Gå til innhold

Vi skal endelig begynne å prøve :D meeeeeeeen! :(


Gjest Aella

Anbefalte innlegg

Hei. Vi er et par på 25 og 26 som ønsker å prøve oss på å skaffe vår egen liten familie. Problemet er meg. Jeg har lest litt og selvfølgelig tatt sorgene på forskudd om at jeg ikke kan bli gravid uten hjelp.

I 2010 startet jeg på p-piller for første gang, gikk ca 6 mnd før jeg sluttet. Seinere i 2011, etter nesten 1 års pause startet jeg og fullførte ett brett til pga ferie fordi jeg ikke ville ha mensen. Jeg har alltid brukt merket mercilon.

2011 møtte jeg den perfekte mannen (han jeg er med nå). Syklusen min var ganske normal ettersom jeg kan huske. Sommer 2012 fikk jeg mensen som varte 5 uker, men ble ganske normal etter det. Vinteren 2012 jobbet jeg som restaurantsjef og hadde det aldeles ikke bra på jobb, jeg jobbet over 12+ timer hver dag utenom søndag og mandag, og hu ene ansatte mi hadde et forhold til eieren av restauranten som likte å gjøre det vanskelig for meg. Vært å testet meg gynekologisk++ rundt 5 ganger. De finner ingen feil. Hvertfall januar 2013 fikk jeg problemer med mensen og har uregelmessig siden, hvor jeg fikk mine mest gjevne sykluser på 17 dager. Jeg startet på p-piller for 4 mnd siden, i håp om å fikse dette. Men sluttet på lørdag (16.08.14) i håp om å få en bedre syklus.

Jeg lurer på om noen har hatt samme problemet med kort syklus men enda klart å komme gjennom lutealfasen og blitt gravid? Evt. når hadde dere eggløsning? Måtte dere få profosjonell hjelp?

Vet ikke om det er viktig, men startet på kosttilskuddet avantgarden i håp om det er vitaminmangel, selvom blodprøver ikke har vist det.

Langt innlegg, men setter pris på absolutt alt svar og kommentarer =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, du må nesten bare være tålmodig og la kroppen ordne seg selv. Når du går av og på piller så kan det bli kluss med syklus en stund. Selv sluttet jeg med piller i juni og har hatt ustabile sykluser etter det.

Anonymous poster hash: 3bb76...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Nøkkelen er tålmodighet. Jeg sluttet på pillen september 2012, og vi brukte nesten 2 år på og bli gravid. Det kan være psykisk tøft og slitsomt og være prøver, men prøv og ikke tenke så mye på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, du må nesten bare være tålmodig og la kroppen ordne seg selv. Når du går av og på piller så kan det bli kluss med syklus en stund. Selv sluttet jeg med piller i juni og har hatt ustabile sykluser etter det.

Anonymous poster hash: 3bb76...ed4

Men jeg fikk jo ustabil mensen nesten 1 år etter min siste pille. Tror du det har noe å si så lenge etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Men jeg fikk jo ustabil mensen nesten 1 år etter min siste pille. Tror du det har noe å si så lenge etterpå?

Jeg var ustabil etter nesten to år uten.. Det er ikke alle som blir helt stabile

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solstråla88

Men du har blitt stabil nå? Vet du noe om hvor stor sjanse man har for å bli gravid når man har ustabil mens?

Nå er jeg gravid. Jeg brukte nesten to år på å bli gravid. Men for andre går det raskere. Det beste er å slappe av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier mensen ble uregelmessig i anuar. Skjedde det noe spesielt i januar?

Syklusen bør minst være 21 dag. Er det mye kortere, så må du kontakte legen fortest mulig.

Er du overvektig eller undervektig? Mistet du mye vekt i det siste?



Anonymous poster hash: 33722...1b6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Du sier mensen ble uregelmessig i anuar. Skjedde det noe spesielt i januar?

Syklusen bør minst være 21 dag. Er det mye kortere, så må du kontakte legen fortest mulig.

Er du overvektig eller undervektig? Mistet du mye vekt i det siste?

Anonymous poster hash: 33722...1b6

Legeb vil trolig ikke gjøre noe som helst, fordi usatbile sykluser er veldig vanlig.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legeb vil trolig ikke gjøre noe som helst, fordi usatbile sykluser er veldig vanlig.,

Men det er jo mulig å stabilisere dem ved hjelp av hormoner.

Anonymous poster hash: 33722...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Men det er jo mulig å stabilisere dem ved hjelp av hormoner.

Anonymous poster hash: 33722...1b6

Det er det, nen desverre er legene ganske strenge på dette. Om man går til legen med slike ting i forbinnelse med at de prøver å bli gravid, får man gjerne beskjed om at ting kan ta tid, og du har ikke krav på hjelp før det har gått et år.

Ja, jeg har vært igjennom dette, og jeg vet hvor kjipt det er, men det skjer vanvittig mye rart med kroppen når man er prøver. Fordi man tenker mye på det og ønsker det så inderlig. Jeg ble ikke tatt seriøst hos min lege før det hadde gått et åt, til tross for at jeg kunne gå månder uten menstruasjon, på det lengste nesten 4 mnder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres kanskje rart ut, men de jeg kjenner som har slitt med å bli gravide (, men som har fått biologiske barn) ble med barn når de "sluttet å prøve".

Selv de som var igjennom adopsjoner ble med barn etter en stund.

Menneskekroppen er både rar og fantastisk på en gang :rodmer:



Anonymous poster hash: 90df8...041
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Dette høres kanskje rart ut, men de jeg kjenner som har slitt med å bli gravide (, men som har fått biologiske barn) ble med barn når de "sluttet å prøve".

Selv de som var igjennom adopsjoner ble med barn etter en stund.

Menneskekroppen er både rar og fantastisk på en gang :rodmer:

Anonymous poster hash: 90df8...041

Det samme skjedde med oss. Vi sto i ivf kø å jeg ble gravid😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier mensen ble uregelmessig i anuar. Skjedde det noe spesielt i januar?

Syklusen bør minst være 21 dag. Er det mye kortere, så må du kontakte legen fortest mulig.

Er du overvektig eller undervektig? Mistet du mye vekt i det siste?

Anonymous poster hash: 33722...1b6

TS sluttet på pillene forrige lørdag og kroppen hennes trenger tid til å stabilisere seg. Det er absolutt ingen grunn til hverken bekymring eller å kontakte lege.

Anonymous poster hash: 3bb76...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

170, veier 57, så vil si jeg er ganske normal.

Vel, jeg stresset veldig mye den januaren hvor jeg begynte å få uregelmessig mens. Hadde det utrolig kjipt og deprimerende på jobb samt litt i samboerskapet på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS sluttet på pillene forrige lørdag og kroppen hennes trenger tid til å stabilisere seg. Det er absolutt ingen grunn til hverken bekymring eller å kontakte lege.

Anonymous poster hash: 3bb76...ed4

Ja, fikk min "falske" mens idag, så venter spent på neste mens, men regner med at syklusen min på 17 dager som jeg har hatt over 1 år (januar 2013 - april 2014) vil følge med som sist alt i alt. =/ sist jeg gikk på p-piller var jo augsust/september 2011.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Legeb vil trolig ikke gjøre noe som helst, fordi usatbile sykluser er veldig vanlig.,

Men det er ikke ustabile sykluser som er problemet til TS, men at de er korte. Og da er det umulig å bli gravid uten å gjøre syklusen lengre, så selvfølgelig vil legen hjelpe!

TS, jeg har hatt korte sykluser siden jeg var 13, på 14-18 dager. Har gått på hormonprevensjon innimellom for å slippe å blø hele forbaska tiden. Vi blir snart prøvere.

Uansett, jeg har pga dette tidligere vært i kontakt med gynekolog. Hun fant ingenting galt, og sa at den dagen jeg vil bli gravid skal jeg komme tilbake så skulle hun hjelpe. Nøyaktig hva som skal gjøres vet jeg ikke, men det hørtes ikke ut som det var problematisk. Men det var for min del ingen vits i å håpe at det skulle skje av seg selv, med mindre syklusen min endrer seg.

NNå kan det jo godt hende syklusen din blir normal igjen, TS. Hvis ikke er det bare å kontakte gynekolog. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres kanskje rart ut, men de jeg kjenner som har slitt med å bli gravide (, men som har fått biologiske barn) ble med barn når de "sluttet å prøve".

Selv de som var igjennom adopsjoner ble med barn etter en stund.

Menneskekroppen er både rar og fantastisk på en gang :rodmer:

Anonymous poster hash: 90df8...041

De fleste som sliter med å få barn har ikke noe absolutt hinder for å få barn, som f.eks null spermier. Det vanligste er at det finnes en eller flere tilstander som gir nedsatt fertilitet, og for en del av disse parene vil ting plutselig klaffe en måned slik at graviditet oppstår. Det er tilfeldig om dette skjer i forbindelse med f.eks adopsjon, dette skjer like ofte hos par som ikke adopterer. For noen skjer spontan graviditet etter over 10 år. Hos noen aldri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som sliter med å få barn har ikke noe absolutt hinder for å få barn, som f.eks null spermier. Det vanligste er at det finnes en eller flere tilstander som gir nedsatt fertilitet, og for en del av disse parene vil ting plutselig klaffe en måned slik at graviditet oppstår. Det er tilfeldig om dette skjer i forbindelse med f.eks adopsjon, dette skjer like ofte hos par som ikke adopterer. For noen skjer spontan graviditet etter over 10 år. Hos noen aldri.

Nemlig, veldig mange ufrivillig barnløse kan bli gravide teknisk sett, bare at sjansen er veldig liten. Men av og til skjer det, etter kort eller lang tid. Det har ingenting med at man slapper av/tenker på andre ting/står i adopsjonskø å gjøre.

Anonymous poster hash: a9176...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke ustabile sykluser som er problemet til TS, men at de er korte. Og da er det umulig å bli gravid uten å gjøre syklusen lengre, så selvfølgelig vil legen hjelpe!

TS, jeg har hatt korte sykluser siden jeg var 13, på 14-18 dager. Har gått på hormonprevensjon innimellom for å slippe å blø hele forbaska tiden. Vi blir snart prøvere.

Uansett, jeg har pga dette tidligere vært i kontakt med gynekolog. Hun fant ingenting galt, og sa at den dagen jeg vil bli gravid skal jeg komme tilbake så skulle hun hjelpe. Nøyaktig hva som skal gjøres vet jeg ikke, men det hørtes ikke ut som det var problematisk. Men det var for min del ingen vits i å håpe at det skulle skje av seg selv, med mindre syklusen min endrer seg.

NNå kan det jo godt hende syklusen din blir normal igjen, TS. Hvis ikke er det bare å kontakte gynekolog. :)

Tusen takk for svar. Virker som vi er i samme bane, bortsett fra at min ikke ble sånn før jeg var 23. Jeg håper og satser på at denne lille perioden med p-piller har hjulpet meg å kanskje kommet tilbake til gammel syklus.

Hvis ikke, så må jeg jo bare kontakte gynekologen igjen. Selv om han nevnte aldri at jeg kunne ha problemer med å bli gravid pga det. For jeg spurte nemlig om det ettersom han nevnte under testen at jeg hadde skjev og tilbakovervendt livmor. Han svarte ved å vise meg eggene som evt kunne bli befruktet og sa at det ikke hadde noe å si, Selv om det var mensen jeg var der for. Nå ble jeg usikker. Men although veldig lettet da det evt ikke høres problematisk ut :) Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...