Gå til innhold

Allergi og hodepine


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg testa positivt for gressallergi da jeg var ung, men føler aldri at jeg har reagert noe særlig på det. Jeg er kronisk tett i nesa (hoven, ikke snørrete), men har aldri hatt de klassiske allergisymptomene. Har gått rundt med litt hodepine daglig siden jeg kom hjem fra ferie for 2 uker siden, og etter en tur i marka i dag har det tatt helt av! Når jeg i tillegg ble helt tett i pusten så slo det meg at kanskje denne gressallergien jeg aldri har merka noe til plutselig har tatt turen. Så det jeg lurer på er om noen andre her får hodepine av allergi? Er der normalt? Og isåfall, hvordan blir dere kvitt det?

Anonymous poster hash: 52329...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har! Har gresspollenallergi. Mangler også de klassiske symptomene, men tetner til i bihulene og får vondt i hodet/pannen. I tilleg blir jeg dårlig som at jeg er på randen til en influensa. Har brukt nasonex i år for å åpne opp. Det har hjelpt en del men ikke godt nok. Til neste sesong skal jeg skaffe meg noe på resept for at det ikke skal bli så dyrt.

Anonymous poster hash: 35fe4...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "klassiske allergisymptomer" i din verden?

Du har tett nese og positiv test på gressallergi, altså klare symptomer i tillegg til positiv testing, hva mer forventer du?

Hodepine er en følger til allergi blant annet fordi man får luftveier blokkert og dermed dårlig oksygenopptak og dermed symtpomer på dette. Derfor er otimal allergimedisinering viktig.

Har og får du i tillegg symptomer fra nedre luftveier med tett het er medisinering ekstra viktig. Du bør vel få en utredning av lungespesialist etterhvert? Allergi er ikke noe som bare sitter i nesen, øynene eller pusten det er en sykdom som påvirker hele menneskekroppen. Å lære seg til å forstå ogmå leve med allergi er en viktig del av sykdommen.

Anonymous poster hash: 571a5...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du allergimedisiner?

Hvis du ikke gjør det, vil jeg anbefale at du prøver (ivertfall lokalbehandling til nesa f.eks. nasonex). nasonex fås kjøpt reseptfritt og kan dempe litt av betennelsen i nesen, som kan være årsaken til tett nese, og dermed hodepine. Ellers er hodepine et vanlig symptom hos pollenallergikere, sammen med tretthet. 

Er man virkelig plaget og tabletter, nesespray og øyedråper ikke virker optimalt kan man få satt en kortisonsprøyte som kan hjelpe deg. Snakk med legen din om dette. Og husk de "vanlige" tingene, ikke tørk tøy ute i "gresstøv", dusj før du legger deg, bruk saltvansspray o.l. 

 

Er du heldig blir man kvitt plagene, men som de fleste med pollenallergi får man bare lindret plagene...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "klassiske allergisymptomer" i din verden?

Du har tett nese og positiv test på gressallergi, altså klare symptomer i tillegg til positiv testing, hva mer forventer du?

Hodepine er en følger til allergi blant annet fordi man får luftveier blokkert og dermed dårlig oksygenopptak og dermed symtpomer på dette. Derfor er otimal allergimedisinering viktig.

Har og får du i tillegg symptomer fra nedre luftveier med tett het er medisinering ekstra viktig. Du bør vel få en utredning av lungespesialist etterhvert? Allergi er ikke noe som bare sitter i nesen, øynene eller pusten det er en sykdom som påvirker hele menneskekroppen. Å lære seg til å forstå ogmå leve med allergi er en viktig del av sykdommen.

Anonymous poster hash: 571a5...9b5

Hvis det var meg du myntet til, så beklager jeg dårlig forklaring. Hadde en vår-sommer-høst for et par år siden hvor jeg bare ble skikkelig dårlig. Det tok nesten et år å finne utav hva som var galt. Med klassisk mener jeg rennende nese og øyne, kløe, nysing. Jeg har bare testet positivt på allergitest. Har senere fått påvist tetthet i bihuler, men dette merker jeg ikke selv, bare når jeg trener hardt, og at jeg ofte får vondt i hodet som ved en bihulebetennelse. Jeg merker heller ikke forskjell på om det er lite eller mye pollen i luften.

Anonymous poster hash: 35fe4...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "klassiske allergisymptomer" i din verden?

Du har tett nese og positiv test på gressallergi, altså klare symptomer i tillegg til positiv testing, hva mer forventer du?

Hodepine er en følger til allergi blant annet fordi man får luftveier blokkert og dermed dårlig oksygenopptak og dermed symtpomer på dette. Derfor er otimal allergimedisinering viktig.

Har og får du i tillegg symptomer fra nedre luftveier med tett het er medisinering ekstra viktig. Du bør vel få en utredning av lungespesialist etterhvert? Allergi er ikke noe som bare sitter i nesen, øynene eller pusten det er en sykdom som påvirker hele menneskekroppen. Å lære seg til å forstå ogmå leve med allergi er en viktig del av sykdommen.

Anonymous poster hash: 571a5...9b5

TS her!

Som overnevnte sier, er klassiske symptomer, i min verden, rennende nese og øyne, kløe og nysing.

Jeg ble testet for godt over 10 år siden. Når livet har vært helt problemfritt mtp pollenallergi, så forventer jeg at det fortsetter sånn.

Jeg har utredning fra lungespesialist, da jeg hadde astma som barn, men har vært uten medisiner siden slutten av tenårene. Er ikke pga tette lunger at jeg har vondt i hodet. Det fikk jeg kun da jeg var på tur i marka. Det gikk over, og har på ingen måte vært et problem ellers. Etter å ha kjent litt på det har jeg konkludert med at det er bihulene.

Er det da best med nesespray eller allergitabletter? Funker det som er reseptfritt? Eller bør jeg ordne meg resept?

Anonymous poster hash: 52329...934

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...