Gå til innhold

Til dere som har hatt kyssesyke (eller er helsepersonell)


Malori

Anbefalte innlegg

Hei

For ca 1 mnd siden fikk jeg det jeg regnet med var halsbetennelse. Hovne lymfekjertler, vond hals, et døgn med feber (høyeste jeg målte var 39,5) og slapphet. Ringte legen dagen etter feberen som sa at jeg ikke trengte å komme med mindre det ble verre. Ble kvitt feberen, lymfekjertlene ble normal, men halsen har fortsatt å være vond. Fjernet mandlene i 2009, så har jo ikke hatt noe symptomer på de :P

På fredag dro jeg til legen, tok en CRP-blodprøve som viste normale verdier (8), og legen kunne ikke forstå hva det kunne være. Men han regnet med det er en virusinfeksjon. Nevnte kyssesyke eller en annen virusinfeksjon som skal være ganske lik kyssesyke. Skal inn og ta blodprøver for sjekk av dette i morgen, da det var for seint på fredag, så det blir jo spennende å se om de finner ut av noe.

 

I litt under en uke har jeg også hatt after på tunga, sånner sykt vonde hvite prikker. Normalt mener jeg da disse går over på et døgn, men de to jeg har nå har jeg altså hatt i snart en uke, er konstant vondt, og det er helt fryktelig å spise.

 

Har googlet litt, men finner ingen svar på om dette kan komme av evt kyssesyke. Så derfor spør jeg her, til dere som har hatt kyssesyke eller lignende, var dere plaget med after?

 

Tilleggsopplysning: et par dager før jeg fikk halsbetennelse havnet jeg utpå og traff en kar jeg hadde med meg hjem, som jeg gikk ned på. Tror ikke det er tilfeldig at dette kom etter det..
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var kraftig rammet, hadde ikke det.

Anonymous poster hash: 480a2...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også kyssesyken fra helvette og kan ærlig talt ikke huske om jeg hadde after eller ikke.

Er jo ikke utenkelig at det kan oppstå under kyssesyken pga immunforsvaret er svekket, men jeg ville ikke basert på bare det som et symptom på kyssesyken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også kyssesyken fra helvette og kan ærlig talt ikke huske om jeg hadde after eller ikke.

Er jo ikke utenkelig at det kan oppstå under kyssesyken pga immunforsvaret er svekket, men jeg ville ikke basert på bare det som et symptom på kyssesyken.

 

Ja, nei, er ikke pga det legen tenker kyssesyke, er pga mulig kyssesyke jeg tenker at de ikke går bort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, nei, er ikke pga det legen tenker kyssesyke, er pga mulig kyssesyke jeg tenker at de ikke går bort..

Jeg har forøvrig aldri opplevd at after bare varer en dag. Mine varer i hvertfall opp til en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble veldig dårlig da jeg hadde kyssesyken, men kan ikke huske at after var et problem (ikke som jeg kommer på... var så dårlig ellers at det hadde vært det minste problemet)

 

Du får nok ikke et fornuftig svar før du snakker med legen i morgen! Lykke til! Hold oss oppdatert da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk after da jeg hadde kyssesyken! Før har jeg bare hatt det en sjelden gang, men under kyssesyken var det ille! Legen mente det kunne være fordi immunforsvaret mitt var så svekket.. Hadde mange, det gjorde kjempevondt å spise/drikke, og dette i tillegg til at jeg var så hoven at det å svelge var så vondt! Det å pusse tenner var et mareritt..Heldigvis varte det aller verste ikke så lenge.. Men husker det var en lettelse når alt forsvant/roet seg ned. En venninne som også har hatt kyssesyken hadde også after.

Anonymous poster hash: 37e0a...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble veldig dårlig da jeg hadde kyssesyken, men kan ikke huske at after var et problem (ikke som jeg kommer på... var så dårlig ellers at det hadde vært det minste problemet)

 

Du får nok ikke et fornuftig svar før du snakker med legen i morgen! Lykke til! Hold oss oppdatert da :)

Takktakk, han regnet med det tok en uke før svar på prøvene, skal holde dere oppdatert

Jeg fikk after da jeg hadde kyssesyken! Før har jeg bare hatt det en sjelden gang, men under kyssesyken var det ille! Legen mente det kunne være fordi immunforsvaret mitt var så svekket.. Hadde mange, det gjorde kjempevondt å spise/drikke, og dette i tillegg til at jeg var så hoven at det å svelge var så vondt! Det å pusse tenner var et mareritt..Heldigvis varte det aller verste ikke så lenge.. Men husker det var en lettelse når alt forsvant/roet seg ned. En venninne som også har hatt kyssesyken hadde også after. Anonymous poster hash: 37e0a...d01

Er det jeg tenker også, at det kan være fordi immunforsvaret har andre ting å ta seg av.. Jeg har ikke vært så dårlig som mange blir av kyssesyken, men det varierer vel fra person til person. Har lest at mange har det uten å vite om det

Blir spennende å høre om de finner ut av noe i allefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr "var dere plaget med after?" hva er after?
Jeg har hatt kyssesyken + fått reaktivtert kyssesyken 8 år senere. Var døds syk den andre gangen og måtte innlegges på sykehuset, den første gangen var jeg også veldig syk men det værste gikk over etter noen uker. Selve kyssesyken hang i lenge uten at jeg registrerte det så godt.
Det er veldig lett å finne ut av om man har epstein barr viruset (kyssesyken) eller ikke via blodprøve.
Hvis du har det, så ta det helt med ro selvom du bbegynner å føle deg bedre. Det var det jeg ikke gjorde, og grunnen til at jeg følte meg halvskranglete i flere år og også fikk reaktivert viruset og ble dødsens syk.



Anonymous poster hash: d76f3...292
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som kyssesyken. Da hadde du vært mye dårligere med helt andre symptomer



Anonymous poster hash: acd76...deb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sykdommen starter ofte med en periode som kan vare fra noen dager til 1-2 uker, hvor du kan føle deg slapp og syk, har nedsatt matlyst, fryser og har hodepine. Deretter kommer de typiske plagene med vondt i halsen, høy feber og hevelser på halsen. De fleste er tilbake på skole eller i arbeid i løpet av 1-4 uker, men det kan ta opptil to måneder, eventuelt enda lengre tid, før man føler seg "frisk"." ... "studier tyder på at 90% av den voksne befolkningen smittes med Epstein Barr viruset i løpet av livet, men kun et fåtall blir syke i en slik grad at diagnosen blir stilt. Symptomgivende mononukleose er mest vanlig hos ungdommer (10-19 år), men kan også forekomme ned i småbarnsalder og hos voksne" ref http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/kyssesyke-mononukleose-1751.html

Nå skal jeg ikke påstå at det er det jeg har, skal å ta blodprøve snart, så får jeg bare avvente og se. Men hvordan dere kan være så sikker på at det ikke er det forstår jeg ikke. Som de skriver på NHI så er det et fåtall som blir så syke at man i det hele tatt får stilt diagnosen, og det er da gjerne i en alder av 10-19 år det er vanligst å bli så dårlig.. Selv er jeg 31..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Sykdommen starter ofte med en periode som kan vare fra noen dager til 1-2 uker, hvor du kan føle deg slapp og syk, har nedsatt matlyst, fryser og har hodepine. Deretter kommer de typiske plagene med vondt i halsen, høy feber og hevelser på halsen. De fleste er tilbake på skole eller i arbeid i løpet av 1-4 uker, men det kan ta opptil to måneder, eventuelt enda lengre tid, før man føler seg "frisk"." ... "studier tyder på at 90% av den voksne befolkningen smittes med Epstein Barr viruset i løpet av livet, men kun et fåtall blir syke i en slik grad at diagnosen blir stilt. Symptomgivende mononukleose er mest vanlig hos ungdommer (10-19 år), men kan også forekomme ned i småbarnsalder og hos voksne" ref http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/kyssesyke-mononukleose-1751.html

Nå skal jeg ikke påstå at det er det jeg har, skal å ta blodprøve snart, så får jeg bare avvente og se. Men hvordan dere kan være så sikker på at det ikke er det forstår jeg ikke. Som de skriver på NHI så er det et fåtall som blir så syke at man i det hele tatt får stilt diagnosen, og det er da gjerne i en alder av 10-19 år det er vanligst å bli så dårlig.. Selv er jeg 31..

Hørt at man blir dårligere når man er voksen.

Anonymous poster hash: 480a2...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kyssesyken i februar, var ikke hardt rammet men fikk after. Helt vanlig ved nedsatt imunforsvar, dog noen er mer rammet enn andre. God bedring! : )



Anonymous poster hash: 2617f...4c1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...