Gå til innhold

Hva vil de spørre/snakke om under IVF-samtalen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har sett igjennom emnene og svarene på prøverør siden, men finner ikke akkurat det jeg leter etter, så da lager jeg en ny og spør her :)

Jeg og kjæresten skal bruke IVF på Storkkliniken i Danmark, og vi konverserer på mail. Har spurt litt vedrørende tid, når ting vil skje, hva jeg evt må bruke av medisiner og litt sånt. Har vært der en gang før, tok blodprøver for hormonprøver, hepatitt og hiv. Alt var fint, så vi har da en samtale time nå på tirsdag 2/9. Denne kommer da til å ta en og en halvtime, og da lurer jeg på i all verden vil skal snakke om i en og en halv time? :vetikke:

Hva vil de spørre om? Må jeg ta noen prøver, gjøre noe, si noe spesifikt? Det er en privat klinikk. Jeg er egentlig helt blank på hva som kan ta en og en halv time, det er da vel ikke så mye annet enn de testene og hvilket valg vi skal ta, som de kan spørre om? Noen som vet, som har vært til en sånn samtale? :gravid:



Anonymous poster hash: b7a51...74a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde egentlig aldri noen samtale ettersom vi sendte alle papirer osv nedover, men det vi har blitt spurt om under prosessen er hva vi jobber med/hva vi gjør, hvordan økonomien er, om vi har gått til/går til psykolog, hvordan utredningen har vært/hva de har funnet og hvor lang tid det har tatt, hva vi forventer/ønsker skal skje, hvor lenge vi har vært sammen/om vi er gift/samboere og hvor lenge (måtte sende bekreftelse på ekteskapet), hvorfor vi ønsket barn og om nettverk/familie, sykdom i nær familie og om mor, bestemor, søster(e) har hatt vansker med å få barn og eventuelt hvorfor

Vi hadde vært gjennom alle prøver osv i Norge, men pga regler i Danmark måtte vi ta nye HIV og hepatitt-prøver i Danmark. - Så nå at du allerede har gjort det :)

Endret av Askmeagain89
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde egentlig aldri noen samtale ettersom vi sendte alle papirer osv nedover, men det vi har blitt spurt om under prosessen er hva vi jobber med/hva vi gjør, hvordan økonomien er, om vi har gått til/går til psykolog, hvordan utredningen har vært/hva de har funnet og hvor lang tid det har tatt, hva vi forventer/ønsker skal skje, hvor lenge vi har vært sammen/om vi er gift/samboere og hvor lenge (måtte sende bekreftelse på ekteskapet), hvorfor vi ønsket barn og om nettverk/familie, sykdom i nær familie og om mor, bestemor, søster(e) har hatt vansker med å få barn og eventuelt hvorfor

Vi hadde vært gjennom alle prøver osv i Norge, men pga regler i Danmark måtte vi ta nye HIV og hepatitt-prøver i Danmark. - Så nå at du allerede har gjort det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel ingen sykdom, men jeg har hatt hjerneslag og hjerneblødning, men jeg har fått med en bekreftelse fra legen om at jeg klarer å fullføre en graviditet.

Er det en uting å gå til en psykolog? Vi har heller ikke noen sykdommer i familien, men bestemor har hatt en del slag, noe som igjen gjorde at ho døde, og mamma fikk blodpropp i nakken, og ble dermed hjernedød og døde på grunn av dette. Men igjen, jeg har jo fått godkjennelse av legen, så da trenger vel ikke dette nevnes?

Anonymous poster hash: b7a51...74a

Endret av Askmeagain89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å nevne i tilfelle det er spesielle hensyn som må tas i forhold til medisiner osv, men når du har godkjennelse så skal det være greit. Tror også dette med sykdommer er for å kartlegge om det er fare for arvelige sykdommer/syndromer.

Det med psykolog spør de om fordi de skal vite hvordan psyken er. Det er ikke negativt å gå til psykolog, mange går til psykolog nettopp fordi de går gjennom IVF-behandlinger eller utredes. Det er mer snakk om psykiske sykdommer. Hvis man er inn og ut av psykiatrisk og ikke kan ta vare på seg selv så er vel neppe barn den beste ideen. Jeg vet også om folk som har fått beskjed om at de må slutte på lykkepiller for å se om de fungerer uten før de får starte opp. Det er i det offentlige i Norge så vet ikke hvordan de ser på dette i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

angrer bittert på at jeg har gått til psykolog, hadde jeg bare visst at vi måtte ha hjelp til å få barn skulle jeg heller tatt praten med katta. Får du problemer,skal du liksom søke hjelp. Men senere blir dette brukt mot deg. Er så forbanna på dette firkanta landet. Jeg skal i alle fall aldri mer gå til en psykolog og holde meg langt unna lykkepiller.



Anonymous poster hash: 202fb...523
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

angrer bittert på at jeg har gått til psykolog, hadde jeg bare visst at vi måtte ha hjelp til å få barn skulle jeg heller tatt praten med katta. Får du problemer,skal du liksom søke hjelp. Men senere blir dette brukt mot deg. Er så forbanna på dette firkanta landet. Jeg skal i alle fall aldri mer gå til en psykolog og holde meg langt unna lykkepiller.

Anonymous poster hash: 202fb...523

Du kan ikke bli avvist bare for å ha gått til psykolog. Dine psykiske problemer må være så alvorlige at det er grunn til å tro at det går ut over din omsorgsevne for at du skal bli nektet ivf. Det er vanlig at det blir bedt om en uttalelse fra behandler og/eller en sosialrapport, slik at det ikke er en lege som har sett dere i 15 minutter èn gang som tar en så viktig avgjørelse alene. Mener du at dere er urettferdig behandlet vil jeg tro at det også er mulig å be om en second opinion av en annen lege, slik som ved andre typer behandling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

angrer bittert på at jeg har gått til psykolog, hadde jeg bare visst at vi måtte ha hjelp til å få barn skulle jeg heller tatt praten med katta. Får du problemer,skal du liksom søke hjelp. Men senere blir dette brukt mot deg. Er så forbanna på dette firkanta landet. Jeg skal i alle fall aldri mer gå til en psykolog og holde meg langt unna lykkepiller.

Anonymous poster hash: 202fb...523

Har du undersøkt det? Det er ikke noe automatikk i at du ikke får hjelp dersom du har gått til psykolog. Jeg har selv gått til psykolog da jeg var yngre pga skilsmisse (det er rutine i kommunen jeg bodde i)

Jeg skrev at lykkepiller ikke utelukker, men at ofte vil de se at du fungerer uten dem før de hjelper deg videre, også fordi at mange av medisinene ikke skal brukes i et svangerskap uansett.

Det har dessuten ikke noe med at landet er "firkantet" å gjøre, det er regler som hindrer folk som ikke kan ta vare på barn i få hjelp til å lage barn. Spør du meg er det en god ordning. Det er mange som kan få barn uten hjelp som også burde vært gjennom en liten kontrollsjekk, men det får man ikke gjort noe med. Det er ikke bare i Norge de undersøker dette med psykisk helse. Jeg har hatt kontakt med klinikker i flere land da vi vurderte hvor vi skulle, og alle var opptatt av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her :)

Jeg har vel aldri gått til en psykolog, heller en.. ja. Husker ikke hva det heter :P Gjorde det på ungdomsskolen da jeg ble mobba, gikk da til bup/upp. Gikk der til starten av videregående, da skulle vi gi oss siden jeg klarte meg så bra :)



Anonymous poster hash: b7a51...74a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Får vel finne seg en mann som fungerer da , ser vel ikke noe annen utvei. blir for teit at vi skal få avslag pga min psykiske helse, når det faktisk ikke er noe medisinsk galt med meg i å få barn !



Anonymous poster hash: 202fb...523
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS. Du har sikkert funnet ut av det, men psykolog pga problemer i ungdomstiden er ingen hindring. Det vil de nok ikke bry seg om i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...