Gå til innhold

Valpen er skeptisk og aggressiv når det kommer besøk! hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.
Har nettopp fått ung valp i hus på 12 uker. Når vi henten valpen i hjemmet til oppdretteren for 4 dager siden var valpen svært leken og glad rundt oss. Ingen tegn til bjeffing, redsel eller annen skepsis.

Nå etter 4 dager i hus hos oss har valpen begynt å bli redd, misstenksom og aggressiv mot ukjente mennesker som kommer på besøk. F. eks hvis foreldrene mine kommer bjeffer han og holder seg unna. Han er ikke interessert i å bli klappet eller kost med. Han virker redd og skeptisk, og godtar bare meg og samboeren.

Er det noen som vet hva dette kommer av? Er det vaktinnstinktet som titter frem? Hvorfor var han ikke slikt når vi hentet han hos oppdretter for 4 dager siden? Da var det jo vi som var fremmendes for han.

Ønsker svar fra KG'er med peiling på hundeoppførsel, takk :)



Anonymous poster hash: 8b722...1b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har oppfostret fem hunder så jeg har nok av erfaring.

Du kan ikke begynne å sosialisere hunden etter bare fire dager hos deg. Først må valpen bli trygg på både deg og sine nye omgivelser og det tar litt lengre tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vist du lar hunden få tid til å bli kjennt med dere først slik som Antoinette sier og så begynner forsiktig med en/to personer som kommer på besøk, men ikke press hvalpen. Er enkelt at folk blir veldig ivrige når de ser søte hvalper og vill helst klemme og kose på de og går etter de for å klappe. Vist du i stedet får de til å sette seg ned på huk på golvet med ryggen til hvalpen og ser om den kommer av seg selv. :) håper dere får fikset problemet, når den blir større kan dere ta den med på sosialisering, vet det ofte er hundeklubber som har 1 dag i månden der de går en tur med hundene i byen for eksempel, da har du jo også folk som kan med hund som kan hjelpe deg når dere er der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Hvor lenge skal vi gå før vi sosialiserer den? Trodde det var viktig å starte med det ganske tidlig? Og hvorfor var ikke valpen slik når vi hentet den?

ts



Anonymous poster hash: f765e...216
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Hvor lenge skal vi gå før vi sosialiserer den? Trodde det var viktig å starte med det ganske tidlig? Og hvorfor var ikke valpen slik når vi hentet den?

ts

Anonymous poster hash: f765e...216

Har du i det hele tatt lest deg opp på hundehold? Virker som du ikke har peiling på hunder i det hele tatt. Ta en prat med oppdretter og still spørsmål

Anonymous poster hash: 2fef4...e5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Hvor lenge skal vi gå før vi sosialiserer den? Trodde det var viktig å starte med det ganske tidlig? Og hvorfor var ikke valpen slik når vi hentet den?

ts

Anonymous poster hash: f765e...216

Fordi den var trygg der den var når dere hentet den.

Vent til den er klar. Du merker på valpen når den blir trygg. Dette er nemlig individuelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange ting å tenke på og endel å sette seg inn i. Blant annet har valper og unghunder også spøkelsesperioder hvor de uten grunn kan bli engstelige og skeptiske.

Sosialiseringen bør foregå på en måte at man utvider horisonten litt etter litt. Gjør valpen trygg på alle nye omgivelser og lære den hvordan vi mennesker lever.

Jeg vil absolutt anbefale valpeboken: Valpen flytter hjemmefra av Linn Palm. Dette synes jeg er en av de beste bøkene om valp. Den er også relativt ny og ikke farget av tidligere "-70 talls dominanse teorier" som vi nå vet er tullete.
Et "must" synes jeg også det er å lære hvordan hunder kommuniserer for å forstå hva de mener og lettere trene de. Da er boken På talefot med hunden av Turid Rugaas absolutt å anbefale.

Man finner masse informasjon på nett, men det er ikke like enkelt å skille ut hva som er bra og hva som ikke er bra. Det finnes like mange syn på hund og hundetrening som det antagelig finnes på barneoppdragelse, og folk krangler så fillene fyker.

Meld deg på et godt valpekurs. Heller ikke like enkelt i den junelen av ulike treningsmetoder og hundeskoler. Vær oppmerksom på at folk legger veldig mye forskjellig i hva "positiv hundetrening" innebærer. Ikke alle er så positive som det høres ut som.

Personlig ville jeg anbefalt noe på listene til Skandinavisk gruppe for etisk hundehold, norsk atferdstruppe for selskapsdyr eller evt. Canis hvis dere er opptatt av klikkertrening.
Oslo Hundeskole tilbyr kurs over hele landet, men der er kvaliteten på instruktører og opplæring veldig varierende og det brukes ulike (positive og ikke fullt så hyggelige metoder) om hverandre, avhengig av hvilken instruktør du har. Bor du på Østlandet er GoodDog supert og Din Beste venn kan også være bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...