Gå til innhold

Skal jeg betale naboens veterinærregning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to katter (jenter). De er 6 år gamle, har bodd her hele livet.

Naboen flytta inn for 6 måneder siden. Han har en schæfer. Han satte opp en innhegning i hagen sin som hunden stort sett er i når den er ute alene, og ga beskjed om at "hvis kattene kommer inn på min eiendom tar jeg ingen ansvar for hva som skjer med dem". Greit nok det.

Naboen er imidlertid ikke veldig flink til å ha hunden i bånd. For noen dager siden kom de hjem fra tur, og hunden gikk ikke i bånd. Den får se en av kattene mine ute, og løpet etter den inn i min hage. Der må katten ha slått seg sammen med den andre mot hunden, for plutselig hører vi hyling og bjeffing av en annen verden, og ser kattene henger omtrent etter øra på hunden. De er fly forbanna på den, klorer og biter.

Vi fikk dem bort fra hunden, og tok kattene inn. De var uskadde. Hunden hadde klore/bitemerker i øret som jeg kunne se. Jeg tror ikke den var skadet ut over det. Naboen tok den med til dyrlegen for sikkerhets skyld, fikk noe han skulle smøre på osv.

Nå mener naboen at jeg skal betale dyrlegen. Jeg føler det blir feil. Hunden var ikke i bånd, og løp etter katten inn i min hage. Når naboen i tillegg har kommet med at han ikke tar ansvar for hva som skjer om kattene kommer inn i deres hage så mener jeg at det samme må gjelde tilbake.

Hva mener dere?

Rent juridisk, er jeg i trøbbel? Kan jeg nekte å betale?

Anonymous poster hash: e6dc9...e57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hans hund gikk inn på din eiendom, og det må han betale for selv.



Anonymous poster hash: 19322...010
  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Hunden var løs og i din hage, da vil jeg påstå at du har ditt på det tørre både juridisk og med en ren samvittighet.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er båndtvang nå, det var på din eiendom og han har samtidig sagt at han ikke tar ansvar for hva som skjer om kattene dine kommer inn på hans eiendom, ergo han har ingen intensjoner om å gjøre det samme for deg. Selvsagt skal du ikke betale noe som helst!

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva hvis det samme hender i naboens hage?

Kan katteeiere lastes for hva som skjer når det ikke er båndtvang på katter?



Anonymous poster hash: d2aee...a7a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er tilbakestående om han tror at bikkja hans skal få jage andre dyr som fritt vilt og attpåtil kreve erstatning for skadene den pådrar seg når det jagede dyret forsvarer seg mot angrepet. Kronidiot.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, din hage og naboens hund ute av kontroll, dermed hans ansvar. Du burde betalt dersom kattene dine kom inn i hans hage og startet problemer.

Anonymous poster hash: 4120c...4a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis det samme hender i naboens hage?

Kan katteeiere lastes for hva som skjer når det ikke er båndtvang på katter?

Anonymous poster hash: d2aee...a7a

Nei.

Anonymous poster hash: 30f82...f0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, din hage og naboens hund ute av kontroll, dermed hans ansvar. Du burde betalt dersom kattene dine kom inn i hans hage og startet problemer.

Anonymous poster hash: 4120c...4a7

Det er jeg i grunnen enig i - at jeg burde betale om det var mine katter som lurte seg over på naboens eiendom. Jeg har heldigvis aldri observert at de har gått over dit i det hele tatt. De som bodde der før denne naboen hadde to hunder som alltid var i bånd eller i innhegning, og vi hadde aldri problemer.

Jeg traff naboen ved postkassen i sted. Han holder fast ved at jeg skal betale, og; sier at han "ikke er redd for å ta saken videre" og at kattene burde vært avlivet. Jeg savner de gamle naboene :-(

Anonymous poster hash: e6dc9...e57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal ikke du betale for det! Det er noe som heter båndtvang! Hadde hunden min blitt utsatt for det samme, hadde jeg skammet meg dypt og det kunne ikke ramle meg inn å be om at naboen skulle betalt.

Og med tanke på det han sa om at han ikke tok ansvar om dine katter gikk inn på hans eiendom, ja. Da har han allerede bevist hvor dum og enveiskjørt han er.

Du har nok ingenting å være redd for. Stå på ditt!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg i grunnen enig i - at jeg burde betale om det var mine katter som lurte seg over på naboens eiendom. Jeg har heldigvis aldri observert at de har gått over dit i det hele tatt. De som bodde der før denne naboen hadde to hunder som alltid var i bånd eller i innhegning, og vi hadde aldri problemer.

Jeg traff naboen ved postkassen i sted. Han holder fast ved at jeg skal betale, og; sier at han "ikke er redd for å ta saken videre" og at kattene burde vært avlivet. Jeg savner de gamle naboene :-(

Anonymous poster hash: e6dc9...e57

Ærlig talt, neste gang du ser naboen din og han sier dette så repliserer du med: Det er båndtvang i Norge, din hund var ikke i bånd og den kom attpåtil inn i MIN hage og angrep mine katter. Go ahead, ta saken videre, jeg har mitt på det rene og har ikke brutt noen lover. Det har du, så jeg ser frem til at du taper og i tillegg må betale meg saksomkostningene, ses i retten asshole. Ok det siste ordet bør du droppe, men du må stå opp for deg selv og kattene! Ikke la han tro han har rett når han ikke har det!

Anonymous poster hash: 1cc0f...d80

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ærlig talt, neste gang du ser naboen din og han sier dette så repliserer du med: Det er båndtvang i Norge, din hund var ikke i bånd og den kom attpåtil inn i MIN hage og angrep mine katter. Go ahead, ta saken videre, jeg har mitt på det rene og har ikke brutt noen lover. Det har du, så jeg ser frem til at du taper og i tillegg må betale meg saksomkostningene, ses i retten asshole. Ok det siste ordet bør du droppe, men du må stå opp for deg selv og kattene! Ikke la han tro han har rett når han ikke har det!

Anonymous poster hash: 1cc0f...d80

Eller ikke si noe som helst. La ham ta saken videre og tape masse penger!

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får bare ta saken videre om han ønsker det. Kan bli god underholdning.

Og om noen av dyrene burde avlives, så er det hunden hans.



Anonymous poster hash: 0ce7c...cbf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chloe87

Han hadde ikke bånd på hunden sin og den var på din eiendom. Jeg syntes han er bra frekk som forlanger at du betaler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Snuppi

Han prøver bare å skremme deg!

Be han dra en viss plass og minn ham på at det er båndtvang i dette landet!

Som eier er hunden hans ansvar!

Endret av Snuppi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Len deg tilbake og la naboen "ta saken videre" om han ønsker det. Det eneste som skjer er at han kommer til å tape masse penger. Vær avvisende, men høflig. Selv om han krangler, så bør ikke du krangle tilbake av hensyn til kattene, men hev deg over hele saken og ikke la deg affisere. Du skal naturligvis ikke betale noe. Til nøds kan du be ham skrive ut aktuelle paragrafer han mener støtter hans sak, så har han noe å gjøre en stund.

Jeg er hundeeier selv, og får fnatt av denne typen hundeeiere som gir resten av oss dårlig rykte :/

Anonymous poster hash: 4120c...4a7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere har nevnt så er det båndvang nå, så han kommer garantert ingen vei med å klage deg inn noen steder for at katten din skadet hunden hans. Hadde det vært katten som hadde blitt skadet i dette tilefellet, ville han også vært økonomisk ansvarlig for det.

Hadde derimot katta gått over til naboen og kvesta bikkja der, så hadde jeg nok avkrevd TS betaling for dyrlegeregningene. Eller latt de tatt regninga selv for skadet katt.



Anonymous poster hash: e89ed...713
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere har nevnt så er det båndvang nå, så han kommer garantert ingen vei med å klage deg inn noen steder for at katten din skadet hunden hans. Hadde det vært katten som hadde blitt skadet i dette tilefellet, ville han også vært økonomisk ansvarlig for det.

Hadde derimot katta gått over til naboen og kvesta bikkja der, så hadde jeg nok avkrevd TS betaling for dyrlegeregningene. Eller latt de tatt regninga selv for skadet katt.

Anonymous poster hash: e89ed...713

Også dersom katten kvestet bikkja i selvforsvar?

Anonymous poster hash: d2aee...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...