Gå til innhold

Skal du stemme i kirkevalget?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk valgkortet i dag og skal stemme på nominasjonskomiteens liste. Jeg ser enkelte på facebook oppfordre til å stemme på den andre listen. Greit nok, men jeg synes å huske de samme folkene har skrytt av at de meldte seg ut av kirken. Da har man vel ikke stemmerett? Eller kommer faktisk folk til å melde seg inn i kirken igjen for å stemme mot den? For så evt å melde seg ut igjen etterpå? Ganske spesielt. Kanskje man gjør feil ved å stemme på partier man liker også, man bør heller melde seg inn i partier man misliker og så stemme frem de verste kandidatene ;)



Anonymous poster hash: f094b...115
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan man stemme om man ikke er medlem i kirka?

 

Jeg fikk jaggu valgkort i posten i går, men jeg er (skal i alle fall være) utmeldt! Meldte meg ut første gang rett etter jeg fylte 18 og har siden den tid måttet melde meg ut flere ganger fordi jeg etter noen år plutselig er innmeldt igjen! Skjønner ikke hvilket system dette er! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri stemt ved kirkevalget tidligere, men kommer til å gjøre det er i år. Skal stemme på den andre listen.



Anonymous poster hash: 838fc...96f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man stemme om man ikke er medlem i kirka?

 

Jeg fikk jaggu valgkort i posten i går, men jeg er (skal i alle fall være) utmeldt! Meldte meg ut første gang rett etter jeg fylte 18 og har siden den tid måttet melde meg ut flere ganger fordi jeg etter noen år plutselig er innmeldt igjen! Skjønner ikke hvilket system dette er! 

Jeg er også utmeldt rundt ti ganger i løpet av livet. Skjønner ikke at det er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man stemme om man ikke er medlem i kirka?

 

Jeg fikk jaggu valgkort i posten i går, men jeg er (skal i alle fall være) utmeldt! Meldte meg ut første gang rett etter jeg fylte 18 og har siden den tid måttet melde meg ut flere ganger fordi jeg etter noen år plutselig er innmeldt igjen! Skjønner ikke hvilket system dette er!

Man kan ikke stemme når man ikke er medlem. Jeg har aldri fått valgkort i posten, så utmeldingen har nok funket på meg, men jeg vet om andre som har måttet melde seg ut flere fanger. Uten at de aktivt har meldt seg inn i mellomtiden. Du kan vel sjekke på kirkekontoret, tenker jeg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også utmeldt rundt ti ganger i løpet av livet. Skjønner ikke at det er lov.

Nå har jeg holdt på dette i over ti år - og så er jeg tydeligvis innmeldt IGJEN? Skjønner heller ikke at det er lov. 

 

Man kan ikke stemme når man ikke er medlem. Jeg har aldri fått valgkort i posten, så utmeldingen har nok funket på meg, men jeg vet om andre som har måttet melde seg ut flere fanger. Uten at de aktivt har meldt seg inn i mellomtiden. Du kan vel sjekke på kirkekontoret, tenker jeg.

Vært heldig du! :) Jeg har IKKE meldt meg inn igjen selv, nei, så jeg lurer på hvordan de får det til - gang på gang. Skal se om jeg finner ut av det, takk for tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lyst til å stemme, men ha aldri satt meg inn i det og vet ikke så mye om det :(



Anonymous poster hash: 5ee1b...2af
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man stemme om man ikke er medlem i kirka?

 

Jeg fikk jaggu valgkort i posten i går, men jeg er (skal i alle fall være) utmeldt! Meldte meg ut første gang rett etter jeg fylte 18 og har siden den tid måttet melde meg ut flere ganger fordi jeg etter noen år plutselig er innmeldt igjen! Skjønner ikke hvilket system dette er! 

Både meg og min samboer fikk valgkort. Jeg har meldt meg ut to ganger, og hun har aldri vært medlem. Guds veier er virkelig uransakelige...og ikke minst ulovlige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skulle tro hele valget blir kjent ugyldig hvis det viser seg at massevis av folk som ikke er, eller ikke skulle vært medlemmer kan stemme. Det hadde i hvert fall blitt huskestue hvis mange som ikke har stemmerett hadde fått valgkort til stortings- eller lokalvalgene. 



Anonymous poster hash: f094b...115
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt har jeg ikke fått valgkort til kirkevalget, og jeg håper inderlig at det ikke kommer denne gangen.

De fleste som melder seg ut av kirken var vel medlemmer pga. dåp eller foreldre som var medlemmer. Jeg, derimot, ble aldri døpt, og ingen av mine foreldre var medlemmer av kirken da jeg ble født. Derfor tilhører jeg det mindretallet som faktisk ikke skulle vært medlem i utgangspunktet engang.

Likevel har jeg måttet melde meg ut tre ganger tidligere, og nå håper jeg de endelig har strøket meg fra medlemslistene denne gangen. Jeg er enig i at det egentlig er helt hårreisende at de kan holde på slik. Slurv og surr kan skje den beste, men det virker så altfor utbredt og konsekvent til bare å være rot i systemet. Jeg blir ikke overrasket om valgkortet kommer etter denne utmeldingen også, men så langt ser det lovende ut.

Skal likevel selvsagt ikke stemme som "hevn" dersom jeg får valgkortet. Jeg har nemlig moral. Tæhæ.



Anonymous poster hash: ae720...817
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skal stemme. Er ikke kristen og tenkte lenge på å melde meg ut, men på den måten mener jeg at da har en ikke så mye rett til å sitte å klage på måten "mørkemennene" styrer showet på. Er en for at blant annet homofile skal få gifte seg i kirken så får en stemme, viss ikke betyr det ikke så mye for deg, og du blir litt sånn "stor i ord, liten på jord" type viss du klager når det er noe i media.

Og jeg har en klar formening om at kristne homofile selvsagt skal få gifte seg i kirken vist det er det de ønsker, ja også andre homofile som ikke er kristne selvsagt. Og da er det som ved andre valg, at det nytter ikke å sitte å tvinne tommeltotter i sofaen mens verden suser avgårde så da får en benytte den stemme en har.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man melder seg ikke inn i kirken, man døpes inn i den. Uansett er det egentlig ikke DNK som skal ha skylden for alle disse som er innmeldt i kirken. Kirkeministeren under Bondevik-regjeringen fant ut at det var like greit å føre opp alle på listene som ikke allerede var medlem av noe annet livssyn eller en annen religion(f.eks. Human-etisk forbund). Uansett, jeg skal stemme på Åpen folkekirke ved kirkevalget fordi jeg er for at homofile skal få gifte seg i kirka. 

 

Man kan ikke stemme uten å være medlem.

 

Og dere som sier dere har meldt dere ut: sikker på at dere har gjort det riktig? Den nettsiden en fyr satt opp for en stund siden påsto jo å kunne melde folk ut, det kunne den ikke. Min venninne meldte seg ut for ikke så lenge siden(hun ble aldri døpt, så ble bare meldt inn av denne ministeren), fylte ut noe skjema og greier, ferdig. 



Anonymous poster hash: 23494...279
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% sikker på at minst én av gangene jeg har fylt ut skjema og sendt inn har klart å gjøre det helt rett, ja. :ler:

Får melde meg ut IGJEN nå, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm... Jeg er ikke døpt og ble også komfirmert humanistisk, fikk likevell stemmekortet i posten??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle egentlig melde meg ut i år, men hørte om Åpen liste (?) for noen dager siden. Kommer til å benytte meg av stemmeretten for å støtte dem, og deretter melde meg ut. :)



Anonymous poster hash: 4c8e7...2e0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og dere som sier dere har meldt dere ut: sikker på at dere har gjort det riktig? Den nettsiden en fyr satt opp for en stund siden påsto jo å kunne melde folk ut, det kunne den ikke. Min venninne meldte seg ut for ikke så lenge siden(hun ble aldri døpt, så ble bare meldt inn av denne ministeren), fylte ut noe skjema og greier, ferdig. 

Anonymous poster hash: 23494...279

Helt sikker. Den appen brukte jeg aldri, og jeg vet at du naturligvis ikke kunne melde deg ut ved hjelp av en mobil-app. jeg har sendt inn skjemaer og i tillegg ringt for å få bekreftet at de hadde alt de trengte. Jeg har da fått beskjed om at alt var på stell og jeg var utmeldt. LIkevel kommer det valgkort hver gang, og da får jeg beskjed om at jeg ikke er utmeldt likevel.

Men nå håper jeg at det endelig har løst seg, i hvert fall. Greit å vite at det kanskje ikke var kirken selv som meldte meg inn, ikke-døpt som jeg er, men det er i hvert fall kirken som har "glemt" å melde meg ut flere ganger nå. Og det vet jeg godt at de også har gjort med mange andre. Jeg kan riktignok ikke garantere at andre har gjort det på rett måte, men det ville overrasket meg om samtlige har gjort feil på noe som skal være såpass enkelt.

Uansett: Jeg skal ikke spore av tråden helt, den handlet tross alt om hvorvidt man skal stemme i kirkevalget. Jeg skal i hvert fall ikke det, selv hvis jeg skulle få valgkort i år igjen. Jeg stemmer alltid ved stortingsvalg og kommune- og fylkestingsvalg, men jeg bruker ikke stemmeretten et sted der jeg egentlig ikke skulle hatt stemmerett. Det hadde vært uredelig.

Anonymous poster hash: ae720...817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hello Kitte

Har meldt meg ut utallige ganger, så om jeg får et valgkort i postkassa så skal jeg personlig troppe opp på kirkekontoret og dytte det papiret ned i halsen på den første jeg ser

Eller, kanskje ikke så drastisk da, men jeg kommer til å bli lei meg og forbanna, for jeg er så drittlei av å melde meg ut hele tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Jeg er ikke døpt og ble også komfirmert humanistisk, fikk likevell stemmekortet i posten??

Men er du medlem et annet sted?

Anonymous poster hash: 3dacd...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...