Gå til innhold

Hva synes dere om folk som bor i blokk, som har katt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg bor i blokk, og hver dag når jeg er ute så ser jeg en katt som nesten alltid går ute, den ligger utenfor inngangen til blokken ved siden av "min" blokk.. Jeg får så dårlig samvittighet, har lyst til å ta den med inn, må være kaldt å være ute HELE tiden, spesielt nå som det er så kaldt. Jeg vet at katten har en eier i den blokka, vet ikke hvem, da hadde jeg nok gått og ringt på, slik at de kan slippe katten inn..

Jeg synes det er helt greit å ha katt om man bor i blokk, men da er det kanskje bedre å ha innekatt? Om den skal være ute, så burde man kanskje sjekke litt oftere om den vil inn. Denne katten er jo ute hele natten og utover dagen, og som regel så ligger den utenfor inngangen siden den vil inn.. Synes så synd på den :(

Hva synes dere?

Anonym poster: 32a8fc7d91b865f773b60242da3df0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo bare slippe den inn og se hvilken dør den går til.

Jeg kan ikke åpne døren til den blokka, må ha nøkkel..

TS.

Anonym poster: 573fb38e6ef9f89de76195f1fd9aaaad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok større utodringer med å ha utekatt når man bor i blokk, men så lenge eierne er bevisst og tar vare på katten er jeg ikke negativ. Men det er jo en forutsetning for å ha dyr generelt mener jeg,

I blokken til venninnen min har en innstallert kattedør i døren sin slik at om naboene slipper katten inn i oppgangen kommer den seg inn i leiligheten også. Aldri sett i andre blokker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Det krever mer av mennesket å ha inne-/ute-/inne katt i blokk.

Samt at forholdet til alle naboer må gås opp før pus og menensket flytter inn.

Gjør man dette riktig, og håndterer de praktiske utfordringene med å slippe ut og å slippe inn så går det godt, men som sagt; det krever mer av mennesket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mine inne... Britisk Korthår, en passe lat rase som fungerer fint inne. Leker og trener dem hver dag, så tror de er fornøyde :)

Anonym poster: 9fb35656594110268840795fcbff2f30

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns ikke katter bør bo i blokk. Jeg er heller ingen fan av "innekatt", men nå får jeg vel tyn fra alle innekatteiere. Men hvordan ville du likt å tilbringe hele itt liv på 70 kvm? Nei, skal man ha katt, skal den ha mulighet til å gå ut og gjøre katteting også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier her, så er det helt greit så lenge man tilrettelegger for det. Jeg har bodd i blokk hele livet og har aldri opplevd at naboer har hatt problemer med det. Nå bodde vi i 1 etg og hadde hund, men vi hadde titt og ofte besøk av naboers katter på verandaen, spesielt når det regnet. Da var de enten under verandaen, eller til bikkjas store frustrasjon PÅ verandaen.. Men nå kommer det jo an på hvilken type blokk det er, og hvilken etg man bor i. Der jeg bodde før så var det aldri noe problem fordi kattene kunne klatre opp veggen / bruke verandaen til de i 1 etg som springbrett for å nå opp til et minitak, og deretter skvette opp i en av de to etg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er både positiv og negativ til å ha katt når man bor i blokk. Vi bor i blokk og har katt, men vi bor i første etasje. Vi har laget en stige til pusen slik at han slippes inn og ut gjennom verandadøren slik at vi både ser og hører han. Nå har imidlertid naboene begynt å slippe han inn i gangen også, men da hører vi ikke når han vil inn. Det hender at vi slipper han ut, og etter fem minutter har noen sluppet han inn i gangen. Eller at vi har lurt på hvor han har blitt av og så har han blitt låst inne i en bod eller noe ved uhell. Tror vi må henge opp en lapp, selv om det egentlig er godt ment :fnise:

Men, tilbake til saken. Det er mange andre som har katt i blokkene i nærområdet. Jeg opplever akkurat det samme som ts. De sitter utenfor og venter i evigheter, særlig når det er stygt vær. Jeg har opplevd å dra på lesesal og vært borte i over seks timer, og en av kattene har ventet tålmodig utenfor blokken sin hele tiden. Våt og kald. De vræler seg og blir så glad hver gang det kommer et menneske i håp om å bli sluppet inn. Så ja, som Lille-pus sier; det krever en del av eier.

Endret av anónimo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes veldig mange forskjellige bosituasjoner i blokk. Jeg er vokst opp i blokk med katt. Vi bodde i 1. etasje. Blokken vendte inn mot skogen, så hagen vår gikk nærmest i ett med skogen - perfekt for katt. Katten plaget ikke naboer og kom seg lett ut og inn. Katten hadde perfekte uteområder, mye bedre enn de fleste i vanlige villaområder da den ikke trengte å krysse en eneste vei.

Det kan ikke sammenlignes med noen som har katter i en bygård på Grunerløkka for eksempel.

Jeg mener at katter skal ha mulighet til å gå ut og uteområdet skal være trygt. Uavhengig om den bor i blokk eller i et slott.

Anonym poster: 7a1d19cd2caecbefaac9f71288806077

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender at vi slipper han ut, og etter fem minutter har noen sluppet han inn i gangen. Eller at vi har lurt på hvor han har blitt av og så har han blitt låst inne i en bod eller noe ved uhell. Tror vi må henge opp en lapp, selv om det egentlig er godt ment :fnise:

Jeg tror mange ikke ville likt å få ansvar for at din katt ikke smyger seg inn når man går inn døra til blokka. Men jeg tror du møter stlørre forståelse og velvilje hvis du snakker med naboene kontra at du henger opp en lapp, lapper virker så passiv-agressiv, mens en hyggelig og forklarende samtale kan gi de lyst til å strekke seg litt ekstra for deg, tror jeg. :)

Jeg syns det er vanskelig å mene generelle ting om dette med kattehold, for det er så store individuelle forskjeller. Jeg kunne godt sagt at jeg er motstander av innekatt og katt i blokk, men så vet jeg at det finnes eksempler (vil tro representert i denne tråden og) på at innekatt og blokkatt har det superbra og kanskje bedre og tryggere enn katter flest.

Tror jeg sier som LillePus: det krever ekstra innsats av menneskene :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man bor slik til at man kan ha kattedør, og katten kommer seg inn og ut selv, så er det helt ok. Typisk om man bor i 1. etasje. Men om man IKKE gjør det, og katten ikke kan gå inn når den vil, så er det langt ifra ok etter min mening.

Jeg synes heller ikke noe om innekatter. Det er på grensen til dyremishandling. Dyr skal ikke leve hele livet i bur, og en leilighet er og blir et bur om man aldri slipper ut.

Skal man ha dyr må man også gi dyret det dyret trenger. Katter trenger å få være ute, og de trenger å kunne søke ly inne når de selv ønsker.

Anonym poster: 1573304e0f839267adc26272f0351ed4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror mange ikke ville likt å få ansvar for at din katt ikke smyger seg inn når man går inn døra til blokka. Men jeg tror du møter stlørre forståelse og velvilje hvis du snakker med naboene kontra at du henger opp en lapp, lapper virker så passiv-agressiv, mens en hyggelig og forklarende samtale kan gi de lyst til å strekke seg litt ekstra for deg, tror jeg. :)

Jeg syns det er vanskelig å mene generelle ting om dette med kattehold, for det er så store individuelle forskjeller. Jeg kunne godt sagt at jeg er motstander av innekatt og katt i blokk, men så vet jeg at det finnes eksempler (vil tro representert i denne tråden og) på at innekatt og blokkatt har det superbra og kanskje bedre og tryggere enn katter flest.

Tror jeg sier som LillePus: det krever ekstra innsats av menneskene :)

Joda, det er jeg enig i. Det ville jeg gjerne sagt også, at smyger han seg inn felles-ytterdøren og inn i gangen så får det bare være. Det er ikke naboenes ansvar å få han ut igjen når han først har kommet seg inn i fellesgangen. Men kjenner jeg katten min godt nok så er han altfor nervøs til å hoppe inn fellesdøren uten lov, han venter alltid til vi holder døren oppe og gir han fri adgang. Jeg har heller aldri sett han henge utenfor døren og vente. Det vil si at noen må "puse" på han og få han bort og inn. Men det er nok absolutt godt ment.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes ingenting om det! Har observert det samme selv, og synes det er trist. Katter skal ha mulighet til å utfolde seg, være ute og komme inn når de vil. Jeg bor i en leilighet akkurat nå, og hadde aldri hatt samvittighet til å ha katt nå selv om det er god plass inne. Hilsen en aktiv fra NOAH og Dyrebeskyttelsen.

Anonym poster: 74c898ac0d6bac612f38496cf9a66ed1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Pusina mi bor laangt oppe i etasjene i blokk, og jeg tror og håper hun har et fint puseliv. Jeg er mye hjemme og sjekker ofte ut vindu om hun står utenfor og vil inn, og så er det å trimme ned trappene. ;) Er jeg borte, klarer hun seg fint ute noen timer om det er fint vær. Skulle det begynne å regne har hun ly for regnet. Er det styggevær/kaldt, eller jeg skal være lengre borte, får hun være hjemme og ha tilgang til veranda med klatrestativ (fantastisk utsikt :))

Det er som Lille-pus sier, at det krever mer av mennesket. Men Pusina er vokst opp med å fly trapper og med at hun ikke alltid får komme inn på flekken når hun vil (men det er det jo ikke de fleste katter som får likevel), og hun har vist at det aller viktigste for henne er å få lov å komme ut- så får en heller finne seg i å vente litt.

Til å være omtrent midt i by, er det fine friarealer rundt om her, og hun kommer ofte opp alle trappene med både mus og fugl, så hun får utløp for instinkene sine så langt det lar seg gjøre i den situasjonen vi er i.

Jeg tror vi har evnet å finne en løsning som hun er fornøyd med. Kveld/natt er hun hjemme hos "mor" og skravler i vei om dagens begivenheter innimellom all kosingen, og om natten sover hun trygt i matmors favn og er i det hele tatt bare en søt, myk og deilig kosepus, og lite som minner om noe rovdyr.

Men om morgenen våkner katten til, halen busker seg mens hun stirrer forventningsfullt mot ytterdøra. Så er det ut på eventyr- vel og merke hvis været tillater det den dagen.

Jo, jeg tror hun har det fint jeg. :) Jeg tror i det hele tatt ikke en kan sette en standard for hvilke boforhold som er best for alle katter. En eier som forstår katter, vil legge opp løpet slik at katten får det trygt og godt, samtidig som den får dekket sitt behov for frihet/utfoldelse, og blir det gjort, tror jeg katter kan trives og leve et godt og langt liv nær sagt hvor som helst. Husk, de er enormt tilpasningsdyktige.

Og bare så det er sagt; De fleste tilfeller av vanskjøttede katter jeg har vært borti, har bodd på "landet" i det som utad ser ut som paradis for katter. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å skrive denne posten anonymt for å ikke bedrive noe skjult reklame eller noe som kan misforstås slikt. Men jeg jobber som kattepasser og passer derfor både inne-og utekatter. Og de innekattene jeg møter lever virkelig uten unntak fullverdige og lykkelig katteliv selv om de ikke er ute. Men når det er sagt så møter man som kattepasser kun de eierne som er veldig opptatt av sine kjæledyrs velvære, men det gjelder jo også utekatteierne jeg møter.

Anonym poster: e5bb86c7ca713f3f2f7f088755b2daa4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke katter bør bo i blokk. Jeg er heller ingen fan av "innekatt", men nå får jeg vel tyn fra alle innekatteiere. Men hvordan ville du likt å tilbringe hele itt liv på 70 kvm? Nei, skal man ha katt, skal den ha mulighet til å gå ut og gjøre katteting også.

Enig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...