skifte hver gang babyen våkner på natta? Jeg bare slenger puppen ut i halvsøvne, og med mindre jeg hører at det knaller skikkelig i bleia sover vi bare videre når han er mett.

Jeg har også hørt at flaskebarn kan sove bedre, men det er neppe noen garanti. Og når babyen bare er fem uker ville jeg ikke forventet mer enn noen timer sammenhengende i beste fall, jeg har inntrykk av at de fleste sover veldig uregelmessig og de som har babyer som sover lange strekk på natta er heldige unntak. Derfor er det et poeng å gjøre nattestellet enklest mulig. Hvis babyen MÅ rape og bæsjer hver gang blir det jo vanskelig, men hvis ikke bør det være gode muligheter for å forenkle det litt.

Mener for all del ikke at det er "feil" å prøve tillegg hvis du vil se om det hjelper. Det er jo helt og holdent ditt valg :) Men som sagt har i alle fall jeg bare tenkt at det er sånn det pleier å være for de minste. Og det går jo over, før eller siden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han bæsjer dessverre konstant, hvis jeg ikke skifter vil han ikke sove igjen, og heller ikke uten raping siden han sliter med luft. Da gulper han bare i hele senga og våkner med et hyl etter ti minutter med magevondt. Får ikke til liggende amming pga enorme pupper og at jeg får så vondt i ryggen for må konse og holde både han og puppen for at han skal kunne holde seg fast.

Ikke lett det her, synes alt var enklere første gang faktisk...

Anonymous poster hash: 4ac2a...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Han bæsjer dessverre konstant, hvis jeg ikke skifter vil han ikke sove igjen, og heller ikke uten raping siden han sliter med luft. Da gulper han bare i hele senga og våkner med et hyl etter ti minutter med magevondt. Får ikke til liggende amming pga enorme pupper og at jeg får så vondt i ryggen for må konse og holde både han og puppen for at han skal kunne holde seg fast.

Ikke lett det her, synes alt var enklere første gang faktisk...

Anonymous poster hash: 4ac2a...215

Hvis du vil slutte å amme fordi det er for slitsomt for deg på flere vis så gjør du det.

Det har ingenting å si for babyen.

Men: Det er ikke en løsning på luftproblemer, magevondt og generell magetrøbbel/soving fra babyens side. Jeg sier ikke det fordi du skal fortsette å amme, men det kan hende du angrer deg veldig om du oppdager at det ikke blir særlig bedring og du i tillegg har mistet melken og egentlig ønsker amme.

Det første som er viktig her er at pappaen trår til mye mer - det er ikke bra for hverken deg eller forholdet at du skal ha alle netter alene.

Enten kan dere dele opp nettene i to hvor han gir flaske, eller så kan dere dele fulle netter hvor han gir flaske enten med mme(om du velger slutte amme) eller pumpet mm.

Du må dessverre stålsette deg på at det blir problemer med magevondt en stund fremover - nokså sikkert frem til babyen runder 3 mnd hvor fordøyelsessystemet bedrer seg stort.

Vi gav som sagt bare mme, og herregud som vi slet med luft i magen. Heldigvis fikk han godt sovehjerte etterhvert, men inntil det tok far også sin del på nettene selv etter han begynte i jobb.

Jeg vil anbefale deg å ikke ta en avgjørelse om ammeslutt på dagen, men prøve litt andre råd først og tenke gjennom dette med amming til du føler deg sikker på hva som er best for deg.

Det jeg anbefaler stort er å gi minifom rett før måltid - det sprekker opp luftbobler og reduserer luft i magen. Det hjalp oss kjempemye, og vi brukte det på hvert eneste måltid helt frem til 3 mnd hvor alle problemer gikk over nesten på dagen.

Ingenting annet hjalp oss, men vi prøvde ting som andre har hatt stort hell med som er fenikkelte/sykling med bena/massasje/manuellterapeut/osteopat.

Om du velger gå over til mme vil du kanskje oppleve at babyen fortsatt sliter med luft - mme er for mange mer krevende å fordøye. Det kan også lønne seg å bytte merke om du ser at det blir mye bleier/luft/magevondt. Endel "tåler" kun ett spesifikt merke og får problemer med de andre.

Har du forresten forsøkt kutte all melk fra kosten? Om melk er problemet så vil babyen sannsynligvis heller ikke tåle vanlig mme - og da må dere over på en ganske dyr melkefri type.

Anbefaler deg å gi det et par uker hvor du prøver litt forskjellig, ser du ikke bedring så vurderer du det på nytt.

Ellers hører søvnmønsteret helt normalt ut for en baby på den alderen - det er veldig typisk for de fleste spedbarn. Det er dritslitsomt og for mange en stor påkjenning(spesielt når man har flere barn å ta seg av) - men det er "dessverre" helt normalt.

Som sagt kan det ligge hjelp i endel annet (eventuelt i tillegg til) mme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir mme på kvelden og om natten. Mini har blitt veldig rolig etter at vi begynte med det, og sover hele natten igjennom! Og det med produksjonen er jo null stress. Jeg pumper, så lagrer vi det i fryseren! Funker i alle fall veldig bra her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Vi gir mme på kvelden og om natten. Mini har blitt veldig rolig etter at vi begynte med det, og sover hele natten igjennom! Og det med produksjonen er jo null stress. Jeg pumper, så lagrer vi det i fryseren! Funker i alle fall veldig bra her :)

Det med produksjon er ikke null stress for alle, spesielt ikke om man får mindre/ingenting ut ved pumping.

Går det lett er det jo en helt annen sak.

Ts sitt problem er jo også like mye magevondt hos babyen, og det løses ikke med mme.

Uten at jeg dermed sagt sier det ikke vil hjelpe for TS altså. Men det er ikke en magisk løsning på magevondt og sovetull ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med produksjon er ikke null stress for alle, spesielt ikke om man får mindre/ingenting ut ved pumping.

Går det lett er det jo en helt annen sak.

Ts sitt problem er jo også like mye magevondt hos babyen, og det løses ikke med mme.

Uten at jeg dermed sagt sier det ikke vil hjelpe for TS altså. Men det er ikke en magisk løsning på magevondt og sovetull ;)

Jeg sier bare at det hjalp her, og at det var null stress. Det hjalp mot både magevondt og søvnen, så jeg synes i alle fall det er verdt et forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke far ta ansvaret om morgenen for det andre barnet, slik at du i det minste slipper og forholde deg til det?



Anonymous poster hash: 49288...f24
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du er på randen av søvnmangel? Sover du ikke på dagen med babyen? Og hvorfor må du stå opp med eldstemann?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du er på randen av søvnmangel? Sover du ikke på dagen med babyen? Og hvorfor må du stå opp med eldstemann?

Er du seriøs?

Ikke alle babyer sover særlig på dagtid(min sov maks 30 min etter 1 times intensivt forsøk- da prioriterte jeg å tisse og få i meg ei brødskive), ikke alle med søvnvansker klarer sove selv om babyen sover.

Og dessverre er det ikke alle menn som stiller opp særlig, og det er vanskelig å gi det konsekvenser når man er nybakt mor til 2 og garantert ikke har økonomi/energi til å bare pakke sakene og dra om det eventuelt var ønsket.

Endret av AllisHagtorn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du er på randen av søvnmangel? Sover du ikke på dagen med babyen? Og hvorfor må du stå opp med eldstemann?

Du må skjønne at alle babyer ikke er like. Min sov mellom 5 og 20 minutter sammenhengende om dagen. Etter 20 ganger hvor du har nesten duppet av for så å stå opp å vugge babyen gir du opp for kroppen går i stress modus.

Føler med deg TS, dette med mat og søvn kan ta en stund å få inn rutiner på. Trøst deg med at det blir bedre og spørr mannen om han kan ta med barna ut så du får slappet av litt. Ang mme på kvelden ammet jeg alltid først for så å suplere med mme.

Anonymous poster hash: 24ba9...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil slutte å amme fordi det er for slitsomt for deg på flere vis så gjør du det.

Det har ingenting å si for babyen.

Men: Det er ikke en løsning på luftproblemer, magevondt og generell magetrøbbel/soving fra babyens side. Jeg sier ikke det fordi du skal fortsette å amme, men det kan hende du angrer deg veldig om du oppdager at det ikke blir særlig bedring og du i tillegg har mistet melken og egentlig ønsker amme.

Det første som er viktig her er at pappaen trår til mye mer - det er ikke bra for hverken deg eller forholdet at du skal ha alle netter alene.

Enten kan dere dele opp nettene i to hvor han gir flaske, eller så kan dere dele fulle netter hvor han gir flaske enten med mme(om du velger slutte amme) eller pumpet mm.

Du må dessverre stålsette deg på at det blir problemer med magevondt en stund fremover - nokså sikkert frem til babyen runder 3 mnd hvor fordøyelsessystemet bedrer seg stort.

Vi gav som sagt bare mme, og herregud som vi slet med luft i magen. Heldigvis fikk han godt sovehjerte etterhvert, men inntil det tok far også sin del på nettene selv etter han begynte i jobb.

Jeg vil anbefale deg å ikke ta en avgjørelse om ammeslutt på dagen, men prøve litt andre råd først og tenke gjennom dette med amming til du føler deg sikker på hva som er best for deg.

Det jeg anbefaler stort er å gi minifom rett før måltid - det sprekker opp luftbobler og reduserer luft i magen. Det hjalp oss kjempemye, og vi brukte det på hvert eneste måltid helt frem til 3 mnd hvor alle problemer gikk over nesten på dagen.

Ingenting annet hjalp oss, men vi prøvde ting som andre har hatt stort hell med som er fenikkelte/sykling med bena/massasje/manuellterapeut/osteopat.

Om du velger gå over til mme vil du kanskje oppleve at babyen fortsatt sliter med luft - mme er for mange mer krevende å fordøye. Det kan også lønne seg å bytte merke om du ser at det blir mye bleier/luft/magevondt. Endel "tåler" kun ett spesifikt merke og får problemer med de andre.

Har du forresten forsøkt kutte all melk fra kosten? Om melk er problemet så vil babyen sannsynligvis heller ikke tåle vanlig mme - og da må dere over på en ganske dyr melkefri type.

Anbefaler deg å gi det et par uker hvor du prøver litt forskjellig, ser du ikke bedring så vurderer du det på nytt.

Ellers hører søvnmønsteret helt normalt ut for en baby på den alderen - det er veldig typisk for de fleste spedbarn. Det er dritslitsomt og for mange en stor påkjenning(spesielt når man har flere barn å ta seg av) - men det er "dessverre" helt normalt.

Som sagt kan det ligge hjelp i endel annet (eventuelt i tillegg til) mme.

Tusen takk for langt svar med bra erfaringer. Tror nok jeg avventer litt hva jeg gjør. I går var en skikkelig helveteskveld med konstant skriking i 6 timer omtrent, men jeg spiste ganske mye melkeprodukter i går så det kan ha vært grunnen. I dag har jeg holdt meg helt unna og kvelden har gått strålende uten skriking, men nå er vi også på andre døgnet med Minifom så vanskelig å si hva som har gitt effekten.

Anonymous poster hash: 4ac2a...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du er på randen av søvnmangel? Sover du ikke på dagen med babyen? Og hvorfor må du stå opp med eldstemann?

Jøss, det må være greit å sitte med de riktige svarene for alle. Babyen vår sover heller ikke mer enn 30 min av gangen på dagtid, og jeg bruker gjerne 20 min på å sovne midt på dagen - uansett hvor sliten jeg er. Om jeg får sove i det hele tatt da, i og med at det for tiden er en innmari bråkete byggeplass rett utenfor huset. Ikke alle har det like greit med sånt, desverre.

Anonymous poster hash: b02e6...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir mme på kvelden og om natten. Mini har blitt veldig rolig etter at vi begynte med det, og sover hele natten igjennom! Og det med produksjonen er jo null stress. Jeg pumper, så lagrer vi det i fryseren! Funker i alle fall veldig bra her :)

Er det ikke tidkrevende å gi flaske med MME og pumpe om natten? Da mister man jo effekten tenker jeg ift å sove mer...?

Anonymous poster hash: 4ac2a...215

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...