Gå til innhold

Kartlegging av fødselsdepresjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan foregår dette? Helsestasjon eller fastlege? Må jeg ta det opp selv eller blir det rutinemessig tatt opp av helsesøster?

Anonymous poster hash: d1f0f...ffb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ta kontakt med begge :)

Jeg ble ikke kartlagt, men vi fikk generelle skjemaer på helsestasjonen vi selv kunne velge å svare på.

Anonymous poster hash: 6c6bd...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen spurte meg om psyke på seksukerskontrollen. Men det er jo egentlig litt sent, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen spurte meg om psyke på seksukerskontrollen. Men det er jo egentlig litt sent, da!

Det blir tatt seks uker etter da det er forskjell på "babyblues", som mange opplever noen uker etter fødsel, men som stort sett går over innen barseltiden er over, som da er seks uker. De som fortsatt føler seg nedstemt, lite lykkelig, mangler morsfølelse osv. Kan ha utviklet depresjon. Det er for å ikke merke alle som har barseltårer og nedstemthet de første ukene som deprimerte, når de egentlig bare har "babyblues" som forsvinner etter hvert som de får tilpasset seg det nye livet sitt litt mer. :)

Her fylte jeg ut et skjema som jeg og hs gjennomgikk på seksukerskontroll. Det var ganske greit. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker bare på at dersom du har gått deprimert i 6 uker, er det vel desverre allerede oppstått " skader" hos babyen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Tenker bare på at dersom du har gått deprimert i 6 uker, er det vel desverre allerede oppstått " skader" hos babyen....

Herregud. Klapp nebbet.

Hvor i granskauen henter du alt våset fra?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker bare på at dersom du har gått deprimert i 6 uker, er det vel desverre allerede oppstått " skader" hos babyen....

Jeg tror nok fagpersonene vet hva de gjør når de innførte retningslinjene (som da er basert på forskning, og som er der for å sikre både mor og baby) er som de er. :)

Hvis mor er så alvorlig syk at hun påfører baby skader, enten det er psykisk eller fysisk, så fanges det selvsagt opp tidligere. Og mor har full mulighet til å ta kontakt med hs eller lege dersom ting føles helt håpløst og ille. :)

Edit: og du tror ikke de som har laget disse (nye) retningslinjene har basert det på forsking og utdanning? For ikke å snakke om erfaring.

Endret av Teriyaki
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker bare på at dersom du har gått deprimert i 6 uker, er det vel desverre allerede oppstått " skader" hos babyen....

Nå må du faen meg gi deg!

Værsågod, en god dose salt i såret til de som har en tøff start, liksom?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære! Jeg snakker ikke om å "påføre" skader! Et spedbarn som ikke blir møtt med blikkontakt, ansiktsmimikk osv vil få "skader" i utviklingen sin (leter etter det rette ordet). Og på seks uker er mye skade skjedd!!

Årsaken til at kontrollen er etter seks uker er kanskje fordi det før var vanligere med GU på disse kontrollene, og da er vel seks uker et passelig tidspunkt? Jeg påpekte bare at dette er litt sent ift fødselsdepresjon. Men kontrollen handler jo om mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære! Jeg snakker ikke om å "påføre" skader! Et spedbarn som ikke blir møtt med blikkontakt, ansiktsmimikk osv vil få "skader" i utviklingen sin (leter etter det rette ordet). Og på seks uker er mye skade skjedd!!

Årsaken til at kontrollen er etter seks uker er kanskje fordi det før var vanligere med GU på disse kontrollene, og da er vel seks uker et passelig tidspunkt? Jeg påpekte bare at dette er litt sent ift fødselsdepresjon. Men kontrollen handler jo om mer enn det.

Nei. Kartlegging av mors psykiske helse gjøre da fordi hormoner har stabilisert seg, hverdagen er ikke like ny og "sjokkerende", og mor har gjerne kommet seg etter fødsel. De fleste har babyblues i større eller mindre grad, enten det varer en dag eller noen få uker. Derfor ventes kartleggingen med til da. Er ikke dermed sagt at det ikke snakkes om hvordan mor har det. På toukers-kontrollen spør hs om hvordan mor har det, og hun får også observert mor. Hvis mor har så alvorlig depresjon at hun ikke samhandler med barnet sitt, og hun nærmest ønsker å forlate alt, så er depresjonen så kraftig at det nok vil fanges opp tidligere.

Det kom helt nye retningslinjer for oppfølging av mors psykiske helse I 2010/2011, så igjen, det er ikke fra gammelt av.

Er det ikke litt arrogant å mene du vet bedre enn fagpersonene?

Det skal mer til enn en vanlig depresjon før mor ikke gir barnet sitt det det trenger. Spesielt siden de fleste med depresjon får hjelp via helsestasjonen.

Endret av Teriyaki
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Men kjære! Jeg snakker ikke om å "påføre" skader! Et spedbarn som ikke blir møtt med blikkontakt, ansiktsmimikk osv vil få "skader" i utviklingen sin (leter etter det rette ordet). Og på seks uker er mye skade skjedd!!

Årsaken til at kontrollen er etter seks uker er kanskje fordi det før var vanligere med GU på disse kontrollene, og da er vel seks uker et passelig tidspunkt? Jeg påpekte bare at dette er litt sent ift fødselsdepresjon. Men kontrollen handler jo om mer enn det.

Du snakker om utdannelse og litteratur?

Da bør du sjekke kildene dine igjen - og link gjerne til dem :)

Det du tenker på her er fødselspsykose, ikke fødselsdepresjon.

6 uker er slettes ikke for sent, og det kan behandles helt uten medisiner - faktisk kan det behandles kun med å møte forståelse og lære seg å sortere vonde følelser og tanker.

Depresjon er ingen skummel lidelse barnet tar skade av - og det er virkelig ingen automatikk i at man ikke klarer både elske barnet, vise stor omsorg og gi masse kos og nærhet.

Du kan virkelig ingenting om depresjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære! Jeg snakker ikke om å "påføre" skader! Et spedbarn som ikke blir møtt med blikkontakt, ansiktsmimikk osv vil få "skader" i utviklingen sin (leter etter det rette ordet). Og på seks uker er mye skade skjedd!!

Årsaken til at kontrollen er etter seks uker er kanskje fordi det før var vanligere med GU på disse kontrollene, og da er vel seks uker et passelig tidspunkt? Jeg påpekte bare at dette er litt sent ift fødselsdepresjon. Men kontrollen handler jo om mer enn det.

Jeg jobber i et yrke som jobber mye med denne problemstillingen, og det er ikke nødvendigvis skadelig for barnet at foreldre har psykiske lidelser som bearbeides (en er under behandling), det avhenger av hvordan de psykiske lidelsene PÅVIRKER foreldrene og samspillet. Derfor kan det være stor forskjell på to deprimerte mødre fordi lidelsen påvirker de forskjellig! Snakk om å være bastant! Den nye forskningen om skade i utviklingen fra spedbarnsalder er mye mer kompleks enn det du siterer, og er ikke sort/hvitt slik du fremstiller det her. Står mye om risiko- og beskyttelsesfaktorer og iboende (genetikk) og miljøstyrte styrker/svakheter. Endret av Siyha
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber i barneverntjenesten, og det er ikke nødvendigvis skadelig for barnet at foreldre har psykiske lidelser som bearbeides (en er under behandling), det avhenger av hvordan de psykiske lidelsene PÅVIRKER foreldrene og samspillet. Derfor kan det være stor forskjell på to deprimerte mødre fordi lidelsen påvirker de forskjellig! Snakk om å være bastant! Den nye forskningen om skade i utviklingen fra spedbarnsalder er mye mer kompleks enn det du siterer, og er ikke sort/hvitt slik du fremstiller det her. Står mye om risiko- og beskyttelsesfaktorer og iboende (genetikk) og miljøstyrte styrker/svakheter.

Nå blir ikke mødre med generell fødselsdepresjon henvist til bsrnevernstjenesten. Fødselsdepresjon er faktisk ganske vanlig. Å begynne å snakke om skader det kan påføre barnet blir å krisemaksimere veldig da det ikke gjelder de med "vanlig" fødselsdepresjon. En deprimert mor klarer å sette barnet sitt først og gi barnet alt det trenger. Når samhandlingen opphører og omsorgen for barnet blir på et minimum, da er det snakk om alvorlig depresjon/fødselspsykose.

Man skal være litt forsiktig med å rope ut at det kan Være skadelig for barnet med en gang man høres ordet depresjon. Det kan legge stor stein til byrden for en mor som sliter med depresjon etter fødsel.

I stedet bør man fokusere på at dette er helt normalt, at de kan kontakte hs for hjelp og at det kommer til å gå over!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Bare så vi legger ballen død her.

Ingen med depresjon, angst eller andre utbredte helsetilstander blir henvist til barnevern, spesielle tiltak for å følge med på omsorgsevne til mor/far, man blir ikke observert osv.

Det som skjer at at man får tilbud om å snakke med psykiatrisk sykepleier på helsestasjon, og man kan be om henvisning til psykolog om man ønsker.

Fødselsdepresjon er en avgrenset tilstand tidsmessig, det skader hverken barn eller mor.

I noen ekstreme tilfeller kan en dypt deprimert eller psykotisk person være til fare for seg selv eller andre. Dette er en marginal gruppe, og er virkelig ikke i nærheten av utbredt. Det har ingen relasjon til fødselsdepresjon eller depresjon/nedstemt generelt.

De fleste mennesker vil en eller flere ganger iløpet av livet oppleve nedstemthet eller depresjon, som kan utløses av flere årsaker.

Det er ingenting magisk som tilsier at barseltid er noe magisk skumlere og mystisk enn noen som blir nedfor og har vanskelige tanker fordi de opplever samlivsbrudd/mistet jobben eller hva.

Det har niks og nada med omsorgsevne å gjøre.

En baby bryr seg om hudkontakt, tørre bleier, fysisk nærhet og mat. Etterhvert trenger de og stimuli ifht lek og andre aktiviteter. Det kan man fint dekke selv om følelseslivet ikke er en rosa sky med ponnier og prinsesser i.

Får være måte på hvor mye man skal mystifisere depresjon og nedstemthet. Ikke alle setter seg ned, gir opp og glor apatisk inn i veggen. Faktisk gjør de færreste det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare nok et eksempel på hvor stigmatisert psykiske lidelser/problemer er. Uavhengig av om det er snakk om lett depresjon eller psykose. Det er liksom "av samme ulla".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå blir ikke mødre med generell fødselsdepresjon henvist til bsrnevernstjenesten. Fødselsdepresjon er faktisk ganske vanlig. Å begynne å snakke om skader det kan påføre barnet blir å krisemaksimere veldig da det ikke gjelder de med "vanlig" fødselsdepresjon. En deprimert mor klarer å sette barnet sitt først og gi barnet alt det trenger. Når samhandlingen opphører og omsorgen for barnet blir på et minimum, da er det snakk om alvorlig depresjon/fødselspsykose.

Man skal være litt forsiktig med å rope ut at det kan Være skadelig for barnet med en gang man høres ordet depresjon. Det kan legge stor stein til byrden for en mor som sliter med depresjon etter fødsel.

I stedet bør man fokusere på at dette er helt normalt, at de kan kontakte hs for hjelp og at det kommer til å gå over!

Har jeg sagt noe annet? Jeg har fødselsdepresjon selv.

Vi i barneverntjenesten blir involvert hvis mor har så alvorlig fødselsdepresjon at hun må være innlagt og ikke har nettverk/familie som kan ta vare på barnet imens. Da er barnet midlertidig plassert hos oss til mor skrives ut :)

Endret av Siyha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg sagt noe annet? Jeg har fødselsdepresjon selv.

Vi i barneverntjenesten blir involvert hvis mor har så alvorlig fødselsdepresjon at hun må være innlagt og ikke har nettverk/familie som kan ta vare på barnet imens. Da er barnet midlertidig plassert hos oss til mor skrives ut :)

Joda, men det har jo ikke noe med trådens tema å gjøre? Å dra inn omsorgssvikt og skader på baby type sosialt sett, tilknytning osv. i en tråd som handlet om generell, vanlig fødselsdepresjon henger ikke på greip.

Det er viktig å ha åpenhet om hvor vanlig denne midlertidige lidelsen er, og at det ikke er sånn at mot skal få det enda verre ved å tenke på om hun skader babyen sin.

Du sa det ikke direkte nei, men hvorfor trekke inn barnevern og snakke videre om konsekvenser for barnet hvis du ikke mente det i sammenheng med vanlig fødselsdepresjon? Er jo det inntrykket en får av å lese innlegget ditt.

Ellers håper jeg du kommet deg ovenpå snart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det har jo ikke noe med trådens tema å gjøre? Å dra inn omsorgssvikt og skader på baby type sosialt sett, tilknytning osv. i en tråd som handlet om generell, vanlig fødselsdepresjon henger ikke på greip.

Det er viktig å ha åpenhet om hvor vanlig denne midlertidige lidelsen er, og at det ikke er sånn at mot skal få det enda verre ved å tenke på om hun skader babyen sin.

Du sa det ikke direkte nei, men hvorfor trekke inn barnevern og snakke videre om konsekvenser for barnet hvis du ikke mente det i sammenheng med vanlig fødselsdepresjon? Er jo det inntrykket en får av å lese innlegget ditt.

Ellers håper jeg du kommet deg ovenpå snart. :)

Det var et svar til Skogsprinsessa som skriver at mye skade har skjedd allerede etter 6 uker, der jeg forklarer hvorfor det lille hun har lest av utviklingsforstyrrelser ikke viser det hele bildet av den nyere forskningen som foreligger, bare klarte ikke sitere. Skal legge det inn nå, ser det ser rart ut når det står alene. Endret av Siyha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et svar til Skogsprinsessa som skriver at mye skade har skjedd allerede etter 6 uker, der jeg forklarer hvorfor det lille hun har lest av utviklingsforstyrrelser ikke viser det hele bildet av den nyere forskningen som foreligger, bare klarte ikke sitere. Skal legge det inn nå, ser det ser rart ut når det står alene.

Okei. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...