Gå til innhold

Aspergers


Haru

Anbefalte innlegg

Sånn var jeg også, da jeg var yngre. Hvis mamma ikke fortalte meg at jeg måtte vaske meg, gjorde jeg det ikke. Hjernen min gir rett og slett ikke beskjeder om at ting blir rotete og møkkete.

Jeg har aldri greid å få noe god rutine på å rydde, men i tenårene fant jeg ut at det er lett å holde seg rein, hvis man har litt lengde på håret, fordi man ser at det blir fett, og da er det på tide å vaske seg :ler:

Jeg tror muligens sønnen min ikke hadde brydd seg om det ble fett heller. For det er som du sier, at hjernen gir ikke beskjeder om at det er rotete og møkkete, om klær har hull eller at håret trengs å vaskes.

En annen ting er dette med å være konkret. AS'ere sier ting rett ut, er ærlige og gir ikke mer informasjon enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke lurt å gå kurs. Vet de har arrasjert det i ulike byer, så man kan lære mer om diagnosen sin.

Og om hvordan man kan bekjempe ting man sliter med. Har dere her inne gått på kurs eller er dere selvlært?

Merker godt på måten folk skriver på , og hvor nærtagende man er, hvor hardt rammet folk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke lurt å gå kurs. Vet de har arrasjert det i ulike byer, så man kan lære mer om diagnosen sin.

Og om hvordan man kan bekjempe ting man sliter med. Har dere her inne gått på kurs eller er dere selvlært?

Merker godt på måten folk skriver på , og hvor nærtagende man er, hvor hardt rammet folk er.

jeg er selvlært innenfor videospill design,

så noen er autodidakt og noen går den akademiske veien

Endret av Haru
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke lurt å gå kurs. Vet de har arrasjert det i ulike byer, så man kan lære mer om diagnosen sin.

Og om hvordan man kan bekjempe ting man sliter med. Har dere her inne gått på kurs eller er dere selvlært?

Merker godt på måten folk skriver på , og hvor nærtagende man er, hvor hardt rammet folk er.

Jeg har gått kurs for pårørende av aspergere/autisme. Det var der jeg fikk en aha-opplevelse og innså at jeg hadde mer asperger enn sønnen min. Ellers så leser jeg mye bøker om evnet og finner mye info på nett. Du kan si at Asperger er særinteressen min for tiden :) (har bare hatt diagnosen noen måneder, men ble henvist for snart et år siden). Det er lurt å lese om andres erfaringer, men også lurt å vite at alle er forskjellige. Hva stresser meg? Hva stresser meg ned? Og så hjelper det å ha noen rutiner i hverdagen slik at man lettere kan takle ting man ikke kan kontrollere. Lage en slags balanse. Hadde hele dagen vært rot, så hadde jeg kanskje ikke taklet å gå på fredagspils med jobben, men om jeg stresser ned med rutiner, så går det greit og jeg er den "normaleste personen på puben" (hjelper med litt alkohol innabords også på den sosiale biten).

Anonymous poster hash: b45ba...7f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger asperber i familien?

Jeg kjenner en jeg ikke helt skjønner meg på. H*n er elendig på small-talk og tenker ikke på å gi tilbakemeldinger og bruker lang tid på å formidle ting når h'n snakker. H*n har et søsken med asperberger.



Anonymous poster hash: 8e5fd...307
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ligger asperber i familien?

Jeg kjenner en jeg ikke helt skjønner meg på. H*n er elendig på small-talk og tenker ikke på å gi tilbakemeldinger og bruker lang tid på å formidle ting når h'n snakker. H*n har et søsken med asperberger.

Anonymous poster hash: 8e5fd...307

Det er jo genetisk, så da er det noe som kan ligge i familien, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo genetisk, så da er det noe som kan ligge i familien, ja.

Dette er en person som aller helst vil være alene og ikke forholde seg til så mange mennesker. Klarer ikke small-talk, men fungerer kjempefint i jobb. Er også fysisk aktiv. Så kanskje det er et snev av aspberger her da? Det kan forklare en del. Og jeg er forelsket i denne personen og vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til h*n for å huke h*n inn.

Anonymous poster hash: 8e5fd...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en person som aller helst vil være alene og ikke forholde seg til så mange mennesker. Klarer ikke small-talk, men fungerer kjempefint i jobb. Er også fysisk aktiv. Så kanskje det er et snev av aspberger her da? Det kan forklare en del. Og jeg er forelsket i denne personen og vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til h*n for å huke h*n inn.

Anonymous poster hash: 8e5fd...307

Kan hende det er det, men det spiller jo egentlig ingen rolle... Vis han at du liker han, så går det sikkert bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en person som aller helst vil være alene og ikke forholde seg til så mange mennesker. Klarer ikke small-talk, men fungerer kjempefint i jobb. Er også fysisk aktiv. Så kanskje det er et snev av aspberger her da? Det kan forklare en del. Og jeg er forelsket i denne personen og vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til h*n for å huke h*n inn.

Anonymous poster hash: 8e5fd...307

Har dere noen felles interesser? Det er mye lettere å bli kjent med noen og snakke med noen om man kan snakke om noe man interesserer seg for. Og så er det fint om man er en person som ikke forventer at samtalen holdes i gang heeeeeele tiden :) At taushet ikke trenger å være pinlig taushet men avslappende og fin taushet. Og at man ikke maser om å være med vedkommende. Ihvertfall hvis hun ikke allerede har sagt nei. Kanskje hun trenger å lade opp alene :) Ditt sterkeste kort tror jeg er at du er avslappende å være rundt. At hun kan være seg selv, og at du ikke overtolker det hun sier og legger en masse meninger inn i det hun sier. "Skriver mellom linjene" på det hun sier, hvis du skjønner hva jeg mener (som i å lese mellom linjene)

Anonymous poster hash: b45ba...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jobber dere med Aspergers som, å hvor mye tjener dere?

Vurderer utdanning jeg skal ta og har ikke lyst på jobb med lav lønn .

Har dere med Aspergers hånd signatur, jeg skriver bare med bokstaver når det er signatur

Anonymous poster hash: b8678...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jobber dere med Aspergers som, å hvor mye tjener dere?

Vurderer utdanning jeg skal ta og har ikke lyst på jobb med lav lønn .

Har dere med Aspergers hånd signatur, jeg skriver bare med bokstaver når det er signatur

Anonymous poster hash: b8678...149

Du må finne ut hva du er flink til og utdanne deg innen det. Det hjelper ikke at noen blir steinrik på programmering, hvis du ikke har peiling på slikt. Du må også finne deg et yrke hvor du slipper situasjoner som stresser deg (jeg kunne f.eks. aldri jobbet på McDonalds pga høyt tempo og masende kunder og ingen mulighet til å trekke meg tilbake)

Jeg har signatur, men kjenner andre som har det som deg.

Anonymous poster hash: b45ba...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere noen felles interesser? Det er mye lettere å bli kjent med noen og snakke med noen om man kan snakke om noe man interesserer seg for. Og så er det fint om man er en person som ikke forventer at samtalen holdes i gang heeeeeele tiden :) At taushet ikke trenger å være pinlig taushet men avslappende og fin taushet. Og at man ikke maser om å være med vedkommende. Ihvertfall hvis hun ikke allerede har sagt nei. Kanskje hun trenger å lade opp alene :) Ditt sterkeste kort tror jeg er at du er avslappende å være rundt. At hun kan være seg selv, og at du ikke overtolker det hun sier og legger en masse meninger inn i det hun sier. "Skriver mellom linjene" på det hun sier, hvis du skjønner hva jeg mener (som i å lese mellom linjene)

Anonymous poster hash: b45ba...7f9

Har gjort alt det der, men tror allikevel løpet er kjørt :( Jeg er en rolig person, som selv liker stillhet og maser ikke. Og denne personen har helt klart følt ro sammen med meg. Men da var det ikke nok denne gangen. Da var det nok jeg som ikke holdt mål.

Anonymous poster hash: 8e5fd...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har gjort alt det der, men tror allikevel løpet er kjørt :( Jeg er en rolig person, som selv liker stillhet og maser ikke. Og denne personen har helt klart følt ro sammen med meg. Men da var det ikke nok denne gangen. Da var det nok jeg som ikke holdt mål.

Anonymous poster hash: 8e5fd...307

Aldri ta noe som helst for gitt hos en med Asperger. Det kan rett og slett være en misforståelse.

Har hun sagt at hun ikke er interessert? Eller tror du det bare pga noe du har tolket? Kanskje tegnene du så er noe helt annet! Hvorfor tror du løpet er kjørt?

Forhold mellom Aspergere og nevrotypikere er gjerne fylt med misforståelser. Man må bare være obs på dette. Skjer det noe - tenk; kan jeg ha misforstått? Spør istedet.

Har du sagt at du liker henne? Kanskje hun ikke vet det. Kanskje hun hadde handlet annerledes om hun hadde visst det (men trenger gjerne litt tid på å la nyheten synke inn hvis hun ikke visste om det fra før)

Anonymous poster hash: b45ba...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så klart sagt jeg liker denne personen. Men også sagt at jeg burde la h*n gå da denne personen har det veldig hektisk fortiden og ønsker ro. Så jeg har jo bedt om det selv. Men det er fordi jeg følte det ble for mye for denne personen å forholde seg til meg oppi alt annet som skjer i denne personens liv.



Anonymous poster hash: 8e5fd...307
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har så klart sagt jeg liker denne personen. Men også sagt at jeg burde la h*n gå da denne personen har det veldig hektisk fortiden og ønsker ro. Så jeg har jo bedt om det selv. Men det er fordi jeg følte det ble for mye for denne personen å forholde seg til meg oppi alt annet som skjer i denne personens liv.

Anonymous poster hash: 8e5fd...307

Altså, Aspergere klarer fint å avgjøre slikt selv. Kanskje hun ble fornærmet fordi hun mente at du tok avgjørelser over hodet på henne, og hun følte at du behandlet henne som et barn? (jeg vet du ikke har skrevet om det er han eller hun, så jeg bare skriver henne, fordi jeg er lat). Det verste jeg vet, er når folk skal "hjelpe meg", og "gjøre det enklere for meg". "Du klarer nok ikke dette". Hallo? Før de visste om diagnosen, var det dem som sprang til meg for å få hjelp til ting de ikke klarte! :P Tror mange blander Asperger med "vanlig" autisme.

Anonymous poster hash: b45ba...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså, Aspergere klarer fint å avgjøre slikt selv. Kanskje hun ble fornærmet fordi hun mente at du tok avgjørelser over hodet på henne, og hun følte at du behandlet henne som et barn? (jeg vet du ikke har skrevet om det er han eller hun, så jeg bare skriver henne, fordi jeg er lat). Det verste jeg vet, er når folk skal "hjelpe meg", og "gjøre det enklere for meg". "Du klarer nok ikke dette". Hallo? Før de visste om diagnosen, var det dem som sprang til meg for å få hjelp til ting de ikke klarte! :P Tror mange blander Asperger med "vanlig" autisme.

Anonymous poster hash: b45ba...7f9

Akkurat det der ville jeg gjort uansett "diagnose" eller ei. Personen er kjempestresset og sliten fortiden. Ikke beste tidspunkt i ens liv og innlede et forhold til en annen da. Og hadde personen hatt ressurser nok til å allikevel møtes, så ville h*n jo sagt at det ikke hadde vært noe problem.

Anonymous poster hash: 8e5fd...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det der ville jeg gjort uansett "diagnose" eller ei. Personen er kjempestresset og sliten fortiden. Ikke beste tidspunkt i ens liv og innlede et forhold til en annen da. Og hadde personen hatt ressurser nok til å allikevel møtes, så ville h*n jo sagt at det ikke hadde vært noe problem.

Anonymous poster hash: 8e5fd...307

Kanskje hun trodde du egentlig ikke ville, siden du tok den avgjørelsen. Det er ikke logisk at du sier nei til et forhold om du egentlig ønsker det, ergo du vil ikke ha henne. Ihvertfall kan det tolkes slik. Det er en av mange misforståelser som kan oppstå når man sier noe og føler noe annet. Kjenner jeg blir stresset og oppgitt bare av å lese postene dine.

Du vil ha henne. Si til henne at du vil ha henne, men at du fortsatt vil være venner hvis hun ikke er interessert eller er ikke klar for et forhold nå.

Anonymous poster hash: b45ba...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun trodde du egentlig ikke ville, siden du tok den avgjørelsen. Det er ikke logisk at du sier nei til et forhold om du egentlig ønsker det, ergo du vil ikke ha henne. Ihvertfall kan det tolkes slik. Det er en av mange misforståelser som kan oppstå når man sier noe og føler noe annet. Kjenner jeg blir stresset og oppgitt bare av å lese postene dine.

Du vil ha henne. Si til henne at du vil ha henne, men at du fortsatt vil være venner hvis hun ikke er interessert eller er ikke klar for et forhold nå.

Anonymous poster hash: b45ba...7f9

Jeg må nok gjøre det ja. Bare la ting roe seg litt i hodet mitt først. Så jeg ikke tar ubetenksomme avgjørelser eller sier noe dumt igjen.

Anonymous poster hash: 8e5fd...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...