Gå til innhold

Til dere hundeeksperter - hvordan holde en hund tilbake?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg opplevde at en hundeeier ble irettesatt av noen ungdommer i sted.

Han gikk med hunden sin, hunden ble av en eller annen grunn opphisset, og begynte å bjeffe på ungdommene, og ville hoppe opp på dem.

Hundeeieren prøvde først å dempe hunden ved å gi kommandoer, men måtte til slutt ta tak i halsbåndet på hunden for å hindre hunden i å hoppe opp på dem.

Ungdommene begynte da å kjefte på hundeeieren, anklage ham for å skade hunden (luftrøret), og uansett hvor mye hundeeieren prøvde å komme seg unna dem, jo mer pågående ble ungdommene.

De henvendte seg til meg, og lurte på om jeg ville stille som vitne hvis de valgte å anmelde mannen for dyremishandling, siden jeg så hele opptrinnet.

Jeg sa nei, fordi jeg ikke så at hundeeieren skadet hunden på noen som helst måte, men nå i etterkant ble jeg i tvil.

Jeg er på ingen måte en hundeekspert, men hunden hadde ikke strupehalsbånd, og halsbåndet var såpass bredt at det fordelte et eventuelt trykk på en stor flate.

Jeg så ikke noe rykk, eller andre brå bevegelser, som kunne skade hunden. Det eneste jeg så var at han holdt hunden tilbake.

Hvordan kunne hundeeieren holde tilbake hunden, om han ikke kunne holde i halsbåndet?

Tar jeg feil, eller er det i et slikt tilfelle skadelig for hunden å holde hunden tilbake ved hjelp av halsbåndet?



Anonymous poster hash: 23d63...5e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei hunden tar nok ikke skade av dette! Disse ungdommene høres veldig ut som de kun er ute etter å ta andre.

Anonymous poster hash: ffc14...53c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et halsbånd kan gjøre stor skade, uansett hvor bredt det er derfor er sele alltid anbefalt. Utfra det du beskriver hadde ikke hundeeier noe annet valg enn å ta tak i halsbåndet for å unngå en situasjon der hunden kunne hoppet på noen. Hunden har nok ikke lidd noen last av denne enkelt episoden og som du skrev at du ikke så rykk og napp så ble det nok ingen skader på hunden. Det er rykk, napp og konstant dra i halsbåndet som skader luftrør og nerver



Anonymous poster hash: 0762a...c68
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mer effektiv metode hadde vært å avlede hunden ved å klikke og gi godbit. Men da må man ha trent på det først.

Han blir ikke anklaget for dyremishandling, for det blir ord mot ord. Og nei, det kan ikke defineres som mishandling. Som hundeeier får man ofte kjeft enten for det ene eller det andre. Av folk som ikke alltid har greie på det de snakker om.

Anonymous poster hash: 9f3ae...bf3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to hunder selv, og slik du beskriver her høres det absolutt ikke ut som dyremishandling. Høres ut som om de ungdommene bare var noen små drittunger som prøver å skape problemer.

Jeg bruker ikke halsbånd på hundene mine, men vester, slik at jeg faktisk kan ha mer kontroll på dem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Haha, drittunger ja, det er faktisk det rette ordet. Uvitende drittunger. Nei, det er ikke mishandling, nei hunden tar ikke skade av det.

Ikke tenk mer på det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, drittunger ja, det er faktisk det rette ordet. Uvitende drittunger. Nei, det er ikke mishandling, nei hunden tar ikke skade av det.

Ikke tenk mer på det!

Helt enig!!

Seler av denne typen er supre når man har en strek hund:

http://www.hundehjelpen.net/blog/2012/02/07/Selen-alle-b%C3%B8r-kj%C3%B8pe.aspx

Endret av MissPierce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mer effektiv metode hadde vært å avlede hunden ved å klikke og gi godbit. Men da må man ha trent på det først.

Han blir ikke anklaget for dyremishandling, for det blir ord mot ord. Og nei, det kan ikke defineres som mishandling. Som hundeeier får man ofte kjeft enten for det ene eller det andre. Av folk som ikke alltid har greie på det de snakker om.

Anonymous poster hash: 9f3ae...bf3

Jeg må bare få kommentere. Jeg mener du har helt rett i at man skal trene passeringstrening og at hunden skal kunne passere andre på den avstanden den er komfortabel med. Og godbiter (og evt. klikker) er en av måtene å trene inn dette på. Men det er ikke noe fasitsvar til alle og enhver. Grunnen til at jeg kommenterer på dette, er at det ser ut til å bli en mer og mer misforståelse om hvordan en hele tiden skal bruke godbiter i treningen. I dette tilfellet ville det være å prøve å lokke hunden ut av situasjonen, og enkelte situasjoner klarer man ikke å lokke hunder ut av selv med verdens beste Angus steak...

Til trådens tema:

Nå må folk slutte å rope ulv. Det er selvfølgelig ikke dyremishandling - men det hadde vært sånn ca. 100 ganger bedre om han hadde hatt en sele på hunden som han kunne tatt tak i isteden. Da oppnår man nemlig også at hunden ikke forbinder ubehaget (for det er selvfølgelig ubehagelig/vondt) å bli dratt i et halsbånd, og dermed også minsket sjansen til at hunden senere assosierer ubehaget med folk den møter. Vi er nemlig eksperter på selv å lage utagerende hunder i bånd... Dette fordi hunder assosierer det de føler/kjenner der og da med det de ser på akkurat det tidspunktet. Om man i tillegg kjefter og smeller på hunden så øker man virkelig utageringstrangen til hunden i og med at den vil tro du er på dens "lag" og synes det er like skummelt/ubehagelig som den gjør.

Episoden TS beskriver er ikke dyremishandling, men brannslukking. Det kan skje oss alle. Vi vet ikke om dette er en ny hund hos eier, eller om det er en omplassering med dårlige erfaringer. Det kan også virke ganske truende på en hund med høyt vokterinstinkt når en gruppe mennesker kommer bort til den.

Så la oss heller jobbe mot det som virkelig er dyremishandlig her i verden!!! Det burde virkelig disse ungdommene gjøre også.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare få kommentere. Jeg mener du har helt rett i at man skal trene passeringstrening og at hunden skal kunne passere andre på den avstanden den er komfortabel med. Og godbiter (og evt. klikker) er en av måtene å trene inn dette på. Men det er ikke noe fasitsvar til alle og enhver. Grunnen til at jeg kommenterer på dette, er at det ser ut til å bli en mer og mer misforståelse om hvordan en hele tiden skal bruke godbiter i treningen. I dette tilfellet ville det være å prøve å lokke hunden ut av situasjonen, og enkelte situasjoner klarer man ikke å lokke hunder ut av selv med verdens beste Angus steak...

Til trådens tema:

Nå må folk slutte å rope ulv. Det er selvfølgelig ikke dyremishandling - men det hadde vært sånn ca. 100 ganger bedre om han hadde hatt en sele på hunden som han kunne tatt tak i isteden. Da oppnår man nemlig også at hunden ikke forbinder ubehaget (for det er selvfølgelig ubehagelig/vondt) å bli dratt i et halsbånd, og dermed også minsket sjansen ytil at hunden senere assosierer ubehaget med folk den møter. Vi er nemlig eksperter på selv å lage utagerende hunder i bånd... Dette fordi hunder assosierer det de føler/kjenner der og da med det de ser på akkurat det tidspunktet. Om man i tillegg kjefter og smeller på hunden så øker man virkelig utageringstrangen til hunden i og med at den vil tro du er på dens "lag" og synes det er like skummelt/ubehagelig som den gjør.

Episoden TS beskriver er ikke dyremishandling, men brannslukking. Det kan skje oss alle. Vi vet ikke om dette er en ny hund hos eier, eller om det er en omplassering med dårlige erfaringer. Det kan også virke ganske truende på en hund med høyt vokterinstinkt når en gruppe mennesker kommer bort til den.

Så la oss heller jobbe mot det som virkelig er dyremishandlig her i verden!!! Det burde virkelig disse ungdommene gjøre også.

Veldig bra skrevet :)

Er du på Canis forresten? Du skriver veldig likt noen som er der, og som jeg lærte mye bra av da jeg var der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra skrevet :)

Er du på Canis forresten? Du skriver veldig likt noen som er der, og som jeg lærte mye bra av da jeg var der :)

Jeg var moderator der for endel år siden. Men de siste årene er jeg innom kanskje to ganger årlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var moderator der for endel år siden. Men de siste årene er jeg innom kanskje to ganger årlig...

Da var det nok deg ja :)

Er ikke innom der særlig selv lenger. Kan ikke huske sist jeg postet noe der. Har ikke vært det siden jeg mistet min lille bølle for snart 3år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare få kommentere. Jeg mener du har helt rett i at man skal trene passeringstrening og at hunden skal kunne passere andre på den avstanden den er komfortabel med. Og godbiter (og evt. klikker) er en av måtene å trene inn dette på. Men det er ikke noe fasitsvar til alle og enhver. Grunnen til at jeg kommenterer på dette, er at det ser ut til å bli en mer og mer misforståelse om hvordan en hele tiden skal bruke godbiter i treningen. I dette tilfellet ville det være å prøve å lokke hunden ut av situasjonen, og enkelte situasjoner klarer man ikke å lokke hunder ut av selv med verdens beste Angus steak...

(.....).

Jeg kan være enig i at det kan bli for mye godbiter, og at det kan bli en tykk hund etterhvert. Jeg bruker mest godbiter i innlæringsfasen, senere bare av og til (det er også mye mer spennende for hunden at det kun er belønning av og til. Hver gang hadde vært kjedelig). Jeg klikker forøvrig med tunga, for det er ikke alltid jeg har en klikker tilgjengelig, men tunga er alltid der. Prinsippet er det samme,

Men hvordan ville du ellers lokket hunden ut av situasjonen? Ved å lokke med stemmen, løpe vekk (min hund liker å løpe) eller noe annet? Leke?

Anonymous poster hash: 9f3ae...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud. Tull og tøys. Disse ungdommene gjorde nok bare hele opptrinnet verre for hunden. Men selv ville jeg nok helst bare fjernet hunden fra situasjonen ved å gå unna, som oftest funker det helt fint å bare gå, hunden følger stort sett med på et vis. Ja, man må stramme kobbelet og det blir noe press på halsen, men man skal IKKE røske i båndet, kun legge jevnt press på til hunden følger med, og det gir ingen skade. Det gir muligens ubehag, men det er iallefall bedre enn å la hunden stå og utagere eller prøve å tvinge den til å slutte.

Ideelt sett burde han naturligvis hatt sele på hunden, men av og til kommer man opp i situasjoner man ikke har forutsett, og da må man bare takle det som best man kan.

Jeg trener så positivt jeg bare klarer selv, men av og må man rett og slett holde fast hunden, og har man ikke planlagt nok til å ha på sele, så må man naturligvis holde i halsbåndet. Selv om han trolig hadde fått roet hunden fortere om han bare hadde gått vekk fra situasjonen.



Anonymous poster hash: d1e33...e06
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan være enig i at det kan bli for mye godbiter, og at det kan bli en tykk hund etterhvert. Jeg bruker mest godbiter i innlæringsfasen, senere bare av og til (det er også mye mer spennende for hunden at det kun er belønning av og til. Hver gang hadde vært kjedelig). Jeg klikker forøvrig med tunga, for det er ikke alltid jeg har en klikker tilgjengelig, men tunga er alltid der. Prinsippet er det samme,

Men hvordan ville du ellers lokket hunden ut av situasjonen? Ved å lokke med stemmen, løpe vekk (min hund liker å løpe) eller noe annet? Leke?

Anonymous poster hash: 9f3ae...bf3

Noen ganger er det ikke å lokke som er det beste. Ofte kan det å bare gå være best og enklest. Bare gå fast og bestemt videre. Derfor er sele også mye bedre- altlid egentlig. Skjønnr at denne hunden utagerte så det var sikkert ikke enkelt. Men avstand er en god løsning på mye. Nå snakker jeg generelt her. Som sagt så aner vi ingen ting om hverken hund eller eier i denne situasjonen.

Med god nok avstand kan det meste løse seg.

Angående belønning under trening kan man selvfølgelig bruke leke like gjerne som godbit, om hunden responderer bedre på det. Men jeg går ut i fra at dette kanskje var vanlig tur og ikke en treningssituasjon. Å bruke smattelyd (eller hvilken som helst lyd) isteden for klikker er også en fin idè. Å bruke lyd er ofte bedre enn et ord, da lyder som smatting osv. ikke like enkelt blir påvirket av vår sinnsstemining/humør, men er mer nøytral og enklere å treffe med riktig timing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Tull og tøys. Disse ungdommene gjorde nok bare hele opptrinnet verre for hunden. Men selv ville jeg nok helst bare fjernet hunden fra situasjonen ved å gå unna, som oftest funker det helt fint å bare gå, hunden følger stort sett med på et vis. Ja, man må stramme kobbelet og det blir noe press på halsen, men man skal IKKE røske i båndet, kun legge jevnt press på til hunden følger med, og det gir ingen skade. Det gir muligens ubehag, men det er iallefall bedre enn å la hunden stå og utagere eller prøve å tvinge den til å slutte.

Ideelt sett burde han naturligvis hatt sele på hunden, men av og til kommer man opp i situasjoner man ikke har forutsett, og da må man bare takle det som best man kan.

Jeg trener så positivt jeg bare klarer selv, men av og må man rett og slett holde fast hunden, og har man ikke planlagt nok til å ha på sele, så må man naturligvis holde i halsbåndet. Selv om han trolig hadde fått roet hunden fortere om han bare hadde gått vekk fra situasjonen.

Anonymous poster hash: d1e33...e06

Jevnt press på skjoldbruskkjertelen kan gi skade ja. Både røsking, og press på halsen kan føre til en ødelagt kjertel og påfølgende lavt stoffskifte, blant andre plager. I tillegg til redusert syn faktisk.

Det er først nå at forskningen har startet på dette og det er veldig interessant (og kjedelig) det den viser. Så på alle mulige måter er sele bedre enn halsbånd. En sele som passer godt selvfølgelig,. En sele som gnager er heller ikke noe sjakktrekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jevnt press på skjoldbruskkjertelen kan gi skade ja. Både røsking, og press på halsen kan føre til en ødelagt kjertel og påfølgende lavt stoffskifte, blant andre plager. I tillegg til redusert syn faktisk.

Det er først nå at forskningen har startet på dette og det er veldig interessant (og kjedelig) det den viser. Så på alle mulige måter er sele bedre enn halsbånd. En sele som passer godt selvfølgelig,. En sele som gnager er heller ikke noe sjakktrekk.

Jeg mente i en enkeltsituasjon på noen få sekunder. Det er klart det gir skade om man bedriver den slags daglig.

Anonymous poster hash: d1e33...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente i en enkeltsituasjon på noen få sekunder. Det er klart det gir skade om man bedriver den slags daglig.

Anonymous poster hash: d1e33...e06

ja men problemet med halsbånd er jo nettopp av vi uforskyldt også skader halsen. Fordi hund er hund, og de kan plutselig rykke til når dde ser noe spennende, vi kan rykke til etc etc. Disse rykk og nappene skjer ganske så ofte når hunden er på tur i halsbånd. Enten vi vil eller ikke. Det finnes selvfølgelig alltid unntak fra regelen. Jeg har selv hatt et par sånne hunder, men likevel brukte jeg sele.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått mange gode svar, og takk for det! :)

Jeg ser også at det har blitt diskusjon på generelt grunnlag, og det er flott.

Noen ganger er det ikke å lokke som er det beste. Ofte kan det å bare gå være best og enklest. Bare gå fast og bestemt videre. Derfor er sele også mye bedre- altlid egentlig. Skjønnr at denne hunden utagerte så det var sikkert ikke enkelt. Men avstand er en god løsning på mye. Nå snakker jeg generelt her. Som sagt så aner vi ingen ting om hverken hund eller eier i denne situasjonen.
Med god nok avstand kan det meste løse seg.

Angående belønning under trening kan man selvfølgelig bruke leke like gjerne som godbit, om hunden responderer bedre på det. Men jeg går ut i fra at dette kanskje var vanlig tur og ikke en treningssituasjon. Å bruke smattelyd (eller hvilken som helst lyd) isteden for klikker er også en fin idè. Å bruke lyd er ofte bedre enn et ord, da lyder som smatting osv. ikke like enkelt blir påvirket av vår sinnsstemining/humør, men er mer nøytral og enklere å treffe med riktig timing.

I dette tilfellet så det ut til å være avstand nok, men ungdommene oppsøkte hunden/hundeeieren.

Jeg skrev at hundeeier prøvde kommando først.

Jeg har møtt hundeeieren flere ganger på tur, og han har alltid brukt en slags strupelyd for korrigering, aldri ord. Jeg har regnet med at dette var en kommando, for hunden har alltid innrettet seg etter å ha hørt denne lyden. Det skjedde ikke i går.

Jeg er som sagt ikke hundeeier selv, og er ikke kjent med terminologien.



Anonymous poster hash: 23d63...5e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne jo bare ha sagt ja til å være vitne, man skal jo bare si det man observerte, og jer observerte du ingen mishandling. Bedre for hundeeieren å ha et vitne HVIS ungdommene faktisk anmeøder :)

Anonymous poster hash: 4d236...21d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...