Gå til innhold

Hvilke motargumenter har kristne som er mot homoekteskap?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

prøvd å google litt om dette, men har ikke funnet svar. Lurer hovedsakelig på motsetningen om at skilsmisse, kvinnelig stemmerett (ol) er ok, men ikke homofilt ekteskap. Kilder tas mot med takk!

Anonymous poster hash: 27f3e...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skilsmisse, kvinnelige prester og homofil praksis er tre vidt forskjellige ting. Det fins ingen automatikk i at er en for eller mot det ene, må en ha samme standpunkt til en eller to av de andre.

Når det gjelder homofilidebatten, kan jeg anbefale den grundige gjennomgangen i Homofili og Bibelen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvd å google litt om dette, men har ikke funnet svar. Lurer hovedsakelig på motsetningen om at skilsmisse, kvinnelig stemmerett (ol) er ok, men ikke homofilt ekteskap. Kilder tas mot med takk!

Anonymous poster hash: 27f3e...900

Med kilde, så regner jeg med du mener Bibelen, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke andre kilder enn Bibelen i dette spørsmålet. Kvinnelige prester er ikke et etisk spørsmål. En kan argumentere med at det var noe som f.eks. gjaldt for sin tid, men at spørsmålet om homofilit samliv er mer allmenngyldig. 



Anonymous poster hash: a8954...dcd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det sånn at en del kristne fremdeles er imot kvinnelige prester, skilsmisse, gjengifte og homofilt ekteskap (eller seksuell kontakt mellom to av samme kjønn). Kildene de bruker er naturligvis Bibelen, men også naturen, hvor et mye brukt argument er at to av samme kjønn ikke kan lage barn.



Anonymous poster hash: 81e08...4fa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: mener du statlig ekteskap eller vielse i kirken? Jeg tror ikke kristne bryr seg stort med hva staten driver med. Hva kirken driver med, derimot...

 

Problemet er jo at en vielse skal være en velsignelse fra Gud. "Nå har Gud ført dere to sammen og velsignet dere to, nå kan intet menneske eller noe annet utenfra komme mellom dere to igjen".

Samtidig sier den kristne Gud i bibelen at det at to av samme kjønn er sammen er synd. Da kan ikke det velsignes av Gud. Derfor er de kristne mot en kirkelig vielse av homofile.

 

Men så har du jo kirker som er opprettet av homofile for homofile (uavhengig av kjønn).

 

http://www.apenkirkegruppe.org/

 

Så ingenting er enkelt her i verden. Alle kristne er ikke like og alle homofile er ikke like, noen av dem er muslimer, noen av dem er kristne, og noen av dem er ateister.



Anonymous poster hash: 934fc...2ef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Balian de Ibelin

Nå er ikke jeg religiøs

 

Men jeg er i mot ekteskap mellom homofile. Av samme grunn som jeg er i mot ekteskap mellom heterofilie.

 

Jeg mener at ekteskap er en utdatert institusjon man ikke har behov for i et moderne samfunn. Derfor er jeg i mot det.

 

Jeg bryr meg ikke om hva slaks ekteskap det er snakk om. Jeg er i mot alle former for ekteskap som eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med kilde, så regner jeg med du mener Bibelen, eller?

 

Når begynte kristne å bry seg om hva som står i bibelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kristen og jeg bryr meg.

Ok, så dødsstraff for par som har sex når kvinnen menstruerer da? Eller for å blande klesplagg av ulike stoffer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så dødsstraff for par som har sex når kvinnen menstruerer da? Eller for å blande klesplagg av ulike stoffer?

Du viser deg å være noe uvitende om Guds Ord. Tilgi meg, men jeg orker ikke bruke tid på en som ønsker å kverulere og prøve  å få fram et "godt" poeng. Respekter heller andres tro du.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så dødsstraff for par som har sex når kvinnen menstruerer da? Eller for å blande klesplagg av ulike stoffer?

 

Moseloven gjelder ikke for kristne. Den gjelder bare for jødene. De to reglene du nevner er hentet fra Moseloven. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...