Gå til innhold

Hund og sommer, han sliter i varmen


MalloryK

Anbefalte innlegg

Gjest Funky Punk

Kan lønne seg å ta bilen til et mer skyggefullt sted om man absolutt må gå tur med bikkja når det er som varmest.

Gå langs kysten, skogen osv slik at hunden ikke går midt i sola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar min inn i dusjen, og han bestemmer gjerne selv når han trenger det. Funker bra for oss! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en veldig hårete rase som ikke liker sommer'n særlig.

Men har ikke opplevd at han har fått heteslag.Gikk du lang tur eller løp hunden mye? Ser ikke helt hvorfor hunden får heteslag om du gikk en kort tur?

Her gåes langturene tidlig på morningen og seint på kvelden.Ellers kun korte tisseturer.

Gå i skog om du kan,da er det mer skygge.Ikke lek med hunden.

Kjøl ned labber og lår. Ryggen skal ikke dynkes med vann før tur,det vil bare svi og være til plage

ang.barbering. så kommer det vel ann på rasen. Lange hår beskytter jo også mot sola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetorne

Barbering, spyle hund før tur og etter tur, gå ved vann der den kan drikke og bade, sørge for at den alltid har vann å drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lolita8

Jeg skal kjøpe et lite basseng til min kar. Han er sort i pelsen, og blir kookvarm i sola. Han har bestandig skygge og kaldt vann tilgjengelig. Bruker også å fryse ned bøtter med vann fylt med diverse(godbiter, leker osv), det blir både hjernetrim og en fin måte å kjøle seg ned på! Varer lenge også. Ellers har jeg også isbiter i vannet når det er varmt ute, det faller veldig i smak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. det kjøledekkenet, så fungerer det vel etter prinsippet om at vått lyst stoff, kjøler ned det som er inni når vannet fordamper. Det funker jo faktisk, men om det er hjelper hunden noe særlig er jeg usikker på.

Og som flere har sagt, vær sikker på at hunden din ikke har en pels som også isolerer mot varmen hvis du har tenkt å barbere. Det kan gjøre vondt verre.

Vår hund sliter også i varmen, men vi lar han være og bestemme selv hvor han vil ligge og hvor mye tur han vil gå. Det er stort sett ikke så veldig mye om dagen, før han kvikner til litt sånn i 23-tiden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal kjøpe et lite basseng til min kar. Han er sort i pelsen, og blir kookvarm i sola. Han har bestandig skygge og kaldt vann tilgjengelig. Bruker også å fryse ned bøtter med vann fylt med diverse(godbiter, leker osv), det blir både hjernetrim og en fin måte å kjøle seg ned på! Varer lenge også. Ellers har jeg også isbiter i vannet når det er varmt ute, det faller veldig i smak.

Årh, så genialt med bøtten! :biggrin: Det må jeg prøve...

Min pleier forresten å spise isbitene han får i vannet.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lolita8

Jaaa, isbiter er herlige greier :-P

Det med bøttene er fantastisk! Det fungerer kjempebra, blir ordentlig hjernetrim i tillegg, fryser ned et par i slengen :-P men husk i fryse godbitene og lekene i lag, blir bedre da :-P Min elsker det over alt her i verden, og det er digg når det er så varmt ute som det er nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en sort stor pelsdott som sliter allerede nå i varmen. Han er vandt til å sove ute på verandaen om vinteren og tåler mye kulde. Dette er hans første sommer som unghund (blir ett år om noen dager) og er spent på hvordan han kommer til å reagere utover sommeren. Vi bor i fjerde etg i en blokk og har ingen muligheter til å spyle han, så på mandag skal jeg til leketøysbutikken og kjøpe ett lite badebasseng i hardplast til verandaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lolita8

Ikke spyl hele hunden med vann, det kan gjøre vondt verre. Poter og buk derimot :-) Dynk en håndduk i kaldt vann, og la han ha muligheten til å kjøle seg ned på den(legg den ute på verandaen) :-) Isbiter i vannskåle er både morsomt og digg for hunden :-) Børst av all pels som er til overs(daupels), da blir det som regel litt lettere for hunden å kjøles ned(tenker på at pelsen funker avkjølende på enkelte raser) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VIlle ikke spylt hele hunden med vann nei, bare buken. Dessuten så skrev jeg jo at vi ikke hadde vannslange. (Hvis det over var ment til meg, da :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lolita8

Beklager, fikk ikke med meg det med at dere ikke har slange :-P Men å sette ned en liten balje å vøte potene funker greit det og:-) Ellers er en kald håndduk himmel her i huset :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg kjøpte et kjølehalsbånd idag. Det er fyllt med en slags gele, den skal ligge i vann noen minutter og så eser den ut. Den holdt seg kaldt da, skal prøve den flere ganger. Men vi går bare korte turer uansett i denne varmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnas badebasseng :) lol:) mamma og pappa fyller badebassenget til ungene med kaldt vann så voffsene kan kjøle seg der oppi i varmen:)

Og er vi på tur går vi langs vannet:)!

Endret av Anciol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være et kjøledekken er bra, selvom det ikke kjøler undersiden av hunden. Det hindrer jo sola i å skinne midt på pelsen om hunden har svart eller mørk pels.



Anonymous poster hash: a4494...b60
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Nå går jeg alltid med en vannflaske på tur, og tvinger han til å drikke. Vi går ikke langt om dagen, tar en lengre tur om kvelden. Og så har jeg barbert han på brystet. Og herregud som han røyter for tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund (svart flat-coated retriever) sliter også veldig i varmen, så tur midt på dagen er uaktuelt, da søker hun bare etter skygge for å få legge seg ned. Vi har en hageflekk med skygge som hun liker å ligge på, den er i tillegg litt fuktig og sikkert avkjølende.

Hvis han liker å bade kan du jo ta han med til en bekk/strand, evt. plaskebasseng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

fikk et supertips hvis du trenger at hunden får i seg nok væske om samtidig skal kunne kjøle seg ned. frys ned en plastbolle eller lignense med vann, oppi vannet har du litt pølsebiter, godbiter av andre slag (det som måtte passe hunden din). når den er gjennomfrossen vil hunden kjenne lykta av godbitene og tygge og slikke isen til han får tak i de :) funker som bare det (så lenge du har den ute) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at isbiter i vannet og isbiter generelt ikke er bra for hunder, de kan få magevridning. Det er visstnok bedre med mye vann enn iskaldt vann.



Anonymous poster hash: c2ac2...8df
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...