Gå til innhold

Skal jeg betale naboens veterinærregning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Huseier kan ikke kaste ut for noe slikt nei!

Katten min tok forresten nabobikkja! 12-15 sting måtte bikkja sy og naboen tok det helt på egen regning! Hans hund kom inn på fpreldrene mine sin eiendom, så hans ansvar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kunne ønske katteeiere tok mer ansvar. Jeg bor i boretslag, og hunden min ble angrepet av pus som lå gjemt mellom trappetrinnene. Det var en fellestrapp på felleseiendom, og hunden min hadde ikke gjort noe annet en å stikke hodet under trinnet da den kjente lukten av pus. Det ble dyrlegevakten det, for min regning. Jeg skulle gjerne sett at naboen hadde tilbudt seg å betale i allefall halvparten. Det var ingen sin feil, men det er litt kjipt at jeg måtte ta regningen alene når begge dyrene var involvert.

Når det er sagt, så er TS sin situasjon helt annerledes. Hund og katter oppførte seg som...vel, hund og katter gjør, men hele saken kunne vært forhindret dersom naboen hadde fulgt sin lovpålagte plikt og holdt hunden i bånd. Altså hans feil, og det skal du slippe å betale for. Å si at hunden "lett kunne drept kattene hvis han ville" synes jeg også virker ganske naivt. 2 stk illsinte katter er ikke lett for en hund å hamle opp med, uansett hvor stor og sterk hunden er i forhold.

Jeg håper du anmelder og ikke bare snakker med politiet. Det er alt for mange som truer med å ta livet av katter og slipper unna med truslene. De fleste går jo ikke lenger enn truslene, men jeg kan bare forestille meg hvor redd det hadde gjort meg hvis noen hadde truet med å ta livet av katten min. Jeg hadde gått rundt med konstant vondt i magen så lenge pus var ute, og ble den borte lengre enn vanlig en dag, så hadde jeg vært nervevrak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Tusen takk for alle råd folkens! Kjenner jeg ser litt frem til å gå til politiet angående trusselen på mandag.

Jeg og datteren min møtte naboen utenfor tidligere i dag. Da kommenterte han at han ikke hadde sett kattene ute i dag. "Ser du, alt ordner seg når du bare holder kattene dine inne, det syns jeg du skal fortsette med" sa han. Kjenner jeg har lyst til å slippe dem ut bare på trass, men det virker som kattene koser deg inne med aircondition i dag.

At en nabo kan irritere så grasat altså! Det er en ting eller to jeg kunne tenkt meg å si til ham kjenner jeg, men det gjør jo ikke saken bedre - så jeg får bite det i meg.

Anonymous poster hash: e6dc9...e57

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din nabo er et grasnaut.



Anonymous poster hash: 0ce7c...cbf
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nexus

Huseier kan ikke kaste ut for noe slikt nei!

Katten min tok forresten nabobikkja! 12-15 sting måtte bikkja sy og naboen tok det helt på egen regning! Hans hund kom inn på fpreldrene mine sin eiendom, så hans ansvar!

Han kan nok ikke kaste ut, men huseieren kan kanskje la være å forlenge en kontrakt, om vedkommende får vite om truslene...Ofte leier vel folk for et år av gangen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en ekkel type. Godt jeg ikke har noen nære relasjoner til de involverte i saken. For med en sånn ubehøvlet oppførsel kan man lett bli fristet til å jekke dusten ned noen hakk. Jeg synes mest synd på Schäferen. En følsom hund. Ikke tøff som mange tror, pga hva de kan trenes til. De feiger fort ut av situasjonen hvis de får litt motstand. De blir lett traumatiserte. Det kjenner jeg personlig til. Bla. annet av katteangrep.

Men det finnes mange uansvarlige katteeiere også. Naboens katt var helt sprø. Flere hundeiere lot vær å gå i strøket da den hadde skadet flere hunder. Så føy den på min hund og satt hjørnetannen dypt inn i snuten. Hunden klikket. Så i det jeg mest trolig reddet livet på katten klarte den å sette hjørnetannen i leddet i en finger. Katteieren bare trakk på skuldrene. Da sa jeg i en saklig tone: Neste gang bare slipper jeg båndet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to katter (jenter). De er 6 år gamle, har bodd her hele livet.

Naboen flytta inn for 6 måneder siden. Han har en schæfer. Han satte opp en innhegning i hagen sin som hunden stort sett er i når den er ute alene, og ga beskjed om at "hvis kattene kommer inn på min eiendom tar jeg ingen ansvar for hva som skjer med dem". Greit nok det.

Naboen er imidlertid ikke veldig flink til å ha hunden i bånd. For noen dager siden kom de hjem fra tur, og hunden gikk ikke i bånd. Den får se en av kattene mine ute, og løpet etter den inn i min hage. Der må katten ha slått seg sammen med den andre mot hunden, for plutselig hører vi hyling og bjeffing av en annen verden, og ser kattene henger omtrent etter øra på hunden. De er fly forbanna på den, klorer og biter.

Vi fikk dem bort fra hunden, og tok kattene inn. De var uskadde. Hunden hadde klore/bitemerker i øret som jeg kunne se. Jeg tror ikke den var skadet ut over det. Naboen tok den med til dyrlegen for sikkerhets skyld, fikk noe han skulle smøre på osv.

Nå mener naboen at jeg skal betale dyrlegen. Jeg føler det blir feil. Hunden var ikke i bånd, og løp etter katten inn i min hage. Når naboen i tillegg har kommet med at han ikke tar ansvar for hva som skjer om kattene kommer inn i deres hage så mener jeg at det samme må gjelde tilbake.

Hva mener dere?

Rent juridisk, er jeg i trøbbel? Kan jeg nekte å betale?

Anonymous poster hash: e6dc9...e57

Altså hans eiendom (hunden) som han har ansvaret for bryter seg inn på din eiendom og angriper dine katter (også din eiendom). Disse motsetter seg dette i selvforsvar og heldigvis er det kun den som gikk til angrep som blir skadet.

Dette er juridisk og moralsk ingen nøtt. Dette er helt og holdent hans ansvar og burde gi ham en lærepenge. Du burde nesten spørre ham hva som kunne blitt resultatet hvis ikke kattene hadde forsvaret seg såpass aggressivt som de gjorde. Ifølge ham virker jo hunden farlig mot kattene (jamfør hans uttalelse om at han ikke tok ansvar for hva som ville skje med dem om de kom i nærheten).

Snakk om idiot.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det hos politiet TS? :klem:



Anonymous poster hash: 1cc0f...d80
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...