Gå til innhold

Lue på skolen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Holder meg så langt unna kirken som jeg kan.

Men hvis jeg hadde vært i en kirke hadde jeg ikke tatt av meg lue hvis jeg hadde fryst.

Vel, den holdningen er jo selve definisjonen på dårlig folkeskikk...

Anonymous poster hash: 1d086...ff7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stjerner og planeter

Hva med burka?

Anonymous poster hash: 1c072...e38

Om eg hadde fått den problemstillinga hadde eg tatt det opp med foreldra til eleven. Og rektor. Eg vil tru at hovudplagg som dekkjer andletet ikkje er lov i norsk skule (utan at eg har lese meg opp på det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, den holdningen er jo selve definisjonen på dårlig folkeskikk...

Anonymous poster hash: 1d086...ff7

Det er det absolutt ikke.

Folkeskikk er i mine øyne å være hyggelig og oppføre seg bra i offentlighet. Ikke om man bruker en lue for å unngå frosne ører.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste alle skolens regler nøye, det sto at hodeplagg som dekker hele eller halve ansiktet ikke var lov. En lue som dekker hår og bakhode bør ikke min lærer ha noe å si på. Men hun sa første skoledag at hun kom til å være streng med sånt.

Jeg syntes reglene for bruk av yttertøy inne er tåpelig og jeg syntes ikke disse reglene gir noe mening.

Hva skader det andre at jeg bruker jakke inne når jeg fryser? Ingen. Derimot er det ubehagelig for meg å måtte ta den av.

Jeg nekter å følge sånne unødvendige regler som går utover min velvære på skolen.

Men på en annen side vil jeg ikke krangle eller diskutere så tidlig i skoleåret.

Det skjer noe med lufta når mange mennesker sitter trøkka inn i et rom med digre jakker på seg. Om du fryser, så er det lov å kle på seg mer. Jeg har ikke et problem med at en elev sitter med en tynn jakke på seg i juni, men det er uaktuelt at mange sitter inne med f.eks. digre vinterjakker eller fuktig yttertøy. Lufta blir dårlig nok uten den drahjelpa. Fryser man er det som sagt fullt mulig å kle seg bedre.

Lue, caps og lignende kan handle om flere ting. Mange steder står det i skolereglene, og da er det sånn. Ellers har også skolen et dannelsesaspekt. Man skal også klargjøre elevene for et liv jobb og samfunn. Det er ikke alle steder lue eller caps passer seg, og mange oppfatter det som respektløst. Det er like greit at man lærer det på skolen. Caps, spesielt, er også noe som kan bli noe man fikler med, og kan også gjøre at det blir vanskelig å få øyekontakt eller se ansiktet til vedkommende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det absolutt ikke.

Folkeskikk er i mine øyne å være hyggelig og oppføre seg bra i offentlighet. Ikke om man bruker en lue for å unngå frosne ører.

Da har du en veldig snever definisjon av folkeskikk. Folkeskikk handler om mye mer enn hvordan man oppfører seg. Det handler også om å ha respekt for uskrevne normer og regler. Å ta av seg luen i gitte situasjoner er en gest som viser respekt. Dersom du velger å fravike dette fordi du er litt kald på ørene følger du ikke folkeskikk. Så enkelt er det.

Anonymous poster hash: 1d086...ff7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om eg hadde fått den problemstillinga hadde eg tatt det opp med foreldra til eleven. Og rektor. Eg vil tru at hovudplagg som dekkjer andletet ikkje er lov i norsk skule (utan at eg har lese meg opp på det).

Enig med deg. Men jo, det er lov. Tydelig du ikke jobber på skole på østlandet.

Anonymous poster hash: 1c072...e38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har frosset kvekk ihjel gjennom hele skoletiden, inntil jeg begynte på universitetet og foreleserene plutselig ga fullstendig faen i hva studentene hadde på seg. Først da begynte det å bli relativt behagelig å oppholde seg på skolen.

Ja, jeg kunne naturligvis pakket med meg to tjukke ullgensere til å bruke i klasserommet istedet for ytterjakke, men med en allerede full skolesekk blir det knotete å få med seg, og når man først har med seg et varmt plagg - hvorfor i alle dager ikke bruke det når man fryser, istedet for å ha med egne inneplagg? Silregner det er det naturligvis greit å ha med seg tørre plagg til innebruk, men det gjør det nå ikke de fleste dagene av skoleåret.

Og så nytter det knapt med tjukke gensere, hvis man fryser på hodet. Så ja takk til lue innendørs også. Får jeg ha lue på inne, så slipper jeg kanskje å ha fire lag klær på overkroppen.

Eneste stedet jeg ikke behøver lue og jakke inne er på jobb, men der får jeg lov til å være i bevegelse og bruke kroppen istedet - gå hit og dit, bære, tøye og bøye, og da holder jeg meg varm nok til at jeg klarer meg fint i vanlige klær (men selv der har vi fleecejakker vi kan bruke når vi trenger det...).



Anonymous poster hash: 44f7c...c26
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 20 år og har etter 13 års skolegang aldri opplevd at noen har måttet ta av seg lua. På ungdomsskolen og vidregående var det alltid grisekaldt inne, så jeg hadde ofte på meg vinterjakke uten at det noen gang var et problem.



Anonymous poster hash: d93d5...b96
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hua har vi på oss fordi det er kaldt- ute!

Jakken har vi på oss fordi det er kaldt-ute!

Solbriller har vi på oss fordi det er sol-ute!

Igjen: elevar med særskilt behov får avtalar med meg.

Men dette er dine personlige meninger. Lue kan være en del av identitetsuttrykket til mange, det kan være ubehagelig og til og med fremkalle angst for noen å ta den av. Så vidt meg bekjent har ikke lærere frihet til å finne på akkurat de regler de selv vil ha fordi de synes noe er ubehagelig å se på.

Beklager, men jeg synes dette er akkurat like tåpelig som å nekte jenter å ha skjørt som rekker over låret eller å nekte folk å gå i hettegensere eller sterke farger. Hadde jeg vært eleven din hadde du kunne prøvd å krangle så mye du vil. For å nekte noen et plagg er du nødt til å vise til et offisielt reglement, og noe skolen har bestemt selv gjelder ikke. Lua mi hadde blitt beholdt på.

Endret av Chanchan
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Enig med deg. Men jo, det er lov. Tydelig du ikke jobber på skole på østlandet.

Anonymous poster hash: 1c072...e38

Har jobba på skular i austlandet. Det var ikkje ei problemstilling då heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

Jeg leste alle skolens regler nøye, det sto at hodeplagg som dekker hele eller halve ansiktet ikke var lov. En lue som dekker hår og bakhode bør ikke min lærer ha noe å si på. Men hun sa første skoledag at hun kom til å være streng med sånt.

Jeg syntes reglene for bruk av yttertøy inne er tåpelig og jeg syntes ikke disse reglene gir noe mening.

Hva skader det andre at jeg bruker jakke inne når jeg fryser? Ingen. Derimot er det ubehagelig for meg å måtte ta den av.

Jeg nekter å følge sånne unødvendige regler som går utover min velvære på skolen.

Men på en annen side vil jeg ikke krangle eller diskutere så tidlig i skoleåret.

Sett deg grundig inn i regler og aktuelle lover så vet du nøyaktig hva du har og forholde deg til.

Ikke back ned for en lærer som uriktig prøver og bestemme over deg, respekt går begge veier.

Men når det er sagt så husk at de gir deg karakterer, ingen grunn til og legge deg ut med en uten en god grunn. :laugh:

Er jo ikke alles situasjon som åpner for muligheten men er veldig fint hvis man kan få foreldrene på sin side så de kan type ta det med rektor hvis nødvendig. Lærere har en tendens til og ikke ta elever så seriøst desverre uavhengig av hvor gode arumenter de har. Type "Jeg bestemmer for jeg er voksen og lærer og dette er mitt klasserom" mentalitet. Hehe. :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Men dette er dine personlige meninger. Lue kan være en del av identitetsuttrykket til mange, det kan være ubehagelig og til og med fremkalle angst for noen å ta den av. Så vidt meg bekjent har ikke lærere frihet til å finne på akkurat de regler de selv vil ha fordi de synes noe er ubehagelig å se på.

Beklager, men jeg synes dette er akkurat like tåpelig som å nekte jenter å ha skjørt som rekker over låret eller å nekte folk å gå i hettegensere eller sterke farger. Hadde jeg vært eleven din hadde du kunne prøvd å krangle så mye du vil, For å nekte noen et plagg er du nødt til å vise til et offisielt reglement, og noe skolen har bestemt selv gjelder ikke. Lua mi hadde blitt beholdt på.

Eg hadde ikkje krangla, eg hadde snakka til deg slik at du forstå at i eit klasserom er det læraren som bestemmer. Ikkje eleven! Det bør du kanskje forstå. Hadde du ikkje fulgt mine reglar hadde eg tatt dette opp med dine foreldre og rektor.

Det kan eg love deg at det hadde ho ikkje!

Det står ingenting i lovverket at det ikkje er lov å springe i klasserommet, at det ikkje er lov å kaste på ting eller å vase rundt i klasserommet. Dette er ting eg ikkje aksepterar i mitt klasserom.

Endret av Stjerner og planeter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer noe med lufta når mange mennesker sitter trøkka inn i et rom med digre jakker på seg. Om du fryser, så er det lov å kle på seg mer. Jeg har ikke et problem med at en elev sitter med en tynn jakke på seg i juni, men det er uaktuelt at mange sitter inne med f.eks. digre vinterjakker eller fuktig yttertøy. Lufta blir dårlig nok uten den drahjelpa. Fryser man er det som sagt fullt mulig å kle seg bedre.

Lue, caps og lignende kan handle om flere ting. Mange steder står det i skolereglene, og da er det sånn. Ellers har også skolen et dannelsesaspekt. Man skal også klargjøre elevene for et liv jobb og samfunn. Det er ikke alle steder lue eller caps passer seg, og mange oppfatter det som respektløst. Det er like greit at man lærer det på skolen. Caps, spesielt, er også noe som kan bli noe man fikler med, og kan også gjøre at det blir vanskelig å få øyekontakt eller se ansiktet til vedkommende.

Blir det dårlig luft om de fortsatt er i klasserommet eller bare hvis de blir brukt?

Såklart, det er et godt poeng med å ta på seg nok med klær. Syntes fortsatt at hvis noen har bomma med klær den dagen (jeg tror f.eks det skal bli varmt en dag men så blir det mye kaldere senere på dagen), så bør det ikke være så altfor strengt med bruk av yttertøy mener nå jeg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg hadde ikkje krangla, eg hadde snakka til deg slik at du forstå at i eit klasserom er det læraren som bestemmer. Ikkje eleven! Det bør du kanskje forstå. Hadde du ikkje fulgt mine reglar hadde eg tatt dette opp med dine foreldre og rektor.

Det kan eg love deg at det hadde ho ikkje!

Gratulerer, du hadde tatt en unødvendig kamp som bare hadde resultert i at vedkommende hadde strittet i mot det du faktisk prøvde å lære vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er dine personlige meninger. Lue kan være en del av identitetsuttrykket til mange, det kan være ubehagelig og til og med fremkalle angst for noen å ta den av. Så vidt meg bekjent har ikke lærere frihet til å finne på akkurat de regler de selv vil ha fordi de synes noe er ubehagelig å se på.

Beklager, men jeg synes dette er akkurat like tåpelig som å nekte jenter å ha skjørt som rekker over låret eller å nekte folk å gå i hettegensere eller sterke farger. Hadde jeg vært eleven din hadde du kunne prøvd å krangle så mye du vil, For å nekte noen et plagg er du nødt til å vise til et offisielt reglement, og noe skolen har bestemt selv gjelder ikke. Lua mi hadde blitt beholdt på.

Skolen har lov til å lage (bestemme selv og sånn) et eget ordensreglement. Det gjelder, jo. Står det i ordenreglementet at f.eks. bruk av caps/lue inne ikke er lov, så er det reglene som gjelder. Det står ikke i de norske lovene at løping i ganger er forbudt heller, men det står like fullt i mange skoleregler. Læreren bestemmer også en del i sine timer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Gratulerer, du hadde tatt en unødvendig kamp som bare hadde resultert i at vedkommende hadde strittet i mot det du faktisk prøvde å lære vedkommende.

Seier vel kanskje litt meir om eleven enn meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lærere får ikke betalt godt nok. Uansett hva de får. Det skjønner jeg når jeg leser denne tråden.



Anonymous poster hash: f4c45...ba3
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seier vel kanskje litt meir om eleven enn meg?

Hva er viktigst dine egne preferanser om hva folkeskikk omhandler, noe som varierer fra kultur, generasjon og egne preferanser, eller å gi dine elever de beste tenkelige lærebetingelser? Om noen føler seg mer vel, og derav er de mer konsentrert, noe som leder til at de lærer mer, takket være en stakkarslig lue, hva gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det dårlig luft om de fortsatt er i klasserommet eller bare hvis de blir brukt?

Såklart, det er et godt poeng med å ta på seg nok med klær. Syntes fortsatt at hvis noen har bomma med klær den dagen (jeg tror f.eks det skal bli varmt en dag men så blir det mye kaldere senere på dagen), så bør det ikke være så altfor strengt med bruk av yttertøy mener nå jeg.

Det aller beste er selvfølgelig om det finnes en egen garderobe, men det merkes også forskjell om tøyet er på kontra henger over stolen. 30 stk i et lite rom, med yttertøy på, blir dårlig luft. Spesielt når det er snakk om tykke vinterjakker. Kommer en elev en sjelden gang og ber om å få ha jakka på den ene dagen, fordi h*n har bomma på temperaturen, så er det greit. Det går på å vise skjønn. Men på en skole må man ha generelle regler for hva som gjelder. Og den generelle reglen på skolen jeg jobber, er at yttertøy skal av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde ikkje krangla, eg hadde snakka til deg slik at du forstå at i eit klasserom er det læraren som bestemmer. Ikkje eleven! Det bør du kanskje forstå. Hadde du ikkje fulgt mine reglar hadde eg tatt dette opp med dine foreldre og rektor.

Det kan eg love deg at det hadde ho ikkje!

Det står ingenting i lovverket at det ikkje er lov å springe i klasserommet, at det ikkje er lov å kaste på ting eller å vase rundt i klasserommet. Dette er ting eg ikkje aksepterar i mitt klasserom.

Hadde du vært vanskelig om det hadde jeg enkelt og greit skaffet meg en legeerklæring som sa at jeg måtte få ha lue på inne. Da hadde du ikke fått vite grunnen engang.

Med mindre du er barneskolelærer, underviser du elever som er i en alder der de utvikler sin egen identitet og forsøker å finne ut av hvordan de skal være seg selv. Det fortjener enormt med respekt, selv fra en autoritetsfigur. Du får ikke respekt uten å gi den til andre.

Dessuten, og nå tar jeg det for gitt at du ikke jobber i videregående ettersom disse elevene mer eller mindre er voksne, jobber du på et sted der elevene faktisk ikke har noe valg om de vil gå eller ikke. Da fortjener de i hvert fall å være komfortable og ikke bli utsatt for et tyranni som bare er ute etter å ta dem.

Lua mi hadde blitt beholdt på.

Skolen har lov til å lage (bestemme selv og sånn) et eget ordensreglement. Det gjelder, jo. Står det i ordenreglementet at f.eks. bruk av caps/lue inne ikke er lov, så er det reglene som gjelder. Det står ikke i de norske lovene at løping i ganger er forbudt heller, men det står like fullt i mange skoleregler. Læreren bestemmer også en del i sine timer.

Det er forskjell på et plagg som ikke forstyrrer og i praksis bare har en virkning og betydning for personen som har det på, og en aktivitet som aktivt forstyrrer og påvirker andre. Det trodde jeg sa seg selv.

Det eneste som kommer ut av å nekte et plagg som ofte fungerer som beskyttelse og uttrykksform for bæreren, er at denne personen er mindre komfortabel enn før, som igjen kan forstyrre læring og undervisning.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...