Gå til innhold

Konkrete raser og skremselspropoganda


Frk.K

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er ufattelig trist hver gang en avis eller en person har så mange fordommer mot store hunder. Jeg trodde vi virkelig hadde kommet lengre i 2014 der fleste av oss forstå at en aggressiv hund blir oppdratt frem av eieren, ihvertfall 98% av tilfellene vil jeg tro. Selvfølgelig kan det ha litt med arv, gener og miljø og gjøre også, men vil tro det er ytterst sjeldent.

Jeg vet ikke, hva denne Jonatharn Zaneski uttaler seg om, med tanke på at han skal være en seriøs mann som driver med kennel å kommer med en så latterlig uttalelse som:

"Ein dogo canario kan drepe eit born på berre få minutt, seier Zaneski til avisa Sunnhordland. Han meiner den einaste grunnen til at ein skaffar seg ein slik hund er fordi ein treng ein vakthund eller ein penisforlenger."

Javel ja? Hvilken som helst hund med noe lunde ok størrelse kan drepe et barn på noen få minutter. I tillegg så mener han at rasen burde være ulovlig? Hvorfor det? Fordi at enkelte fåtall ikke klarer å stimulere hundene sine på riktig måte? Gi hundene den omsorgen og disiplinen de trenger? Fordi enkelte velger å trene hunden på feil måte? Fordi at enkelte oppdrettere er kun ute etter penger å gir en blanke f i hvem de selger valpene til? Derfor skal en rase forbys? Nei, dette synes jeg blir alt for dumt.

Det i tillegg at avisen velger å trykke det, at ingen der heller vet bedre men syns at det var en såpass god artikkel at den ble godkjent, er jo helt tafatt i mine øyne.

Forøvrig må jeg også si at jeg har aldri i mitt liv sett en narkoman med en Dogo C.

Jeg har også vært borti en del dogo c'er i mitt liv, å de har hatt et herlig gemytt, tillitsfulle og bare fantastiske hunder.

Jeg synes at denne rase diskrimineringen har gått litt for langt, merkelig hvordan en chihuahua kan gjøre hva den vil og ingen reagerer, men så lenge det er litt størrelse på hunden så er det full ramaskrik. :snurt:

Du kan forresten lese artikkelen her. Hva tenker du?

Endret av Frk.K
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er klart at genetikk og fysisk størrelse har relativt mye å si for hva en hund kan klare. Men som jeg skjønner det omhandler alle sakene de sikter til hunder som er i rus-/kriminelle miljø, og da hjelper det faktisk ikke et kvidder å forby hunderasen. Forbud rammer bare oss relativt oppegående folk som vil det beste og forsøker å være lovlydige - ikke kriminelle som bruker bikkja som våpen.

For øvrig er det polarhunder som står bak 100% av alle saker der hunder har drept mennesker (barn) i Norge. Så hva slags grunnlag de har for gå etter dogoen begriper jeg ikke...

Strengere håndheving av lover og regler rundt dyrevelferd, samt krav til kunnskap om dyret man skaffer seg, hadde nok gjort langt mer for omgivelsenes sikkerhet enn tilfeldige forbud mot stadig nye hunderaser.



Anonymous poster hash: 05fd2...68f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det sitatet bare er tull. Likevel kan man ikke nekte at en del skaffer seg hunder som ser ''skumle ut'' fordi de synes det er kult, ender opp med understimulerte og/eller nervøse hunder (spesielt dersom de er litt røffe med hundene), som da kan bli farlige...

Men hva kan man gjøre egentlig? Når pitbull er ulovlig kan slike folk få en dogo canario. Om de blir forbudt kan man få en rottweiler, eller dobermann, eller en... Man kan jo ikke forby alle hunder som er store og kan se litt tøffe ut når det ikke er noe galt med de ellers.

Endret av Gaea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det er synd, det er klart at om man skaffer seg en vakthund som er avlet for å være vakthund, så vil den jo også vokte, det ligger jo i den rasens natur. Men det er jo her oppdragelsen også kommer inn, man kan jo fint ha en vakthun uten at den spiser undertøyet til postmannen.

Agumentet med at den er stor og kan gjøre stor skade på kort tid er flåsete, det kan jo alle store hunder.

Skulle jo vært et slags sertfikat for hundehold, slik at det ikke bare er å skaffe seg hund helt uten videre. Tror jeg kanskje man kunne fått eliminert alle disse som avliver hunden(og andre kjæledyr for den saksskyld) når de skal på ferie.



Anonymous poster hash: 4cb5b...03e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det sitatet bare er tull. Likevel kan man ikke nekte at en del skaffer seg hunder som ser ''skumle ut'' fordi de synes det er kult, ender opp med understimulerte og/eller nervøse hunder (spesielt dersom de er litt røffe med hundene), som da kan bli farlige...

Men hva kan man gjøre egentlig? Når pitbull er ulovlig kan slike folk få en dogo canario. Om de blir forbudt kan man få en rottweiler, eller dobermann, eller en... Man kan jo ikke forby alle hunder som er store og kan se litt tøffe ut når det ikke er noe galt med de ellers.

Jeg tror vi snart kjører samme veien som Danmark.. At alle "skumle" hunderaser må bære munnkurv utenfor sin egen eiendom..

Eller så er vel Norge så teit at de vil forby alle store "muskelhunder" .. Det har gått for langt og er så usmakelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det er synd, det er klart at om man skaffer seg en vakthund som er avlet for å være vakthund, så vil den jo også vokte, det ligger jo i den rasens natur. Men det er jo her oppdragelsen også kommer inn, man kan jo fint ha en vakthun uten at den spiser undertøyet til postmannen.

Agumentet med at den er stor og kan gjøre stor skade på kort tid er flåsete, det kan jo alle store hunder.

Skulle jo vært et slags sertfikat for hundehold, slik at det ikke bare er å skaffe seg hund helt uten videre. Tror jeg kanskje man kunne fått eliminert alle disse som avliver hunden(og andre kjæledyr for den saksskyld) når de skal på ferie.

Anonymous poster hash: 4cb5b...03e

Enig med deg.

Grunnleggende teori kurs om det dyret man ønsker å få seg, om hvordan man skal stelle dyret å stimulere det på riktig måte. Der man eventuelt måtte sette seg inn i den spesifikke rasen man ønsker seg. Når dette var gjennomført og bestått, så kunne man fått sertifikatet. På den måte luker man ut useriøse eiere, for regner med kun de som virkelig vil, gidder å gå gjennom et slikt kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror vi snart kjører samme veien som Danmark.. At alle "skumle" hunderaser må bære munnkurv utenfor sin egen eiendom..

Eller så er vel Norge så teit at de vil forby alle store "muskelhunder" .. Det har gått for langt og er så usmakelig.

Det er så sært... Jeg har en BC nå, omtrent halvparten av hundene som omplasseres på f.eks. finn er jo den rasen/blanding med det i seg, de kan jo bli et mareritt om de blir understimulerte. Men kunne den rasen blitt forbudt noen gang? Neh, de ser jo så koselige ut. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg.

Grunnleggende teori kurs om det dyret man ønsker å få seg, om hvordan man skal stelle dyret å stimulere det på riktig måte. Der man eventuelt måtte sette seg inn i den spesifikke rasen man ønsker seg. Når dette var gjennomført og bestått, så kunne man fått sertifikatet. På den måte luker man ut useriøse eiere, for regner med kun de som virkelig vil, gidder å gå gjennom et slikt kurs.

Problemet med kurs og serfikat, er jo at det koster penger. Og penger kan vi jo ikke bruke i Norge, gud forby:P

Anonymous poster hash: 4cb5b...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så sært... Jeg har en BC nå, omtrent halvparten av hundene som omplasseres på f.eks. finn er jo den rasen/blanding med det i seg, de kan jo bli et mareritt om de blir understimulerte. Men kunne den rasen blitt forbudt noen gang? Neh, de ser jo så koselige ut. :roll:

Jeg har BC-blanding selv.. Men de fleste trodde han var rottweiler eller schæfer på et eller annet tidspunkt, enda så kan det poppe opp folk som tror han er schæfer pga ørene og fargene. Merkelig nok så har ingen av de rasene jeg fått oppgitt oppståendes ører, men han har det :laugh:

Forøvrig er det ikke lenge siden det var en BC som gikk amok på unger, og en annen BC amok på sauer.. Så de er vel i faresonen snart, tenker jeg..

Endret av Frk.K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med kurs og serfikat, er jo at det koster penger. Og penger kan vi jo ikke bruke i Norge, gud forby:P

Anonymous poster hash: 4cb5b...03e

Ja, du sier noe der :laugh:

Men sier jo ikke at Staten Norge skal betale for dette her, si at det koster rundt 1000-lappen for kurset, så burde det jo bli dekket om det er folk som er interessert i å skaffe seg et dyr, eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. Har ikke mye erfaring med hund, men er utrolig lei av alle fordommene mot visse raser, og eierne deres.

En gang i et familieselskap hadde vi en diskusjon med en som mente at bla.a. schäfer og rottweiler burde bli ulovlig, fordi alle disse hundene biter jo barn, og du ser jo hva slags type mennesker som eier disse hundene. Jeg ble så provosert at jeg måtte unnskylde meg og gå fra bordet for å telle til ti.

Man har kanskje sett noen hunder oppføre seg aggressivt mens eieren ikke bryr seg, og lest en og annen artikkel om noen som har blitt bitt, og så ignorerer man helt at det finnes massevis av store, "farlige" hunder som blir behandlet bra av ansvarlige eiere.

Det finnes jo dessverre eiere som ikke er like seriøse og flinke med hundene, og derfor er jeg også enig i at det bør stilles strengere krav når man skal skaffe seg hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Det er jo ikke RART at det blir ramaskrik når en stor hund ikke oppfører seg? Det er ikke rart fordi den gjør større skade enn en liten hund, alltid. En dogo canario kan drepe på sekunder. Fordi den er stor og sterk. Den er farligere enn små hunder, av den grunn. Det er ikke sagt at den biter, eller kommer til å bite, men dersom den faktisk gjør det er konsekvensene store.

Jeg anser det alltid som utrygt og en risiko å ha store hunder sammen med små barn, uansett hvor "snill" hunden er, jada, alle hunder er snille helt til de biter noen. Og risikoen er at hvis den store hunden en dag ikke finner seg i alt lenger, er konsekvensene potensielt fatale. Akkurat som at man sikrer trappenedgangen med en trappegrind, i tilfelle ungen skulle finne på å gå ned der. Eller setter på hjørnebeskyttere på spisse bordkanter, barnesikring på skap, ikke går fra ungen på stellebordet osv.

På noen måter kan det kalles skremselspropaganda, men det er fakta at store hunder gjør mer skade enn små hunder. Og statistikken på f.eks pitbull terrier er ikke til å legge under et teppe. Selvom det bidrar til stereotypier og fordommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke RART at det blir ramaskrik når en stor hund ikke oppfører seg? Det er ikke rart fordi den gjør større skade enn en liten hund, alltid. En dogo canario kan drepe på sekunder. Fordi den er stor og sterk. Den er farligere enn små hunder, av den grunn. Det er ikke sagt at den biter, eller kommer til å bite, men dersom den faktisk gjør det er konsekvensene store.

Jeg anser det alltid som utrygt og en risiko å ha store hunder sammen med små barn, uansett hvor "snill" hunden er, jada, alle hunder er snille helt til de biter noen. Og risikoen er at hvis den store hunden en dag ikke finner seg i alt lenger, er konsekvensene potensielt fatale. Akkurat som at man sikrer trappenedgangen med en trappegrind, i tilfelle ungen skulle finne på å gå ned der. Eller setter på hjørnebeskyttere på spisse bordkanter, barnesikring på skap, ikke går fra ungen på stellebordet osv.

På noen måter kan det kalles skremselspropaganda, men det er fakta at store hunder gjør mer skade enn små hunder. Og statistikken på f.eks pitbull terrier er ikke til å legge under et teppe. Selvom det bidrar til stereotypier og fordommer.

Er du vittig? Er du klar over hvor stor skade en liten hund, faktisk kan gjøre?

Det er ikke lenge siden jeg så en pit bull som var skambitt av en chihuahua.. Så den holder ikke mål! De trenger muligens lengre tid, men de kan gjøre ufattelig stor skade de også!

Saken er det at media dekker aldri det faktumet at små hunder biter, de tar kun når det er store "skumle" raser. DER ligger kontrasten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en del år tilbake ble et barn drept av en beagle og en dachs som løp løse, men det ble aldri nevnt med et ord i avisene, bare at et barn var omkommet i en ulykke.

At det bare er de store og "skumle" hundene som er farlige er bare tull. Problemet er at de som eier små hunder i 98% av tilfellene synes hundene sine er søte når de vokter, bjeffer eller knurrer og tar ikke advarslene dens like seriøst som om en 60 kilos schäfer hadde gjort det samme.

Om folk hadde lært seg hvordan man oppfører seg rundt fremmede hunder, og hundeeiere hadde lært seg hvordan man oppfører seg med hund rundt fremmede mennesker, hadde statistikken både på bitt og skader gått betraktelig ned.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har en blanding mellom dogo canario og napolitansk mastiff, han har et utrolig vaktinstikt, men værdens goeste hund fordeom, han er glad i barn og går med andre hunder selv om han hadde en tøff start på livet, vi blir ofte møtt med fordomer, har møtt folk når jeg går tur hvor de sier til barna sine " slike hunder er farlige" osv uten å vite noe om denne hunden. En dag var vi ute å gikk tur og et lite barn kom bort og ville hilse på , selfølgelig fikk det lov det som sjedde etterpå var bare fantastisk. Jeg gjetter på at barnet var rundt 3/4 år, han gikk rett bort til hunden som er større en seg selv og klapper den, både hunden og barnet klikket i lag. 427379_3027680124545_1501315045_n.jpg

syntes det blir feil og dømme for størrelsen, jeg hadde også en chihuahua på samme tid, og denne hatet barn og var skeptisk til andre mennesker. Den kunne også plutslig bare bite, noe vår store aldri har gjort :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

vi har en blanding mellom dogo canario og napolitansk mastiff, han har et utrolig vaktinstikt, men værdens goeste hund fordeom, han er glad i barn og går med andre hunder selv om han hadde en tøff start på livet, vi blir ofte møtt med fordomer, har møtt folk når jeg går tur hvor de sier til barna sine " slike hunder er farlige" osv uten å vite noe om denne hunden. En dag var vi ute å gikk tur og et lite barn kom bort og ville hilse på , selfølgelig fikk det lov det som sjedde etterpå var bare fantastisk. Jeg gjetter på at barnet var rundt 3/4 år, han gikk rett bort til hunden som er større en seg selv og klapper den, både hunden og barnet klikket i lag. 427379_3027680124545_1501315045_n.jpg

syntes det blir feil og dømme for størrelsen, jeg hadde også en chihuahua på samme tid, og denne hatet barn og var skeptisk til andre mennesker. Den kunne også plutslig bare bite, noe vår store aldri har gjort :)

For et herlig bilde :rodmer:

Alt for mange fordommer mot "skumle" hunder dessverre.. Er ikke rart barn er redd hunder når foreldre går rundt å forteller dem at alle store hunder er farlige :/

Det er også irriterende med folk som tror at grime er munnkurv, og at om hunden går med grime, så er den farlig og biter, så hvorfor ellers har den grime på seg? :klo: Som om den ikke kan gape opp / bite selv om den har grime på, liksom :klaske: Ser jo betydelig forskjell på en grime og en munnkurv :sur:

Uvitende folk som sprer skremselspropaganda er de farligste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er du vittig? Er du klar over hvor stor skade en liten hund, faktisk kan gjøre?

Det er ikke lenge siden jeg så en pit bull som var skambitt av en chihuahua.. Så den holder ikke mål! De trenger muligens lengre tid, men de kan gjøre ufattelig stor skade de også!

Saken er det at media dekker aldri det faktumet at små hunder biter, de tar kun når det er store "skumle" raser. DER ligger kontrasten.

Det der blir for dumt. Et veldig dårlig argument. Og selvfølgelig måtte det være noe galt om en større hund som kunne forsvare seg (uavhengig av rase), lot seg skade så mye av en mindre hund. Så den holder heller ikke mål du...

Anonymous poster hash: d56f2...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der blir for dumt. Et veldig dårlig argument. Og selvfølgelig måtte det være noe galt om en større hund som kunne forsvare seg (uavhengig av rase), lot seg skade så mye av en mindre hund. Så den holder heller ikke mål du...

Anonymous poster hash: d56f2...7fc

Fordi alle hunder vil forsvare seg mener du? Ikke alle som gjør det.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=636882613065873&set=a.110931948994278.25914.100002324206186&type=1&theater for eksempel

Endret av Frk.K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi alle hunder vil forsvare seg mener du? Ikke alle som gjør det.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=636882613065873&set=a.110931948994278.25914.100002324206186&type=1&theater for eksempel

Men det er noe galt hvis en hund ikke vil forsvare seg når den blir angrept. Sier seg jo selv. For alt vi vet var den store bundet og hadde ikke mulighet? Uansett er det et dårlig eksempel, for det er ikke normalt.

Anonymous poster hash: d56f2...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...