Gå til innhold

Hund og sommer, han sliter i varmen


MalloryK

Anbefalte innlegg

Hva er deres beste tips for at hunden skal ha det bra i varmen? Min er langhåret, idag gikk det nesten gale med heteslag.

Jeg har sett på kjøledekken, noen erfaringer med det? Evt barbere han? Har aldri gjort det før. For vi må ut, han gjør ikke fra seg inne i en kasse som katter. Alle tips mottaes med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barbering, friskt vann tilgjengelig hele tiden og å spyle ned føttene og magen hans innimellom.

Sånn gjør vi det.

Anonym poster: 08bdca01b866fd85654b66de02613c69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TinaT

Terrassedøren åpen så han kan gå ut når han vil.

Elektrisk vifte, gardiner, masse vann og kun små turer ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Barberte ned den ene langhårede hunden jeg hadde. Når han var ute i hagen så fikk han lov å få muligheten til å grave litt under en busk for da fikk han kjølt seg ned.

Kjøl ned labbene også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Væter dere hunden før dere går ut?

Endret av MalloryK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Har nå hørt at man ikke skal væte hunden over ryggen osv da de bruker mer energi og dermed blir varmere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spiderpig

Barbering funker for noen hunder, ikke for min da pelsen også beskytter mot varme. Min vil bli varmere ved barbering.

Jeg går bare tur om morgenen og kvelden, kun tissing midt å dagen. Alltid skygge og vann tilgjengelig, uansett hvor jeg er. Tar gjerne en tur eller tre for å bade med han. Gjør han våt på brystet om han er veldig varm og han har et kjøle-teppe han kan ligge på ute hvis han vil det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tenkt meg om før jeg barberte. Hundens pels kan isolere godt mot varmen, det viktigste er å gre den godt slik at all dødpels forsvinner. Det er den som evt. vil blokkere for hundens evne til naturlig isolering mot varme.

Ikke gå tur når det er på det varmeste, gå tidlig om morgenen og sent om kvelden. Alltid ha friskt vann og skygge tilgjengelig. Du kan evt også investere i et lite plaskebasseng (sånn lite plastikkbasseng til barn), så kan han kjøle seg der. Eventuelt legg et vått håndkle som underlag - hunder får kjølt seg ned når de får avkjølt labber og buken. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det ikke noen raser man ikke skal barbere?

Ja, hvis du klipper f.eks en Samojed blir den varmere enn hvis du lar pelsen være fordi pelsen beskytter mot solen. Det gjelder også polarhunder (f-eks husky, malamut) og andre spisshunder.

Anonym poster: 8a294f6a38b86669b7224a648b0874ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har tjukk pels, hva hvis jeg barberer han på brystet? Og har noen av dere brukt kjøledekken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan et kjøledekken fungerer, men hvis det er et vanlig dekken som går over nakke og rygg, så tror jeg ikke det har så mye effekt. Det er mer effektivt å kjøle hunden ned ved å kjøle ned labber og buk enn å kjøle ned ryggen.

Jeg har en spisshund med mye pels, og jeg kommer ikke til å klippe ham. Her er en god illustrasjon på hvorfor: http://hundesonen.no/forum/topic/68408-hvorfor-ikke-klippe-ned-hunderaser-bilde/.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke prøvd det selv, men for meg virker det mer effektivt å kjøle undersiden på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med ett plaskebasseng?

Anonym poster: bd6eb59176d1135f620407143a81a1a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund hater vann, så basseng er ikke aktuelt. Men problemet er jo hva vi gjør når vi er ute på tur, han må ut 3 ganger for dagen. Kanskje ta med vann og håndkle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kan jo være kjøledekkenet kan hjelpe på tur, det vet jeg ikke. Jeg har ingen erfaring med det, jeg vet bare at det er mer effektivt å kjøle ned undersiden av hunden.

Må hujnden gå tur tre ganger om dagen når det er så varmt? Kan den gjøre fra seg i hagen, også kan dere eventuelt ha noe mental trening for å aktivisere den hjemme i skyggen? Men, ja, jeg ville ellers hatt med vann på tur, både for drikke og for å helle over labbene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min liker heller ikke vann men vasser når det er på det varmeste. Du kan jo tørrtrene uten vann, for så å fylle i litt så han blir fuktig om han legger seg ned.

Det å væte underside/ bein og ta med vann høres fornuftig ut. Om du har elv eller lignende i nærheten så er det gjerne litt kjøligere der.

Anonym poster: bd6eb59176d1135f620407143a81a1a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis du klipper f.eks en Samojed blir den varmere enn hvis du lar pelsen være fordi pelsen beskytter mot solen. Det gjelder også polarhunder (f-eks husky, malamut) og andre spisshunder.

Anonym poster: 8a294f6a38b86669b7224a648b0874ad

Hva med golden retriever? vokser pelsen ut igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Min hund hater vann, så basseng er ikke aktuelt. Men problemet er jo hva vi gjør når vi er ute på tur, han må ut 3 ganger for dagen. Kanskje ta med vann og håndkle?

Sørg for å ta de lengste lufteturene på kveld/tidlg morgen når det er kjølig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...