Gå til innhold

Lue på skolen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde du vært vanskelig om det hadde jeg enkelt og greit skaffet meg en legeerklæring som sa at jeg måtte få ha lue på inne. Da hadde du ikke fått vite grunnen engang.

Med mindre du er barneskolelærer, underviser du elever som er i en alder der de utvikler sin egen identitet og forsøker å finne ut av hvordan de skal være seg selv. Det fortjener enormt med respekt, selv fra en autoritetsfigur. Du får ikke respekt uten å gi den til andre.

Dessuten, og nå tar jeg det for gitt at du ikke jobber i videregående ettersom disse elevene mer eller mindre er voksne, jobber du på et sted der elevene faktisk ikke har noe valg om de vil gå eller ikke. Da fortjener de i hvert fall å være komfortable og ikke bli utsatt for et tyranni som bare er ute etter å ta dem.

Lua mi hadde blitt beholdt på.

Det er forskjell på et plagg som ikke forstyrrer og i praksis bare har en virkning og betydning for personen som har det på, og en aktivitet som aktivt forstyrrer og påvirker andre. Det trodde jeg sa seg selv.

Det eneste som kommer ut av å nekte et plagg som ofte fungerer som beskyttelse og uttrykksform for bæreren, er at denne personen er mindre komfortabel enn før, som igjen kan forstyrre læring og undervisning.

Hvor ofte ser du folk som jobber i kundeservice som har på seg caps eller lue på jobb? Helsevesen? Har du vært hos en lege som sitter på capsen på mens han undersøker deg? En servitør? Eksepeditør? Saksbehandler? Vært i en begravelse hvor presten bærer lue? Nei? Jeg har ikke det. Det finnes mange arenaer hvor normer og regler for bekledning triumfer ditt behov for å uttrykke din identitet eller "beskytte" deg selv med et plagg. Det er like greit at man lærer det fra skolen av, så man slipper å bli såpass skakkjørt at man får angst og blir forstyrret og ukonsentrert av å måtte forholde seg til regler for bekledning.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lærere får ikke betalt godt nok. Uansett hva de får. Det skjønner jeg når jeg leser denne tråden. Anonymous poster hash: f4c45...ba3

Jeg liker deg!:ler:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misliker sterkt når folk ikke vil ta av seg luen innendørs, om så måtte være i kirken eller på skolen. For meg handler det om folkeskikk - eller mangel på dette. Jeg har til og med hatt ansatte (som har direkte kundekontakt i et yrke hvor vi har kleskode) som ikke vil ta av seg luen. Argumentene har vært at de ikke har vasket håret, at de har luehår osv. Det holder ikke for min del. Å være kledd i arbeidsuniform (eller typisk kontortøy) pluss lue hører ikke hjemme på en arbeidsplass mener jeg.

Anonymous poster hash: c43d1...021

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Hva er viktigst dine egne preferanser om hva folkeskikk omhandler, noe som varierer fra kultur, generasjon og egne preferanser, eller å gi dine elever de beste tenkelige lærebetingelser? Om noen føler seg mer vel, og derav er de mer konsentrert, noe som leder til at de lærer mer, takket være en stakkarslig lue, hva gjør det?

Som Vampen prøver å forklare dykk så er skulen ei førebuing til arbeidslivet. Det er eit fåtal av sjefar som hadde godtatt huer på arbeisplassen, med unntak av nokre sjølvsagt

Endret av Stjerner og planeter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte ser du folk som jobber i kundeservice som har på seg caps eller lue på jobb? Helsevesen? Har du vært hos en lege som sitter på capsen på mens han undersøker deg? En servitør? Eksepeditør? Saksbehandler? Vært i en begravelse hvor presten bærer lue? Nei? Jeg har ikke det. Det finnes mange arenaer hvor normer og regler for bekledning triumfer ditt behov for å uttrykke din identitet eller "beskytte" deg selv med et plagg. Det er like greit at man lærer det fra skolen av, så man slipper å bli såpass skakkjørt at man får angst og blir forstyrret og ukonsentrert av å måtte forholde seg til regler for bekledning.

Felles for de fleste her er at de bærer et arbeidsantrekk, gjør elever det? Jeg vet også om flere leger som går med Caps, faktisk også saksbehandlere. Det kan være en ide at dere lærere lærer litt om gunnleggede psykologi, i stedet for å synge Munthe sanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte ser du folk som jobber i kundeservice som har på seg caps eller lue på jobb? Helsevesen? Har du vært hos en lege som sitter på capsen på mens han undersøker deg? En servitør? Eksepeditør? Saksbehandler? Vært i en begravelse hvor presten bærer lue? Nei? Jeg har ikke det. Det finnes mange arenaer hvor normer og regler for bekledning triumfer ditt behov for å uttrykke din identitet eller "beskytte" deg selv med et plagg. Det er like greit at man lærer det fra skolen av, så man slipper å bli såpass skakkjørt at man får angst og blir forstyrret og ukonsentrert av å måtte forholde seg til regler for bekledning.

Mnei, men så sitter man som regel ikke musestille i et kjølig klasserom når man er på jobb, heller. Selv lærerne i det samme klasserommet har det bedre enn elevene, fordi de kan spankulere frem og tilbake ved tavla, gestikulere litt og ta seg en rusletur mellom pultene, og derved holde seg varm. Mens elevene må sitte helt stille - en sikker oppskrift på å begynne å fryse. (Ja, jeg skjønner at det finnes noen jobber der man sitter tilsvarende stille, men langt fra de fleste.)

Jeg trenger like mye klær for å holde meg varm i klasserommet som ute - fordi jeg må sitte stille inne, mens ute er jeg i bevegelse.

Det hjelper jo også på komforten at at vi nå på universitetet gjerne har varm kaffe/te til å piffe opp temperaturen under forelesningene, mens vi på lavere trinn måtte nøye oss med iskaldt vann på pulten...

Anonymous poster hash: 44f7c...c26

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stjerner og planeter

Hadde du vært vanskelig om det hadde jeg enkelt og greit skaffet meg en legeerklæring som sa at jeg måtte få ha lue på inne. Da hadde du ikke fått vite grunnen engang.

Med mindre du er barneskolelærer, underviser du elever som er i en alder der de utvikler sin egen identitet og forsøker å finne ut av hvordan de skal være seg selv. Det fortjener enormt med respekt, selv fra en autoritetsfigur. Du får ikke respekt uten å gi den til andre.

Dessuten, og nå tar jeg det for gitt at du ikke jobber i videregående ettersom disse elevene mer eller mindre er voksne, jobber du på et sted der elevene faktisk ikke har noe valg om de vil gå eller ikke. Da fortjener de i hvert fall å være komfortable og ikke bli utsatt for et tyranni som bare er ute etter å ta dem.

Lua mi hadde blitt beholdt på.

For det første så har eg vanskar å tru at ein lege ville gjeve deg legerklæring på at du måtte ha hua på inne (men eg har vorte overraska før ,eg) . Då er vi over i kategorien "særskilte behov".

For det andre så er det eit fåtal av lærara som er ute etter å "ta elevar". Me lærera er der for dykk. Det er kun derfor me er der! For å læra førbu dykk på livet etter skulen. Tenk det du!

Eg er barneskulelærar.

Og, med mindre du hadde særskilte behov, legererklæring eller andre grunnar så hadd u hua di vore i sekken i mine timar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte ser du folk som jobber i kundeservice som har på seg caps eller lue på jobb? Helsevesen? Har du vært hos en lege som sitter på capsen på mens han undersøker deg? En servitør? Eksepeditør? Saksbehandler? Vært i en begravelse hvor presten bærer lue? Nei? Jeg har ikke det. Det finnes mange arenaer hvor normer og regler for bekledning triumfer ditt behov for å uttrykke din identitet eller "beskytte" deg selv med et plagg. Det er like greit at man lærer det fra skolen av, så man slipper å bli såpass skakkjørt at man får angst og blir forstyrret og ukonsentrert av å måtte forholde seg til regler for bekledning.

Forskjellen på dette er at ungdomsskolen, hvor dette i størst grad er et problem, er en ikke-valgfri arena der elevene SKAL føle seg trygge og lære best mulig. Jobben er en valgfri arena. Jeg har i alle mine år nektet å ta av meg lua inne på skolen, men det har ikke vært noe problem for meg å "lære" at et jobbantrekk er et jobbantrekk senere.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felles for de fleste her er at de bærer et arbeidsantrekk, gjør elever det? Jeg vet også om flere leger som går med Caps, faktisk også saksbehandlere. Det kan være en ide at dere lærere lærer litt om gunnleggede psykologi, i stedet for å synge Munthe sanger.

Jeg har hatt flere jobber hvor jeg går kledd i privat tøy, men samtidig er underlagt flere regler. Og lege og saksbehandler med caps på kontoret? Mhmmm!:ler:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Mnei, men så sitter man som regel ikke musestille i et kjølig klasserom når man er på jobb, heller. Selv lærerne i det samme klasserommet har det bedre enn elevene, fordi de kan spankulere frem og tilbake ved tavla, gestikulere litt og ta seg en rusletur mellom pultene, og derved holde seg varm. Mens elevene må sitte helt stille - en sikker oppskrift på å begynne å fryse. (Ja, jeg skjønner at det finnes noen jobber der man sitter tilsvarende stille, men langt fra de fleste.)

Jeg trenger like mye klær for å holde meg varm i klasserommet som ute - fordi jeg må sitte stille inne, mens ute er jeg i bevegelse.

Det hjelper jo også på komforten at at vi nå på universitetet gjerne har varm kaffe/te til å piffe opp temperaturen under forelesningene, mens vi på lavere trinn måtte nøye oss med iskaldt vann på pulten...

Anonymous poster hash: 44f7c...c26

Ull er gull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnei, men så sitter man som regel ikke musestille i et kjølig klasserom når man er på jobb, heller. Selv lærerne i det samme klasserommet har det bedre enn elevene, fordi de kan spankulere frem og tilbake ved tavla, gestikulere litt og ta seg en rusletur mellom pultene, og derved holde seg varm. Mens elevene må sitte helt stille - en sikker oppskrift på å begynne å fryse. (Ja, jeg skjønner at det finnes noen jobber der man sitter tilsvarende stille, men langt fra de fleste.)Jeg trenger like mye klær for å holde meg varm i klasserommet som ute - fordi jeg må sitte stille inne, mens ute er jeg i bevegelse.Det hjelper jo også på komforten at at vi nå på universitetet gjerne har varm kaffe/te til å piffe opp temperaturen under forelesningene, mens vi på lavere trinn måtte nøye oss med iskaldt vann på pulten... Anonymous poster hash: 44f7c...c26

Hehe, ja, jeg pleier å løpe og og ned mellom pultene mens jeg slår floka.:jepp: Jeg fryser like mye som elevene. Ikke minst fordi kontoret mitt, hvor jeg sitter stille, er kaldere enn klasserommet. Trikset er å kle på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så har eg vanskar å tru at ein lege ville gjeve deg legerklæring på at du måtte ha hua på inne (men eg har vorte overraska før ,eg) . Då er vi over i kategorien "særskilte behov".

For det andre så er det eit fåtal av lærara som er ute etter å "ta elevar". Me lærera er der for dykk. Det er kun derfor me er der! For å læra førbu dykk på livet etter skulen. Tenk det du!

Eg er barneskulelærar.

Og, med mindre du hadde særskilte behov, legererklæring eller andre grunnar så hadd u hua di vore i sekken i mine timar.

Hva har du tenkt å gjøre da? Dra lua av eleven?

Anonymous poster hash: 91cc0...1c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig representerer man i arbeidslivet noen andre enn seg selv - nemlig arbeidsgiver. Som elev i skolen representerer man kun seg selv, og om man da ønsker å representere seg selv med lue på, så skader det ingen.

Jeg sitter fortsatt med lue inne i forelesninger, men klarer likevel fint å innrette meg etter andre (langt mer logiske) regler i arbeidslivet, og får strålende tilbakemeldinger fra sjefer på den jobben jeg utfører og min holdning. Man blir ikke korrumpert for resten av livet bare fordi man bruker lue i klasserommet.



Anonymous poster hash: 44f7c...c26
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stjerner og planeter

Hva har du tenkt å gjøre da? Dra lua av eleven?

Anonymous poster hash: 91cc0...1c8

Enten hua i sekken eller ut på gangen til du har kome på betre tankar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, jeg pleier å løpe og og ned mellom pultene mens jeg slår floka. :jepp: Jeg fryser like mye som elevene. Ikke minst fordi kontoret mitt, hvor jeg sitter stille, er kaldere enn klasserommet. Trikset er å kle på seg.

Jada. Man kan kle på seg. Men hvorfor skal noen bli oppbragt og fornærmet bare fordi det man velger å kle på seg tilfeldigvis kan defineres som et ytterplagg?

Anonymous poster hash: 44f7c...c26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten hua i sekken eller ut på gangen til du har kome på betre tankar.

Ut på gangen er jo bare digg. :P

Anonymous poster hash: 91cc0...1c8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For øvrig representerer man i arbeidslivet noen andre enn seg selv - nemlig arbeidsgiver. Som elev i skolen representerer man kun seg selv, og om man da ønsker å representere seg selv med lue på, så skader det ingen.

Jeg sitter fortsatt med lue inne i forelesninger, men klarer likevel fint å innrette meg etter andre (langt mer logiske) regler i arbeidslivet, og får strålende tilbakemeldinger fra sjefer på den jobben jeg utfører og min holdning. Man blir ikke korrumpert for resten av livet bare fordi man bruker lue i klasserommet.

Anonymous poster hash: 44f7c...c26

Vel talt, dette blir nok for avansert for enkelte lærere å forstå, men det er jo derfor de tjener så dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på dette er at ungdomsskolen, hvor dette i størst grad er et problem, er en ikke-valgfri arena der elevene SKAL føle seg trygge og lære best mulig. Jobben er en valgfri arena. Jeg har i alle mine år nektet å ta av meg lua inne på skolen, men det har ikke vært noe problem for meg å "lære" at et jobbantrekk er et jobbantrekk senere.

Og om en elev blir utrygg av å måtte ta av seg lue/caps, så er det noe langt mer grunnleggende galt enn klesreglene. Valgfri arena? De fleste har ikke muligheten til å velge å ikke jobbe fordi de ikke liker uniformsreglene. Det er heller ikke bare bare å få seg en ny jobb bestandig. Så nei, jobb føles ofte ikke mer valgfritt enn skole. Snarere tvert i mot. I en jobb får også manglende vilje til å innrette seg langt større konsekvens enn i skolen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten hua i sekken eller ut på gangen til du har kome på betre tankar.

Gjelder dette for jenter med skaut/hijab også, eller diskriminerer du?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull er gull!

Jada. Jeg kan godt ta på meg to lag ull under genseren, men da er jeg enda varmere ute også, og kommer antakelig til å droppe ytterjakken helt og gå til skolen i genser. Er det plutselig greit da, bare fordi det plagget jeg har ytterst ikke per definisjon er en ytterjakke?

Anonymous poster hash: 44f7c...c26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...